Ebben a hónapban sikerült olyan kötetlen beszélgetésekkel erősítenem a kapcsolatomat a gyerekekkel, amin keresztül a személyiségük fejlődésére még jobban tudok hatni. Igyekszem befolyásolni a világról alkotott képüket, hogy abban reálisan lássák magukat, tudják értékelni önmagukat, tudjanak tenni a változásért és a jóért. Úgy lássák a dolgokat. hogy azokat ők jó irányba tudják befolyásolni, amiben nekik helyük van. Szerencsére ők mindenben látnak jót, apróságoknak is tudnak örülni.
Az egyik kedvenc relaxációs gyakorlatuk, az „irkafirka”. Azt vettem észre, hogy mindig mosolyognak rajzolás közben. Ez így van jól. Továbbra is szeretnek beszélni a dolgaikról, meg beszélgetni is. Szeretik a meséket hallgatni, ahogy A Szomorú királykisasszony történetét is örömmel hallgatták meg. Érdekes meglátásaik voltak a mese befejezését illetően. A tavalyi évhez képest látom bennük a változást.
Amikor rajz óránk van, hallgatunk Bagdi Bella dalokat. Alkotnak és közben énekelnek. De az egyik órán ez elmaradt. Egyszer az egyik kisfiú megszólalt, hogy : „Tudom mi hiányzik: a zene!” Ez is a fejlődés jele.
Az optimizmus gyakorlása
Nyíregyházi Móra Ferenc Általános Iskola
Pozitív – negatív
Iskola udvarunk.
Az iskola egy pozitív hely, a gyerekek szeretnek ide járni, mert sok apró dolog megszépíti a mindennapokat. Ellentétet vontunk a negatív és a pozitív dolgok között. Minden hozzáállás kérdése. Egy dolgozat megírása is okozhat örömet, ha tudatosan készülünk rá. Természetesen nem a feladatok elvégzése miatt érezzük pozitív helynek az iskolánkat, hanem azért, mert mi tesszük azzá a hétköznapokat egy mosollyal, segítő szándékkal, kedvességgel, együttérzéssel, megértéssel és a barátságokkal! Ezt az érzést közelítettük meg rajzos formában a tanulókkal.
A projekt leírása:
A szomorú királykisasszony meséjének meghallgatása.
Előzetes beszélgetés alapján a téma körüljárása, irányított kérdésekkel a mese feldolgozása.
A feladathoz szükséges anyagok előkészítése.
A kész feladatok átbeszélése, összegzése.
Feladat:
A mese meghallgatása.
Feladatlap kitöltése.
A következő eszközöket, anyagokat használták:
– A5-ös nyomtatott feladatlap (ez a normál fele);
2.témakörünk az optimizmus volt. A „mérleg két oldala” (optimista-pesszimista szemlélet) helyzetjátékkal sok pillanatot megmutattunk egymásnak . Megbeszéltük, hogyan lehetne a mindennapokban észrevenni a kicsi, de jó dolgokat.
Mindenki a saját mosolygós napocskáján gyűjtötte össze, hogy mi az , ami megnevetteti , ami erőt ad neki az optimista szemlélethez. : )
Csemeteliget Napközi Otthonos Óvoda és Mini Bolcsöde, Sződliget
A hónap témájához az időjárás változást kapcsoltuk. A héten esős, borús idő volt, de ettől sem lett rossz kedvünk! Megtaláltuk azokat a dolgokat, amelyek boldoggá tesznek, akár akkor is, ha esik az eső.
– „Csodaesernyő”:
A csoportban is halkan elkezdett szemerkélni az eső, de nem búsultunk, elővettük a csodaesernyőnket, amely alá mindenki odafér akit szeretünk. Ahogy bevonultunk egy kuckóba, csöndben hallgattuk, hogy csepereg az eső. Ekkor kezdünk el beszélgetni: Miért is jó az eső? Lehet, hogy mégsem olyan rossz hogyha esik?
A gyerekek rengeteg jó ötletet hoztak ( Megöntözi a virágokat, lehet játszani a pocsolyákban is..). 🙂 Miután megállapítottuk, hogy az eső igen is lehet jó dolog is, elővettük a papírszínházat, melyben a „Vízcsepp” című mesét hallgathatták meg a gyerekek. Ebben megismerkedhettek a víz körfogásával is.
– Eső után is jó a kedvünk!:
Miután csak egy picit szemerkélt, kimerészkedtünk az esernyőnk alól, a rétre, ahol láttuk, hogy mennyire örülnek a növények ennek a sok esőnek, és milyen fontos mégis, hogy essen az eső…
Természetesen a nézelődés mellett játék is volt az esernyőt felhasználva:
☂️ Esernyős célbadobó
☂️ Gubacs szállítás – utat építettünk az esernyőig az eltévett gubacsoknak
☂️ “ Esernyő táncoltatás”
– Kirándulás a saját csodaesernyőnkkel:
Minden gyerek varázsolhatott magának egy saját csodaesernyőt, mellyel megvizsgálhattuk az ősz színeit, és azt, hogy milyen szép tud lenni a változó környezetünk.
Kisvárdai Egyesített Óvoda Nyitnikék Tagintézménye
A gyerekeink számára az optimizmus azt jelenti hogy jók okosak, ügyesek, boldogok és vidámak vagyunk!
Apró kis kezecskék süniket készítettek és nagyon örültek az eredménynek mikor elkészültek a sünik.
Nyíregyházi Bem József Általános Iskola
Az 1.b osztállyal optimista esernyőt készítettünk.
A foglalkozás keretein belül az optimizmus gyakorlása volt a téma. Elbeszélgettünk a gyerekekkel arról, hogy milyen az optimista ember. Egy szóval:” boldog”
Részletesen kifejtettem a számukra, hogy mi is maga a boldogság kifejezés. Boldogok vagyunk, mert járhatunk óvodába. A szüleink szeretnek bennünket és teljesítik a kívánságainkat, hogy maga a szeretet mennyire fontos az emberek életében. Készítettünk közösen szemüvegeket és elneveztük őket varász szemüvegeknek. Feltettünk a szemünkre és ezen keresztül próbáltuk észlelni a világot.
Beszélgettünk a helyes és helytelen magatartásról: hogy nem szabad verekedni, mindenkivel szemben szépen kell beszélgetni, viselkedni, barátok vagyunk, nem ellenségeskedünk egymással és, hogy min kellene a legtöbb embernek változtatnia, hogy elérjék ők is a „boldogság” életérzést.
A gyerekek számára is remélhetőleg egyértelművé vált, hogy a boldog ember pozitív magatartása mennyi fontos az mindennapi élet során és, hogy aki maga is boldog az a többi ember számára is pozitív kisugárzással rendelkezik és soha nem lesz egyedül az életben.
A foglalkozás keretein belül az optimizmus gyakorlása volt a téma. Elbeszélgettünk a gyerekekkel arról, hogy milyen az optimista ember. Egy szóval:” boldog”
Részletesen kifejtettem a számukra, hogy mi is maga a boldogság kifejezés. Boldogok vagyunk, mert járhatunk óvodába. A szüleink szeretnek bennünket és teljesítik a kívánságainkat, hogy maga a szeretet mennyire fontos az emberek életében. Készítettünk közösen szemüvegeket és elneveztük őket varász szemüvegeknek. Feltettünk a szemünkre és ezen keresztül próbáltuk észlelni a világot.
Beszélgettünk a helyes és helytelen magatartásról: hogy nem szabad verekedni, mindenkivel szemben szépen kell beszélgetni, viselkedni, barátok vagyunk, nem ellenségeskedünk egymással és, hogy min kellene a legtöbb embernek változtatnia, hogy elérjék ők is a „boldogság” életérzést.
A gyerekek számára is remélhetőleg egyértelművé vált, hogy a boldog ember pozitív magatartása mennyi fontos az mindennapi élet során és, hogy aki maga is boldog az a többi ember számára is pozitív kisugárzással rendelkezik és soha nem lesz egyedül az életben.