Optimizmus témakörben készült tartalmak.
Az optimizmus gyakorlása
A mindennapokban folyamatosan bátorítjuk a gyermekeket arra, hogy igenis képesek és meg tudják oldani a velük szembe jövő feladatokat, akadályokat. Az optimizmus óvodás korban arról szól, hogy felnőtt segítségével a gyermek kitart a kihívások során és legyőzi az akadályokat. Az október jó alkalom volt arra, hogy gyermekeinkben még jobban elültessük a pozitív, optimista gondolkodás csíráit. Mi felnőttek is megpróbálunk számukra megfelelő példát mutatni.
A gyermekek elkészítették a saját optimista szemüvegüket, amely segítségével pozitív és negatív érzelmek felismerését gyakorolhatták. A szemüveg az újrahasznosítás jegyében nem használt tojástartóból készült. A mese feldolgozása után mi is megtanultuk Tódi törpe „Szebben látó” mondókáját, amelyet minden szemüveg használat előtt el is mondtak.
A szemüvegen kívül elkészültek az optimista tükörképek is. Miután szemügyre vették önmagukat a tükörben, lerajzolták mosolygós önmagukat. A tevékenységhez hozzá kapcsoltuk a munkafüzet 11. oldalán található színezős-rajzolós feladatot.
Nap mint nap, a gyermekek saját maguk feltehetik jelüket az érzelmek táblára. Volt rá példa többször is, hogy ha valakinek meglátták a jelét a szomorú táblán odamentek hozzá és megkérdezték tőle, hogy mi a baj, miben tudnának neki segíteni.
A tevékenységek, játékok során mi magunk felnőttek is sokat tanulhatunk a boldogságóra program gyakorlatai által.
Nyírmártonfalvi Általános Művelődéi Központ
Az októberi hónapban az optimizmus gyakorlásának témáját kaptunk, ennek fényében a gyerekekkel különböző történeteket dolgoztunk fel és megbeszéltük, hogy milyen pozitív végkimenetele lehetne ezeknek a történeteknek. A nyugodt légkör megteremtésének érdekében a hónap dalának meghallgatásával és eléneklésével kezdtük.
A Boldogságóra végén minden gyerek jutalomként kapott egy boldogságérmet.
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola Örömsziget Óvodája
Október az egyik legszebb hónap, hiszen színesedik a természet, lehet nagyokat játszani az avarban, megfigyelni a természet változásait, ahogy téli álomra készülnek a növények, állatok. Hiszen nem halnak meg, csak alszanak, hogy átvészeljék a telet, és tavasszal újra éledjenek vidáman, erősen, egészségesen. Mi is így állunk az élethez, vidáman, egészségesen, és elsősorban a szépet meglátva. A közös beszélgetés, és a relaxáció után elmeséltem Tódi törpe történetét Sün Artúrral, amihez bábokat is készítettem. A gyerekeknek nagyon tetszett a mese. Majd kis tükröket osztottam ki, hogy megnézzék benne magukat. Kértem, hogy mindenki mondja el, hogy mit lát a tükörben: boldogságot, mosolygást, barna szemet, magamat vidáman… -volt a válasz. Ezután játszottunk a tükörrel, eljátszottuk, hogy sírunk, (ez nem volt jó érzés számukra), majd mosolyogtunk, nevettünk, csodálkoztunk, kacsintottunk, amin jókat nevettek, boldogság töltötte el őket. Ezután felajánlottam, hogy készítsék el az optimista (szépet, vidámságot varázsoló) szemüvegüket tetszés szerint. Nagyon ötletes, színes munkák születtek. Ezek után egész délelőtt viselték a szemüveget. A tevékenység lezárásaként meghallgattuk Bagdi Bella Pozitív gyerek című dalát, amit végigtáncoltak optimista szemüvegükben.
Kehidakustányi Deák Ferenc Napköziotthonos Óvoda
Októberi témánk az optimizmus gyakorlása volt. Csupaszív előjövetele a csoportban, már sejteti a gyerekekkel, hogy boldogságóra veszi kezdetét. A beszélgető körünkben helyet foglalt a mi kis csupa csupa szív kabalánk, egy varázstükör, illetve a mosolygó és szomorú bábok. A tükrös motiváció kíváncsivá tette a gyereket… egy önbiztalom növelő játékot játszottunk először, a kérdés az volt, hogy mi az amit a szülei, a családja szépnek és jónak lát benne….. voltak sokan, akik ugyanazt akarták mondani, mint az előttük szóló, de nekik segítettünk a társaikkal, hogy ő szerintük mi a másik eróssége, jósága… Össze is írtuk a gyerekek pozitív tulajdonságait, hogy majd a szülők felé is eljuthassanak az általuk mondott jó dolgok. A játék után a gyerekek izgatottan várták a mesét, mert mesét hallgatni mindig jó. A mese közben sokszor elmondtuk a mondókát, ami nagyon tetszett a gyerekeknek, majd másnap a torna közben el is játszottuk Tódi Törpe Szebben látó mondókáját, mivel leginkább a mozgásos mondókák azok melyeket szívesen mondanak – mutogatnak velünk!
Őszi sétáink alkalmával leveleket, terméseket gyűjtöttünk tanulóinkkal. A gesztenyéknek arcot festettünk. Ezeket a vidám gesztenyéket adták oda olyan társuknak a gyerekek, akik a héten segítettek vidámabbá, boldogabbá tenni a hétköznapokat.
A hónap témáját követve, a gyermekekkel megismertettem Boldog Blankát és Szomorú Szilárdot. A velük való játék során a gyermekek anyanyelvi képességeinek fejlődését is tapasztaltam. Szívesen mesélték el élményeiket.
A Boldogság dal nagyon tetszett a gyere3keknek különösen a tánc, közös játék mély nyomot hagyott bennük. Több alkalommal kérték a dalunkat!
Abonyi Montágh Imre EGYMI Óvoda és Általános Iskola
Relaxáció után arckifejezéssel mutatták meg a hangulatukat. A fogalmak tisztázását követően meghallgatták A kis bunda c. mese részletét. Megbeszéltük a szereplők tulajdonságait. Megismerték az optimizmus hatásait. Végül optimista szemüveget készítettünk a hónap dalát hallgatva. Meditációval zártuk az órát.
Október az optimizmus gyakorlása a Boldogságóra programban, ennek megfelelően a 19.-ei osztályfőnöki óránk a pozitív gondolkodás jegyében telt.
A nyugodt, derűs légkör megteremtése érdekében ráhangolással, relaxációs mozgással kezdtük boldogságóránkat, majd a hónap dalának meghallgatása, eléneklése következett. Fogalomalkotás során világítottunk rá az optimista és a pesszimista ember közti különbségekre.
A témával kapcsolatos történet tanulságának megbeszélésével tisztáztuk az optimizmus fontosságát az ember életében.
Rajzban is megjelenítettük az optimizmust: kellemetlen eseményben, történésben kellett megtalálni a pozitívumot. Az esős, szomorú őszi napokat vidámmá tették rajzaikkal a gyerekek.
Az órát meditációval zártuk, ismét jókedvűen, optimistán várják tanulóim a következő boldogságórát.
Mi is megtartottuk a foglalkozást az optimizmus témakörében. A gyerekek szívesen vettek rajta részt, táncoltunk Bagdi Bella Pozitív gyerek vagyok c. dalára, csillogó szemekkel hallgatták a Tódi törpéről szóló mesét majd elkészíthette mindenki a saját varázsszemüvegét, melyben minden sokkal szebb és jobb.