A foglalkozás keretein belül az optimizmus gyakorlása volt a téma. Elbeszélgettünk a gyerekekkel arról, hogy milyen az optimista ember. Egy szóval:” boldog”
Részletesen kifejtettem a számukra, hogy mi is maga a boldogság kifejezés. Boldogok vagyunk, mert járhatunk óvodába. A szüleink szeretnek bennünket és teljesítik a kívánságainkat, hogy maga a szeretet mennyire fontos az emberek életében. Készítettünk közösen szemüvegeket és elneveztük őket varász szemüvegeknek. Feltettünk a szemünkre és ezen keresztül próbáltuk észlelni a világot.
Beszélgettünk a helyes és helytelen magatartásról: hogy nem szabad verekedni, mindenkivel szemben szépen kell beszélgetni, viselkedni, barátok vagyunk, nem ellenségeskedünk egymással és, hogy min kellene a legtöbb embernek változtatnia, hogy elérjék ők is a „boldogság” életérzést.
A gyerekek számára is remélhetőleg egyértelművé vált, hogy a boldog ember pozitív magatartása mennyi fontos az mindennapi élet során és, hogy aki maga is boldog az a többi ember számára is pozitív kisugárzással rendelkezik és soha nem lesz egyedül az életben.
Az optimizmus gyakorlása
Kezdésnek egy két idézetet olvasva arról beszélgettünk, milyen is az optimista hozzáállás. Majd párokba ülve kiosztottam a munkafüzet egyik feladatlapját: hogyan beszél magával egy pesszimista és gy optimista?
Ezután megnéztünk együtt egy videót Illés Fanni paralimpikonról. A végén pedig összerakták a színkódos táblázat idézeteit. Ennél volt aki önállóan dolgozott, voltak akik párban.
A beszélgetésünk során felelevenítettük az optimizmusról a tavalyi évben tanultakat.Gyűjtöttünk optimista tulajdonságokat.
Kerestünk pesszimista tulajdonságokat. Beszélgettünk arról is, hogy kire melyik tulajdonság a legjellemzőbb.
Gárdonyi Géza és Szegi Suli Általános Iskola
Optimista-pesszimista.Hangulat megjelenítése,illusztrálása.
Győri Kölcsey Ferenc Általános Iskola
Elsős tanulóim figyelmét tudatosan irányítom arra, hogy már mennyi mindent tudnak egyedül megcsinálni , itt az iskolában. Beszélgettünk, rajzoltunk a vágyaikról, felevettük az optimista szemüvegeünket is.
Pedagógiai szempontból két fő irányelvem van: következetesség, humor.
Fontosnak tatom, hogy a gyerekek megtanulják a szabályok betartásának fontosságát, viszont a tanulási folyamatnak nem kell nagyon unalmasnak, feszültnek lennie. Itt jön a képbe a humor.
Ez egy csodálatos „eszköz”, melynek segítségével a nehéz szituációk is könnyebben orvosolhatók, gyorsabban feloldható egy-egy elkeseredett helyzet…
A mindennapi munkám során jelen van a vidámság, a sok nevetés, ami már szerencsére a gyerekek számára is egy természetes dolog lett.
Relaxációs játékunk során szabadon szárnyaltunk, mint a madarak, majd sütöttünk egy óriási kalácsot, hogy minden kismadárnak legyen ereje szállni. Mivel sokat esett az eső és csak az ablakból nézhettük madárkáinkat, ezért elkészítettük optimista esernyőnket. A gyerekek szeretnek a tócsákban ugrálni, ezért eljátszottuk a „Kicsi kacsa útra kél” kezdetű mondókát, melynek során ugráltunk a sárba. A következő játék során „kikerültük a tócsákat”. A játék alatt sok vidám pillanatunk volt.
Tódi törpe varázs szemüvege megtanította a gyerekeket arra, hogy a dolgok szebbik oldalát lássuk. A csoportba több képet is kitettünk, hogy naponta ránézzünk és ne felejtsük el: a világ tele van lehetőségekkel!
Relaxàciós gyakorlattal kezdtünk, majd meghallgattuk a Pozitív gyerek vagyok című dalt. Imàdjàk ezt a zenét. Meséltem nekik Tódi törpe szemüvegéről. Sikerült a mesén keresztül megértetnem velük mi is az az Optimizmus. Kezükbe adtam egy tükröt és el kellett mondaniuk mi a szép és mi a jó önmagukban, segítettek a gyerekek egymàsnak. Le is rajzoltàk mosolygós önmagukat. Végül össze ölelkezve tàncoltak. Szuper. Optimista nap volt.
Csólyospálosi Általános Iskola
A gyerekekkel összegyűjtöttük, hogy kinek melyik a kedvenc dala. Mit szoktak hallgatni ha szeretnének jobb kedvre derülni. A dalokat meghallgattuk, majd az idegen nyelvű slágereknek megkerestük a lefordított szövegét. Sokan meglepődtek, hogy egy pörgős dallamú slágernek sokszor lehangoló a szövege. Négy dalt tudtunk kiválasztani az összegyűjtöttekből amelyeknek a szövege és a dallama is optimista volt.
Papi Kölcsey Ferenc Általános Iskola Aranyosapáti Tagiskolája
Ősszel is optimistán! Örülve a természetnek és a jó időnek!
Papi Kölcsey Ferenc Általános Iskola Aranyosapáti Tagiskolája
Ősszel is optimistán! Örülve a természetnek és a jó időnek!