Érdekes volt meghallgatnom a csoportom gondolatait az optimizmus témájával kapcsolatban. Csodálatos dolgok zajlanak a gyermeki lélek mélyén! Még a nehéz sorsuk ellenére is nyitottak, bizakodóak és hálásak minden jó dologért, ami történik velük.

Érdekes volt meghallgatnom a csoportom gondolatait az optimizmus témájával kapcsolatban. Csodálatos dolgok zajlanak a gyermeki lélek mélyén! Még a nehéz sorsuk ellenére is nyitottak, bizakodóak és hálásak minden jó dologért, ami történik velük.
Karmacsi Napközi Otthonos Óvoda
Az optimizmus gyakorlásának feldolgozása végigkísérte az egész hónapunkat. A gyerekek kedvence a hónap dala volt, ezt szinte naponta meghallgattuk velük, a korán érkező gyerekek már kérték, hogy óvó néni, légy szíves, kapcsold be a „Pozitív gyerek” dalt. Szomorú Szilárd és Boldog Blanka is a csoport része lett, annyira tetszett a gyerekeknek a játék, hogy többször is elővették, és önállóan is játszották egymás közt.
A fénypont a mese meghallgatása volt. Készítettem egy nagyméretű varázsszemüveget, amibe mindenki belekukkanthatott, és elmondhatta, hogyha belenéz, neki miben lesz szebb a világ, mitől lesz boldogabb a szíve. Nagyon aranyosak voltak, ahogy megfogalmazták gondolataikat. Ezután elkészítettük mindenki számára a varázsszemüveget, hogy otthon is bármikor elővehessék, és ha kell, odaadhassák az anyukájuknak és az apukájuknak, hogy ők is szebbnek lássák a világot. A szülők is partnerek voltak a játékban, és volt, aki tényleg használta is a gyermeke kérésére.
Levezetésként körbeadtuk a varázstükrünket, ami megszépíti az életét annak, aki belenéz, és mindenki elmondhatta, hogy mi az, ami őbenne pozitív. Néhányan nem tudták megfogalmazni, nekik a többiek segítettek elmondani, hogy mi az, ami bennük szép és jó, vagyis pozitív. Édesek voltak, amikor hallották a többiektől, hogy ők is jók valamiben, csakúgy ragyogott az arcuk a boldogságtól. Azt hiszem, elmondhatjuk, hogy eredményes hónapot zártunk.
Debreceni Egyetem Gyakorló Óvoda
Témánk a természet- az Ősz
Optimista felfogások-egy Madár dala!
…Parányi ökörszem kuporog az ágon,vidáman csipogja süt még nap a nyáron!
Sms a szomszéd Bácsinak: (aki nem tudja a falevelet összegyűjteni a kertjében)
\\\”Mi jó csapat vagyunk átvisszük a talicskánkat és a szerszámokat és segítünk a Bácsinak!\\\”
\\\”Van \\\”komposztálója\\\”a Bácsinak vagy kukába tegyük a levelet?\\\”
Sms mindenkinek:
\\\”Nemcsak akkor vigyázunk az udvarunkra, amikor megakar ébredni, hanem akkor is, amikor elakar aludni.\\\”
Csólyospálosi Általános Iskola
Érdekes, extrém ötletekkel álltak elő a gyermekek, hogy milyen zűrös, rumlis helyek, helyzetek lehetnek. A lényeg, hogy meg tudták említeni a szépet, jót is ezeknél.
Csécsei Gézengúz Óvoda és Bölcsőde
Az optimizmus hónapja mindig egy kihívás a pedagógusok részéről az óvodás korosztály, főleg a mostani picurok számára. Az első lépés ilyenkor megértetni velük ezt a fogalmat, hogy ők is átérezzék, és érdemben tudjanak a továbbiakban a témával kapcsolatban kibontakozni. Erre tökéletes lehetőséget kínált a Boldog Blanka és Szomorú Szilárd játék, amelyet nagyon élveztek, ez a képeken is látszik.
Megnevettették a szomorú csapatot!!! A „Pozitív gyerek vagyok..” zenére önfeledt táncot jártak.
A tükörjáték (Mit látsz magadban-magadból?) nagyon érdekes volt, és sok mindent le lehetett szűrni belőle. Egy kislány nem talált magában semmi szépet, jót, így a többiektől kapott megerősítést, sok-sok tulajdonságot soroltak fel – külsőt és belsőt egyaránt – amely pozitív megerősítést eredményezett, mosolygott és jó érzéssel töltötte el őt a többiek véleménye.
A hónap meséje a „Tódi törpe varázs-szemüvege”, melyet meghallgatás után „kielemeztünk”, megbeszéltük, a kérdésekre válaszoltak, vagy éppen rávezetéssel, további segítő kérdésekkel mondták el gondolataikat.
A hónap feladatának a Plakát készítését választottuk, mely teljesen a gyermekek ötlete alapján született. Egy „szennyezett környezet látható a rajzon, amely gyárkéménnyel, füsttel, eldobott üdítős üvegekkel, rossz biciklivel, magnóval, flakonokkal, egyszóval szeméttel, hulladékkal teli, de ott nyílnak ám virágok is, és vannak lombos fák…. Számunkra is megdöbbentő, hogy ezek a gyermekek már ilyen kis korban ennyire odafigyelnek a környezetre, és sok felnőttel ellentétben tudják, hogy ez nem helyes, ha eldobod, mert a környezetet szomorúvá teszed. És milyen szép lenne a környezet, ha nem lenne ott az a sok szemét. Azt is megbeszéltük, hogy ha ezeket összeszedjük, és tovább adjuk, elmeséljük, akkor szebbé tehetjük a környezetünket. Így a boldogságóra egy kis egészségmegőrző, egészségnevelő tevékenységgel is párosult! Jobb velünk a világ!
Erzsébethelyi Általános Iskola
Színes képek közül választhattak a gyerekek,amelyeken pozitív dolgok, események voltak, és azt tették a nagyító alá. Majd ezt kellett rajzos formában kiegészíteniük egy színnel, grafittal, barnával. Jól sikerültek a munkák, és a gyerekeknek nagyon tetszett a feladat, ezt többször el is mondták! 🙂
Encsi Csoda-Vár Óvoda és Bölcsőde
Gyönyörű kiránduláson vettek részt az encsi Napocska csoportos óvodások.A csodálatos őszi időben
nagyon jól éreztük magunkat,s bízunk benne, hogy minden gyerek átélheti és megszeretheti a természet közelségét és fontosságát valamint az állatok szeretetét. Ezek az élmények olyan felnőttet nevelhetnek belőlük, akik a környezetüket védeni és óvni fogják.
Az optimizmus gyakorlása témakör feldolgozása
Október 15-19-ig valósítottuk meg az optimizmus gyakorlása témakört. A hét során több alkalommal foglalkoztunk a témával. Minden alkalommal, a gyermekekkel a napimádás relaxációs gyakorlattal kezdtük a foglalkozást, majd leültünk körben a szőnyegre.
Megvalósított játékaink:
• Napimádással készültünk rá a mesére! Nagyon szívesen végzik el a gyakorlatsort a gyermekek.
• Kerekerdő kalandra hív téged verssel kezdtem, majd elmeséltem a Tódi törpe varázsszemüvege című mesét.
• A mese után beszélgettünk a szomorúságról, ki miért szokott szomorú lenni, majd elmesélhették a gyermekek, hogy kit, ki vagy mi segített megnyugodni.
• Megtanultuk a Tódi törpe Szebben látó mondókáját.
• Elkezdtük elkészíteni az Értékeink fáját! Olyan értékeket gyűjtöttünk össze, amelyek lehetővé tették, hogy mindenki valamiben jó lehessen! Aki valamelyik feladatot teljesítette, az választhatott egy levelet. Erre rárajzoltuk a jelét, majd felragasztottuk a megfelelő ágra. A gyermekek szívesen jöttek oda, hogy megmutathassák, mit tudnak, a többiek pedig figyelmesen figyelték őket. Közösen örültünk egymás teljesítményének, sok dicséretet kaptak.
• Egy másik alkalommal mindenki kiszínezhette a saját varázsszemüvegét, melyet felpróbáltunk és így is elmondtuk a verset. Ez után megbeszéltük, hogy milyen lehet a varázsszemüvegen látott világ, és mi az, amit másképp szeretnének. Mit változtatnának, ha megtehetnék. Nagyon érdekes válaszokat mondtak a gyermekek.
• Harmadik nap eljátszottuk a Tükörjátékot.
• Eljátszottuk a Témához kapcsolódó bábjátékot, mely nagyon tetszett a gyermekeknek.
• A foglalkozások zárásaként kiszínezte mindenki a saját optimizmus jelét! és a színezés közben meghallgattuk a témához kapcsolódó dalt.
Nagyon jól éreztük magunkat a játékok során, a gyermekek szívesen vettek részt a játékokban, bátran válaszoltak kérdéseimre. Nagyon tetszett nekik a mese és a bábozás is. Nagyon büszkék voltak, hogy az értékek fájára felkerültek a leveleik!