„Mitől jó egy nap? Attól, hogy képesek vagyunk meglátni a jót. Hogy örülni tudunk. És attól, hogy holnap is lesz egy nap. Lehet, hogy még jobb, mint a mai” Janikovszky Éva sorai hűen tükrözi október hónapunk minden egyes napját. Ezek a kis bagolyvári fiókák, még most léptek át az iskola kapuin, félve… izgatottan… csodára várva. Azt gondolom ők maguk a csoda, hiszen minden egyes nap szembenéznek az iskolai nehézségekkel, a szabályokkal, s mindezt a mai vírusos helyzet sem könnyíti meg nekünk! De lehetetlen nincs! A mi kis csapatunk mindennap hálás, hogy együtt lehetünk, nevethetünk és segíthetünk egymásnak. A kedvenc „Repülj velünk” dalunk egy héten sem maradhatott el. S ha már a számok világában barangoltunk, akkor tovább daloltunk a pozitív mondókával. Az optimizmus hónapjában közösen rajzoltunk, filmeztünk, hiszen a bátor kis rókával hittük el mi is, hogy bármire képesek vagyunk! Elég csak másik oldalról megközelíteni a problémát,, s pozitívabban látjuk a világot is! A mosolygós napunk simogató sugaraiba kedvenc dolgaikat, emlékeiket örökítették meg. A hónap utolsó napján kissé megfogyatkozva, de töretlenül vetettük bele magunkat boldogság-délutánunkba. Elcsendesedve, relaxálás után, mint a kis virágok a napfény felé pozitív mondókáztunk, s nevettető versenyt szerveztünk. A legnehezebb próbatétel a Tükör-játék volt, hiszen szembenézve saját tükörképünkkel meg kellett látnunk magunkat. Akinek nem sikerült, bátorítottuk és összegyűjtöttük a jó tulajdonságait. A játék után lerajzolták magukat, ahogy mosolyognak. Egy kislány nagyon szomorú volt, s ezt észrevéve, azonnal vigasztalni és ölni kezdték. Szívet melengető látvány volt. A nap végén meghallgatták Opti Miska meséjét, s a kedvenc nótájuk dallamára megfogalmazták ők is az optimista dalukat zárszóként:
„Bátrak leszünk! Mindig hiszünk!
Ha el is esünk, fel is kelünk!
Közösen küzdünk, tovább megyünk!
Pozitívak leszünk! Jobb velünk a világ”
Értük, velük, egy szebb és élhetőbb világért,
hisz ha felvesszük a derűlátó szemüvegünket, változtat a rosszkedvünkön!
Borúra derű, rosszra jó, s így lesz az élet csudajó!
Az optimizmus gyakorlása
Boldogságórán az optimizmus gyakorlása volt az október hónapi témánk. E téma feldolgozása kapcsán először megbeszéltük mit is jelent az optimizmus szó. Példákat mondtunk rá, amely nem is volt olyan egyszerű mindenki számára. A még jobb ráhangolódás érdekében többször meghallgattuk Bagdi Bella: Pozitív gyerek vagyok című dalát. Énekeltünk és mozogtunk is hozzá, amely nagyon jó hangulatot teremtett. Ezt követően alkotni kezdtünk. Az osztály egyik tanulója által elkészített sólyommadár lett a Mi madarunk. Mintha relaxációs gyakorlatot végeznénk, mindenki becsukott szemmel a sólyom helyébe képzelte magát és elmondta mit is láthat a madár föntről.
,,Egy szép, virágos falut látok.”
” Nagy tavat látok, fölötte repülök.”
” Horgászó fiúkat látok a tónál.”
„Egy kertes házban lakunk, ahol sok gyümölcsfa van.”
„Anyukámat látom teregetni a teraszon.”
„Látom az iskola tornatermét és az udvaron focizó gyerekeket.”
„Apukámmal és a tesómmal focizunk az udvaron.”
„A pályán játszó gyerekeket látom.”
Kőbányai Széchenyi István Magyar-Német Két Tan. Nyelvű Általános Iskola
Sajnos nem sikerült a feltöltés. 🙁
Holnap kezdhetem újra…………
De holnap biztos sikerülni fog. :)……………..csakis optimistán !
A beszámolom is szárnyakat kapott és elszállt. 🙂
No akkor még1x,ami késik nem múlik. 🙂
A hónapot optimistán pár hiányzóval és a hónap dalával kezdtük. A ráhangolódás után meghallgattuk a Szomorú királykisasszony meséjét. Majd olyan mesehősöket kerestünk, akik probléma esetén pozitív gondolkodással igyekeztek legyőzni az akadályokat.
Végül szituációs játékokkal eljátszottuk és le is rajzoltunk: –Mik/milyenek lehetnek a legjobb következmények egy kiinduló helyzetből,ami számunkra nem a legrózsásabb.
Számunkra is meglepő, tanulságos befejezések születtek.
–Lilla sátrazna az udvaron, ha elmaradna egy családi kirándulás.
–Ha semmilyen jó film nincs a tévében, akkor van aki kimenne focizni, van aki társasozna, van aki mozizna otthon a családdal.
–Ádám nem jött el velem moziba, hiába hívtam… Van aki máskorra időzítené a mozit, hátha Ádámnak is jó, van aki elmenne Ádámhoz és megbeszélné a dolgot, van aki szintén elmenne Ádámhoz, hátha játszani, vagy legózni lenne kedve…
–Egész este tanulnom kellett…. Van aki utána lefeküdne pihenni, vagy még kütyüzne egy kicsit. De van, aki azt rajzolta le, hogy nem baj hogy egész este tanulnia kellett, mert így ügyesebb lesz.
De a hónapban vártak még ránk csodák………..
Pozitívan gondolkodni, örülni az apróságoknak is és optimistán tekinteni a jövőbe.
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Középsúlyos értelmi fogyatékos tanulók általános iskolája
Sziklaforrás csoport
A hónap témájával, izgalmas feladataival jól eljátszottunk, továbbgondoltuk. Opti Miska tulajdonságait nagyon szépen kitaláltuk. Azt is körülírtuk, hol lakhat. Persze, hogy Vidámfalván! Vidámfalva annyira megtettszettek nekünk, hogy eldöntöttük, mi is ott szertnénk lakni. Ha már elköltözünk, a nevünket is megváltoztattuk, hogy jobban be tudjunk illeszkedni a falu életébe, persze a természetünkből is csak a jót visszük magunkkal!
Így lett az új nevünk, mint örömfalvi lakosok : Kedves Kazi, Nemszomorú Nikol, Segítő Sándor, Csupaszív Csaba, Jóságos Jázmin, Bátor Bence és Elengedő Edit.
Mindenki elkészítette saját lakóházát. Megállapítottuk, hogy ez egy jó környék lett, telis-tele optimista szomszédokkal!
A hónap első foglalkozásán már sokkal biztosabbak voltak a gyerekek a szó jelentésében, mint tavaly, mikor először találkoztak vele: OPTIMIZMUS. A tavalyi emlékek felelevenítéseként a Boldogságóra füzetünkből elővettük a tavaly készített optimista-szemüvegeket. Mindenki felpróbálta és elmondhatta, milyen pozitív élmény érte aznap.
Utána meghallgattuk a hónap dalát: Pozitív gyerek vagyok…Aki szeretett volna, tácolhatott is egyet a zenére.
Ezen az órán sikerült a gyerekek fantáziáját az „űrbe repíteni”. Eljött hozzánk Opti Zuzu űrmanó az OPTI-bolygóról. „Sziviavasztovok évén vavagyovok Zuvuzuvu…” Furcsa beszéde ellenére mindjárt a gyerekek szívébe lopta magát a kis bábocska. A gyerekek kikérdezhették, hogyan él társaival, kik a barátai, hogy töltik a napjaikat, mitől ilyen optimisták… A gyerekek elmondhatták, hogy képzelik el Zuzu társait, a többi bolygólakót. Meg is rajzolhatták azt az általuk elképzelt űrmanót, aki mindig velük lesz, átsegítik őket a problémákon. Készítettünk egy közös fotót magunkról és a kis űrmanó-kabaláinkról.
Egy következő foglalkozáson Zuzu POZITÍV órát tartott nekünk. Megalkottuk a pozitív alagutat. Aki átsétált alatta, csupa pozitív mondatot hallgathatott.
A pozitív szó betűkártyáiból újabb szavakat alkottunk. Elkészítettük az ajánlott feladatok közül a Pozitív mondatok címűt is: „Hány mondatot tudtok írni úgy, hogy minden mondat eleje a pozitív szó egy-egy betűjével kezdődjön?”
Beszélgetőkörben elmondhatták a gyerekek, hogyan képzelik el magukat 10-20 év múlva, mivel szeretnének foglalkozni, mi lesz a munkájuk.
Zuzu egész hónapban velünk maradt. Arra kértük, figyelje meg az osztályt, mi jót lát bennünk. „Tanácsokat adott” annak, aki valamiért elszomorodott, akit bátorítani kellett, bíztatta azt, akinek valami nem sikerült, „OPTI-erőt” adott neki. „Minden jóra fordul…”
Meghívtuk űrmanóinkat egy vidám társasozásra. Nagy örömmel játszottak újra a gyerekek a POZITIVITY társasjátékkal.
Így zártuk az OPTI-hónapot.
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Egri Szalapart EGYMI és Kollégium
Szivárvány-pillangó csoport
Októberben az optimizmus témáját dolgoztuk fel. A boldogságóra munkafüzet /6-10 éveseknek/ Nekeresd térképen című története alapján Vidámfalvára és Szomorúfalvára „utaztunk.” Vidám Vendel, Boldog Boldizsár és Optimista Olga segítségével megtudtuk mi is az a derűlátás. A történetet elbáboztuk, dramatizáltuk és a tanulók rajzokat is készítettek az élményeikről.
Szomorúfalva lakóit is sikerült felvidítanunk és a varázsige szemüveg segítségével boldog örömfalvi lakosokká varázsolnunk.
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Középsúlyos értelmi fogyatékos tanulók általános iskolája
Sziklaforrás csoport
Optimista Miskát valós figuraként képzeltük. A gyerekeim véleményét írom le:
-Biztosan nagyon bölcs, okos, vidám ember. Ebben mindannyian egyetértettünk. De miért okos egy optimista ember?
-Okos, mert tud jól válaszolni mindenre, biztosan irigylik, de Ő ezt se bánja, segít másoknak is.
-Bölcs, mert tudja, ha rossz a kedve, minden elsötétül körülötte, ezért a jó dolgok felé fordul.
-Vidám, mert neki senki se tud ártani neki, nem tudják elkeseríteni.
-Jó természete van, akire jó lenne hasonlítani, mert mindig jó dolgokat képzel el.
-Amikor elkezd valamit, nem gondolkodik az akadályokon, tudja hogyan küzdje le.
-Opti Miska nem olyan mint én, Ő csak a jó dolgokra figyel!
-A jelenét derűsen éli meg, jövőjét is így képzeli el.
Ezután a pólók készítésénél a vidám minták kerültek elő. Majd otthoni tanulás következett az őszi szünet előtt. A gyerekeim tovább dolgoztak Opti Miska külsején, öltözetén. Gesztenye Opti Miskák is készültek és Opti Miska megmutatkozott saját készítésű pólójában is.
Zöld Gólya Óvoda és Bölcsőde ÁMK
„Tódi törpe varázsszemüvege” meséjét a szőnyegen körbe ülve hallgatták a gyerekek, majd kezükkel szemüveget formálva, a varázsszemüvegükön át elmondhatták, hogy mit látnak szebbnek. Aztán kértem, hogy meséljenek el olyan történetet, ami miatt szomorúak voltak, de optimistán mégis meglátták benne a szépet. Megbeszéltük, mi az az optimizmus, de nehezen értették meg. Mindenféle történet kerekedett, a mi nem is a témába vágott.
Aztán jött a felhő mosoly játék!
Készítettem egy felhő fejpántot, és egy varázsbotot.
Kértem őket, hogy a varázsbot segítségével próbáljanak mosolyt csalni a szomorú felhőre. Csak az beszélhet, akinél a varázsbot van:
Hanna:, Mosolyogj, legyél vidám, hamarosan kisüt a nap!
Ha elmosolyodott, megfordítottuk a fejpántot mosolygós arcra.
Lorena: odaadom neked a cicát, hogy felvidulj.
Jázmin: megölellek
Dani: megsimogatlak, hogy mosolyogj
Laci: nem mondott semmit, csak elkezdett bohóckodni.
Bogi: csiribú, csiribá, megpuszillak, hogy boldog legyél. (Megjegyzem: csak levegőbe dobott puszi volt a vírus miatt! )
Attika: Gyere, elviszlek fagyizni!
Ezek a mondatok születtek!
A gyerekek lelkesek voltak, és optimisták, hogy világukban minden rendben van!
Október a kedvenc hónapjaim közé tartozik, a boldogságóra témája is nagy kedvencem. Én magam is nagyon optimista személyiség vagyok. A csoportomban ez volt a 2. Boldogságóra mely nagy sikert aratott. A tevékenységet egy kötetlen beszélgetéssel indítottam, ahol mindenki el mondhatta, hogy a mai napon hogy érzi magát, mi az ami ma boldoggá teszi. Örömmel beszéltek boldogságukról és szeretettel hallgatták egymás boldogságát. A tevékenységet Bagdi Bella; pozitív gyerek vagyok dalával folytattuk, amire táncolva megmozgattuk magunkat. Ezután megismerkedtek a Szomorú Szilárd és Boldog Blanka játékkal, amelyben egymást kellett felvidítani. A tánc és a játék után kicsit megpihentünk a szőnyegen és közben megismerkedtek Tódi törpe meséjével, amit kétszer meséltem el nekik kérésükre. A tevékenység zárásaként elkészíthették saját varázs szemüvegüket, melyekkel nagyon boldogan játszottak a délelőtt folyamán. Délután a szülőknek nagyon büszkén és boldogan mutatták az optimistán látó varázs szemüvegüket. Izgalommal várják a következő Boldogságóránkat.