E hónapi témánál azt próbáltam megmutatni a gyerekeknek, hogy ugyanarról a helyzetről számtalan különféle történetet szőhetünk – de hogy milyen képekbe ill. milyen szemüvegen és milyen színben látjuk a környező valóságot, az aztán messzemenően meghatározza a hangulatunkat, a lépéseinket, a sorsunkat.Az hogy másként nézünk az adott nap elé vagy másképp gondolkodunk valamiről nem azt kérdezi, lehet-e vagy nem, nem is azt, hogy miért nem lehet, hanem azt: hogyan lehet. Ezt a szemléletet próbáltam a gyermekeknek átadni az optimizmus témában. A gyerekek másolással tanulnak, ezért fontos, hogy a pozitív életszemlélet, az optimizmus a mindennapjaitok része legyen. Mindennap átbeszéltük a nap pozitív történéseit. De gy nap során nem mindig csak pozitív élmények érnek bennünket, ezekre is hangsúlyt fektettem, hogy ezeket az érzéseket, dolgokat is megtudják osztani a gyerekek velem. Arra ösztönöztem őket, hogy az adott helyzet pozitív oldalát, keressük meg együtt, hogy hogyan lehetne mégis boldog élménnyé alakítani azt a dolgot ami esetleg szomorúságot okozott számára. Amikor a gyerekeket optimizmusra neveljük, valójában reális és felelősségvállaló gondolkodásra tanítjuk őket. Arra inspiráljuk őket, hogy megismerjék a saját gondolataikat és érzéseiket, kíváncsiak legyenek azokra, maguk alakítsák az életüket, és ne csupán elfogadják azt, ami velük történik.Milyen feltételeknek kell teljesülni, milyen segítséget tudunk igénybe venni, milyen erőforrásokra, segítségre támaszkodni valamilyen ötlet vagy terv megvalósításához.
Tódi törpe meséje a varázsszemüveggel annyira megragadta őket, hogy a hét folyamán többször is elővettünk napszemüveget, megnéztük, mennyivel másabbak a színek azon keresztül nézve.
Készítettünk varázsszemüvegeket, amit haza is vihettek, hogy otthon tovább kísérletezhessenek vele, elmeséljék, hogy mire használtuk és szüleik is másképp nézzenek az adott napra.
Az optimizmus gyakorlása
Bárczi Gusztáv Ált. Isk., Szakiskola , Készségfejlesztő Iskola és EGYMI
Az optimizmus még nehezen érthető fogalom a gyerekek számára, de a varázsszőnyegen való utazás után szívesen rajzolták le azokat a szép dolgokat, amiket képzeletben madártávlatból láttak.
Nyíregyházi Móra Ferenc Általános Iskola
Optimista pólónk tükrözi vidám szemléletünket.
Mivel októberben személyesen nem tudtunk találkozni, mert hol az osztály volt karanténban, hol én, hol az egész iskola online oktatásban, arra kértem őket, hogy tervezzük meg az optimisták földjét, találjanak ki földrajzi neveket, természetesen angolul, így elárasztottak jobbnál jobb ötletekkel, majd pár kisdiákkal megrajzoltuk a térképet, amit a feltöltött fotón láthattok. Magyarul pl Mosoly szigetek, Az érzelmek tava, Szabadság földje, Vidám csatorna, Pozitiv rezgések óceánja, Remény fok, Nyugalom város, stb.
Boldogságóra
Dátum: 2020.10.26.
Aktivitás: Optimista tükörkép
Szervezési forma: egyéni és frontális
Eszközök: feladatlapok, színes ceruza, tükör, rajzlap, mesekönyv, szomorú és boldog arc papírból, CD
Megvalósítás:
– A Boldogságórát egy relaxációs gyakorlattal kezdjük „A haragom kifújom, mint a cica nyújtózom”.
– A relaxációs légző gyakorlat után két csapatot alkottunk. Beszélgettünk arról, hogy kinek mi okoz örömet/boldogságot, valamint mi okoz bánatot/szomorúságot.
– A Szomorú Szilárd és Boldog Blanka játék során elutánoztuk mindkét arckifejezést. Ez után kezdődött a játék: A szomorú csapat, testtartásával, mimikájával kifejezte a szomorúságot, a boldog csapat pedig ugyan így megpróbálta felvidítani a másik csapatot. Majd fordítva is eljátszottuk.
– Ez után elmeséltem nekik a „Tódi törpe varázsszemüvege” c. mesét, amelyet megbeszéltünk. Megbeszéltük az optimista szó jelentését.
– A mesét követően egy kis önismereti játék következett. Mindenki belenézett a tükörbe és elmondta, hogy milyennek látja magát (szeme színe, haja színe- hossza, milyen ruhát visel stb.).
– Miután mindenki jól megfigyelte magát a tükörben, kaptak egy rajzlapot, amelyre lerajzolták a saját képmásukat.
– Mikor elkészültek az alkotások, bemutattuk egymásnak.
– Végezetül a Boldogságórát Bagdi Bella- Boldog vagyok c. dalának meghallgatásával és mutatásával zártuk.
A tanulókkal megtekintettük az optimizmus gyakorlása segédanyagot, majd beszélgettünk az őket ért jó dolgokról. Eljátszottuk az Őrizz meg! játékot, amely nagy sikert aratott. Közösen megalkottunk egy plakátot, ezen a POZITÍV szó minden betűjéhez kitaláltunk egy mondatot. Igyekeztünk a témához kapcsolódó gondolatokat írni. Végül minden diák készített egy rajzot, melyen bemutatja milyen lesz az élet a járvány végén.
Tanóra elején a szokásos zenehallgatással kezdtünk. Átbeszéltük, mit jelent ez a szó, optimizmus. Ezt játékok követték, kört alkottunk. Levelet adtunk egymásnak és közöltük kit, miért kedvelünk, de nagyon, miért nevettet meg minket. Majd kiválasztottunk egy-egy tárgyat, amely mellett érveltünk, miért nem szabad kidobni/ eltenni a szekrénybe. Ezek után betű-játék következett, a pozitív szó betűiből új szavakat mondatokat raktunk ki. A tanóra vége felé madárként gondolkodtunk, mit is látunk a magasból. Végül megalkottuk a Sólyomplakátot! Örömmel figyeltem a tanulókat a feladatok közben. Örülök, hogy figyeltek egymásra, senki nem maradt ki egy feladatból sem, valamint olyan meglátásaik, véleményeik születtek, amire nem is gondol az ember! A feladatokat sikeresen megoldottuk, minden részletre figyeltünk. Eredményesen zárult az óránk!
Veszprémi Egry Úti Körzeti Óvoda
Az optimizmus téma feldolgozását relaxációs gyakorlattal, („almát szedj, ügyesedj”), majd Bagdy Bella: Pozitív gyerek vagyok c. dalának meghallgatásával kezdtük. Elmeséltem egy tanulságos történetet a békák versenyéről, a kitartás erejéről. Beszélgettünk arról, hogy mindig bíznunk kell magunkban, mert képesek vagyunk elérni céljainkat. Közösen készítettük el az optimista kertünk mosolygó gyümölcseit. A tevékenység közben felidéztük a velünk történt vidám eseményeket, hisz minden nap tartogat számunkra valami jót, csak észre kell vennünk.
Képesek vagyunk látni mindenben a jót!
A Maroslelei Zengő Óvoda boldogságóra beszámolója 2020-2021. nevelési év októberében, „Az optimizmus gyakorlása” téma körében.