Az optimizmus hónapjának zárásaként Tódi varázsszemüvegét elkészítve optimistán tekintettünk a világra. 😊
Az optimizmus gyakorlása
A jól bevált módszerünket folytattuk ebben az évben is, egész héten e témával foglalkoztunk. Célunk, hogy derűs, és élménygazdag feladatok segítségével az életkori sajátosságaiknak megfelelő szinten megalapozzuk, és gyakoroljuk az optimista szemlélet kialakulását. A hét folyamán resztoratív körben többször beszélgettünk a jó,-és rossz tulajdonságokról, cselekedetekről. A beszélgetéseket úgy irányítottuk, hogy a mindennapjaikban találják meg a jót (pl.: játék öröme, munka öröme, hasznossága, jó cselekedetek.) A gyerekek kaptak még otthoni feladatot is: valamivel örömet, boldogságot kellett szerezniük szüleiknek. Másnap nagy örömmel osztották meg velünk mit csináltak. A csoportunkban többször előfordul még, hogy a gyermekek megbántják egymást, ezért is választottuk a „Vigaszbot” játékot, (a botot együtt készítettük.) A „bot”átadása mellé azonban még szavakkal is kifejezték érzéseiket (verbális fejlesztés). Nagy eredmény volt, hogy az egyik kisfiú, aki eddig nehezen akart vigasztalni, bocsánatot kérni, a játék segítségével, örömmel megtette, ezért alkalmazzuk ezt a módszert a továbbiakban is. A „Nevető levelek” játékot mi „Boldogság leveleinek” neveztük el. Jó program volt a már a levélgyűjtés is, kint a szabadban. Több napon keresztül játszottuk a levelekkel, annak kellett adni a”Boldogságlevelet”, aki aznap örömet szerzett számára. Aki nem kapott levelet, az megkapta a „Vigaszbotot.” Bezzeg Andrea meséje: Tódi törpe varázsszemüvege nagyon tetszett a csoportnak. A mese segítségével tudatosítottuk a gyermekekben, hogy mindenben észre kell venni a jót, a szépet. A süni viselkedésének megbeszélésével arra ösztönöztük őket, hogy bízzanak önmagukban, vegyék észre jó tulajdonságaikat, ezzel elősegítettük a pozitív én-képük kialakítását is. A héten elkészítettük még optimista tükörképünket is: „Ilyen vagyok, ha mosolygok” címmel, ennek előkészítése képpen többször eljátszottuk a „Mosolyogj rám” játékot, valamint az érzelemkártyákat is használtuk.
Nagyon sok pozitív élménnyel, tapasztalattal gazdagodtunk a héten is, ez rendkívül fontos óvodai évek alatt, amelyek lehetőséget nyújtanak a gyermekeknek a sikerélmények átélésére, hogy ezek segítségével boldogságra képes emberekké váljanak, erre biztatjuk a szülőket is.
Ezt a témát a hatodikos tanítványaimmal dolgoztam fel. Sokat beszélgettünk arról, hogy szerintük ki is az OPTIMISTA ember. Meglepő volt számomra, hogy nagyon jó dolgokat mondtak, amely tulajdonságokat össze is gyűjtöttük a táblán. Arra a kérdésre, hogy:
„- Te optimista vagy?” , a többség nemmel válaszolt. A kérdésre adott választ részletesen átbeszéltük, majd arra kértem őket, hogy készítsenek egy rajzot arról, hogy 20 év múlva hogyan fognak élni. Nagyon érdekes képek születtek.
Egy másik játékos feladat alkalmával az osztály új tanulóját kiválasztva pozitív tulajdonságokat írtak cetlire a gyerekek, melyet hangosan felolvastak, majd átadtak osztálytársuknak. Mióta nálunk van ez a kislány nem láttam úgy mosolyogni, mint abban a pár percben. :)
Tódi törpe története nagyon kedves volt gyermekeink számára, többen is elkészítették a házikóját és rengeteg szemüveg készült a gyermeke által.
Tisztelettel: Bebők Marianna
Szomorú Szilárd és Boldog Blanka nagy segítség volt a gyerekek számára, hogy átadjuk nekik az optimizmus jelentését. Legtöbben a barátságért és a családért voltak optimisták a maguk kis gondolataiban. A munkafüzet plusz örömet adott számukra az alkotással, és a gondolatok megfogalmazásával. A szülőktől visszajelzéseket kaptunk, hogy miről is beszélgettünk mi a csoportban a gyermekekkel. Nagyon jó érzés felnőtteknek hallani a gyermekek gondolatait az optimizmusról.
E havi témánk az optimizmus gyakorlása.
Sajnos a mi drága Süni csoportunk életébe, mindennapjaiba is bele szólt a jelenlegi járványügyi helyzet. Sajnos jómagam is és csoportunk másik óvónénie is otthon maradásra kényszerült.
De mi sem lehetne ékesebb példája az összefogásnak, az egymással való önzetlen törődésnek, mint az, hogy Kollegináink a mi Sünikéinket is felkarolván, ebben a jelenlegi, kicsit sem könnyű helyzetben is optimisták tudtak maradni.
Sőt, a gyermeknek is át tudták adni az optimizmus lenyegét: a jóságot, a jóságra való törekvést, a nehéz és egyre kiszámíthatatlanabb helyzetben is.
Megosztották a Süni kiscsoportban is Bezzeg Andrea: Tódi törpe varázsszemüvege c. mesét.
A szülőket megkérték hogy aki teheti, töltse fel a zárt csoportjukba az otthon elkészült, élesen látó varázs-szemüvegeket. Ők is elkészítették az oviban, volt aki még Tódi házát is felépítette, és aztán beszélték meg, resztoratív –kör keretén belül, hogy ha sólymok lennének, az óvodánk környezetében, mik azok a szépségek és jó dolgok, melyeket megláthatnának. Így elevenítették fel a virágokat, tökfaragásokat, melyeket a kerti asztalaink megszépítésére helyeztek el, nemrég a napokban a gyermekekkel, együtt közösen. Az udvari fák leveleit gyűjtötték össze, melyekben meglátták az ősz szép színeit. Említést tettek az évszak jellemzőiről. Fejlődött a gyermekek szépérzéke, bővítették ismereteiket.
Mindannyiunknak nehéz három hét áll a hátunk mögött, nem lehettünk a kis Sünikéinkkel a csoportban, nem segíthettük kollégáinkat.
Azonban nekünk sem volt könnyű otthon, nem telt el nap, hogy ne gondoltunk volna a csoportunkra, az óvodára.
Munkatársaink átérezték helyzetünket, nagyon szívet melengető volt, hogy ők is gondoltak ránk egy kedves kis gesztussal: minden otthon maradásra kényszerült kollégának küldtek egy kis ajándékot, egy csokoládét egy személyes, kedves kis üzenettel.
Mit jelent az optimizmus?
Számomra pontosan ezt.
Nem is lehetne szebben szemléltetni.
Boldogságóra Program
Katica csoportban, az optimista tükörkép formájában valósították meg, a hónap feladatát.
Süni csoportban, a mosolygó fa készült a nevető levelekkel, melyben megfogalmazták, hogy mivel nevettetik meg egymást.
Micimackó csoportban, a sólyommadár rendkívül éles szemével, minden jó dolgot észrevesz, ami körülötte történik.
Elnyerte célját a hónap témája mindhárom csoportban, ezután könnyebben és tudatosabban figyelünk a kis pozitív dolgok észrevételére.
Fábiánsebestyéni Arany János Általános Iskola és AMI
Ebben a hónapban az optimizmus gyakorlása volt a fő cél.
A gyerekek nagyon szerették a dalt, ami a pozitivizmusól szólt, kórusban énekelték!
Hatásosnak tűnt az a sok-sok beszélgetés, amit ebben a témakörben megvitattunk.
Örömmel végezték a gyerekek a feladatokat! Hálásan köszönöm az ötleteket!
Várkonyi István Általános Iskola, Cegléd, Széchenyi út 14/d
Pozitív gyerek vagyok című dalt nagyon kedvelik a gyerekek, teljesen megtanulták. Próbáltuk az élet pozitív oldalát elsajátítani, de első osztályban ez most nehezen ment. Ezt még gyakorolni fogjuk az elkövetkező hónapokban is! Sólyomszem feladatunknál a gyerekek pozitív dologként említették a barátok jelenlétét, a zöld udvart, a sok játékot, a boldog iskolai hangulatot.