A hónap témájához kapcsolódó ajánlott megvalósítási ötletekből merítve az óvodai csoporttal sólymot készítettünk, ami a magasból letekintve láthatja a gyermekek pozitív hozzáállását egy-egy konkrét szituációhoz (pl.: „Együtt hintázni sokkal élvezetesebb!” , „Mi mindig a legjobb barátok leszünk!”, „Odaadom neked, mert látom mennyire szeretnéd!”, „Olyan szívesen megkínállak!”.
Minden gyermek elkészítette a saját madarát.
Az optimizmus gyakorlása
A hónap témájához kapcsolódó ajánlott megvalósítási ötletekből merítve az óvodai csoporttal sólymot készítettünk, ami a magasból letekintve láthatja a gyermekek pozitív hozzáállását egy-egy konkrét szituációhoz (pl.: „Együtt hintázni sokkal élvezetesebb!” , „Mi mindig a legjobb barátok leszünk!”, „Odaadom neked, mert látom mennyire szeretnéd!”, „Olyan szívesen megkínállak!”.
Minden gyermek elkészítette a saját madarát.
A mi sólymunk ezt (is) látja, ha az iskolánk tetejére száll…Játék a szabadban. Örömteli játék együtt.
A foglalkozást a “Repül a madár, szárnyallva száll, mert szabad madár” relaxációs gyakorlattal kezdtük, majd meghallgattuk “A pozitív gyerek vagyok” kezdetű dalt. A dalt a hét folyamán többször is hallgattuk, különböző mozgásformákkal, mozdulatsorokkal kísérve..
A “Nevető levelek” játékkal beszélgetést kezdeményeztem, melynek során a gyerekek elmesélték ki mivel nevettette meg őket.
A választható feladatok közül a “Sólyomszemmel” c. feladatot választottam. A sólyom segítségével összegyűjtöttük, mi mindenre vagyunk már képesek, milyen jó dolgokat pillanthatna meg a magasból, ha felettünk szállva letekintene ránk…
Ebben a hónapban a „Sólyomszemmel ” feladatot választottuk. Sok mindent megtudtunk a ragadozóról. Megfigyeltük a külső tulajdonságait. A gyerekek megpróbálták utánozni a repülését. Lelkesen színezték a madarakat. Összegyűjtöttük, hogy milyen gyerekeket láthatnak a sólymok iskolánk udvarán, osztályunkban. Nagyon örültem, hogy sok-sok jó tulajdonságot, pozitívumot soroltak fel kisdiákjaim. Szívesen és lelkesen tevékenykedtek. Tetszett nekik a hónap dala is.
„Mitől jó egy nap? Attól, hogy képesek vagyunk meglátni a jót. Hogy örülni tudunk. És attól, hogy holnap is lesz egy nap. Lehet, hogy még jobb, mint a mai.” Janikovszky Éva
Ezzel az idézettel indítottuk a beszélgetést a negyedikesekkel. Elmondták gondolataikat, érzéseiket, meghallgattuk a hónap dalát.
Az optimista és a pesszimista közötti különbséget egy mese segítségével könnyebben megértették a gyerekek. Nekeresd országban Vidámfalva és Szomorúfalva lakóit ismerhettük meg. Eljátszottuk a mesét, amikor is mindenki eldönthette, melyik faluban élne. Jó volt látni, hogy aki Szomorúfalvát választotta, hogyan változott át a varázsszemüveg segítségével, megtalálta, mi okoz neki örömet.
Különböző helyzetekben kerestük az optimista megoldás, törekedtünk a szemléletváltásra. Lerajzolták, ami őket megnevetteti, és pozitív, megerősítő mondatokat írtunk.
Nagyon szeretnek a Pozitivity társasjátékkal játszani, jókat nevetünk közben.
Várják a Boldogságórás órákat, élvezzük az együtt töltött időt.
Októberi boldogság óránkat pozitív gondolatokkal kezdtük. Páronként mindenki egy pozitív tulajdonságot mondott a társáról, majd megbeszéltük mi a különbség az optimizmus és a pesszimizmus között. Végül mindenki készített egy mosolytükröt, melyre egy pozitív gondolatot is ráírt magáról.
1. feladat: Hogy érzed magad?
Kellékek: dobozos papírzsebkendő
Feladat: Mindenki húzott egy zsebkendőt, azért használtam ezt az anyagot, mert ettől nem ijednek meg a tanulók, hiszen a mindennapokban is találkoznak vele. Ezt úgy kellett formázni, hogy kifejezze az adott pillanatban milyen a lelkiállapotáta. Ezt mindenki bemutatta.
Új zsebkendőt húztak a tanulók, amivel ugyanez volt a feladat, de nem az adott pillanat lelkiállapotát kellett ábrázolni, hanem egy jövőbeli időt ( ez lehetett délután vagy 10 év múlva, ők döntöttél el).
A többség optimista volt.
2. feladat: Én a jövőben
Csoportmunkában készítettek plakátokat.
Hatos Ferenc Általános Iskola és AMI
1. OPTIMIZMUS GYAKORLATBAN.
2. MINDENNAPI OPTIMIZMUS.
3. POZITÍV GONDOLATOK: AJÁNDÉK MATRICA SZÍV KÉSZÍTÉSE PÁROS MUNKÁVAL.
4. MOSOLY TÜKÖR KÉSZÍTÉSE PÁRBAN.
Csoportunkba a havi optimizmus témánknak megfelelően ellátogatott „Opti Miska” aki meglepetés játékot hozott a gyerekeknek a napi tevékenységünk kibővítéséhez. Első nap beszélgetőkör keretében apró történetben elmesélte a saját történetét, amiben elmondta hogy ő nagyon beteg lett, így szomorú volt, de tudta, hogy az édesanyja segítségével megfog gyógyulni. Elmondta milyen fontos a szeretet, a vidámság és hogy elhiggyük magunkról mindenre képesek vagyunk. Majd kötetlenül, szabadon minden gyerek elmondhatta, hogy neki mi okoz örömet és miért szokott szomorú lenni. Második nap egy bábjátékkal készült Opti Miska a „Süni irigy lesz” című játékot adta elő kesztyűs bábok segítségével. Szókincsbővítés képen megismerkedtünk az „önző kifejezéssel is. Lehetőséget adtunk a vállalkozó gyerekeknek a dramatikus játék elbábozására. A harmadik napon Opti Miska sólyomszemmel látott és megkérte a gyerekeket hogy az előre préselt falevelekből készítsenek egy nagy képet a számukra fontos dolgokból, ami őket boldoggá teszi ha látnak. A gyerekek ötletei alapján elkészült a plakát,mely ábrázolja a mi sólyom madarunkat, aki papírsárkányt visz a szájába, amivel megérinti a barátságot, a szeretetet, az állatokat, a növényeket, a szivárványt és a napocskat. Gyermekeink annyira elmélyülten dolgoztak, hogy kérésre egyéni alkotások is születtek. A negyedik napon Opti Miska irányításával elkészült Boldogság várunk, ahova ő be is költözött, majd közösen elénekeltük a számunkra már ismert ” Bagdi Bella – Pozitív gyerek vagyok” című dalát. Az ötödik napon a mozgás tevékenységünkbe vett részt Opti Miska és búcsúzása képpen közösen táncoltunk „Bagdi Bella – Ha boldog vagy” című dalára. Vidám, boldog, tartalmas, optimista hetet zártunk és reméljük Opti Miska máskor is ellátogat a Maci csoportba.