A második témánk az optimizmus gyakorlása
Az optimizmus elég nehezen megmagyarázható szó a 4-éves korosztály számára. Úgy látom, hogy a szülők a tárgyakkal fejezik ki a szeretetüket és úgy gondoltam, hogy ez lesz a kiindulásunk. Mitől lehettek boldogok, hogyan fejezzük, ki ha boldogok vagyunk? Sokat mosolygunk, vidámak vagyunk és bátran meg is osztjuk egymással. Ha összeveszünk egymással, ki is békülünk. Ha a játékok eltörnek meg tudjuk javítani. Ha nem sikerül kiszínezni a rajzokat, majd legközelebb jobban fog menni. Pont ezért választottam kezdő relaxációként az: irkafirkát. Maga a firkáló mozdulatsor felszabadítólag hatott a gyerekek számára és örömmel kezdtünk hozzá a mese meghallgatásához. Tódi –törpe varázsszemüvege, amelyet síkbábbal kezdeményeztem. Nagyon tetszett a mese kétszer is elmeséltem. Mese után elkészítettük a varázsszemüvegeinket, alig várták, hogy felpróbálhassák. A foglalkozás végén meghallgattuk Bagdi Bella: Pozitív gyerek vagyok című dalát. Táncoltak élvezték a dal szövegét és dallamát. Örömmel láttam mennyire felszabadultak és boldogok.
Az optimizmus gyakorlása
Gárdonyi Géza és Szegi Suli Általános Iskola
A 2. osztályos tanulók felvették a virtuális optimista szemüvegüket és lerajzolták, amit így láttak.
Furtai ÁMK Bakonszegi Zöldliget Óvoda
Az optimizmus feldolgozása ebben az életkorban játékosan a gyerekekhez közel hozott, életkoruknak, képességeiknek megfelelő eszközökkel, mesével, mozgással, énekléssel igen jól megvalósítható. Így is történt, hiszen kihasználva a változatosság és komplexitás lehetőségét sikeresen megvalósítottuk és a gyerekekhez közel hoztuk az optimizmus témáját! Annyira, hogy olyan bátrak és magabiztosak lettek a gyerekek, hogy még sokáig mesélték mire is képesek ők, mit mernek megtenni, mit szeretnének majd megtenni későbbikeben, és persze ők nem adják fel! Miért is jó ez? Hát segít a gyereknek egy megfelelő optimizmus képet kialakítani, segít önbizalmának, énképének fejlődésében, sokmás terület fejlődése mellett. A sok mozgásos énekes játék és bábozás mellett a legkedvesebb a lezáró tevékenység volt számukra, amikor is a saját jelüket lehetett felragasztani egy megrajzolt fára, amelynek minden ágán választható volt egy egy tevékenység. Nekik kellett kiválasztani melyikben a legjobbak ők! Melyiket tudják a legjobban megcsinálni! Nem volt nehéz, nem sokat gondolkodtak, míg ragasztották egyesével a jeleket a megfelelő ágra, elmesélték miért választották azt a tevékenységet. Ügyesen megfogalmazva, magukat kifejezve, megvárva társuk mondandóját.
Október az optimizmus témakörben ” ki van a tükörben?,,
A témát a hónap dala meghallgatással kezdtük. Megbeszéltük, hogy mit jelent az a szó, hogy optimizmus. A gyerekek egyáltalán nem ismerték. Megkerestük ennek a szónak az ellentétjét, majd megbeszéltük, hogy ki tartja magát optimistának, és hogy ez egy jó vagy egy rossz tulajdonság. Beszéltünk a vágyakról, célokról, hogy hogyan is kellene mindenhez hozzáállnunk, majd elkészítettük a saját motivációs könyvjelzőnket.
Katica csoport
A hónapban mi a kitartást gyakoroltuk. A kezdeményezést egy relaxációval kezdtük, hogy mindenki megfelelő hangulatban érkezzen a foglalkozásra. Majd megbeszéltük, hogy mi az a kitartás, minden gyermek önszántából mondott példákat arra, hogy neki mit jelent, miben volt nehézsége, amihez a kitartására szüksége volt. Majd mozgásos játékkal folytattuk, a lehetőségeken túl, saját ötleteket is találtunk ki, amik a csoportra is nagyon jellemzőek. Végül a kitartásunkat gyakorolva mezítláb felszedegettük a tüskéket a szőnyegről.
Zakladna Skola s VJM Alapiskola Fülekpüspöki
Ha felteszed a varázsszemüveget, megváltozik a világ. Eltűnik a gonosz és a rossz. Nincs háború csak béke.
Mennyivel jobb lenne így a világ!
A boldogságóra keretein belül az októberi hónap 25. napján „Az önbizalom gyakorlása” és a „Remény” témát dolgoztuk fel a tanulókkal. A ppt készítésben már nagy gyakorlattal rendelkeznek, és jobbnál jobb ppt-ken keresztül mutatták be gondolataikat a témákkal kapcsolatosan, miután közösen körbejártuk e fontos két témakört. Nagyon élvezték a ppt készítést, és odaadóan, lelkesen készítették a diasorokat.
DSZC Baross Gábor Középiskolája és Kollégiuma
Az osztály számára nem volt ismeretlen az optimizmus fogalma, bár csak kevesen tartják magukat optimistának. Az órán átbeszéltük, hogy miért és hogyan tudja támogatni az optimizmus a jóllétünket, és ehhez kapcsolódóan beszélgettünk a fejlődő szemléletmódról is. Majd kiscsoportokba rendeződve különböző szituációs feladatokat kaptak, melyet együtt megoldva fejlesztették a negatív gondolatok reálisabb gondolattá való átalakítását. A foglalkozás végén megnéztük a Békamese című videót is, melyre személyes példát is sokan hoztak, és arra kerestünk megoldást, hogyan lehet figyelmen kívül hagyni a rosszindulatú kritikát. A zárókörben pedig mindenki egy, az őszi szünetre vonatkozó optimista várakozást fogalmazott meg.