A pozitív megerősítő kártyák közül kiválasztottuk a leginkább ránk jellemzőket és megrajzoltuk az elégedett, bizakodó önarcképet. Megnéztük, ki milyen számokban és az iskolában.
Az optimizmus gyakorlása
Beszédes József Általános Iskola
Az osztályom tanulói nyolcadikosok voltak az idén, ezért nagyon foglalkoztatta őket a továbbtanulás és a jövőjük.
Élvezték a feladatot, hogy fogalmazzák meg, hogy milyen az ő legjobb énük a jövőben.
Felülről, sólyomszemmel tekintve is nagyon jó dolgok vannak az iskolában, hiszen a tanulás mellett lehet játszani, barátkozni, mozogni.
Szentesi Felsőpárti Óvoda, Dr. Mátéffy Ferenc utcai Tagóvodája
Az optimizmus gyakorlását a hónap dalának meghallgatásával, éneklésével kezdtük. Nagyon boldogok voltunk, hiszen az hála üvegünk pár nap alatt megtelt szebbnél szebb rajzokkal, munkákkal, melyekből kiállítást is rendeztünk. A gyerekek nagyon szívesen meséltek a munkáikról. Tódi törpe varázsszemüvegének története elmesélése után, mindenki készíthetett saját szemüveget magának. A szemüveg varázslatosságát szem előtt tartva, a gyermekek nagyon szerették ezt a játékot, igyekeztek mindenben meglátni a jót. Akadtak vicces történetek, de izgalmas, tanulságos dolog volt mindenki számára. Mindenki készíthetett hurkapálcára Szomorú Szilárdot és a másik oldalára pedig Boldog Blankát, ezekkel a bábokkal sokat meséltek egymásnak. A várunk második fokára felraktuk az optimizmus jelét, majd a gyerekek jelei is felkerültek, hiszen egy lépcsővel közelebb vagyunk a boldogsághoz.
A gyermekeket arra ösztönözzük, hogy a felmerülő problémák esetén is próbáljanak pozitívan hozzáállni a helyzethez.
Csik Ferenc Általános Iskola és Gimnázium
A 3. a osztály a tanévben nagyon kreatív és elmélyült módon ismerkedett a boldog élet titkaival. A boldogságórákon kívül a rajzóráikon is az érzelmek világával foglalkoztak egész évben.
Az optimizmus boldogságórán a gyerekek meghallgatták a két szomszédos város történetét és tanítóik segítségével elemezték, hogy mi segíthetett a boldog, kiegyensúlyozott város lakóinak.
Az alkotás során a szomorú, megterhelő helyzetek átfordítását pozitív látásmódba jelenítették meg.
Optimizmus gyakorlása: Elismerő szavak más szemszögből…
Épphogy csak visszatértünk az óvodába máris a régi barátságok megerősödni látszódtak, valamint újak lettek kialakulóban.
Kolléganőmmel folyamatosan azon munkálkodtunk, hogy minél kiegyensúlyozottabb legyen az összhang a csoportunkon belül. Egyre több csapatépítő játékot vezettünk be. Válaszút elé érkezve pedig a „többség dönt”elve érvényesült. Ugyanis ha baj van, az senkinek sem jó. A nézőpontváltás jó alternatívának bizonyult. Azonban a JÁTÉK egyetlen tudatosan felépített folyamatból sem maradhatott ki.
Ilyen volt pl.: amikor körbeültünk egy kisgyermeket aki választhatott, hogy a fejére egy angyal glóriát tett vagy varázspálcát fogott a kezébe. A körülötte ülő gyermekek pedig csak a pozitív, jó tulajdonságait, erősségeit kezdték el felsorolni. Ezek az elismerő szavak jobbításra sarkallták őt és ezáltal még jobban mozgósíthatóbbá váltak a gyermekeink energiái.
Kulcsfontosságúnak tartom, hogy ki tudják fejezni magukat, és el tudják és merjék mondani az érzelmeiket. Pl.: hogy mi az, ami zavarja őket és mit szeretnének, választhatnának helyette. Ezáltal lehetőséget kapnak, hogy maguk próbálják ki azt és a későbbiekben önállóan kezeljék a konfliktusaikat. Tiltás helyett más lehetőségek felvázolása és kipróbálása volt egész évben a célunk. Bagdi Bella: Ügyes vagyok, okos vagyok c. dalát is sokszor hívtuk segítségül.
Játék: Mindenki mond 2 igaz és 1 hamis állítást az adott napjáról. A többieknek ebből kell kitalálni, melyik lehet az igaz és melyik a hamis állítás.
Munkám során dr. Skita Erika kommunikációs szakember tanácsait is alkalmazom. Köszönettel tartozom Neki is ezért.
Szegedi Kis István Református Gimnázium, Általános Iskola, Óvoda és Kollégium
Ha rossz a kedved, csak nézz bele ebbe a varázstükörbe!
Október – OPTIMIZMUS
1. A hónap dala: októberi Boldogságóránkat a hónap dalának hallgatásával kezdtük, így hangolódtunk rá az órára.
2. A szó jelentése, videó az optimizmusról: Az optimizmusról gyerekek véleményét hallgattuk meg, egy rövid videóban elmondták, hogy mit jelent számukra a kifejezés.
3. Optimizmus szó értelmezése: a látott videó alapján kezdtük értelmezni a kifejezést, társítottuk az ellentétpárját, a pesszimizmust is, így gondolkodtunk a témáról. Beszélgettünk arról, hogy kinek mi ad erőt saját életében az optimizmus gyakorlásához.
4. Szófelhő – szavak keresése: az „optimizmus szófelhőben” sok szót találtunk, a gyerekek próbáltak minél többet megtalálni, a szavakat bővítettük saját szótárunkból.
5. Előkerestük a tavalyi munkákat, amelyeket a gyerekek készítettek a Boldogságórákon, előkerültek az optimista szemüvegek is, érdemes gyakran feltenni, és azon keresztül szemlélni a világot!
Krafcsik Éva Gabriella
gyógypedagógus
Az 5. a osztályosok optimista és pesszimista szemüveget készítettek. A hónap dala sem maradt ki az órából!
A 7.a osztállyal csoportokban több feladaton keresztül gyakoroltuk az optimista látásmódot:
– a hónap dala háttérzeneként szólt
– a POZITÍV szó kezdőbetűivel pozitív szavak gyűjtése/pozitív tartalmú mondatok írása
– az optimista póló megtervezése
– keresztrejtvény, melynek OPTIMIZMUS a megoldása