Hangolódás feszítő, lazító feladatokkal
Arcjátékok, tükörrel
Mese- Tódi törpe szemüvege
Beszélgetés a meséről, érzésekről.Saját készítésű varázsszemüveg kipróbálása.
Feladatlap- mosolygós arc rajzolása.
Pozitív gyerek vagyok-tánc
Az optimizmus gyakorlása
Hogy vagy? kártyákkal indítottuk a beszélgetést, majd meghallgattuk Hála veled című Kowalsky zeneszámot. A dalszövegből kivágtuk a pozitív tartalmat és megbeszéltük a félig tele félig üres pohár esetét. Ehhez egy illusztrációt is találtam ezt elemeztük és mindenki kiválaszthatta a neki szimpatikus felfogást. Majd az optimizmus 10 pontját is végigbeszéltük. Mindezekről készítettünk egy tablót, ami ki került a falra.
Optimista szemüveget készítettünk,melyet felvéve bárki megláthatja az élet napos oldalát.
Optimista szemüvegen át rengeteg jó dologra jöttünk rá. Nagyon szerették ezt a feladatot a gyerekek.
Optimistán indultunk a délelőttnek a Tulipán csoporttal. Elhagyva az óvodát a Tisza-ligetbe látogattunk el és bíztunk abba, hogy jó időnk lesz és az óvodán kívül a természetben is jól tudjuk majd érezni magunkat játék és tárgyak nélkül. Jelentjük sikerült! Odaérve a gyerekek csendesen megfigyelték az őszi tájat, megbeszéltük mi jellemző az őszre mit látunk mi magunk. Az idő elteltével a gyerekek elkezdtek felhangosodni kíváncsiskodni nézelődni és szabadjára engedni magukat amiből persze nemsokára nagy hangoskodás szaladgálás, kacagás lett. Nagyítóval felfedeztük a természet csodáit remélve találunk érdekes dolgokat. Versenyt rendeztünk. A falevél között szaladgáltak, dobálták azt. A közeli doboldalról szaladtak le, fel.
Próbáltak pozitívan, optimistán hozzáállni a dolgokhoz pl.: hogy jó lesz, sikerülni fog, megtudom csinálni.
Nem gondolták, hogy a természet milyen csodás is tud lenni és mennyi mindent rejt magába.
Boldog arcokkal gyermeki nevetéssel, kacajjal telt a délelőttünk.
Az optimista gyerekek, boldogabb gyerekek jelszóval zártuk a napot.
BOLDOGSÁGÓRA
Az Optimizmus gyakorlása témakör
Osztály: 3. osztály (általános tantervű)
Az óra célja:
• Az optimizmus jelentőségének megértése, a jó meglátása, befogadása mese feldolgozásán, keresztül
• Tisztánlátó varázsszemüveg készítése
Felhasznált irodalom:
• Bagdi Bella – Prof.Dr. Bagdy Emőke – Dobrova Zita: Boldogságóra kézikönyv 6-10 éveseknek
• Bagdi Bella – Dobrova Zita: Boldogságóra munkafüzet 6-10 éveseknek
I. Órakezdő relaxáció, éneklés
1. Relaxáció: „Napra forgó a napraforgó”
Cél: Az óra ráhangolódása, a gyerekek ellazítása.
– Gyakorlat: törökülésben vagy a padban ülve, a két kart magasra emelve csak a törzset fordítjuk el jobbra, mintha onnan sütne a nap, majd balra, most onnan süt a a nap. Kétszer ismételjük a gyakorlatot. (Korhatár nélküli)
2. Pozitív gyerek vagyok című dal meghallgatása
Hallgassátok meg a “Pozitív gyerek vagyok ” Bagdi Bella dalt ezen
a linken: https://www.youtube.com/watch?v=CnIjYdIvjuk
Tanítói kérdések:
• Milyen idegen szót ismétel a dal?
• Mit jelenthet?
• Mi lehet a szó ellentéte?
3. Nevetésverseny
Két csapat jelre (grimaszol, nevet, bohóckodik) nevetteti a másik csapatot külön indítva. Akik nevetnek, átállnak a nevettető csapatba. Az a csapat nyer, amelyiknek több tagja van. Fél percet adok a nevettetésre egy-egy alkalommal.
Most hogy érzed magad? Mitől érezted magad jobban?
II. A téma feldolgozása:
Nézzétek meg a következő mesét: A szomorú királykisasszony és a varázslatos bárányka
Beszélgetést irányító, érzékenyítő kérdések:
• Ki volt mindig szomorú?
• Miért lehetett szomorú?
• Te voltál-e már szomorú?
• Milyen érzés szomorúnak lenni?
• Ha másokat szomorúnak látsz, milyen érzés az neked?
• Mit teszel ilyenkor a másikért?
• Szívesen vagy rosszkedvű emberek társaságában? Miért?
• Ha rossz a kedvetek, megosztjátok másokkal vagy inkább egyedül szomorkodtok?
• Miért osztod meg mással, ha szomorú vagy? Más jobban megoldja a problémádat?
• Ki volt a mesében, aki vidámmá tudta tenni a királykisasszonyt? Miért?
• Mit tanácsoltál volna a királykisasszonynak, hogy ne legyen szomorú?
• Te jobban érzed magad jó kedvű emberekkel?
• Ki volt optimista a mesében és ki volt pesszimista?
• Te milyen vagy általában? Milyen szeretnél lenni?
Dicséret: Ügyesen észrevettétek a különbséget! Szeretném, ha sokszor alkalmaznátok a pozitív gondolkodást!
Hallgasd meg a következő idézetet:
„Mitől jó egy nap? Attól, hogy képesek vagyunk meglátni a jót. Hogy örülni tudunk. És attól, hogy holnap is lesz egy nap. Lehet, hogy még jobb, mint a mai.”
(Janikovszky Éva)
Tudtad-e, hogy az optimista ember nem panaszkodik, nem szomorkodik, mert hamar
meglátja a jobb megoldást, ami jó hatással van rá, ezért sokkal vidámabb tud lenni minden nap?
III. Optimista varázsszemüveg készítése
Most mindenki elkészíti magának azt a varázsszemüveget, amelyben a dolgok jó részét fogja meglátni! Gondolj most egy nem kellemes élményre, de lásd meg, mit változtatott az benned jobbá! Rajzold le a szemüveg egyik részébe a kellemetlen élményt (bal), a másik részébe pedig (jobb), hogy mi volt pozitív, jó része?
Közben ismét a korábban hallott zene szól.
IV. Zárás meditációval
• Most pedig hajtsd le a fejed a padra, csukd be a szemed és engedd, hogy figyelmed megérkezzen a belső világodba.
• …és most bízd rá a szívedre, mond utánam magadban…: „a napos oldalon járok, jót a rosszban is meglátok…derűs vagyok…és szeretem, milyen vidám az életem”…
• Képzeld magad egy virágos kertbe, ahová elülteted ezt a gondolatot, és ott gyökeret ereszt…majd szépen kivirágzik.
• Nézd, mennyi virágot hozott…
• Nyisd ki a szemed, és hozz magaddal egy mosolyt.. sóhajts egy jó nagyot!..
Szentlőrinci Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény, Általános Iskola és Kollégium
A „Fújj-fújj” és az „Égig érő fa vagyok, megnövök, mint a nagyok…” relaxációs gyakorlatokkal hangolódtunk a témára.
A szomorú-boldog játék során a boldog csapat tagjai felvidították a szomorú csapat tagjait.
Megismertük Tódi törpe varázsszemüvege meséjét, majd mindenki elkészítette a saját varázsszemüvegét, amin keresztül a gyerekek megláthatták az élet apró szépségeit.
A foglalkozást boldog arcok színezésével és a Pizitív gyerek vagyok című dal meghallgatásával zártuk.
Októberben az ősz kincseit vettük sorra a gyerekekkel, ennek kapcsán ismerkedtünk meg Móricz Zsigmond Iciri piciri meséjével. A kezdő relaxáció (Szél játék, Égig érő fa vagyok,..) után a hálafa mondókáját is elmondtuk, elmutogattuk, majd berajzoltuk a boldogságvárunk első lépcsőfokára a hálavirágot, hiszen ezt a lépcsőfokot előzőleg már „megmásztuk”. Az Iciri piciri mese meghallgatását követően a kismacska pillanatnyi érzelmeinek megbeszéléséhez egy mosolygó és egy szomorú arcú cicafej síkbábot mutattam a gyerekeknek. A történet segített érzékeltetni a gyerekek számára, hogy vannak helyzetek, amikor szomorúak vagyunk valami miatt, és ez teljesen rendben van. De bíznunk kell abban, hogy ez az érzés változik és a dolgaink előbb-utóbb jóra fordulnak, ahogy a kismacska is végül megtalálta szeretett kis ökreit. Az esős időt kihasználva az Esik eső, csepereg, a kisegér kesereg,… kezdetű mozgásos mondókával folytattuk a játékunkat, majd beszélgettünk arról, ki hogyan vigasztalná meg a kisegeret. A legtöbb gyermek ötlete az volt, mondjuk azt az egérkének, hogy az eső azért jó, mert abból lesz a pocsolya, amibe beleugorhatunk.
Nagy örömömre szolgált, hogy az újonnan hozzánk érkező kisfiút is sikerült bevonnunk a játékba. Mindenkinek szívesen megmutatta a ruháját, amin épp az optimizmus szimbólumát láthattuk, a mosolygó arcot. Mindannyian utánoztuk is az arckifejezést, majd újra elővettem a cicafejeket, s a csoportot két részre osztva utánozták a szomorú és a vidám arcú cicát. Ezután a vidám csapat igyekezett mosolyt csalni a „szomorú” gyerekek arcára, ami sikerült is nekik.
Másnap kolléganőmmel dramatizáltuk a Tódi törpe varázsszemüvege című történetet (a szerző utólagos engedélyét kérve Terka törpével és Sári Sünivel), melybe a gyerekeket is bevontuk, ők voltak az erdei kisállatok, akik a történet végén felpróbálhatták a varázsszemüveget és együtt mondták velünk a „Szebben látó mondókát”. A mese előadás közben az egyik kislány hangos sírással igyekezett figyelmet kapni, így hát „beleszőttük” az ő szomorúságát is a mesébe, segítséget kértünk az „állatkáktól”, találjuk ki közösen, vajon miért szomorú és hogyan vigasztalhatnánk őt meg. A varázsmondóka végére szerencsére már a kislány is mosolygott, így még hitelesebb volt a mondóka „varázsereje” mindannyiunk számára.
Az interaktív mesét a „Világomban minden rendben van” című dallal zártuk, majd fa építőjátékból kiraktuk a mosolygó arcot.
Az előző napi szomorú és mosolygó cica arcok nagyon tetszettek a gyerekeknek, így mindenki készíthetett magának egy-egy cica síkbábot, hogy otthon is játszhassanak: hogyan tudjuk a szomorú érzést más szemüvegen nézve mosolygóssá tenni.
A „Szebben látó mondókát” a mindennapos mozgásunkba is beépítettük, gyakran mondogatjuk.
Köszönöm a kollégáim segítségét és a gyerekek kedves hozzászólásait, ezek segítenek számomra is „egyre szebben látóvá” válni.
(A mesékhez és a relaxációhoz felhasznált irodalom: Bagdi Bella, Prof. Dr. Bagdy Emőke, Tabajdi Éva: Boldogságóra kézikönyv pedagógusoknak és szülőknek (3-6 éveseknek), Budapest, 2017.; Móricz Zsigmond: Iciri piciri, Könyvmolyképző kiadó Kft., 2017.)
A Boldogságóra októberi témája: Az optimizmus gyakorlása
Minden egyes reggel kapsz egy szürke képet.
Ha te úgy akarod, egész nap ezt nézed!
Ezért a világot szürke színben látod:
– szürke valóságod, szürke minden álmod.
Persze van mód arra, mikor reggel felkelsz,
ecsetedért nyúlhatsz, színeket keverhetsz!
Egy kis vidámsággal, némi élénkséggel
elbánhatsz a nyűggel, minden nehézséggel.
Aranyosi Ervin
Rajz- és technikaórán derűlátó (optimista) szemüvegen keresztül láttuk és láttattuk a világot. Titkos projektet készítettünk az Állatvédelmi témahéten,hiszen hiszünk az állatvédelem-pedagógiában! A jövő állatbarátai a mai osztálytermekben nőnek fel.Végezetül megállapítottuk, hogy itt a mi kis iskolai életünkben milyen fontos a derűlátás, az optimizmus. Hiszen „becsúszhat” egy-két rosszabb osztályzat, elfelejthetjük a leckét megcsinálni, a verset megtanulni, otthon maradhat a felszerelés, lehet mosolyszünet köztem és a barátom, barátnőm között… és még sorolhatnánk. Fontos, hogy tudjunk túllépni rajta, hogy meg tudjuk beszélni valakivel, s mindig maradjunk bizakodók, derűlátók, soha ne adjuk fel.
Október hónapban sok élményben volt részünk a boldogságóra program otpimizmus témájának feldolgozása kapcsán. Mosolysétán vettünk részt és összevontuk a programunkat a Mosolygós Magyarokért Mozgalommal is, így kis csoportunkkal kedves üzeneteket dobtunk be Maglód utcáin a postaládákba. Este örömmel láttuk, hogy sok kedves emberhez megérkeztek az üzenetek és nagyon hálásak voltak, mivel mosolyra késztettük őket üzeneteinkkel. Az autista gyermekeknél az optimizmus gyakorlása nap, mint nap feladat, hogy nézzük a jót magunkban, a másikban és erősítsük e tulajdonságot a gyermekekben, hogy igenis napról napra jobban mennek a dolgok a tevékenységváltásoknál, a konfliktusok közben, vagy épp a mosdózásnál, a játékban a veszteség elviselésénél vagy ha alkotunk egyre jobbak vagyunk a figyelem terén. Gyermekeink nagyon szeretik a meséket, a bábozást, ezért tevékenységemhez Szomorú Szofit és Boldog Dórát hívtam segítségül egy kis relaxációs torna után. Több szituációt elmeséltem, hogy milyen lehet a szomorú dolgokat derűsebben látni, élvezni és közben mosolyogni. Ezek mind apró dolgok, apró sikerek, mely feladatunk év közben, hogy ezekben ügyesedjünk. Pl. szandál felvétele egyedül, sikítások hangerejének csökkentése, építmények lerombolásának elfeledése, konfliktusok megbeszélése. A relaxáló torna után felvettük a saját készítésű varázsszemüvegünket és megbeszéltük a nehéz szituációkat. A beszélgetés után meghallgattuk a hónap dalát, a Pozitív gyerek vagyok c. dalt, melyet később is énekeltünk majd még egyszer elmeséltem a heti kedves kis mesénket.
A mi szívünknek nagy boldogságot jelentett, hogy a gyerekek ebben a hónapban is sok ölelést adtak reggelente amikor az ajtón belépve az ölelés kártyát választották. Elmeséltem nekik, hogy naponta 12 ölelésre van szükségünk a fejlődéshez és sok-sok boldog mosolyra. 😊
Készítette: Mészárosné Ádám Andrea, óvodapedagógus, óvodaigazgató-helyettes