plakát a járvány után.
Az optimizmus gyakorlása
Papi Kölcsey Ferenc Általános Iskola Aranyosapáti Tagiskolája
Ki lehet optimista? Milyen a pesszimista?
A foglalkozást relaxációval kezdtük, majd a hónap dalát hallgattuk meg.
Beszélgettünk a dal mondanivalójáról, a pozitív emberekről, a pozitív gondolatokról.
Elhatároztuk, hogy inkább jókedvűek leszünk, mert nem jó szomorkodni.
Önarcképet készítettünk, amelyen mosolygósak, optimisták vagyunk.
A foglalkozást közös játékkal zártuk.
Az optimizmus gyakorlása közben megbeszéltük, hogy miért kell optimistának lennünk. Segítségül hívtuk Boldog Dórát, elmondtuk a vereset, relaxációs gyakorlatokat végeztünk, majd elmondtam a mesét, mosolygós smile at és varázs szemügegeket színeztünk, hogy csak a jót és a szépet lássuk a világból.
Szeptemberben hálát adtunk annak, amink van, ami körül vesz minket, az életnek. Most ezt a gondolatot vittük tovább. Megfogadtuk, hogy nem fogunk keseregni, az után sóvárogni, ami nincs. Helyette mindig abból indulunk ki ami adott, a jelenből.
A gyerekek szerint a pozitív póló elkészítésénél a legfontosabb olyan tartalmakkal megtölteni, ami az ő életükben fontos és jó. Ezeket ráírták a pólóra. Azonban mindenki választhatott egy színt, hogy ne legyen a póló egyhangú. A lányok rajzokkal tették még színesebbé. A pólón kívülre azt is fel akarták írni, amit kerülni kell annak érdekében, hogy mindig mosolyogjunk.
Fontosnak tartottam azt is megmutatni, megtanítani a gyerekeknek, hogy örüljenek annak mai van, ne azt irigyeljék mástól ami nekik nincs. Kiemeltük, hogy ha mindig olyan emberekhez hasonlítjuk magunkat, akik pl. gazdagabbak, nagyobb házuk van, jobb játékaik vannak, akkor szomorúak leszünk. Nem mindig úgy alakulnak a dolgok ahogyan szeretnénk. Ha egy helyzeten nem tudunk változtatni, akkor a helyzethez való hozzáállásunkon kell változtatni.
A beszélgetések során a gyerekek kiemelték, hogy azért boldogok, optimisták, mert a számukra legjobb, legszeretőbb családban élnek.
Az órán legjobban a közös játékot várták. Itt próbálhatták ki a hónap témájának megfelelően a Pozitivity társasjátékot. Azonnal rákattantak, látszott rajtuk az új és közös játék öröme. Életkorukból adódóan a gyerekeknek a játék az egyik legfontosabb élményszerzés. Az egymással való közös játék nagyon jó hatással van a személyiségük jó irányba való fejlődésére. Ez a társasjáték csakis pozitív dolgokkal tölti fel őket. Szerencsénk, hogy két társasjátékot tudtam bevinni, mert mindenki játszani akart vele.
A szülők visszajelzése az volt, hogy felkerült egy újabb ajándék a karácsonyi listára, mégpedig a Pozitivity társasjáték. A gyerekek felkeltették a szülők, testvérek érdeklődését a játék után. A gyerekek otthon igyekeztek mindent pozitívan megfogalmazni. Felhívták a családtagok figyelmét is arra, hogy ne panaszkodjanak, hanem annak örüljenek ami van.
Ezen az órán sokat beszélgettünk a pesszimista és az optimista szemléletről. A gyerekek elmondták tapasztalataikat, s megbeszéltük, kik az ‘energiavámpírok’.
Kis üres pólókat vágtam ki papírból, amikor az órára készültem, s feladatként ezeket a biankó pólókat optimista szlogenekkel, rajzokkal kellett díszíteniük a tanulóknak. Végül egy zsinórra csipeszeltük a pólókat, mely így az osztály dísze lehet.
Ez a te napod…
Az októberi boldogságóra központi gondolata az optimizmus, a pozitív látásmód volt. Ehhez kapcsolódóan hallgattunk zenét, amit a gyerekek – elsősorban a lányok – lelkesen, vidáman énekelnek azóta is. Megfejtettük a kódolt svéd közmondásokat, és szituációs játékokon keresztül figyeltük meg, hogy mennyivel jobb érzés egy-egy helyzetet optimistán látni és pozitív hozzáállással megoldani.
Ebben a témában a gyerekek nagyon érdeklődőek voltak. Nagyon gyorsan telt el ez az óra. Megbeszéltük mit jelent maga az optimista szó és különböző feladatok segítségével próbáltunk optimista gondolatokat gyűjteni. Nagyon jó hangulatban telt az óra. Az óra végén egy nagy lapra együtt összegyűjtöttük optimista gondolatainkat, amely azóta is az osztálytermünk faliújságán kapott helyet, így minden nap olvashatják a gyerekek és erőt gyűjthetnek belőle.