Boldogító tevékenységeinkből közös montázst készítettünk
Az optimizmus gyakorlása
Kapcsolatteremtő játék:
Elindulunk a teremben, sétálunk, nézelődünk. Mindenkinek adok egy képzeletbeli távcsövet (akit megérintek, az a két kezéből távcsövet formál). A távcsővön keresztül mindenki csak a csúnya dolgokat látja. Egy kis idő után a távcsővet kicseréljük „szép-látóra”, így sétálunk tovább a teremben. A gyerekek hangosan is kimondhtaják, milyen csúnya, illetve szép dolgot látnak. Sétálás közben az óvónő utasítására köszönthetik is egymást különböző módon: kézfogás, ölelés, puszi, közös tánc, stb.
A sétálás után körbeülve, megbeszélhetjük, hogy mely látványok voltak kellemesebbek. A kellemetlenebb látványokat egy varázsecsettel megpróbáljuk átfesteni, hogy kellemesek legyenek.
„-Tudnánk-e a csúnya dolgokat is szépnek látni? Vegyünk egy varázsecsetet, és fessük át azokat!”
„-Amíg sétáltunk a teremben, találtam a földön egy babszemet. Lehet-e örülni egy babszemnek? Értékes-e? Én nagyon megörültem neki, mivel eszembe jutott egy mese a babszemről. Elmesélem nektek.”
A meserituálé után elmesélem Az égig érő paszuly című mesét.
Beszélgetés a mese alapján:
-Hitt-e a legény az öregembernek? Hát az anyja?
-Igaza lett-e a legénynek?
-Mire volt szüksége a legénynek, hogy megmássza a paszulyt? Miért aggodalmaskodott az édesanyja?
A kérdésekkel próbálom olyan irányba vezetni a beszélgetést, hogy optimizmussal, kitartással csodákra is képesek vagyunk. Míg ha félünk nekivágni a kihívásoknak, akkor nem jutunk előrébb.
A mese végén „elültetem” a babszemet, a gyerekek behunyják a szemüket, s mire kinyitják, egy égig érő paszuly tárul a szemük elé. (kötélből és papírlevelekből alakítom ki)
Játékra hívom a gyerekeket: -Tudnánk-e építeni egy várat közösen, felmászva a paszulyon?
A gyerekek a paszuly szárán egyensúlyozva, kezükben építőkockával, megépítik a várat?
-Mire lenne szükségünk, ha fel szeretnénk mászni egy magas fára, hegyre? Kitartásra, optimizmusra, erőre…
A nap végén kis edénykékbe babzemeket helyezünk csíráztatni, valamint babszemmel játszunk, különböző útvonalakat rakunk ki.
Az óra elején meghallgatuk közösen Bagdi Bella: Pozitív gyerek vagyok kezdetű dalát. Tisztáztuk mit jelent, hogy pozitív valaki. Példákat kerestünk az életből a pozitivitásra.
Ezután felolvastam neki a Hófehérke és a hét törpe mesét.
Megbeszéltük, hogy a mostoha varázstükre mitől tért el egy valódi tükörtől.
Az óra második felében elkészíthették saját varázs tükrüket. Abban állapodtunk meg, ha valamiért szomorúak lennének, akkor nyugodtan vegyék elő a varázstükröt, hogy abba belenézve vidám, pozitív érzéseket tudjanak felidézni.
Október hónapban az optimizmussal foglalkoztunk.
Hogyan képzeljük el az optimista jövőnket?
Például: mik szeretnénk lenni.
Egy pályaválasztási nyílt napon is részt vettünk, valóban kipróbálhattunk néhány szakmát.
Bízunk benne, hogy mindenki megtalálja a megfelelőt.
Szikszai György Református Általános Iskola
Októberben a gyerekekkkel az optimizmusról beszélgettünk. Elképzeltük mit is szeretnénk az elkövetkező időszakban elérni. Ezt egy varázsszemüvegen keresztül adták a tudtomra.
Kedden megrendezésre került a második boldogságórai foglalkozás délutáni keretek között. Háromnegyed 2-kor összehívtam a gyerekeket, akik nagyon lelkesen csatlakoztak hozzám. Megbeszéltük az október hónap témáját, amely az optimizmus. A foglalkozás alsós gyerekeknek szól, az elsős és másodikos diákoknak nehéz volt megfogalmazni az optimista szót, de a harmadikosok már ügyesen mondták, hogy „megpróbáljuk minden nehézségnek a jó oldalát nézni.” A foglalkozást relaxációval kezdtük, majd meseolvasás következett. A gyerekeknek egy önbizalom erősítő mondókával készültem a foglalkozásra, ezt megtanultuk, azóta minden nap elmondjuk. A délután fő programja az volt, hogy mindenki elkészítse a saját optimista szemüvegét. A gyerekek nagyon élvezték, szívesen díszítették, színezték, vágták a szemüvegeket. Megtanultuk hozzá a kellő varázsigét is. A foglalkozás közben hallgattuk, dúdoltuk, énekeltük a hónap dalát. A gyerekek önfeledten, aktívan, dolgoztak a foglalkozás keretében, nagyon jó hangulatban, pozitív szemléletben telt a délután. Nagyon fontosnak tartom, hogy nem csak e délután keretében emlékezzünk meg az optimizmusról, ezért hangoztattam a gyerekeknek, hogy tanítsák meg a mondókát és a varázsigét az osztálytársaiknak is. Bízom benne, hogy a következő alkalmakkor is szívesen visszajárnak a gyerekek a boldogságórára.
A Bólyi Általános Iskola 7. évfolyamával október 15-én útra kelltünk, s meglátogattuk a többi osztályt, ingyen öleléseket osztogatva.
Szem nem maradt szárazon, amikor a tanári szobába, igazgatói irodába is betértünk.
Csupa boldog iskolás, tanár, dolgozó.
Mégis a 7-es gyerekek voltak a legboldogabbak, örömet okozni mindig jó. 🥰
Az Ölelés Világnapján tartottuk meg az októberi Boldogságóránkat.
Indításképpen meghallgattuk a Pozitív gyerek vagyok című dalt, majd megbeszéltük az optimizmus, a pozitív érzés jelentését.
Első feladatként, olyan dologra kellett gondolniuk, ami régen nehezen ment, de ma már profi módon megy! (biciklizés, olvasás, szorzótábla…) Megbeszéltük, hogy a gyakorlás, az önbizalom segít, hogy ügyesebbek legyenek ezekben a dolgokban.
Fejlődés szemléletmódú nyújtást végeztünk az óra közepén, lazításképpen. Ezután be kellett fejezniük egy mondatot: Ez fantasztikus, mert … (pozitív szemléletmód)
Képzeletben mindenkinek adtam egy lufit. Elmondták a gyerekek, ki milyen színűt kapott, majd fel kellett fújni. Azt figyeltem meg, hogy ki milyen nagyra fújta. Észrevehető volt, hogy a lufik nagysága -kezükkel mutatták- egyenesen arányos az önbizalmukkal.
Ezután kapott mindenki egy színes papírlufit, amire ráírták, hogy ki milyen dolognak örül. Majd körbevágás után egy luficsokrot készítettünk a terem ajtajára. Örömmel olvasgatták egymás írásait.
I. Bev.: Relaxációs gyakorlat: „Napra a forgó a nappraforgó” (12.)
Ráhangoló játék: „Mitől lehet jó egy nap számodra?” Ötletbörze.
II. Főrész: Elméleti háttér
Optimizmus, hogyan befolyásolja az életünk?
Beszélgetés a témakörről. (Optimista, azaz reménykedő realista. Tudtad?)
Rávezető feladat: „Mindig van megoldás!”
Képes keresztrejtvény.
Téma feldolgozása:
„Szemléletváltás” gyakorlat.
(„Optimista szemüveg” készítése)
II. Bef.: Játékos gyakorlat: „Boldog élet egy év múlva”
Optimista jövőkép elképzelése. („Ideális Jövő Bál”)
Meditációs gyakorlat: Az optimizmus gyakorlására.
Gyermekdal: Bagdi Bella: Pozitív gyerek vagyok.