
Az optimizmus gyakorlása


Rózsai Tivadar Református Általános Iskola és Óvoda
Az optimizmus gyakorlása az ősz zöldségek projekt témakörében.
Helvécia-Ballószög Általános Iskola Kossuth Lajos Általános Iskolája
Az 5. osztállyal optimista tükröt készítettünk valamint a meleg zuhany játékot játszottuk. A gyerekek nagyon élvezték a feladat elkészítését és a játékot is. Nagy öröm volt számomra azt látni, hogy a gyerekeknek milyen sokat jelent egy két kedves szó. Sikerült megérteniük és elsajátítaniuk az optimista gondolkodásmódot, melyet egy félig teli pohárral szimbolizálta,.
Balatonfüredi Fekete István Általános Iskola, 8230 Balatonfüred Iskola u. 2.
Megjegyzés: A hála témát a múlt hónapban rossz helyre küldtük ( palyazat@ boldogiskola.hu). Most, a második téma feldolgozásánál realizálódott számunkra a tény. Ezért utólag feltöltöttük az előző hónap anyagát is az oktatási segédanyagok oldalra a megfelelő részbe.
Tisztelettel: Litkey Eszter
Optimizmus gyakorlása:
Balatonfüredi Fekete István Speciális Általános Iskola Boldogóra program:
II. téma: Optimizmus
Beküldött munka: SMS-ek
Első SMS: az alaphelyzet valós
Az összevont 7-8. osztályunkban október 17-én érkezett agy 7 éves, 1. osztályos tanuló. Nagyon súlyos magatartási zavara van, hihetetlen sok düh, indulat és elégedetlenség van benne. Az osztály fegyelmezetten és elfogadóan viszonyul hozzá. A gyerekek bíznak benne, hogy javulni fog a magatartása a kisfiúnak. Büszkék magukra a 7-8. osztályosok, hogy milyen éretten, felnőttesen tudnak viselkedni.
„Ebben az iskolában jó helyen vagy. Mi és a tanár nénik meglátod, szeretnek téged. Egyszerűbben fogsz tanulni. Itt mindenki segít neked. „
Második SMS:
„Tudom, hogy a rossz felelet miatt el vagy szomorodva, de ne bánkódj, mert majd kijavítod! Én tudok neked segíteni, holnaptól velem tanulsz. Gyere el rendszeresen hozzám! Biztosan ezek után javítani tudsz.”
Harmadik SMS: az alaphelyzet: egy barátjuknak az elkövetkezendő hónapoktól való félelme
„Tudjuk, hogy nagy próbatétel előtt állsz, sokat tanultál, gyakoroltál rá, ezért biztos, hogy menni fog a felvételi.”
Október hónap, optimizmus
A pedagógusok gondolatai a megvalósításról és helyük a témában
Az optimizmus fogalmát dolgoztuk fel egy tanóra keretében. A foglalkozás elején minden gyereknek egy lapra fel kellett írni egy dolgot, amit utál és megfogalmazták, hogy miért.
Második lépésként a Szitakötő című folyóiratból a Szép a káposzta, mert… és a Szép a pók, mert… című cikkekből idéztünk és mutattam képeket, hogy hogyan lehet szépséget látni abban, ami nem tetszik.
Harmadik lépésként a táblára középre felírtuk a gyerekek „utálom” dolgait, bal oldalra röviden a miértet, jobb oldalra pedig mindenkinek valamit ki kellett gondolni, hogy mégis mi a jó és mi a szép benne. Ha nem ment, segítettünk egymásnak. Ezek után megbeszéltük a pozitív és negatív gondolkodást, mi az optimizmus és mi a pesszimizmus.
Ezek után reggelente, az első óra előtt az osztályfőnök nem csak a hálát, hanem olyan eseményeket is kérdezett, ami rossz volt és megpróbálták jóra fordítani, meglátni benne a jót.
Az utolsó héten bízva abban, hogy elindult az optimista gondolkodásra való törekvés, az osztályfőnök az osztályfőnöki óra keretében az SMS-eket elkészítették a gyermekekkel közösen.
Véleményünk a gyerekek hozzáállásáról.
Előző hónapban említettük, hogy a hála témát a következő hónapban folytatjuk, de az értelmileg enyhén sérült gyermekeink, kicsit lusták reggelente ezért most már ellaposodott ez a téma számukra, és nem akarnak új dolgokat kitalálni. Az optimizmus még aktív, mivel az új kisgyerek megnehezíti az életüket. Nem vagyunk elkeseredve, mivel a mindennapokban, mikor hálával kapcsolatos helyzetet érzékelünk, kihasználjuk a helyzetet és észrevetetjük a hála lehetőségeit. A negatív helyzetekben pedig megpróbáljuk megláttatni, hogy milyen előnyük származhat a helyzetből, mi a szépsége az adott dolognak. Ez működik, és úgy érezzük, gyerekeink szép lassan alkalmazkodnak ehhez az új helyzethez, és talán jobban is érzik magukat.
Litkey Eszter gondolatai a témáról:
„Számomra az optimista gondolkodás téma nehezen megragadható, mert alapból így gondolkodom. A mindennapokban persze könnyen alkalmazom és meglátom a helyzetben, hogy a gyereknek mi a jó belőle.
Továbbra is örülök a Boldogóra programnak, mert minden nap szükséges ráirányulnom és a tudatosítani a pozitív gondolatokat és gondolkodást, ezért sokkal derűsebb, vidámabb aktívabb és dinamikusabb vagyok.”
Hajdúné Babos Katalin véleménye a témáról:
„Pesszimista ember voltam. Gyakran gondoltam rossz, negatív dolgokat. Egészségügyi állapotom miatt is vélekedtem így. Ma már igyekszem látni a jó dolgokat. Pórbálok pozitívan gondolkodni. Bagdi Bella dalait már régóta hallgatom. Megnyugtat. Energiával tölt fel. A családommal is hallgatjuk a zenéit. Iskolánk tanulóival is hallgatjuk (technika órán). Örömmel veszem, hogy nyitottak rá.”
A gyermekek életkorára és fejlettségére való tekintettel az optimista foglalkozást két napra terveztük. 1. nap: Az optimizmusról szóló foglalkozást Bezzeg Andrea: „Tódi törpe varázs szemüvege” című meséjével kezdtem el. .Közösen megtanultuk Tódi törpe szebben látó mondókáját, majd el is játszottuk. Ezek után közösen megbeszéltük, hogy mit láthatunk szépnek a világban, minket mi tesz boldoggá, és milyen lehet a varázs szemüvegben látott világ. Ehhez elkészítette minden kigyerek a saját Varázs szemüvegét, majd a varázs szemüveg segítségével a gyermekek elmondták, hogy a szemüvegen keresztül, hogyan tudja meglátni a dolgok jó oldalát. A foglalkozás zárásaként újra elmondtuk és eljátszottuk Tódi törpe szebben látó mondókáját.
2. nap: Mese feldolgozásaként, mindenki elkészítette Tódi törpe és Sün Artúrsík bábját. A munka végeztével, a szomorú és vidám emotikumokkal eljátszottuk a szomorú csapat és a vidám csapat játékát, ahol vidámságot kellett varázsolni a szomorú csapat arcaira. Varázstükör játék, milyennek látom magam, azt látom a tükörben, amiben jó és ügyes vagyok. A tükör segítségével elmondhatták erősségeiket a gyermekek, majd kiválogatták az előre elkészített „amiben jó vagyok” ikont és mindenki felragasztotta a sajátját az előző foglalkozásokon készített őszi falevélre, amit elhelyeztünk az optimizmust jelképező fánkra. A foglalkozást közös énekléssel zártuk, a „Pozitív gyerek vagyok” című dallal.
Reményhír Intézmény Eötvös József Általános Iskolája
A mi kis gézengúzaink nem ismerték az optimizmus szó jelentését. Egy mese segítségével próbáltuk megértetni, mit is jelenthet számukra az optimizmus.
A megbeszélés után, ők maguk mesélték el, hogy milyen apró örömök tették szebbé napjaikat.
Mindannyian vágyunk egy varázsszemüvegre, melynek segítségével csodálatosabbnak látjuk a mindennapokat. Akinek nem volt elég fantáziája, ő a szemüveg egyik lencséjébe egy szomorú arcot rajzolt, s a varázslat segítségével lett mosolygós.