Első osztályról lévén szó az optimizmus és a vele szemben álló pesszimizmus megértéséhez a SpongyaBob Kockanadrág című mese sorozatot hívtam segítségül. A mindig optimista SpongyaBobot és a pesszimista Tunyacsápot. A gyerekek nagyszerűen megértették a szavak jelentését és ügyesen oldották meg a – Mi sül ki ebből?- feladatot csoportmunkában. Élvezik a Boldogságórákat.
Az optimizmus gyakorlása
Szamosújvári Magyar Tannyelvű Elméleti Líceum
Az esős reggel remek alkalmat nyújtott a kis előkészítő osztályosoknak megérteni, hogy mit is jelent az optimizmus. Megbeszéltük, hogy ki hogyan érzi magát ezen a borús reggelen. Sokan álmosak és kedvetlenek voltak. Kihívást szerveztünk, az volt a cél, hogy mindenki felviduljon. Előbb feldobtuk a hangulatot egy grimasz versennyel majd komolyság illetve kacagó versenyt szerveztünk. Megbeszéltük, hogy komolynak lenni 30 másodpercig sokkal nehezebb, mint kacagni 30 másodpercig. Ezek után megbeszéltük, hogy ha mi jól akarjuk érezni magunkat ezen az esős napon az most rajtunk és társainkon fog múlni, ezért egész nap nagy figyelmet fordítottunk arra, hogy társaink mosolyogjanak, hogy boldogak legyenek. Végül lerajzoltuk a kezecskéinket és rárajzoltuk, hogy kivel és hol vagyunk a legboldogabbak a világon. A kezecskék segítségével egy mosolygós napocskát készítettünk, amellyel bebizonyítottuk, hogy mi olyan optimisták vagyunk, hogy a mi osztályunkban még az esős idő ellenére is ki tud sütni a nap.
Marcali Noszlopy Gáspár Általános és Alapfokú Művészeti Iskola
Elsőseim már nagyon várták a Boldogság órát, melynek keretén belül az optimizmus lényegével ismerkedtünk meg. Motivációként elolvastam „A szomorú leány történetét”. A mesét követően beszélgettünk a boldogságról, elmesélték mikor érezték magukat boldognak, milyen tevékenységek teszik őket vidámmá. Elmondták azt is, hogy miért voltak már szomorúak. Varázsszemüveget készítettünk, hogy ezen keresztül szebbé varázsoljuk a rossz dolgokat, mindenben meglássuk a jót is. Szituációs játékban eljátszottuk Szomorú Szilárd és Boldog Blanka történetét. Mindenki igyekezett megnevettetni osztálytársát. A foglalkozás végét „Az aranyszőrű bárány” mese megnézésével zártuk.
Az októberi téma bevezetését a hónap dalának meghallgatásával indítottam, mely annyira fülbemászó volt, hogy mire véget ért a dal, kívülről fújták a P O Z I T Í V… részt. Fürtábraként a táblára összegyűjtöttük milyen pozitív dolgok vannak jelen kis életükben. Ezt követően csoportmunkában a pozitív szó minden betűjével kellett egy-egy pozitív dolgot jelentő szót keresniük. A legnehezebbnek a „z” betű tűnt, de az egyik csapat számomra nagyon frappáns szót talált: zűrtelen. 🙂 Készítettünk varázstükrőt, melyet be is ragasztottunk a hónap dalával együtt a boldogságórás füzetünkbe. Intézményük közös paravánján látható „optimista szemüveg” készítésében is részt vettünk. A szemüveg lencséire egy olyan szituációt kellett felírniuk, melyben rossz történt velük, de meglátták a jót. (Minden rosszban van valami jó) Óra zárásaként rajzos formában elkészítették a jövőre néző álmaikat, vágyaikat, melyet szintén optimista szemüvegekre ragasztottunk rá. A rajzok mellett csupa pozitív „hozzáállás” szerepelt, melyet a gyerekek fogalmaztak meg. Pl: „El fogom érni céljaimat” „Kitartó leszek” stb. Gyakran kérik,hogy hallgassuk meg a dalt, és elő szeretettel énekelik. Néhányuknál megfigyeltem,hogy igyekeznek kitartóbban véghez vinni egy feladatot, mióta beszélgettünk az optimista szemléletről.
Arra törekszünk, hogy a dolgok és a helyzetek pozitív oldalát lássuk. Örülünk a jelennek és a múltnak és csodálatos jövőt vetítünk magunk elé. Derűlátóak vagyunk, ezért bízzunk abban, hogy ez a nap is jól fog sikerülni. A rosszban is a jót keressük.
Azt gondoljuk, hogy a boldog diákok önbizalma erős, tudnak és mernek pozitívan gondolkodni, egészségesek, hisznek magukban, mernek a felnőttektől segítséget kérni, kreatívak és képesek kiutat találni az őket érintő problémákból, akadályokból.
„Emlékezz! Minden egyes pillanatban, amikor magadnak jót teszel és ebből a jóból más is részesül, hozzájárulsz ahhoz, hogy jobb legyen ez a világ.” (prof. dr. Bagdy Emőke)
Abonyi Montágh Imre EGYMI Óvoda és Általános Iskola
A bevezető relaxáció és dal után tisztáztuk a fogalmakat (pesszimizmus-optimizmus) a munkafüzet története segítségével, beszélgettünk saját élményekről. Szituációs játékkal bemutattuk bizonyos helyzetekben a kétféle hozzáállást. Pozitív megerősítő kártyát húztak, megállapították, hogy jellemző-e saját magukra, majd próbálták párosítani valamelyik osztálytársukkal is a megállapítást.
Végül meditáltunk.
Az óra menete:
1. A szomorú királykisasszony- mese
2. Nevetésverseny
3. Keresztrejtvény
4. Optimista, pesszimista önarckép készítése