Sólyomszemmel.
Az optimizmus gyakorlása
Készítettünk egy fát amely szívecskéket terem, minden szíven találhatóak jó tulajdonságok és optimista gondolatok.
Fontosnak tartom, hogy ezt az életszemléletet erősítsük a gyerekekben, hiszen mind a személyiségükre, mind a világlátásukra kedvező hatással van, ha minden helyzetben a legjobbat keresik.
A hónap során igyekeztünk minél több célt kitűzni magunk elé, a kihívásokban kitartani, legyőzni az akadályokat. Többféle, sokszínű tevékenységek keretében érzékenyítettem a gyerekeket a pozitív pszichológia ezen területéhez. Úgy tűnt, hogy a célom elértem, a gyermekbarát tevékenységekben szívesen és örömmel vettek részt, nagyon motiváltak voltak.
A csoportra jellemző, hogy szívesen vesznek részt zenével kapcsolatos tevékenységekben. Bagdi Bella: Pozitív gyerek vagyok c. dala nagy sikert aratott a csoportban. Elsajátítottunk hozzá egy könnyen tanulható koreográfiát is, mely a figyelmüket, mozgáskoordinációjukat, emlékezetüket is fejlesztette.
A téma bevezetéséhez eljátszottuk, hogyan tudnánk megnevettetni az aznap szomorúan érkezett csoporttársainkat.
A Tódi Törpe varázszsemüvege c. mese nagyon jó lehetőségnek bizonyult a téma feldolgozásához, mely egy komplex tevékenységet biztosított a délelőtthöz. a gyerekek nagyon érdeklődőek voltak a mesehallgatás alatt, figyelmük folyamatosan fenntartott volt. A mese levezetéséhez megtanultuk a Szebben látó mondókát a kisebbeknek szóló változattal, amit el is mutogattunk. Ez hatással volt a további figyelmük fenntartására és a memóriájuk, mozgáskoordinációjuk, gondolkodásuk fejlesztésére.
Ezt követően elkészíthette mindenki a saját varázsszemüvegét, mellyel a finommotorikájuk és a kreativitásuk is fejlődött.
Az optimizmusuk erősítéseként eljátszottuk a Tükör-játékot, mely önbizalmuk növelése céljából választottam. Azt tapasztaltam, hogy nem volt egyszerű megfogalmazniuk magukról jó dolgokat, ezért ehhez sok segítséget és mintát kellett nyújtanom, sok esetben kikértük a többiek véleményét is, mondjanak pozitív, szerethető dolgot a kis pajtásukról.
A Sólyomszem nevű játékot kicsit átváltoztatva, mi csak szóban beszéltük meg, nagyon érdekes, kreatív, gondolatébresztő megfogalmazások születtek arról, hogy milyen jó dolgokat látna a sólyom a magasból ránk pillantva.
Ezt követően kihelyeztük a boldogság várához vezető lépcsősor 2. fokára az optimizmus jelképét.
Barcsi Széchényi Ferenc Gimnázium és Kollégium
Az optimizmus témakörét az elméleti háttér megismerésével, átismétlésével kezdtük, majd meg rajzoltuk a legoptimistább jövőképünket. Minden diák a mellette ülő rajzát kellett, hogy bemutassa úgy, mintha a sajátja lenne. Időnként vicces történetek születtek, hiszen a gyerekek nem mindig úgy interpretálták a rajzokat, ahogy azokat az azt megrajzoló diák gondolta.
Barcsi Széchényi Ferenc Gimnázium és Kollégium
Az optimizmus témakörét az elméleti háttér megismerésével, átismétlésével kezdtük, majd meg rajzoltuk a legoptimistább jövőképünket. Minden diák a mellette ülő rajzát kellett, hogy bemutassa úgy, mintha a sajátja lenne. Időnként vicces történetek születtek, hiszen a gyerekek nem mindig úgy interpretálták a rajzokat, ahogy azokat az azt megrajzoló diák gondolta.
Marcali Noszlopy Gáspár Általános és Alapfokú Művészeti Iskola
Relaxációs gyakorlatok
• ,,Medve vagyok és cammogok
• ,,Totyog a liba, nagy a galiba
• Malomkörzés
Téma feldolgozás mesével
Tódi törpe varázsszemüvege (Bezzegh Andrea)
Varázsszemüveg készítése
Ha a varázsszemüveget felveszitek meglátjátok a rossz és a jó dolgokat.
Tódi törpe Szebben látó mondókájának a megtanulása
Október hónapban a boldogságóra keretén belül az optimizmusról, a pozitív gondolkodásról beszélgettünk a gyerekekkel. Az órán meghallgattunk, majd meg is tanultuk a hónap dalát, ami nagy sikernek örvendett az 1.a osztályban. Majd egy beszélgetés után a gyerekek lerajzolták mi az ami megnevetteti őket, ami feltölti őket. Különösebb kikötéseket nem alkalmaztam, inkább a rávezető beszélgetéssel próbáltam a jó írányba terelni a gyermekek gondolatait az optimizmussal kapcsolatban.
Váci Földváry Károly Általános Iskola
Szövegfeldolgozások optimista és pesszimista nézőpontból
Október hónapban az optimizmus fogalmát értelmeztük a 2. B osztállyal. Megbeszéltük, nekik mit jelent optimistának lenni. Szerintük milyen az optimista ember? Mindannyian egyetértettük abban, hogy minden rosszban van valami jó, s ezt példákkal megfogalmaztuk. Páros munkában rejtvényt is fejtettünk. Majd a lelkes kis Optimistákkal – csoportmunkában – megalkottuk OptiPistát, akit színes egyéniségként ábrázoltunk és felruháztuk őt jó tulajdonságokkal, pozitív gondolatokkal.
A gyerekek nagyon várták az optimizmussal teli órákat, a szeptemberi utolsó óráján végzett ráhangoló meditáció után. Az első óránkat a ” Kitárom világom, mint egy virág…” relaxációs gyakorlattal kezdtük, melyet a ” Pozitív gyerek vagyok” című dal követet, amely annyira tetszett a kis csibészeknek, hogy kitalálták zenésítsük meg!Segítségül hívtuk a művészeti iskola zenetanárát, hogy kísérje rögtönzött zenekarunkat.Így elkészítettük első amatőr zenés videónkat, ami nem hibátlan, de a miénk és hatalmas szeretettel és nagy boldogsággal készült. Sőt kalózkodtunk egy kicsit és Bagdi Bella hangaláfestésével is elkészítettük videót…, hát ilyenek a „Sárréti Csibészek”!
A tanulók egyéni boldogságfüzetükben megoldották a keresztrejtvényt, a megfejtés után kötetlen beszélgetés során megtárgyaltuk, miért fontos pozitívnak lenni. Volt olyan tanuló, aki szomorú volt, mert édesapját már régen látta. Így megrendeztük a nevettető versenyt, amely nagyon jól sikerült, mert mindenki arcára mosolyt csaltunk. Feldolgoztuk ” A szomorú királykisasszony” című mesét, mely nagyon tetszett a hátrányos helyzetből érkező kis diákoknak. Mindenki aktívan részt vett és vigasztalta a szomorú királykisasszonyt, sőt még el is játszották az egyes szituációkat.
Sokat játszottunk Bagdi Bella által készített ” Pozitív gyerek vagyok” kártyájával, bár az elején nehézséget okozott a tanulóknak a minden napjaikra rávetíteni, azonosítani a kártyán szereplő pozitív gondolatokat.
Minden óránkat hangulatjelentéssel és meditációval zártunk a kooperatív ernyőnkön. Nagyon sok élménnyel és optimista ötletekkel zártuk ezt a hónapot.
Ismét elmondhatjuk „Jobb és boldogabb velünk a világ!”