Az optimizmus gyakorlása című témakör lehetőséget ad a szókincsünk gyarapítására, a szemléletünk megváltoztatására. Szituációs játék segítségével eljátszottuk a pozitív és negatív gyerek szemléletét. Kereszt gyakorlatokat végeztünk és közben mondtuk mondókánkat: :” Pozitív, pozitív gyerek vagyok, bármikor, bármire képes vagyok!” Érzéseinket, arckifejezésünket megrajzoltuk.
Az optimizmus gyakorlása
Sokat beszélgettünk a gyerekekkel arról, hogy milyen problémáik vannak mostanában. Igyekeztem megértetni velük, hogy minden rossznak tűnő helyzetnek van „jó” oldala is. Fontos a hozzáállásunk az adott problémához. Néhányat meg is fogalmaztunk és az optimista napocska sugaraiba írtuk. Egy-két problémahelyzetet el is játszottunk, „rossz és jó” befejezéssel. Végül mindenki készített egy varázstükröt, amelyben az optimista, vidám önarcképe került. Ezeket kitettük a terembe, hogy szükség esetén mutassák a pozitív irányt a mindennapok során.
„Tükröm, tükröm mondd meg nékem,
mi a helyes útirány a héten!”
Ebben a hónapban meghallgattuk a gyerekekkel a hónap dalát, körüljártuk az optimizmus fogalmát. Idézeteket kerestem, melyek az optimista látásmód megértésében és megtanulásában sokat segítenek. Mindenki választott egy számára kedves idézetet és értelmezte a társai számára is. Sok-sok példát hoztak a gyerekek a mindennapi életükből, ami alátámasztotta azt a ténymegállapítást, hogy ugyan nem minden pillanatban vagyunk optimisták, de törekedni kell arra, hogy a lehető legtöbbször ezt a szemléletet és látásmódot alkalmazzuk a mindennapokban. A napközisek egy részével részt vettünk egy meseterápiás foglalkozáson is, ahol megtanultuk és tartalommal töltöttük meg a mese tanulságát: Bármi legyen, gazdagít! Ez a mondat az optimista idézetek mellé fel is került a falunkra.
Természetesen nem feledkeztünk meg az ölelés világnapjáról sem ebben a hónapban.
Budapesti Egyesített Középiskolai Kollégium
Helyszín, időpont: M. 19., 316-os tanulószoba, 2021. 10. 20.
Téma: Az optimizmus gyakorlása
Foglalkozásvezető: Lőrincz Norbert
Módszer: előadás, irányított megbeszélés, tanulói módszer: feladatlap önálló megoldása
Eszközök: laptop, projektor, feladatlap, toll
Cél: Az optimista gondolkodás pozitív élettani hatásainak felismertetése!
Legyenek képesek rá, hogy ezt a szemléletet átültessék mindennapjaik tevékenységeikbe, ezáltal a boldogságuk fokozásának és a stressz oldásának eszközévé tegyék azt!
Célhoz rendelt feladatok:
Érzelmi és értelmi ráhangolásként az optimizmus, majd pesszimizmus fogalmáról való beszélgetéssel kezdtük a foglalkozást. Mindenki elmondta, hogy neki mit jelent ez a kifejezés.
Majd áttértünk a célhoz rendelt feladatok megbeszélésére:
Az optimizmus és a pesszimizmus fogalmi alapjait vettük számba;
Megnéztük a kollégistákkal, milyen stratégia, attitűd jellemző az optimista, és pesszimista emberekre.
Ezután egy a fogalkozásvezető által összeállított feladatlapon dolgoztak a tanulók.
Feladatul kapták, hogy pesszimista tartalmú mondatokat alakítsanak optimista minőségűvé.
Meghatározták, nekik mit jelent az optimizmus, majd azt, hogy miért fokozza boldogságot az optimizmus.
A foglalkozás vége előtt (a felkínált még megmaradt két feladat közül választhattak), utolsó előtti feladatként kitöltöttek egy Dr. Köteles Ferenc, ELTE PPK által összeállított kérdőívet, melyből kiderült számukra, hogy milyen az önértékelésük, megküzdési képességük, közvetlen optimizmusuk.
A boldogságóra vége előtt mindenki elmondta, hogy szerinte mire volt jó ez a találkozás.
Sikeres, tartalmas, jó hangulatú foglalkozás van mögöttünk.
A miért fokozza a boldogságot az optimizmus kérdésre is nagyon őszinte válaszokat kaptam. Látszott rajtuk, hogy komolyan is gondolják, hogy segít ez a fajta stratégia a mindennapi problémák könnyebb megoldásában.
Készítette: Lőrincz Norbert
DERECSKEI BOCSKAI ISTVÁN ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS AMI
„Lehetsz viharban, attól még tarthatsz a napfény felé” (Bella)
Októberi Boldogságórán az optimizmus gyöngyét fűztük fel a megkezdett gyöngysorunkra. Az órát a Repülj velem dallal kezdtük, majd jól megmasszíroztuk egymást Palya Bea dalára. Learning Apps játékkal azonosítottuk az osztályunkban gyakran megjelenő érzelmeket. Megbeszéltük, hogy melyek azok, amiket szívesen látunk, és melyek azok, amikre nagyon figyelnünk kell, mert mérgezik kapcsolatainkat. Majd előkerültek az 1. osztályban készített „szebbenlátó” szemüvegek (szekrényemből), nagy boldogságot okozva a gyerekeknek, hiszen már negyedikesek vagyunk, szép emlékek kerültek felszínre, még a mondókára is emlékeztek(Hipp, hopp, itt vagyok, varázslatot mutatok…). Megosztottuk egymással azokat az élethelyzeteket, amelyek most nyomasztanak bennünket, majd feltettük a szemüveget és átkereteztük, megkerestük bennük a pozitív érzéseket. Nagyon örültem, mert mindenki megszólalt, nyíltan beszéltek félelmeikről. Aranyosi Ervin Életreszóló tanmese az optimizmusról és a kitartásról című meséjét olvastam fel a gyerekeknek, és megfogalmaztuk a mese tanulságát, majd közösen elénekeltük és tapsoltuk a tavaly közösen alkotott Opti Miska dalunkat. Tükröt adtam körbe, amibe mindenki belenézett és megfogalmazta mi szép benne, akinek nehezen ment, annak segítettünk. Kisiskolásoknak szóló meditáció az egyik kedvencünk, megismételtük az elhangzó pozitív megerősítéseket. Elkészítettük az optimista esernyőket ezekkel a mondatokkal, felragasztottuk, és próbáltuk ábrázolni, hogy az esernyők alatt mindig süthet a NAP.
Szentlőrinci Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény, Általános Iskola és Kollégium
Ma az optimizmus kendőjét készítettük el a tanulóimmal. Először azokról az érzelmekről beszélgettünk, amelyeket mindennap megélünk: a vidámság, öröm, szomorúság, bánat, félelem, csodálkozás. Majd ezt egy halloweeni boszorkány arcán meg is jelenítettük. Elmondták ők is a sérelmeiket. Megbeszéltük azt, hogy lehet másképpen is gondolkodni, és lehet a dolgok jó oldalát nézni. Így készítettünk egy varázskendőt azért, hogy ha szomorúak leszünk, akkor csiribi-csiribá máris jobban érezzük majd magunkat, ha magunkra terítjük ezt a kendőt, és a társink felhívják a figyelmünket arra, hogy mitől is tűnhet el a bánatunk.
Optimista fogalmak megbeszélése, szituációs játékok, tornyok építése.
Optimista fogalmak megbeszélése, szituációs játékok, tornyok építése.
Az optimizmus témakört egy közös munka jellegű tevékenységgel kezdtem. Az „Elment Péter tököt venni” c. dallal motiváltam a gyerekeket, hogy kapcsolódjanak be a közös tevékenységbe, ami tökfaragás volt. De nem a klasszikus rémisztő arcú tököt, hanem egy nagyon boldog, vidám, mosolygósat szeretnénk készíteni. Az ötlet nagyon tetszett a gyerekeknek. Aktívan részt vettek a magok kaparásában is. Közben beszélgettünk a tök részeiről is, valamint háttér zenének bekapcsoltam a Pozitív gyerek vagyok Bagdi Bella számot. Miután elkészültünk, ismét segítséget kértem. Hogy ne csak a tökünk legyen boldog, hanem majd télen a madarak is, ezért arra kértem a gyerekeket, hogy segítsenek a tökmagokat egy tálcára kiválogatni, hogy majd télen etethessük az udvarunkba látogató madarakat vele. Miután elkészültünk, mindenki kezet mosott, összepakoltunk és leültünk körben közösen a szőnyegre. Relaxálásként újra bekapcsoltam a Pozitív gyerek vagyok zenét és kértem a gyerekeket, hogy képzeljék el a hallottakat. A következő pedig Tódi varázs szemüvege című mese volt. Miután meghallgatták, egy általam készített „varázs szemüveget” adtam körbe a beszélgetéshez. Itt arról kérdeztem őket, hogy ki miért volt már szomorú és ki vigasztalta meg őket. Majd aki szerette volna, felpróbálhatta a varázs szemüveget és elmondhatta, hogy ebben ő most hogy látja szebbnek a világot. Mivel mi még nem rég óta gyakoroljuk ezt a programot, még a gyerekeket arra kell megtanítanunk, hogy legyen saját véleménye és ne az előző gyerek ötleteit, gondolatait ismételje. Miután mindenki megszólalt, aki akart, egy kis ajándékot hoztam nekik. Egy smile-s nyakláncot adtam mindenkinek, hogy ha szomorú lesz, ezt vegye elő bátran és gondoljon valami számára nagyon vidám, kedves dologra, ami segíti őt abban, hogy újra jobb kedve legyen. A gyerekek örömmel akasztották a nyakukba.