Az októberi hónap témája ,,Az optimizmus gyakorlása” volt. E téma keretén belül megbeszéltük az optimizmus szó jelentését. Példákat mondtak a derűlátással kapcsolatban.
Ezt követően vágás, hajtogatás és ragasztás technikával elkészítettük az ,,optimista esernyőket”. Megbeszéltük az optimizmus olyan, mint egy esernyő. Megvéd bennünket a szomorú, aggódó gondolatoktól.
Elénekeltük Bagdi Bellának ,,Pozitív gyerek vagyok” dalának ritmusára a ,,Gomba, gomba, gomba, nincsen semmi gondja” kezdetű mondókát.
A megérdemelt munka után jöhetett egy kis játék. Eljátszottuk a ,,Trópusi eső” elnevezésű játékot, melyet a gyerekek nagyon élveztek. Körbe ültünk, különböző kézmozdulatokat bemutatva utánoztunk az eső hangját.
Ezt követően eljátszottuk a ,,Vigyázz a tócsára” c. játékot. A gyerekek egyik fele lefeküdt a földre. Ők voltak a ,,tócsák”. A gyerekek másik fele sorban átlépte a tócsákat anélkül, hogy beleléptek, vagyis ráléptek volna a társukra. Bátorság próba volt ez a javából. A gyerekek meg kellett bízzanak társaikban.
Majd ezután eljátszottuk az ,,Esernyős célbadobó” c. játékot, mely nagy kedvence volt a gyerekeknek. Az óvodások miközben igyekeztek a szivacskézilabdákat a nyitott esernyőbe bedobni elmondták, miért szeretik az esőt, az esernyőt, a labdát, a játékot és egymást.
A ,,Zárókör” keretén belül a gyerekek táncra perdültek. Az Alma együttes ,,Zivatar lányka” című dalára felszabadultan táncoltak.
E téma keretén belül nagyon élvezetes és vidám perceket éltünk át.
Az optimizmus gyakorlása
A mi optimista kendőnk nagyon régi. Régóta használjuk. Tulajdonképpen VARÁZSKENDŐ. Amellett, hogy a rossz dolgokat képes átváltoztatni, jó szolgálatot tesz pl.
– magyar órán: összegyűjtünk az asztalra különböző tárgyakat, a főfogalomtól függően bármit ( kulcs, pohár, állatok, eszközök a tanuláshoz…). Megbeszéljük egyenként, mit látunk, majd a kendő alá rejtjük. A gyerekeknek elő kell hívni a tárgyakat.
– A tárgyak által keltett zaj alapján is hívhatjuk őket. Szókincs fejlesztés, vizuális, akusztikus differenciálás, emlékezet, figyelem stb fejlesztésére alkalmas a kendő ezzel a kis ötlettel.
– Mostanában, ahogy a képen látható beteg mókus gyógyítására is gyakran használjuk.
Az optimizmus új fogalom volt a gyerekek számára. A téma feldolgozása során azonban megértették mit jelent és boldogan készítették el az ” optimista esernyő „alkotásukat. 🙂
Optimizmus, pesszimizmus… Első hallásra nem voltak ismerősek ezek a szavak a gyerekeknek, majd egy kis rávezetéssel sikerült kitalálni őket. Sokat foglalkoztunk azzal, hogy milyen is egy optimista ember, gyermek! Megbeszéltük azt is ki milyennek tartja magát és miért, illetve, hogy miért is kell optimistának lenni. Megnéztük a kis videót. A gyermekeket nagyon meghatotta a történet és nagyon meglepődtek, hogy a kisfiú miért bánt eleinte gonoszul a kiskutyával, amikor ugyanabban a helyzetben volt, mint az ajándékba kapott kiskutya. Levonták a következtetést ügyesen a videó megnézése után. Befejezésképpen pedig elkészítettük az optimista esernyőnket. Nagyon kreatív, igényes munkák születtek sok-sok optimista, biztató mondatokkal.
Életünk minőségében fontos szerepe lehet annak, hogy derűlátón, bizakodón, vagy éppen a rossz oldaláról szemléljük a világot. A pozitív gondolatok egyensúlyban tartják a szervezetünk működését.
A félig tele, félig üres pohár képével kezdtük a foglalkozást. Mit jelent ez? Kinek félig üres, kinek félig tele? Majd tisztáztuk a pesszimista, optimista és realista fogalmakat és elgondolkodtunk, melyik igaz ránk.
Egy élettörténetet ismertünk meg a táblán kivetítve, képekkel szemléltetve:
„Én mindig az élet optimista oldalát szeretem nézni…” – mondta Walt Disney. 1928-ban egy New York-i pályaudvaron Walt Disney éppen túl volt egy üzleti tárgyaláson, és készült felszállni a vonatra, ami három nap alatt vitte vissza kaliforniai otthonába. Indulás előtt a következő táviratot küldte bátyjának és egyben üzleti partnerének, Roynak: „Ne aggódj, minden rendben, majd mesélek, amikor hazaértem”, miközben tudta, hogy kollegája cserbenhagyta. De nem keseredett el, elővette vázlatfüzetét, egyből belemerült a munkába és létrehozott egy teljesen új szereplőt, Miki egér mára jól ismert figuráját. „Walt Disney tehát ahelyett, hogy az adott veszteségeire koncentrált volna, azt választotta, hogy pozitív hozzáállással néz szembe a körülményekkel, aminek meg is lett az eredménye: egy hatalmas és máig világszerte ismert és sikeres cég, a Walt Disney Company.”
Érdekes kérdést jártunk körbe: Tanulható –e az optimizmus? Az igenlő válaszokat egy pszichológus (Oliver Burkeman) gondolataival erősítettük meg: „Ahhoz, hogy jobban érezzük magunkat a bőrünkben, ismernünk kell magunkat, el kell fogadnunk a hibáinkat, sőt azt is, hogy az életben vannak általunk nem befolyásolható események, amelyeket meg kell tanulnunk kezelni.”
A gyerekeket óva intettem a „hurráoptimizmus”, „keep smiling” szemlélettől. Ha nem érezzük, hogy mosolyognunk kell, ne tegyük. Hiszen az érzelmek elrejtése tovább fokozza a stresszt. Vannak rossz napjaink, félelmeink és kudarcaink is. Ám a legbizonytalanabb helyzetünkben is tehetünk önmagunkért!
A csoportok egy képet kaptak, egy repülő malaccal és egy felirattal „Semmi sem lehetetlen!” A feladat az volt, hogy gyűjtsenek olyan élethelyzeteket, amelyektől szoronganak, de akár a legjobbra is fordulhat minden! A felmérések mellett az ünnepi fellépés okozta izgalom és a bemutató óra sikeressége szerepelt. Közben a Here comes the sun Beatles dal szólalt meg a háttérben.
Ezt követően a gyerekek nevető arcokat színeztek, díszítettek, miközben bemutattam nekik a Butch Cassidy and the Sundance kid c. klasszikus fim híres biciklis jelenetét. „Az esőcseppek egyfolytában záporoznak a fejemre, de ez nem jelenti azt, hogy mindjárt sírva fakadok, …ugyanis szabad vagyok és semmi sem aggaszt. Nemsokára úgyis megtalál a boldogság.”
Egy vidám fotót készítettünk a foglalkozás végén a nevetős arcokkal, majd közösen énekeltük a refrént a jól ismert dalból: „Ne aggódj, hamarosan elmúlik Bármi is az. Ne aggódj, légy boldog ! ” (Don’t worry be happy.)
A gyengébb csapat optimistán áll minden egyes mérkőzéshez, hátha nyer egyszer.
Optimizmus gyakorlása
Ebben a hónapban az „optimizmus gyakorlása” témát dolgoztuk fel tanítványaimmal. Az órát Bagdi Bella „Pozitív gyerek vagyok „dalának meghallgatásával és éneklésével kezdtük. A dal kellemes, inspiráló hangulatot teremtett az osztályban. Ezután megbeszéltük mi jellemző a pesszimista, valamint az optimista emberre, majd mondatokat, kifejezéseket differenciáltunk a két fogalommal kapcsolatosan. Volt olyan tanuló, aki rádöbbent, hogy nagyon pesszimistán gondolkodik. Majd mindenki elmondta, hogy mi teszi őt boldoggá, minek tud nagyon örülni, valamint, hogy milyen esemény történt vele utoljára, ami mosolyt csalt az arcára. Elkészítették a gyerekek az optimista esernyőjüket, melynek színes sávjaira optimista gondolatokat, mondatokat fogalmaztak meg. Optimista esernyővel a fejünk felett nyugodtan eshet az eső, nem leszünk szomorúak. Az optimista esernyő boldoggá tesz mindenkit. Nagyon jó hangulatban telt az óra, minden tanuló aktívan vett részt benne.
Testhezálló volt a hónap feladatsorából a slágerlista összeállítása. A zene a harmónia kifejezőeszköze, s az ember általa teheti közzé az érzéseit és az érzelmeit. Optimizmus dallama című rövid versünk, tükrözi a zenéről vallott véleményünket:
Optimizmus dallama
A zene az életed része,
Szívesen hallgatod,
Benne visszacseng lényed egésze.
Szomorúság, bánat, nagy öröm,
A zene dallama és szövege átlendít
Minden baljós körön!
A soron következő Bolgogságóra témája :”Az optimizmus gyakorlása” volt. Szomorú Szilárd és Boldog Blanka segítségével megbeszéltünk, hogy mitől lehetünk vidámak és mitől szomorúak. Az irányított beszélgetés során, az arckifejezése gyakorlása mellett, a
nyelvi kifejezőkészséggel és szókincs bővítéssel fogalmaztak meg az érzéseinket.
A minket körülvevő természetes környezet csodálatos változásainak megfigyelésére és az erdőben tett kirándulás élményszerű megtapasztalása segítette az érzelmeink pozitív megerősítését. A közösen átélt élményeket, látottakat vizuális területén, kollektív munkával próbáltuk megfoghatóvá, láthatóvá tenni, melyet örömmel végeztek a gyerekek.
A témához ajánlott mese feldolgozásához, mindenki készített „varázsszemüveget”, melyet haza is vihetett és ha szükségesnek ítéli felajánlhatja otthon bárkinek, hogy optimistábban, vidámabban lássa a világot.
A közös élményekkel erősítettük az érzést, hogy „Együtt lenni jó!”