Az osztályom hiába nyolcadikos, még mindig nagyon szeretik a meséket. Sőt én is. 🙂 Szinte követelték óra elején, hogy olvassak nekik. A megszokott módon, a szőnyegen körbe ülve, meghallgatták a Lakatlan szigetről szóló rövid kis tanulságos történetet. Majd szembe állt két tanuló és a mondatkezdéseket, amiket mondtam nekik, az egyik optimistán, a másik pedig pesszimistán fejezte be. Megállapítottuk, hogy boldogabb ember az, aki optimistán látja az embereket, eseményeket, a világot. Mi is próbálunk pozitív gondolkodásmódot kialakítani magunknak. Az óra többi részében volt, színező, rejtvény, zenehallgatás.
Az optimizmus gyakorlása
Meixner Ildikó Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény
7. osztály, Vagányok
Nem minden évben élvezhetjük a vénasszonyok nyarát, idén azonban csodás napokat adott nekünk. Ezt ki is használtuk a 7. osztállyal. Fogtuk magunkat és felkerekedtünk egy sétára. Optimista gyaloglók lettünk. Előtte azonban optimista bemelegítést tettünk. A gyerekek párban állva megosztották egymással a sétával kapcsolatos félelmeiket. Majd azon nyomban kerestek rájuk feloldó gondolatokat. Ezek után kimentünk a természetbe, ahol megfigyeltük azokat a dolgokat, amik jó érzéssel töltenek el minket. Előkerültek őszi termések, színes levelek, madáretető. Majd közösen készítettek a rengeteg pompás színű levelekből egy szívet. Nagyon jó volt őket nézni és velük együtt örülni!
Pestszenlőrinci Kerekerdő Óvoda Zöldike tagóvoda
A gyerekekkel egy vidám és színes szemüveget készítettünk, melyet ha felveszünk, mindenben a jót és a szépet vesszük észre. Beszélgettünk arról, hogy ki mit lát ha felveszi a varázs szemüvegét. Hogy gondolkodik az aki optimista?
A hónap mottójaként a következő mondatot választottuk: Ébredj optimistán! Elhoztam magammal Izabella névre hallgató ébresztőóránkat. Ez az óra motivált minket, arra, hogy optimista szemlélettel indítsuk és folytassuk a napjainkat. Rövid haiku versekből kaptunk ízelítőt, amelyek az optimizmusról szóltak. Tisztáztuk, hogy mi a különbség az optimista és pesszimista szemléletmód között. Egy optimista naptárba is belelapoztunk. Tükröt tartottunk magunk elé, hogy megvizsgáljuk saját szemléletmódunkat. Ráébredtünk, hogy nem kell se fekete, se rózsaszín szemüveg. Egyszerűen csak: Gyakorold az optimizmust! Ebben segített minket a „Pozitív gyerek vagyok” című dal. Hallgatása közben felvettük optimista szemüvegünket. Végül egy történetet olvastam el: Vidámfalva és Szomorúfalva története. A történetben Vidámfalva lakói varázsszemüveget ajándékoztak Szomorúfalva lakóinak. „Szomorúfalva lakói sorban felvették a szemüveget és lássatok csodát, mindenki megtalálta, hogy neki mi okoz örömöt, mi az, amiben a legjobb. Megnézték azt is, hogy milyennek képzeli el a szemüveg őket a jövőben. Volt, hogy akkor is felvették, ha szerintük valami rossz dolog történt, mert abban is segített nekik a szemüveg. Megtanította nekik, hogy mi az, ami abban a kellemetlen helyzetben akár jó is lehet.” Végül elkészítettük optimista óránkat.
Vegyétek fel kérlek ti is minden nap ezt a szemüveget!
„Egy pesszimista minden lehetőségben látja a nehézséget, egy optimista minden nehézségben meglátja a lehetőséget.” ( Winston Churchill)
Meixner Ildikó Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény
6. osztály, Picikék
Kihasználva az idei gyönyörű, napsütéses őszt, tettünk egy sétát a természetben. Közben figyeltük, hogy mi minden vesz körül bennünket. Megfigyeltük azokat a dolgokat, amik jó érzéssel töltenek el minket (pl.: színek, hangok, tárgyak…stb.). Majd a séta végén párban megosztották egymással, hogy kit milyen pozitív gondolat töltött el. Séta, napsütés, öröm, hála…!
Nagykárolyi 1-es számú napköziotthon
Az októberi hónap témája ,,Az optimizmus gyakorlása” volt. A napot a következő motiváló idézettel kezdtük ,,Ha nap nap után ügyelünk rá, hogy pozitívan fogalmazzunk, és határozottan derűs és jóindulatú hangulatban legyünk, nemcsak a bensőnket alakítjuk át,
de a körülöttünk lévők életét is” (Raphaëlle Giordan). Ezt követően megbeszéltük, hogy mit jelent a fentebb említett idézet.
E téma keretén belül megbeszéltük az optimizmus szó jelentését. Példákat mondtak a derűlátással kapcsolatban.
Ráhangolódásképpen beszélgettünk a gyerekekkel olyan helyzetekről, amikor valami új dolgot tanultak, és az első próbálkozások után úgy érezték, hogy ez nekik soha nem fog sikerülni.
Ezt követően torna gyakorlatokat végeztünk:
,,Nyújtózz mindkét karral az ég felé mintha egy magas fa lennél!
Nyújtózz mindkét karral, két oldalra mintha egy madár lennél, aki kitárja a szárnyait!
Nyújtózz mindkét karral a föld felé enyhén hajlított térddel, mintha egy fűzfa lennél!
Terpesz állásban az egyik karoddal nyújtózz a füled mellett át mintha egy szél fútta
fűszál lennél! Majd nyújtózz a másik irányba is, megváltozott a szélirány!”
Megbeszéltük: Miért jó, ha erősek vagyunk? Miért jó, ha hajlékonyak vagyunk?
A kitartás erősségével képesek vagyunk befejezni, amit elkezdtünk, kitartunk addig, amíg a
feladatot elvégezzük.
Ezután a gyerekek körben álltak, állításokat tettem fel. Azok, akik magukra ismernek, teljesítsék a feladatot:
,,Aki szorgalmas, guggoljon le!
Aki szeretne jó táncos lenni, perdüljön meg!
Aki szeret rajzolni, álljon egy lábra!
Aki szívesen megtanulna játszani valamilyen hangszeren, dúdoljon egy dalt!
Aki tud biciklizni, feküdjön a hátára, és biciklizzen a lábával!
Aki össze szokta pakolni maga után a játékait, emelje magasba a kezeit!
Aki jár valamilyen edzésre, hajladozzon, mint egy fa a szélben!
Aki szokott otthon házimunkát végezni, körözzön a karjával! stb.”
Ezt követően papírból szemüvegeket készítettünk.
Miután elkészültek az optimista szemüvegek, felpróbáltuk őket. Elmesélték, hogy mi mindent láttak az optimista szemüvegben.
A ,,Zárókör” keretén belül Bagdi Bellának ,,Pozitív gyerek vagyok” című dalára felszabadultan táncoltak.
E téma keretén belül nagyon élvezetes és vidám perceket éltünk át.
A tevékenység helye: Jászdózsai Mocorgó Óvoda és Mini Bölcsőde
Korcsoport: kiscsoport
A tevékenységet vezeti: Bozóki Katalin
A tevékenység témája: Az optimizmus gyakorlása
A tevékenység célja:
A pozitív érzelmek erősítése, a derűsebb, örömtelibb napok megéléséért.
Ismerjék fel és fogadják el társuk érzelmeit.
Megláttatni a szépet, jót, kellemeset.
A tevékenység feladatai:
• Egymás türelmes végighallgatása.
• Egymás megismerése, mások érzelmeivel való azonosulás.
• Problémamegoldó készség fejlesztése.
• Finommotorika, arcmimika fejlesztése.
I. A tevékenységet kezdő relaxáció:
„A haragom kifújom, mint a cica nyújtózom.”
II. A tevékenységet kezdő éneklés:
Bagdi Bella: Pozitív gyerek vagyok
III. A téma bevezetése:
A csoport „Beszélőkör” sünijének körbeadása. „Jó érzés volt ma reggel oviba jönni vagy kellemetlen? Miért?”
IV. A téma feldolgozása
• Tódi törpe varázsszemüvege
• Varázsszemüveg készítése
V. A tevékenység lezárása
• Az optimizmus jelének felragasztása.
VI. A tevékenységet záró éneklés:
Bagdi Bella: Világomban minden rendben van
Októberben szerencsénk volt több érdekes osztályprogramon részt venni. Ezek segítségével még pozitívabbnak, még tartalmasabbnak élhették meg a gyerekek az iskolai létet. Ám, hogy ez jobban elmélyüljön bennük igyekeztük rögzíteni, tudatosítani ezt.
Egyik programunk alkalmával egy süni érkezett hozzánk az ő megmentőjével együtt. Elszavaltuk nekik Kormos István: A hetvenkedő sün versének egy részletét. Később beszélgetőkört tartottunk, ahol mindenki megosztotta velünk, hogy miért volt számára ez kedves esemény.
Egy következő alkalommal egy üzembe látogattunk, az egészség jegyében ugyan nem sétáltunk, ellenben bicikliztünk. Az üzemben varrógépek, szövőgépek, mosó- és szárítógépek voltak, melyeket nagy érdeklődéssel figyeltek a tanulók.
Miután visszaértünk az iskolába a feladatuk az volt, hogy írják le mi tetszett nekik a legjobban, mi volt a legérdekesebb illetve, hogy mi okozta számukra a legnagyobb örömet. 🙂
Szuper beszámolók készültek, öröm őket olvasni.
Reményeim szerint sikerült ezt a nehéznek mondható témát, gondolkodásmódot egy kicsit közelebb hozni a gyerekhez, segíteni nekik az elsajátításban.
Köszönjük szépen a havi témát és az ajánlásokat!
Októberben próbáltunk optimistán tekinteni a világra, optimista pulcsikat készítettünk, az ölelés világnapján megöleltük a számunkra kedves személyeket, sokat nevettünk, sétáltunk az erdőben, gyümölcssalátát készítettünk és filmet is néztünk.
Októberben a 3 éves gyermekeknél továbbra is kiemelten fontos a mentális és kognitív készségeiknek támogatása ahhoz, hogy a gyermekek boldog, kiegyensúlyozott életet élhessenek, és társas kapcsolataikban kiegyensúlyozottak legyenek, ehhez életkoruknak megfelelő megküzdési stratégiákkal rendelkezzenek.
A Boldogságóra Alapprogram havi témája: Az optimizmus gyakorlása
Az óvodai beszoktatás során a kisgyerekek gyakran szembesülnek új helyzetekkel és kihívásokkal, ami időnként szorongást vagy bizonytalanságot válthat ki belőlük. Az optimizmus gyakorlása ebben a szakaszban nagyon hasznos lehet, mivel segíti a gyermekeket abban, hogy pozitívabban lássák a helyzetet, és megtanulják, hogyan kezeljék a változásokat rugalmasabban.
A mindennapokban pozitív visszajelzésekkel és megerősítésekkel jelen volt csoportunkban az optimizmus gyakorlása
Dicsértük a gyermeket minden apró lépésért, amit a beszoktatás során tett.
Például: „Olyan bátor vagy, hogy ma ilyen sokáig maradtál az óvodában!”
vagy „Nagyon jól játszottál a többiekkel!”
Az ilyen visszajelzések segítenek a gyermeknek megtanulni, hogy a nehéz helyzetekben is van, amire büszke lehet.
Több történetünk, és mesénk az optimizmusról szólt.
Ezeken keresztül megismerhettek olyan karaktereket, akik kitartóak, bátorak, vagy éppen pozitívan állnak a kihívások elé, új barátokat szereztek, vagy sikeresen megold egy feladatot. A meséken keresztül a gyerekek könnyebben értik meg az optimizmus jelentőségét.
Egyik történetünket óvodánk pszichológusa írta a csoportunkban tapasztalt eseményekre építve, melyet az óvodapedagógusok bábjelenetre alkalmaztak és adtak elő, majd közös beszélgetés alkalmával dolgozták azt fel. Integrálva az Önbizalom program – Pozitív énkép és az Erősség program-remény, optimizmus témájával.
A nyugodt búcsúzás megsegítéséhez optimista köszönéseket választottunk és ezekből választottak a gyerekek, vagy választás hiányában ajándékoztuk meg egyikkel érkezésükkor őket.
A beszoktatás időszakában különösen fontos, hogy a reggeli elválás nyugodt és szeretetteljes legyen.
Az optimizmus gyakorlása játékosan, a mindennapi helyzetekbe illesztve segít a gyermekeknek könnyebben alkalmazkodni, és pozitívabban megélni a beszoktatás időszakát.