
Az optimizmus gyakorlása


Papi Kölcsey Ferenc Általános Iskola Aranyosapáti Tagiskola
Az órán megtanulhattuk, hogy minden a fejünkben dől el! Ha optimistán tekintünk a jövőbe, a megoldhatatlannak tűnő problémáinkra is megtaláljuk a megoldást! Kitartás, türelem, és a pozitív végkifejletben való hit – mindezekkel felvértezve magunkat, elérhetővé válnak a kitűzött céljaink!
Keszthelyi Életfa Óvoda Gagarin Utcai Tagóvodája
A keszthelyi Helikon Ligetbe, őszi ismeretszerző sétát tettünk a Bóbita csoportos gyerekekkel. Az útközben gyűjtött színes falevelekből, a sétányon készítettünk egy szívformát. Mielőtt a gyerekek odahelyezték volna a kezükben lévő levelet, azt megtöltötték boldogsággal, úgy hogy a saját szívükhöz érintették. Azt gondoltuk, megosztjuk ezt másokkal is,- adunk belőle mindenkinek- így a levelek feldobásával széthintettük boldogságunkat a világban. A gyerekeknek hazafelé megköszöntük, hogy ilyen jószívűek, önzetlenek voltak és ezzel minket is nagyon boldoggá tettek.
Fújj-fújj relaxációs gyakorlat közben, vendégek érkeztek csoportunkba. Szomorú Szilárd és Boldog Boróka, akiket a relaxációs gyakorlat szele fújt be az ablakon hozzánk. A gyerekek azonosították, hogy melyik síkbáb lehet Boróka és melyik a Szilárd. A bábok arra kérték a gyerekeket, hogy meséljék el, nekik mi okoz boldogságot, és mitől szoktak szomorúak lenni. Mutassák ezt meg a mimikájukkal is. Én is megmutattam, milyen vagyok boldogan és szomorúan. A foglalkozást a „Boldog vagyok” dal eléneklésével és tánccal zártuk. Megkértük Szilárdot, hogy szomorúságát tegye félre, felejtse el, énekeljen, táncoljon velünk ő is.
Tükröm, tükröm mondd meg nékem…
Mi szépet, jót látsz a tükörben, ha belenézel? Az utána készült rajzok elárulnak mindent.
Szigethalmi Széchenyi István Általános Iskola
Reggelente felvettük a képzeletbeli optimistán látó szemüvegünket.Mindenki elmondta mi szépet látott.
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola Őri Bibó István Tagintézménye
Az együttes alkalmat relaxációs gyakorlattal kezdtük („Összehangoló2 1, 2, 3, 4). Az óra elején tisztáztuk a gyerekekkel a Magyar értelmező kéziszótár segítségével a két fogalom jelentését. Ezt követően összegyűjtöttük a pesszimista és az optimista személy jellemzőit. Majd meghallgattuk, megtanultuk és többször elénekeltük a hónap dalát: Pozitív gyerek vagyok. Ezután a gyerekek megfejtették a keresztrejtvényt, mely sugallta számukra, hogy mindig van megoldás. Lerajzoltak olyan dolgokat, ami őket megnevetteti: (pl. bohóc, viccek, focis bakik…). Helyzeteket is értékeltek egy optimista és egy pesszimista személy szemszögéből. (pl. Nem sikerült a matekdolgozatom. Pessz.:”Pedig annyit gyakoroltam!”, „Félek, hogy anyáék megbüntetnek.” Optim.: „ Legközelebb jobban odafigyelek.”, „ A következő sikerülni fog.”; A barátom nem jött át este, pedig megígérte. Pesszim.:” Nem érdekel, nem is a barátom!”, „Ez aztán a barát!”, „Vajon megharagudott rám?” Optim.:”Akkor átmegyek én.”, „Biztos valami dolga volt.”, „Nem baj, majd átjön legközelebb!”…). A választható feladatok közül megírtuk közösen a 3 Optimista sms-szöveget, melynek témái sajnos nem kitaláltak, hanem valósak, életszerűek, osztályunk tanulóiról szólnak. Az óra végén jó hangulatú nevetőversenyt rendeztünk, majd meditációval zártuk le az együttlétet.
A Boldogság óra programba nagy örömmel és izgatottan vágtunk bele. Jól összeszokott párost alkotunk a kolléganőmmel, már 4 éve, így nem volt kérdés számunkra, hogy hogyan is fogunk elmélyülni ebben a programban. Elhatároztuk, hogy minden téren, de leginkább az érzelmi nevelés keretein belül tudjuk átadni a gyermekeknek ezeket a gondolatokat. A befogadás mellett, nagy hangsúlyt fordítottunk az OPTIMIZMUS Gyakorlására. Pozitív szemléletre, optimista gondolkodásra ösztönöztük gyermekeinket. Merjenek kipróbálni számukra új játékokat, társasokat, futó, fogójátékokat, legyen meg bennük a pozitív érzés, hogy ők is nyerhetnek egy-egy játékban. És törekedjenek is erre. Nagyon jó lehetőséget adtak a csoportszobai tevékenységek, és az udvari játékok is, valamint példaként említeném a Bogyó és Babóca meséket, amelyek segítették munkánkat ebben a témában.
/ Debreceni Egyetem Óvodája – Dörmi csoport /
Miskolci Szabó Lőrinc Általános Iskola
Óra célja, hogy megérezzék a gyerekek, mennyire fontos, hogy milyen „szemüvegen” keresztül látjuk a világot. Ez befolyásolja a hangulatunkat, hosszú távú boldogságérzetünket. Fontos tudatosítani, hogy problémák vannak és lesznek az életünkben, de nem mindegy, hogy hogyan kezeljük ezeket.
Szemüvegben mondjunk egymásnak optimista gondolatokat, történeteket.
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola Őri Bibó István Tagintézménye
Az optimista életszemléletről beszélgettünk, majd számítógép segítségével készítettünk egy fotómontázst, amelyben a pozitív részletet kívántuk hangsúlyozni. Végül egy idézettel tettük hangsúlyosabbá.
Szent Efrém Görögkatolikus Óvoda, Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
Az optimizmus gyakorlása a varázs szemüvegen keresztül a Szent Efrém Óvoda Méhecske csoportjában.