A szakkörösökkel választottunk néhány dalszöveg részletet, majd kiválasztottuk közülük az öt legjobbat. A toplista sorrendjének meghatározását az iskola diákságára bíztuk. Mindenki egy dalszövegre adhatta le a szavazatát, így alakult ki a képen látható sorrend.
Az optimizmus gyakorlása
Optimizmus – Pozitív gondolkodás. A felhők felett mindig ragyog. Mesét olvastunk, tükröt készítettünk egy mosolygó önarcképpel.
Optimizmus – eljátszottuk, hogyan viselkedik az optimista és a pesszimista az életben. Készítettünk szemüveget, amin keresztül pozitívan vagy negatívan láttuk a körülöttünk lévő világot. Példákat soroltunk fel a környezetünkből. Végül pozitív megerősítő gondolatokat írtunk a saját kézlenyomatainkkal.
Az optimizmus témakörének feldolgozása során a gyerekek először az alapfogalmakat járták körül, elmondták, hogy számukra mit jelent az optimizmus, pesszimizmus és a realizmus. Saját történeteket is felhoztak, melyeken keresztül társaiknak is elmagyarázták ezeket a fogalmakat.
A beszélgetés után párokban összeállítottak olyan szópiramisokat, melyekben a számukra pozitív kicsengésű szavakból építették fel az optimizmus szót.
Sok gyerek hajlamos arra, hogy ha valami rossz történik vele, akkor elkönyveli, ez neki nem megy, nem fog sikerülni, nem szereti senki stb. Ezt az órát annak szenteltem, hogy mindenki elmondhatta az érzéseit, mi bántja őket, mi az amitől félnek. Összegyűjtöttünk olyan mondatokat, biztatásokat ami mindenkinek jól esik, ha éppen valami nem sikerül neki, vagy rossz kedve van. Óra elején kis mosolykákon helyezték el a jelenlegi hangulatukat, óra végére szinte mindenki a zöld mosolykára került.
Jármi Papos Őr Általános Iskola Őri Bibó István Tagintézménye
Boldogságóra (október) – Az optimizmus gyakorlása
A legdrágább dolog, bízni a jövőben.
A tankönyv feladata segítségével megkerestük a svéd bölcsességek mondatait, és megbeszéltük, hogy mit jelentenek ezek a bölcsességek. (tk. 83.o.). Ezután elolvastuk a: A lakatlan sziget című olvasmányt, majd levontuk a tanulságot, miszerint minden ember életében vannak olyan időszakok, amikor az ember elveszettnek érzi magát. De a tánc mindenre gyógyír, így egy rövid koreográfiával jókedvre derültünk.
A gyerekek tisztában vannak azzal, hogy egymásnak tudják a legnagyobb örömet szerezni. Gesztusokkal, szavakkal, alkotásokkal. Ezért ha valaki közülük hajlamosabb a szorongásra, vagy érzelmi hullám jellemzi, igyekeznek bevonni a játékba, készítenek neki valamit.
ToldiMikós Élelmiszeripari Szakképző Iskola és Kollégium
Ebben a tanévben több alkalommal hiányoztam hosszabb ideig egy betegség miatt, ezért a tematikát tekintve kénytelen voltam eltérni az eddigiektől: sajnos nem tudtuk feldolgozni minden témát, nem a javasolt időben/hónapban foglalkoztunk velük, s talán éppen ezekért nem annyira részletesen foglalkoztunk velük. Mégis újabb és újabb megerősítéseket kaptam, hogy ezzel foglalkozni kell, folytatni kell, szüksége van rá a gyerekeknek, s nekünk, pedagógusoknak is.
Egy évvel ezelőtt részt vettem az EKOP-os továbbképzésen. Körülményeim, lehetőségeim miatt a két programot összefonva dolgoztuk fel a gyerekekkel.
Az Optimizmus témakört, mint kollégiumi nevelőtanár, nagyon hasznosnak tekintem a diákok megismerése szempontjából. Kombinálni szoktam – most is így tettem – egy életút és tervek bemutatását.
A témafeldolgozást a diákok véleményével kezdtük: mit gondolnak, miért fontos az optimizmus
ha valaki optimista, nehezen lesz depressziós,
az optimista embereknek nagyobb a bátorsága
az optimista embereknek nagyobb az önbizalma
Ezek után, egy önként jelentkező diák (próbáltam olyat motiválni közülük, aki inkább pesszimista ) elmesélte napját, gondolatait. Az esetleges pesszimista gondolatait „átfordítottuk” optimista gondolatokká.
Végül a diákok elkészítették eddigi „életük boldogság diagramját” és „élettervezetüket”. Ezeket a munkákat a következő foglalkozásokon bemutatták. Nagy örömömre szolgált, hogy mindenki örömmel megosztotta a csoporttal munkáját, terveit.
Optimizmus. Optimistának maradni a járvànyügyi körülmények közepette nem egyszerű. Kétséges meddig járhatunk iskolába, s ha jelenléti oktatás zajlik vajon meddig lesz kötelező a rendszeres kézfertőtlenítés, a maszkviselés? Ezen témákat boncolgattuk a hónap kapcsán. Egy optimista naptár szerint próbáltuk végezni a teendőinket, élni, olykor túlélni a mindennapokat. Megismerkedtek a gyerekek a realista optimista fogalmával. Végigjártuk az iskolát, az újonnan létrehozott idézetek segítettek minket felemelkedni, túljutni a ránk váró feladatokon. Néztünk motivációs videókat a hónap kapcsán, igyekeztünk a legtöbbet mosolyogni.
Október hónapban az optimizmus gyakorlása járta át osztályunkat. Nehezítette munkánkat, hogy az osztály karanténba került a járvány miatt, de igyekeztünk pozitívak maradni. Megkerestük a jót mindenben és próbáltuk javunkra fordítani. Meghallgattuk Bagdi Bella Pozitív gyerek vagyok című dalát, mellyel ráhangolódtunk a közös ötletelésre. Ezt követően egy ötlethalmazt formáltunk, és a gyerekek által összegyűjtött pozitív megerősítéseket papírra vetettük. Szorgos kezek munkájának köszönhetően a szűkös idő ellenére is sikerült megoldani feladatunkat, így optimistán zártuk októberi hónapunkat is.