Nagyon derűs önarcképek készültek.
Az optimizmus gyakorlása
A kicsik számára ismerős volt az októberi boldogságóránk témájának idegen szava, de a jelentését kezdetben nem tudták megmondani. Aztán a rávezető kérdések segítségével emlékeztek a tavalyi foglalkozásunkra, és ügyesen hoztak példát a mindennapi életükből. Olyan élethelyzeteket idéztek fel, amikor nagy szükség lehet a derűlátó szemléletre. Beszélgettünk a hamarosan várható borús, szomorú időjárásról, egy-egy rosszul sikerült számonkérésről, egymás megbántásáról, segítéséről. Az ajándék című animációs kisfilm különösen tetszett nekik. Az állatszeretetük, sajnálatuk, együttérzésük rögtön megfogalmazódott a film megnézése után. Megbeszéltük a film főszereplőjének viselkedését, illetve az okokat is. Végül ügyesen válaszoltak arra a kérdésre, hogy mire „tanította meg” a kisfiút az ajándékba kapott kutyus.
Nagyon élvezték a tanulók az Igen! Nem! De! Csak azért is! játékot is. Nagyon sok zálogot kellett kiváltaniuk a játék végén, így rengeteg pozitív állítás hangzott el.
Maradandó munkának esernyős képeket színeztek, örömmel válogatták a szebbnél szebb színeket.
Elkészítettük azt a tükörképünket, melyről a vidám, mosolygós énünk tekint vissza ránk. Pesszimista időkben képes felvidítani bennünket.
Karancslapujtői Kastélykert Óvoda
Megbeszéltük a gyerekek szerint mit jelent a boldogság, és mi az az optimizmus. Meghallgattuk Bagdi Bella „Pozitív gyerek vagyok” című dalát, amire a gyerekek táncoltak is. A bizalomra épülő „Vigyázz a tócsára!” játékot játszották el a gyerekek, amely nagyon tetszett nekik. A végén közösen értékeltünk.
A héten Sünikéinkkel az ősz kincseivel foglalatoskodtunk. Megfigyeltük jellegzetességeit, s észre vettük a benne rejlő szépséget, mind színeiben, mind egyéb jellegzetességeiben. Beszélgettünk az évszakok váltakozásáról, s arról, hogy minden évszakban van valami jó, valami különleges. A gyermekekkel közösen gyűjtött falevelekből elkészítettük az ősz arcát, mely természetesen ránk mosolygott.
Csemete liget Napközi otthonos Óvoda
Mivel Kiscsoportosok vagyunk még, nagyon szeretik a gyerekek a meséket, ami fantáziájukat, képzeletvilágukat gyarapítja, fejleszti. Éppen ezért nagy szeretettel és szívesen hallgatják a Boldog Ovi meséket. Ebben a hónapban is szívesen hallgatták meg Tódi Törpe szemüvege című mesét, amelynek tanulságát utána a nagyobbak le is rajzolták.
A mondanivaló így még jobban rögzült, így reméljük maradandó élményt nyújtottunk ezzel is számukra.
Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
Október-optimizmus
A témakör első óráján a hónap dalával kezdtük. Többször meghallgattuk, énekeltük. Mit jelent az, hogy valaki pozitív? A válaszokat jól megfogalmazták a gyerekek. Az optimizmus szó jelentése azonban gondot okozott. Több oldalról körüljártuk, szinonimákat kerestünk, derülátó, bizakodó, pozitív gondolkodású. Szituációkat vettünk át, hogy áll hozzá, aki optimista, hogy, aki pesszimista. Néhány youtube videót is megnéztünk a témával kapcsolatban. Az óra végén nevettetős játékot játszottunk. A következő foglalkozáson az optimista esernyő feladatot oldottuk meg. Először optimista mondatokat gyűjtöttünk közösen, majd elkészítés és színezés után ezekből választottak és írtak be a gyerekek az esernyők színes sávjaiba. Magyar irodalomból épp a mesék témakörnél tartunk, így a harmadik órán feldolgoztuk a mesefüzetünkbe A szomorú királykisasszony című mesét. Beszélgettünk arról, hogy mivel lehet mások szomorúságát elűzni, kivel osztják meg, ha rossz kedvük van, miért jó, ha megosztjuk másokkal a gondjainkat. Majd az volt a feladat, hogy mindenki fogalmazzon meg egy optimista mondatot.
Őszintén megvallva az Optimizmus miatt kezdtem bele ebbe a programba. Van egy tanulóm, akinek szeretnék segíteni. Mindenhez nagyon negatívan áll hozzá. Két éve dolgozunk ezen a témán nála az osztálytársaival. Sok mindenben történt pozitív változás, de én szeretném őt még jobban megtámogatni. Mivel nagyon empatikus a mi közösségünk, nagyon szívesen segít ezen a kisfiún. A gyerekek beszélgetések alkalmával ismerték meg mi is az az optimizmus, miért is jó, mikor is alkalmazhatjuk. Mindig mindenhol velünk van, ez a szemlélet, mely átsegít a nehéz időszakon bennünket. Személyes élményeket osztottunk meg egymással a témában.
Ezt követően megnéztük az ajánlott Ajándék című kisfilmet.
A látottakról beszélgetést folytattunk. Hatalmas élmény volt számomra is, hogy a gyerekeknek mennyi minden más gondolatot is ébresztett, mint nekem. Szenzációs volt őket hallgatni!
Téma oldásához használtuk a hónap dalát, melyre szabadon táncoltunk.
Harmadik osztályosaim a negyedikes tanulókat invitálta az optimizmus témakörébe, ahol közösen szemüveget készítettünk. Ha, felvesszük a szemüveget, nincs többé bánat, szomorúság, fájdalom. Formáltuk a látásmódunkat! Nagyon vártuk, hogy jöjjön ez a feladat, hiszen ezzel nagyon jól lehet az optimizmust növelni.
Az osztályomban van egy kisfiú, aki nem az optimizmusáról híres. Sokszor tapasztaljuk, hogy megsértődik kudarc esetén. Szerettünk volna alternatívákat mutatni neki, arra, hogy ki mit tesz abban az esteben, ha rossz a hangulata, szomorú. Ebben a hónapban azon dolgoztunk, hogy őt támogassuk meg. Optimista üzeneteket írtunk neki, majd tölcsérrel töltöttük belé. Végül egy kacagórát tartottunk, mely mindenkit feltöltött vidámsággal, jókedvvel. Igazán ragadós volt, még a szünetben is dalolásztak, mely az iskola többi tanulójára is hatott.
Úgy vélem ebben a hónapban a kis kertészek újabb magokat ültettek el magukban és egymásban.
A hónap folyamán a gyermekekkel csak a jóra, szépre, pozitív dolgokra igyekeztünk a figyelmünket fordítani. Ha valami nehezen sikerült, akkor feltettük az általunk készített varázs szemüveget, ami segített a problémák megoldásában.
Tanultunk a Tódi törpe történetéből. A gyermekek többször is felelevenítették a játék közben a mese történetét.
A szeretetkörben a „Tükörjátékot „szívesen játszották. Megtanulták és ismételték a Hipp-hopp-hopp mondókát.
Dr. Bagdy Emőke optimizmus meditációja által szeretettel gondoltak a varázsgömbre,gyakorolták az optimizmust.