A „Napocska csoport” nagycsoportos óvodásai az októberi hónapban az optimista életszemlélet gyakorlására tették a hangsúlyt. Meghallgatták Tódi törpe varázsszemüvege című meséjét, kiszínezték Tódi törpe házikóját, elkészítették Tódi törpe varázsszemüvegét, megtanulták Tódi törpe Szebben látó mondókáját, volt olyan gyermek, aki az Optimista tükörképbe lerajzolta a mosolygós önmagát, vagy éppen a mosolygós édesanyját, megjegyezve, hogy ő mindig így szeretné látni az édesanyját, illetve a Varázsgömbbe többen lerajzolták azt amire vágynak. Nagyon érdekes és sokatmondó feleleteket adtak a gyerekek arra a kérdésre, hogy mi az, amit nagyon szeretnének elérni: „Nagyon szeretném, hogy együtt legyen a család, de már nem lehet teljes, mert tata meghalt!”, „Arra vágyom, hogy egész nap kint sétáljunk a virágos réten az egész családdal!”, „Arra vágyom, hogy az emberek ne szemeteljenek!”, „Azt szeretném, ha mindenki aki él és mozog, az szépen bánjon egymással!”, „Arra vágyom, hogy szép világ és jó emberek legyenek a Földön!”.
Minden egyes foglalkozás végén a gyerekek feltették az elkészített varázsszemüveget, elmondták Tódi törpe Szebben látó mondókáját: „Van nekem egy szemüvegem, ha felteszem azt, / Szebbé válik minden benne, amit megmutat!”, megfogalmaztak egy-egy jó vagy szép dolgot, amit aznap tapasztaltak, majd zárás képen elénekeltük a következő dalt: „Kicsi vagyok én, majd megnövök én, / Én leszek a legboldogabb a Föld kerekén!”
Az optimizmus gyakorlása
Szigetszentmiklósi Konduktív Óvoda és Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény
Óvodánkba kizárólag sajátos nevelési igényű gyermekek járnak, így az optimizmust is sajátosan gyakoroljuk.
A Katica csoportban, amely a súlyosan, halmozottan sérült, illetve autizmussal élő gyermekek csoportja, októberben az időjárás megfigyelésével, az időjáráshoz kapcsolódó dalokkal, dalos játékokkal igyekeztünk arra fókuszálni, hogy a szürke, esős idő után újra kisüt majd a nap. Készítettünk egy-egy napsütést illetve esőt ábrázoló táblát, megtanultuk az eső és a napsütés képét, a hozzájuk tartozó dalokat és a dalokhoz kötődő kézmozdulatokat. A hónap végére a gyerekek már önállóan tették a táblára a képeket a dalok vagy a hívókép alapján.
Az 1.c osztály elkészítette a varázs szemüveget, mellyel igazán szebbnek láttuk a világot.
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola
Az októberi hónapot mosolygós hónapnak neveztük el. Az órán nevető versenyt rendeztünk. A pozitív mondóka segítségével keresztgyakorlatokat végeztünk. Különböző mondatfajták felhasználásával optimista és pesszimista gondolkodó gyerekeket utánoztunk. Optimista rajzokat készítettünk.
A gyerekek elkészítették és bemutatták a valóra vált álmok tablóját.
Elmeséltek egymásnak egy-egy történetet, melyben minden jól alakult a várakozással ellentétben. Végül élethelyzeteket játszottak el, pesszimista és optimista szemszögből bemutatva.
A második téma megbeszélését relaxációval kezdtük, majd a Világomban minden rendben van című dallal folytattuk. Már volt egy olyan gyerek, aki együtt énekelt Bagdi Bellával. Miután a munkafüzet idézeteiről beszélgettek párban, megfejtették a svéd bölcsességeket, és csoportokban értelmezték is. A végeredményt elmondták a többi csapatnak is. Az osztályfőnöki órából már csak arra futotta, hogy megismerkedjenek a meditáció fogalmával, és át is éljék a kézikönyv szövege alapján. Ketten nem akarták behunyni a szemüket, viszont ketten azt mondták, hogy ők nagyon jól el tudták képzelni a hallottakat.
A tabló készítésekor egyénenként jelenítették meg, hogyan képzelik saját magukat a jövőben. A szemüveg lencséiben az elképzelt munkájukat, családjukat rajzolták le.
Az optimizmus témakörét összekötöttük a pályaválasztási nappal, így mindenki azt jelenítette meg a tablónkon, hogy hol vagy hogyan képzeli el magát a jövőben.