
Az optimizmus gyakorlása


Papp Bertalan Ószőlői Általános Iskola
Az optimizmus gyakorlása időnként nem könnyű feladat, de ha képesek vagyunk teret adni ennek a mindennapokban, könnyebbé teszi, megszépíti az életünket. Erre jutottunk a gyerekekkel az óra eleji beszélgetésünk során. Összehasonlítottuk az optimista és a pesszimista szemlélet jellemzőit, következményeit és a tankönyvben lévő rövid kis hajótöréses történetet megismerve leszögeztük, hogy valóban igaz az a mondás, miszerint minden rosszban van valami jó. Csak észre kell venni!
Ez adta a vezérfonalat a következő két órához. A feltöltendő feladatokhoz kapcsolódóan ugyanis először komor tartalmú, fekete-fehér képeket kaptak a gyerekek, melyeken színnel, színezéssel emelték ki azt, ami szépet találtak rajta. Ezt követően két csoportban folyt tovább a munka. Video készítésére ebben a hónapban sajnos nem maradt idő. A színezéssel kihangsúlyozott szépséget hordozó fekete-fehér képecskékből egy figyelemfelkeltő plakátot, illetve montázst készítettek az osztály ügyes kezű, kreatív lányai, Nagyító címmel. A másik csoport bátorító, erőt adó, optimista SMS- eket fogalmazott meg kitalált vagy saját átélt élmény alapján, melyek közül a két legügyesebben fogalmazó lány üzenete olvasható az alábbiakban.
A két szorgalmas, lelkes lánycsapat munkáját dicsérik és mutatják be a feltöltött képek.
Táncsis Mihály Gimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola Kanizsai Dorottya Általános Iskolája
Még csak október vége, és az induló kettő osztály helyett már kilenc osztályban folynak boldogságórák a siklósi Kanizsai Dorottya Általános Iskolában. Az optimista nézőpontot helyzetgyakorlatokon keresztül tapasztaltuk meg, majd bíztató sms-t küldtünk azoknak, akik támogatásra szorulnak ismerőseink, barátaink közül. A legtöbb sms-t az aggódó szülők kapták, akiket megnyugtattak a gyerekek, hogy menni fog a tanulás, jók lesznek a jegyek, és nem lesz semmi baj. De orvosoltunk szerelmi bánatot, nyugtattunk kígyótól rettegőt, és békítettünk veszekedő barátokat is.
Táncsis Mihály Gimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola Kanizsai Dorottya Általános Iskolája
A siklósi Kanizsai Dorottya Általános Iskola elsősei már kedvenc órájukként emlegetik a „szeretetórákat”. Az optimizmus gyakorlásaként a lazító játékokat követően felvettük az optimista szemüvegünket, megtanultuk átalakítani a rossz gondolatainkat, végül lerajzoltuk a varázslatos Kerekerdőt, amint a közepétől gyógyulásnak indul úgy, ahogy a mi fejünkben is átveszik a jó gondolatok a rosszak helyét.
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola Őri Bibó István Tagintézménye
Az együttes alkalmat relaxációs gyakorlattal kezdtük („Összehangoló2 1, 2, 3, 4). Az óra elején tisztáztuk a gyerekekkel a Magyar értelmező kéziszótár segítségével a két fogalom jelentését. Ezt követően összegyűjtöttük a pesszimista és az optimista személy jellemzőit. Majd meghallgattuk, megtanultuk és többször elénekeltük a hónap dalát: Pozitív gyerek vagyok. Ezután a gyerekek megfejtették a keresztrejtvényt, mely sugallta számukra, hogy mindig van megoldás. Lerajzoltak olyan dolgokat, ami őket megnevetteti: (pl. bohóc, viccek, focis bakik…). Helyzeteket is értékeltek egy optimista és egy pesszimista személy szemszögéből. (pl. Nem sikerült a matekdolgozatom. Pessz.:”Pedig annyit gyakoroltam!”, „Félek, hogy anyáék megbüntetnek.” Optim.: „ Legközelebb jobban odafigyelek.”, „ A következő sikerülni fog.”; A barátom nem jött át este, pedig megígérte. Pesszim.:” Nem érdekel, nem is a barátom!”, „Ez aztán a barát!”, „Vajon megharagudott rám?” Optim.:”Akkor átmegyek én.”, „Biztos valami dolga volt.”, „Nem baj, majd átjön legközelebb!”…). A választható feladatok közül megírtuk közösen a 3 Optimista sms-szöveget, melynek témái sajnos nem kitaláltak, hanem valósak, életszerűek, osztályunk tanulóiról szólnak. Az óra végén jó hangulatú nevetőversenyt rendeztünk, majd meditációval zártuk le az együttlétet.