Október hónapban az optimizmussal foglalkoztunk. Megbeszéltük, ki hogyan képzeli el a jövőjét, hol lesz, mit fog csinálni 20 év múlva. Arról is beszéltünk, mire van szükség, hogy mindezt meg is tudjuk valósítani. A gyerekek rajzokat készítettek, melyeket kiraktunk az osztálytermünk faliújságára.
Az optimizmus gyakorlása
Optimista mozaikot készítettünk közösen, melyben pozitív gondolatokat fogalmaztunk meg.
Boldogságdalként relaxáló zenét hallgattunk.
Október – az optimizmus hónapja
A boldogság nemcsak jó érzéssel tölt el, hanem sok szempontból jótékony hatású.
Tanulmányok szerint a boldogabb emberek kiegyensúlyozottabbak, erősebb az immunrendszerük, jóval több kreatív ötletük is van.
Kutatók szerint bárki képes optimista cselekedetek gyakorlására saját érdekében. A pozitív tevékenységek nagymértékben fokozzák az egyén jólétét oly mértékben, hogy azok növelik a pozitív érzelmeket, pozitív viselkedést és a lelki szükségletek kielégítését.
A hála és az optimizmus rengeteg közös vonást mutat. Arra törekszünk, hogy minden helyzet jó oldalát lássuk meg. Továbbá, hogy a rosszban vegyük észre a jót, legyünk derűlátóak a jövőt illetően.
Kisgyermekkorban szükséges elkezdeni az optimizmusra a pozitivitásra nevelést. A gyerekek kedvesebbek, nyitottabbak, magabiztosabbak lesznek. A gyermekek lelkét, érzelmi világukat fejleszteni kell, hogy boldog felnőttek legyenek.
Mivel az optimizmus tanulható, így mi is játékos feladatokkal próbáltuk alakítani optimista szemléletüket.
Túlkoros hetedikes (14-15 éves) jobbára fiú osztály lévén az álomtablót nem rajzos, hanem fényképes formában képzelték el. Szíves keresgéltek az interneten az álmaikat hűen ábrázoló, képeket, fotókat. Ezt követően ezeket a Publisher számítógépes program segítségével keretbe szerkesztették, majd kinyomtattuk és felragasztottuk. Igazán színes és érdekes tabló lett a végeredmény.
Mitől leszek optimista?
A tanulókkal különböző élethelyzeteket elemeztünk-hogyan lehet negatív élményekben, helyzetekben is megtalálni a jót, a reményt a jobbra.
Az óra elején meghallgattuk a „Pozitív gyerek vagyok” c. dalt, majd a
népmeséről tanultakat foglaltuk össze. A mesehőst varázserejű tárgyak,
csodálatos lények segítik, mindig a jó győzedelmeskedik a rossz fölött,
a népmese végén minden jóra fordul. Ezután a tanulók meghallgatták a
„Szomorú királykisasszony” c. mesét, utána a mesével kapcsolatos
kérdésekre válaszoltak. Csoportjáték következett „Nevettesd meg a
másikat!”. Ezután a tanulók vicceket mesélhettek – csak néhányan
vállalkoztak rá. Keresztrejtvény megfejtésével és nyelvtörőkkel
folytattuk. Az óra végén összefoglaltuk az optimizmusról hallottakat és
elkészítették saját tükörképüket „Örök mosoly” címmel.
A tanulók nagy érdeklődéssel figyelték egymás véleményét, sokan
szerepeltek és az igazán vidám hangulatú óra végén kitűnőre értékelték
az októberi foglalkozást.
Nyíregyházi Bem József Általános Iskola
Hogyan látják magukat a gyerekek 10 vagy 20 év múlva.