Ez a történet… :))) Ilyen az, amikor még jó, hogy beleesünk egy gödörbe! Így ki tudjuk menteni a kiskutyust! 🙂 Szép gondolat! Köszönöm Gizi!
Az optimizmus gyakorlása
Papp Bertalan Ószőlői Általános Iskola
Ati még inkább a hála témakörét fogta meg. Bár a legtöbb fogalmazásban én még a hála hónap hatásait fedeztem fel, a történet jól végződött. Ez a lényeg! Köszönöm Ati!
Papp Bertalan Ószőlői Általános Iskola
Blankára igazán jellemző ez: együtt gondolkodni. Remélem, hogy mihamarabb el is terjeszti ezt társai között. Köszönöm Blanka a fogalmazásodat.
Majd megnövök én… avagy Felnőttkori boldogság-gyerekszemmel
A gyerekek általában az időben hozzájuk közel álló történéseket értik, ezért a Mi leszel, ha felnősz?, Hogyan képzeled el az életedet boldog felnőttnek? kérdésre sokszor kissé mesebeli, esetleg mosolyra késztető válaszok is születhetnek. Mi először is elkészítettük a varázsszemüvegünket, hogy már most pozitívan lássuk a világunkat (biztos ami biztos alapon!) Ha ez a szemüveg rajtunk van, szinte mindent képesek vagyunk megoldani. Nem ijedünk meg az elénk gördülő akadályoktól, hanem a terveink mellett kitartva igyekszünk a céljaink felé. Ezen elgondolás mellett tapogatóztunk a mostani életünkben, aztán egyre inkább távolodtunk időben, mígnem elértünk a gyerekek felnőtt koráig. Kicsit mazsolázva a gyerekek válaszaiból, nálunk így képzelik el az életüket boldog felnőttként: – Szeretném, ha egy jó nagy házunk lenne, az udvaron meg kutyák és cicák szaladgálnának! – Jó lenne, ha sok pénzem lenne és mindent meg tudnék venni a boltban! (Mit fogsz tenni érte? – Majd én is dolgozok, mint az apukám!) – Focizni fogok és benne akarok lenni a tévében! – Doktor néni akarok lenni, hogy meg tudjam gyógyítani beteg gyerekeket! Jó lenne látni, hogy mosolyognak! – Szeretném, ha sok gyerekem lenne, sokszor mennék kirándulni velük. Oda is elvinném őket, ahol anyával és apával voltunk. – Űrhajós akarok lenni! – Szép autót szeretnék és mindenfelé járnék vele. (Egyedül mennél?- Dehogyis, az túl unalmas! Kit vinnél magaddal?- Anyát meg apát! Ha elfáradok, ők is vezethetnének!) – Szeretném, ha mindig együtt lenne a családunk, mindenki elférne a házamban! – Soha nem akarok majd veszekedni! (Most miért kell veszekedned?- Hát mert a T. megint szétrombolta a várat, meg elvette a markolót!) -Mitől lesz boldog az ember? – Ha azt csinálja, amit szeretne! – Ha a ti szüleiteknek is volt ilyen varázsszemüvege, szerintetek mit láttak benne?- Minket! Szerintem pedig ennél jobb végszó nem is kellett a boldog élet elképzeléséhez! ❤😍
Vörösmarty Mihály Általános Iskola
Az októberi Boldogságóránk bevezetőjében kiderült már, hogy az optimizmus nem ismeretlen fogalom a 3. osztályosok körében sem, nagyon pontosan körülírták, hogy egyfajta jóra vágyás, reménykedés jellemzi az ilyen embereket.
A Valóra vált álmok tablójára lelkesen rajzolták meg álmaikat a jövőjükről: a hőn áhított foglalkozást űző felnőttként, boldog lótulajdonosként, vagy éppen a kényelmesen berendezett ház lakójaként szerepeltek a képeken. Szeretnek tervezgetni, álmodozni, szerencsére nem hagyják, hogy bármi eltántorítsa őket a kitűzött céljuktól, dolgozni fogunk azon, hogy kitartóak is legyenek a célhoz vezető úton.
A gyerekekkel megbeszéltük, kinek mit takar az optimizmus. Mindenki úgy látja, hogy pozitívum. Minden rosszban van valami jó! Ez a kép a lányok barátságát tükrözi, a szeretetet, barátságot, nyugalmat…
Az optimista ember minden helyzetben a legjobbat keresi. Az életről kedvező képe van. Csoportommal elkészítettük a valóra vált álmok tablóját, amelyen mindegyikük lehető legjobb jövőbeli élete látható. Ha mindent megtesznek , ami tőlük telik, azok az álmaik valósulnak meg, melyekről a rajzok mesélnek…
A téma címe: Tarts ki!
Boldogságóra, Optimizmus 2.
2019. október 10.
Csoport: A tanulásban akadályozott csoport 8 tagú. A csoport tagjai 2., 3., 4. és 5. osztályosok. Közülük 3-an autisták.
Feladat: Mutasd meg, vetítsd ki a csoportodnak a feladatleírás után, a következő oldalon található képet! Írják meg a gyerekek ennek a lánynak – aki egy túl meredek falon próbál felmászni, de többen is nyújtják neki a kezüket fentről – az aznapi naplóbejegyzését, amikor a kép készült! A naplóbejegyzésben legyen szó a saját erősségeiről és a társak tulajdonságairól is!
Cél: a) minél jobban megismertetni a boldogság fogalmát a tanulók értelmi szintjéhez képest; b) és tudatosítani ebben az optimizmus szerepét.
Fejlesztési terület: a szubjektív benső örömérzet proszociális megteremtése, növelése, fenntartása.
Módszer: frontális irányítású kooperatív tevékenység.
Eszközök: papírlap és toll vagy laptop
Helyszín és időtartam: elsőként a csoportszoba majd a tanulószoba, 45 perc.
1. ÓRAKEZDÉS (3 perc): A csoport hangulatához igazodva igazodva zenehallgatás, szabad mozgás a zenére (barokk lantjáték) – ugrabugrálhatnak, táncolhatnak, utánozhatják az állatok mozgását. (Csoportszoba.)
2. A TÉMA BEVEZETÉSE (2 perc): Ismételten elmondjuk, hogy az optimizmus lényege valamiféle derűlátás, vagyis az, hogy a rossz élethelyzetekben, a rosszban is keressük a jót, s találunk is valami jót. Akik optimisták, azok boldogabbak.
3. A TÉMA FELDOLGOZÁSA (8 perc): Megtekintjük a képet. Megtörténik a fent már említett feladat ismertetése. Kérdéseket
4. AZ ÓRA LEZÁRÁSA (2 perc): Általuk választott zene kíséretében szabad és spontán mozgásos önkifejezés. (Sok volt a lecke. Sötétedés előtt a szabadban szeretnének lenni. Most meditációnak nincs helye.)
Baranyai Mihály
A téma címe: Valóra vált álmok tablója
2. Óravázlat – Boldogságóra, Optimizmus 1.
2019. október 03.
Csoport: A tanulásban akadályozott csoport 8 tagú. A csoport tagjai 2., 3., 4. és 5. osztályosok. Közülük 3-an autisták.
Feladat: 1. Valóra vált álmok tablója. Készítsen a csoportod egy nagy közös tablót, melyen mindenkinek a lehető legjobb jövőbeli élete, lehető legjobb jövőbeli énje látható! Ha minden a legjobban alakul, és ki-ki mindent megtesz, ami tőle telik, kinek milyen álma valósulhat meg a jövőben? Kiből mi lesz 20-30 év múlva? Mit ér el? Hogy él?
Cél: a) minél jobban megismertetni a boldogság fogalmát a tanulók értelmi szintjéhez képest; b) és tudatosítani ebben az optimizmus szerepét.
Fejlesztési terület: a szubjektív benső örömérzet proszociális megteremtése, növelése, fenntartása.
Módszer: frontális irányítású kooperatív tevékenység.
Eszközök: papírlap és toll vagy laptop
Helyszín és időtartam: elsőként a csoportszoba majd a tanulószoba, 45 perc.
1. ÓRAKEZDÉS (5 perc): A csoport hangulatához igazodva igazodva zenehallgatás, szabad mozgás a zenére – ugrabugrálhatnak, táncolhatnak, utánozhatják az állatok mozgását. (Csoportszoba.)
2. A TÉMA BEVEZETÉSE (5 perc): Az optimizmus lényege valamiféle derűlátás, vagyis az, hogy a rossz élethelyzetekben, a rosszban is keressük a jót, s találunk is valami jót. Akik optimisták, azok boldogabbak.
3. A TÉMA FELDOLGOZÁSA „A” (25 perc): Most készítünk egy közös tablót. Mindenki lerajzolja egy-egy kis lapra, hogy milyennek képzeli magát 20-30 évvel később; vagyis azt, hogy szerintetek milyenek lesztek majd 30-40 éves korotokban. Milyen szempont alapján képzelhetitek el magatokat? Tekintettel a várható vagy vágyott termetre, ruhára, foglalkozásra, családi állapotra stb.
4. A TÉMA FELDOLGOZÁSA „B” (5 perc): Megbeszéljük, hogy ki mit és miért rajzolt, s a rajzokat ráragasztjuk a kartonra.
5. AZ ÓRA LEZÁRÁSA, meditáció (5 perc): Kényelmesen ülök. Lehunyom a szemem. Figyelem a légzésemet, és engedem, hogy megérkezzen a figyelmem a belső világomba. Szép lassan mély levegőt veszek, aztán lassan kieresztem az orromon. Arra gondolok, hogy hálás vagyok a barátaimért, akikkel segítünk egymásnak. S lassan kinyitom a szemem.
Baranyai Mihály