Boldog kis osztályunk alapvetően optimista. Nagyon szeretünk együtt szórakozni, mindenben benne vannak a kis “Hősök”. Az optimizmus gyakorlása is így történt a Boldogságórán. A hónap dala után társasjátékkal és Halloweeni tánccal színesítettük az optimista óránkat.
Az optimizmus gyakorlása
A ráhangoló beszélgetésekből kiderült, hogy ebben az időszakban nehezebben találják a gyerekek az okat az alkalmakat, amelyekből pozitív energiát meríthetnének. A közös programok azonban, akár a családdal, akár az iskolában , átsegítik őket. Vágül elkészült pár optimista póló.
Kőbányai Harmat Általános Iskola
A karantén, az elkülönültség erősen befolyásolja a gyermekek hangulatát, ezért különösen fontos most a pozitív jövőkép, az erősségek kihangsúlyozása, az ön- és társsegítés gyakorlása, az optimizmus fenntartása. Bevezettük a beszélgetőkörön kívül a nevető kör intézményét. Igyekszünk egymást vicces mozdulatokkal, történetekkel nevetésre bírni. Jól működik. A sólyomszemmel rajz készítése közben nagyon sokat meséltek, beszélgettek, de vizuálisan nehezebben tudták megvalósítani. Többnyire a szabad mozgás, játék örömét láttatták a sólyomszemmel.
Gárdonyi Géza és Szegi Suli Általános Iskola
Osztálytermünk egyik falát kineveztük a tanév elején BOLDOGSÁGFAL – nak, „Akikre büszkék lehetünk” felirattal. Különböző kategóriában kerülnek ki a tanulók képei a kis lapocskákra, mint például a „legszorgalmasabb tanuló”, a „legkreatívabb tanuló”, a „legjobb sportoló” stb. Minden hónapban figyelek arra, hogy más – más tanuló képe díszítse a falunkat, ezzel motiválva őket arra, hogy ők is magukénak érezzék azt, hogy felkerüljenek valamelyik kategória lapjára. Ezzel fokozva optimizmusukat, bebizonyítva azt, hogy bizony bármire képesek vagyunk, ha igazán akarjuk. A FAL egyébként osztálydekorációként is megállja a helyét (igaz, elkészítése jó pár órát igénybe vesz, tehát ne egy tanóra kereteire támaszkodjunk csak).
Az optimizmus témakörében varázsgömbök készültek: „15 év múlva” címmel.
A gyerekek elképzelték és lerajzolták, persze optimista szemüvegen át: milyen lesz az életük 15 év múlva.
Reméljük sikerülnek a tervek.
Októberben sólyomszemmel néztek körül a gyerekek és lerajzolták, hogy mennyi jó dolgot látnak maguk körül.
Relaxációs gyakorlattal kezdtük el a boldogság órát. „Repül a karom , ha akarom, ha nem akarom. A foglalkozást „Bezzeg Andrea: „Tódi törpe varázsszemüvege” c. mesével folytattuk. Mi is elkészítettük a saját varázsszemüvegünket, amely segít meglátni a rossz dolgokban is a szépet. A beszélgető körben tükörjátékot játszottunk, ahol a kis tükörbe belenézve, mindenki elmondhatta, mi az ami szép és jó benne. A foglakozás végén beszíneztük az előre megrajzolt napocskát, hogy mindig az élet napos oldalát láthassuk. zárás képen meghallgattuk, Bagdi Bella: „pozitív gyerek vagyok” c. dalát.
Október hónapban az optimizmus a boldogság órák anyaga. Többféle tevékenységben ismerkedtünk a pozitív hozzáállással:
Szomorú Szilárd és Boldog Blanka játékkal az érzelmek kifejezését gyakoroltuk; Varázsszemüveg díszítésével, hogy pozitívabban lássuk a világot (a mese alapján); Bagdi Bella: Pozitív gyerek vagyok c. dalára táncoltunk; Miben vagyok jó? feladatban azokhoz az előre elkészített tevékenység képekhez tehették fel a virágra ragasztott jelüket, amelyekben jónak gondolták magukat. A foglalkozások elején természetesen relaxáltunk.
Az optimizmus gyakorlásnál a pozitív hozzáállás kialakítása volt a feladat. Tükör segítségével kellett megnevezniük olyan külső és belső tulajdonságaikat, amelyeket szeretnek magukban. Bábjátékot nézhettek meg, amely arról szólt, hogy ha a beteg gyerekek szót fogadnak, és megteszik, amit az orvos tanácsol, akkor hamarabb meggyógyulnak. A bábelőadás interaktívan fejeződött be. Szinte minden boldogságórán gyakoroljuk az olló használatát, most is virágot kellett kivágniuk, amire a jelüket rajzolták (ezt sem árt gyakorolniuk), és az „Ezt már tudom” fára rakhatták fel, olyan képesség mellé, amit már elsajátítottak az előző foglalkozás óta.
A foglalkozás kezdetén Bagdi Bella, Pozitív gyerek vagyok című dalát meghallgattuk és eltáncoltuk. Egyszerű mozgásformával énekeltük együtt. Elkészítettem a Boldog Blankát és Szomorú Szilárdot a gyerekeknek, amit körbeadva minden gyermek átváltozhatott azzá, amivé szeretett volna. A végén pedig közösen Boldog Blankák „lettünk”. Mindenki belenézhetett a varázs-szemüvegembe, amivel mindent csupa szépnek, s jónak látunk, vagyis, aminek segítségével megtudjuk látni mindenben a jót. Ezután a vizuális asztalunknál a saját szemüvegét készíthette el minden kisgyermek.