
Az optimizmus gyakorlása


Haranglàbi Oktatási - Nevelési Komplexum
Az októberi boldogságóránkon újra átélhettük mennyire fontos minden pillanatunkat pozitívan megélni, még akkor is, ha néha nem úgy alakulnak a dolgok, ahogy elképzeltük. A gyerekek nagyon élvezték a varásztükör feladatunkat, amikor mindenki lerajzolhatta, hogyan látja magát, amikor nagyon boldog és minden jó az életében. Mindenki pozitív, mosolygós arcát rajzolta le.
Megbeszéltük, hogy nagyon fontos olyan helyzetekben is pozitívan gondolkodni, amikor például rossz jegyet kapunk, megbántanak vagy csúfolnak minket.Mindig törekedni kell a lehető legjobb eredmény elérésére.
Meghallgattuk a hónap dalát, amit már kívülről énekeltünk nagyon felszabadultan.
ˇˇMert én egy pozitív, pozitív gyerek vagyok, bármikor bármire képes vagyokˇˇ
Nyíregyházi SZC Teleki Blanka Szakgimnáziuma, Szakközépiskolája és Kollégiuma
Életszerű szituációkban mondták el a tanulók a véleményüket, reakcióikat az optimista és a pesszimista szemüvegen keresztül. Középiskolában is nagyon jól használhatók a szemüvegek. Mindenki kiválasztotta a Kedves optimista idézetét és egy lapra felírta, díszítette.
Ebben a hónapban 4 boldogságórát tartottunk az 5 c-ben. Első órán meghatároztuk az optimizmus fogalmát, mert a gyermekek nem ismerték a szót. Felrajzoltam a táblára egy söröskorsót, ami félig volt. Melléírtam, hogy félig üres / félig tele. Megszavaztuk, hogy melyik igaz. Aki szerint félig tele, az az optimista, aki szerint félig üres, az a pesszimista.
A tankönyvből és a munkafüzetből sikerült sok feladatot megoldani: olvastunk, szituációs játékot játszottunk, tanácsokat adtunk egymásnak.
A negyedik órán egy plakátot készítettünk az osztály falára, amelynek a címe: Optimista gyerek vagyok. A diákok színes lapokra biztató, optimista feliratokat készítettek, melyek segíteni fognak nekik a nehezebb napokon.
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola Örömsziget Óvodája
Boldogság Dóra megérkezésével közösen relaxáltunk, meghallgattuk Bagdi Bella: pozitív gyerek vagyok dalát, majd Szomorú Szilárd és Boldog Blanka képével játszottunk mimetikus játékot. A kicsiknek annyira tetszett ez a játék, hogy legalább négyszer kellett megcserélnem a szájli fejeket, hogy kiélhessék a játék örömét. A mese elmondását követően optimista szemüvegeket készítettek a gyerekek. Egy kicsit elhúzódott a foglalkozás, ezért sokan nem tudták befejezni a szemüvegek elkészítését. Megbeszéltük, hogy a következő napokban is lehetőség lesz -e tevékenység folytatására. Másnap délelőtt a gyerekek kérték is, hogy folytathassák a megkezdett munkájukat. a szemüvegek készítése közben újra elmondtam a mesét, majd a pozitív dalocskára énekeltünk mozogtunk. Majd elővettem egy tükröt, amit körbeadtunk, és mindenki mondott magával kapcsolatosan egy szép dolgot. A játékot én kezdtem, hogy példaként szolgáljak. Többen is voltak akik ugyanazt mondták amit én, de voltak olyan gyerekek is akik nagyon kreatív dolgokat mondtak magukról pl.: szép vagyok mert csillogó szemem van… A nap végén hazavihették a szemüveget, hogy szüleiknek is segítsenek meglátni a szépet, amikor szomorúak.
Ebben a hónapban minden hétre jutott valami kis boldogság.
Elmeséltük a Tódi törpe varázsszemüvege című mesét, miután megbeszéltük, mit is jelent az „optimizmus”. Majd mindenki elkészíthette a saját kis varázsszemüvegét, melyen keresztül próbáltuk meglátni a környezetünkben levő szépet és jót. A lelkesebbek a szüleiknek és testvéreiknek is készítettek.
Csináltunk egy „Tudás fáját”, amin minden ág egy képességet jelez. A gyermekekkel közösen beszéltük meg, hogy ki, hogy gondolja, ő miben tehetséges és ügyes. Ennek megfelelően az ő jelét arra az ágra helyeztük el.
Az elkészült kis alkotásokat pedig kitettük egy nagy parafatáblára a csoportszoba elé, hogy aki arra jár, beleláthasson a mi kis boldogság birodalmunkba.
Bárczi Gusztáv Általános Iskola, Szakiskola, Készségfejlesztő Iskola és EGYMI
Az optimista gondolkodás az egyik olyan témakör, amit a gyerekek nagyon kedvelnek. Ahogy elkezdtünk a havi témával foglalkozni, azt láttam rajtuk, hogy nagyon gyorsan ráhangolódtak. Néhány tanuló, akit önmagát inkább pesszimistának vallotta, az órák során egyre inkább vált optimistává. 🙂 A téma feldolgozása alatt nagyon jó hangulat uralkodott az osztályban. Sokat nevettünk, derűs volt az egész társaság, aminek nagyon örültem. A havi feladatnak a csoport, egy romos, omladozó házat választott, amit gyönyörű virágoskert, és gyümölcsfák vesznek körül. Tehát egy mesebeli környezet. Mikor elkészült a rajz, azon derültünk, hogy még az omladozó ház is milyen „szépre” sikerült. 🙂 Úgy gondolom a tanulók ezt a hónapot is nagyon élvezték, és biztos vagyok benne, hogy az optimista gondolkodásmód befészkelte magát az osztálytermünkbe. 🙂
Tódi törpe varázsszemüvege című mese elmesélése után a gyerekek saját kezűleg elkészítették színesebbnél színesebb és díszes szemüvegeiket, melyet ha felvettek elmondhatták, hogy boldogabbak lettek, miért láttják szebben a világot. A gyerekek szüleiknek is készítettek varázsszemüveget, hogy ők is pozitívan lássák a világot.
A téma címe: Optimista sms
Óravázlat – Boldogságóra (30/5, Optimizmus 3/2.)
A boldogsagora.hu-ra feltöltendő, választható feladat a csoportok közötti versenyhez.
Csoport: 9 alsó tagozatos tanuló, 1. (per 2.), 2., 3, és 4. osztályfokon – ebből 8 tanulásban akadályozott, 1 értelmileg akadályozott. A tanulásban akadályozottak közül ketten autisták.
Feladat: Írjon a csoportod három bátorító sms-szöveget, mely olyan embernek szól, aki nehéz helyzetben van, vagy nagy próbatétel előtt áll!
Cél: a) Bemutatni az optimizmust, mint életszemléletet, melynek révén borús élethelyzetben is felfedezhető valami jó; b) rámutatni az optimista szemlélet és a boldogság kapcsolatára.
Előzmény: a tanévben már 4 (+1) boldogságóra volt.
Fejlesztési terület: a szubjektív benső örömérzet proszociális megteremtése, növelése, fenntartása.
Módszer: frontális irányítású kooperatív tevékenység.
Eszközök: 3-4 héliumos lufi, 2 db ceruza, féltucat egy sarkán előre lyukasztott cédula, mobiltelefon
Helyszín és időtartam: tanulószoba, 45 perc.
1. (5 perc) Mozgásos relaxáció: Jacobson-féle gyakorlat. Rávezetés után 20 ismétlés. A kevésbé jó mozgáskoordinációjú tanulóknak guggolás nélkül, csak térdhajlítással. A Bagdy Emőke által javasolt mondóka fontos: „Lendül a karom, ha akarom, ha nem akarom.”
2. (5 perc) Tanári narráció az optimizmusról (ismétlés): Az optimizmus az, amikor nehéz helyzetben is reménykedünk abban, hogy kikeveredünk a bajból, és hogy végül valami jó történik velünk. Ki tudja kimondani azt a szót, hogy optimista? Az optimista ember szinte minden helyzetben felfedez valami jót. Az optimista ember örül a szép időnek, de a borús, zivataros időben is talál örömet. Tehát az optimizmus afféle derűlátás az életben. Figyelemfenntartó kérdés: Tehát ki tudja megmondani, mi is az optimizmus? Tudjátok, a derű valami vidámat jelent. A szép, napsütéses időre azt mondjuk, hogy derűs – derűs idő. Van úgy, hogy az emberek elhallgatják az igazságot, és az egyszer csak mégis kitudódik. Azt mondjuk ilyenkor, hogy kiderült az igazság.
3. (5 perc) A feladat ismertetése: Biztosan voltatok már nehéz vagy kellemetlen helyzetben, és kaptatok már olyan nehéz feladatot, pl. az iskolában, amelytől féltetek, megijedtetek. Gondoljátok végig, hogy van-e olyan családtagotok, barátotok, ismerősötök, aki bajban van vagy nehéz feladat előtt áll. Írunk neki optimista üzenetet, ill. valamiféle bátorítást, biztatást, hogy sikerüljön neki, amit csinál. Tudjátok, mi az az sms? Igen, olyan rövid szöveges üzenet, amelyet telefonon küldünk egymásnak. Lényegében hasonló, mint amit facebookon vagy messengeren – az internet révén – küldünk egymásnak. Tegye fel a kezét, aki nem tudja, mi az! Mi most a szöveget egy-egy kis cédulára írjuk, s a cédulákat egy héliumos lufi zsinórjára rögzítjük, a lufit pedig elengedjük. Végül, aki szeretne, segítséggel a telefonom is írhat üzenetet. Amit telefonon készítünk, azt most gondolatban („játszásiból”) küldjük el, vagy a játék kedvéért elküldjük Bea néni telefonjára.
4. (20 perc) A feladat elvégzése: A tanulók egyenként megneveznek valakit, ha akarnak, akit bátorítanának, biztatnának; és azt is elmondják, hogy miért jönne jól neki az optimista üzenet. A megfogalmazásban némi segítséget nyújtok, s egy-egy cédulára magam írom a megfogalmazott mondatot, és az érintett tanulónak adom. Idővel egy-egy héliumos lufi zsinegére akasztjuk a cetlit.
4. (8 perc) Összefoglalás, telefonos üzenetküldés: Pár mondatban összefoglaljuk, hogy mit tettünk és miért. Végül, akinek van kedve hozzá és képes rá, a telefonomon is írhat üzenetet.
5. (2 perc) perces meditáció: „Hátra dőlök, lazítok, lassan és kényelmesen lélegzek. Figyelem a légzésemet – beszívom a levegőt, kieresztem a levegőt.” Meditációs szöveg: „A napos oldalon járok, a jót a rosszban is meglátom, szép az életem.”
Baranyai Mihály (kollégiumi nevelőtanár)