Pozitív pszichológia szülőknek:
„… a negatív érzelmeket próbáljuk tudatosan pozitívvá formálni!
A kihívások, nehézségek milyen lehetőségeket rejtenek…?
„Mitől jó egy? Attól, hogy képesek vagyunk meglátni a jót!
Hogy örülni tudunk. És attól, hogy holnap is lesz nap.
Lehet, hogy még jobb, mint a mai!”
Gyerekeknek: emlékeztető képek az őszi foglalkozásról, – Tódi törpe és a kis süni találkozásáról,- mese felidézése…
A „Szebben látó mondókához” küldtünk egy-egy sablont, hogy mindenki el tudja készíteni a saját varázsszemüvegét. Arra bíztattunk mindenkit, hogy rajzolja,- ő mit lát szépnek. Fontos, hogy mindenkinek legyen kellő önbizalma,- ennek erősítéséhez a Tükör-játékot ajánlottuk.
Az optimizmus gyakorlása
Az optimizmus téma feldolgozását a „Pozitív gyerek vagyok” című dal többszöri meghallgatása, „eltáncolása”, éneklése előzte meg. Szomorú Szilárd és Boldog Blanka figurája nagyon tetszett a csoportnak, boldogan kapcsolódtak be az általuk viccesnek nevezett játékba: a szomorú csapat arcára kellett mosolyt varázsolni. Próbálkoztak mókás arcot vágni, ugrándozni, fintorogni, csakhogy a szomorkodóknak jobb kedvük legyen. Volt, aki simogatással, öleléssel akarta boldoggá tenni szomorú társát.
A „Tódi törpe varázsszemüvege” mese valóban elvarázsolta a gyermekeket. Elkészítette minden gyermek a saját varázsszemüvegét, amit ha felvett, meglátta a pozitív dolgokat, amiket eddig nem vett észre. Elmesélték, hogy milyen rossz, szomorú dolog történt eddig velük, majd megpróbáltuk együtt jóra változtatni a történetet.
Városi Óvodák és Bölcsőde Tiszakécske
Tódi törpe varázsszemüvege című mesén keresztül, beszélgettünk arról, hogy ki mit lát szépnek az oviban, otthon. Tódi törpe „Szebben látó mondókájára” a szemüvegeinket is elkészítettük.
Miskolci Kazinczy Ferenc Általános és Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű Iskola
Montázst készítettünk a gyerekek vágyaiból. Beszélgettünk arról, hogy ha optimista szemlélettel élünk, akkor a legmerészebb álmaink is valóra válhatnak.
Az októberi boldogságórát a gyerekekkel együtt én is nagyon vártam. Mivel az idei nevelési évtől vettem át kolléganőmtől a boldogságórák megtartását, magam is kíváncsian, lelkesen készültem, és adtam át a gyermekeknek a témát.
A téma feldolgozását a relaxációs gyakorlatok után beszélgetéssel kezdtük, ahol a gyermekek elmondhatták, hogy voltak-e már szomorúak, és ha igen, akkor miért. Sok történetet osztottak meg velem, és azt is, hogy ilyenkor kinek sikerült megvigasztalni őket. Majd egy kis tükröt adtunk körbe, mikor is elmondhatták, mit látnak magukban jónak. Volt, akinek egy kicsit segíteni kellett, de a társaik olyan kedvesen sorolták jó tulajdonságaikat,hogy ezzel csak növelték önbizalmukat.
Majd meglátogatott minket Szomorú Szilárd és Boldog Blanka, és kezdődött a játék.
A mesét most is ámulattal hallgatták, majd elkészültek a varázsszemüvegek. Jó volt látni, ahogy az elkövetkező napokban is színeztek, díszítettek ilyen szemüvegeket, hogy a családtagjaiknak, barátaiknak is tudjanak adni, hogy ők is megláthassák a jót.
Nyugati Városrészi Óvoda Nagy Jenő Utcai Tagóvoda
Ráhangolódáskén szomorú és vidám arcot mutattak a gyerekek. ( Segítettek az érzélmeket ábrázoló labdák) Ezeket próbálták észrevenni, megkülönböztetni. ( Vannak olyan gyermekeink, akik nem tudják az érzelmeket felismerni arcról) Ezt követően két csapatot alkottunk. A vidámak megpróbálták felvidítani a szomorúakat. Arcizmok erősítésére is alkalmas volt a vidám és szomorú arc imitálása. Az egymás felvidítása valóban vidámra sikerült. Bohóckodással, vicc meséléssel, öleléssel, simogatással próbálkoztak a gyerekek, sikerrel.
Ezt követően megismerkedtünk az”optimista szemüveggel” a Tódi törpe varázsszemüvege c. mesén keresztül. Beszélgettünk arról, hogy ki mit lát szépnek a csoportszobában. A fiúk először elbohóckodták. Ezért meghallgattuk a pozitív gyerek vagyok dalt, és újból próbálkoztunk. Ekkor már könnyebben ment a dolog. Az optimista szemüveget mi a kezünkkel formáztuk meg. Így tényleg mindig kéznél van 🙂
Az önmagukban való pozitív tulajdonság megtalálása még nagyon nehéz dolog számukra. Éppen ezért, már kezdetektől fogva kolléganőmmel konkrétan dicsérünk (megjelölve a konkrét cselekvést). Így játszottuk a tükör játékot. Mondj egy pozitív dolgot magadról! (Ügyes vagyok abban, hogy….).
1. Motiváció:
Kör, kör ki játszik…játékba hívó dal éneklése. Boldog Dórával a kézben.
2. Megvalósítás:
• Relaxáció
„A haragom kifújom, mint a cica nyújtózom…”
• Világomban minden rendben van című dal eléneklése
• Tükörjáték
• Szomorú Szilárd és Boldog Blanka
• A téma feldolgozás – segítő kérdésekkel
• Pozitív gyerek vagyok című dal meghallgatása/megtanulása
3. Tevékenység lezárása:
Varázsszemüveg készítés.
A Boldogság várának első lépcsőfokára fölragasztjuk a hála jelét.
Zalalövői Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
A #jobbveledavilágotthon ajánlatai között bukkantam rá erre a kedves mesére. A gyerekek meghallgatták otthon és lerajzolták.
Tükör segítségével a gyermekek megnézik saját és a társak arcát. A gyermekek megdicsérik egymás szemét, száját, orrát (stb.), majd önarcképet rajzolnak.
Október hónapban megismerkedtünk az optimizmus, pesszimizmus fogalmával. Megtanultunk nagyon sok optimista technikát. Elkészült az optimista befőtt, az optimista szemüvegünk is. A gyerekek egyre jobban megismerték egymást, amelyhez nagyban hozzájárult, hogy összegyűjtöttük saját, illetve társaink jó tulajdonságait. A két 5. osztályból összegyűlt gyermeksereg szép lassan egy kis csapattá szerveződött. Nagy segítségünkre volt a munkafüzet, mely minden hónapban rengeteg kiváló ötlettel szolgált.