Ősszel a természet színes ruhába öltözik, az időjárás is komorabb lesz. Kevesbbet süt a nap, a gyerekek is kevesebb időt tölthetnek kinn a szabadban. Októberi témánk az optimizmus gyakorlása volt.
Az optimizmus gyakorlása
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola Őri Bibó István Általános Iskolai Tagintézmény
Beszélgettünk az optimizmus elméleti hátteréről: értelmeztük az optimista és a pesszimista szó jelentése közti különbséget, konkrét iskolai példákkal alátámasztva. Beszélgettünk az osztályközösségről, a tanulmányi és viselkedésbéli helyzetről: a gyerekek is tapasztalják, átélik, hogy a kamaszkorba érve kicsit felfordul az életük, passzívvá, közömbössé, befelé fordulóvá válnak. Próbáltam pozitív példákat, eseteket elmesélni nekik, amiből erőt, motivációt meríthetnek.
Az optimizmus látásmódjának kialakítását a mindennapi foglalkozásaink alkalmával többször is gyakoroltuk. Két héten keresztül a tökkel foglalkoztunk. A Boldogságóra program témáját remekül sikerült beillesztenem a projektembe.
Említenék néhány példát:
Tornaórán „hatalmas” tököket hordtunk szlalomozva egyik pontból a másikba. Az egyik kisfiú hitetlenül állt a játék talicska mögött, mondván „Nekem úgysem megy.”. Öröm volt hallani, ahogy a többiek biztatták és végül sikeresen végigment a pályán.
Egy másik alkalommal, tökmagokkal számoltunk egy általam készített társasjátékban. Az egyik kisfiú szomorúan nézett rám: „Én nem tudom ezt kiszámolni.” Említést tettem a Boldogságórán tanultakról és a gyermek kis segítséggel, megoldotta a feladatot.
Érdekes tapasztalat volt számomra a „Tükörjáték”. Természetesen elsőként én tartottam magam elé a tükröt és bemutattam a gyerekeknek, mit kell tenni. Csodálkozva tapasztaltam, hogy a legtöbb óvodásnak gondot jelentett ez a feladat, nincs elég önbizalmuk. Nehezen néztek rá saját tükörképükre és mondták el maguknak magukról jó tulajdonságaikat. A felsorolt pozitívumokat egy papírból kivágott falevélformára írtam és elkészítettük csoportunk értékfáját.
A vírus most megnehezíti a szülőkkel való kapcsolattartást, de véleményem szerint minden megoldható. Óvodánk bejárati ajtaja mellé a falra rögzítettem egy lapot, melyre ráírhatták azt a szót, ami az optimizmusról elsőként eszükbe jut. Míg várakoztak gyermekeikre, a kifüggesztett papírlap szépen megtelt. A szülőkkel együtt elkészítettük az optimizmus szófelhőjét. (Köszönöm az ötletet. )
Relaxációs gyakorlatot is végeztünk, Bezzeg Andrea meséjéről is beszélgettünk, Bagdi Bella csodás zenéje is gyakran szólt a csoportban, szépséges optimista szemüvegeink is elkészültek.
Úgy gondolom, napjainkban különösen szükségünk van egy ilyen optimista szemüvegre.
Köszönöm a témát!
A optimizmus gyakorlása témakörben a gyerekekkel először beszélgettünk arról, hogy mit jelent az optimizmus, az optimista ember, hogyan jelenik meg az ő életükben az optimizmus. Megbeszéltük, hogy milyen pozitív dolgokat látna egy sólyom, ha elrepülne az iskola felett. A tárgy őrzője című feladatot nagyon lelkesen végezték a gyerekek, mindenki megvédett egy tárgyat, ezáltal jobban megértették, átgondolták, hogy egy-egy dologra miért van nagy szükségünk, még ha apróságnak is tűnik. Csoportmunkában plakátokat készítettek arról, hogy milyen lesz az élet a járvány után, ami kapcsán kiderült, hogy kit mi visel meg leginkább a jelenlegi helyzetben, mi az ami minket felnőtteket igen, a gyerekeket viszont egyáltalán nem zavarja.
„Ha a hozzáállásunk jó, akkor semmilyen akadály nem túl magas, semmilyen völgy nem túl mély, semmilyen álom nem túl elrugaszkodott, és semmilyen kihívás nem túl nagy.”
Bob Gass
„Ha a hozzáállásunk jó, akkor semmilyen akadály nem túl magas, semmilyen völgy nem túl mély, semmilyen álom nem túl elrugaszkodott, és semmilyen kihívás nem túl nagy.”
Bob Gass
A hónap témáját meditációs gyakorlatokkal dolgoztuk fel. Próbáltunk rá koncentrálni mi tesz bennünket boldoggá. Feldolgoztuk A szomorú királykisasszony című mesét is, amit el is játszottunk a gyerekekkel. 🙂 Nagyon élvezték. Aztán elkészítettük a „tükörképünket”, melyen azt kértem a gyerekektől, hogy sugározzon róluk, hogy mennyire boldogok. Kértem tőlük, hogy ha rossz a kedvük mindig nézzenek rá a plakátra, amit készítettünk és kitettük a termünk falára. 🙂
Sugovica Sportiskolai Általános Iskola Kiscsávolyi telephelye
Optimista pólót készített az 5.d osztály
A gyerekeknek és felnőtteknek a jelenlegi helyzetben nem mindig könnyű megtalálniuk a pozitívumokat. Nagyon sokszor szomorkodtak az eső miatt is a gyerekek. Igyekeztünk ebben is megtalálni a csodát. A pocsolyát színesebbé varázsoltuk és a gumicsizma tökéletes egy szürke, esős napon is, hogy tudjunk játszani a szabadban.
Az optimista gondolkozás „elültetését” kis virágmagok elültetésével szemléltettük. Minden gyermek hozott virágmagot, a saját kis optimista magocskáját, amit egy hatalmas kaspóba elültettünk. Reméljük előbújnak majd a magocskából a növények tavasszal.