Az október hónap, az optimizmus jegyében telt. Meghallgattuk a hónap dalát, beszélgetőkörben tisztáztuk a fogalmat, felelevenítettük tavalyról az ebben a témakörben tanultakat. Készítettek a gyerekek társasjátékot, optimista szemüveget, esernyőt terveztek. Újrahasznosításként rendszerezőt alkotott egyik tanítványom. Egyre többen lepnek meg engem és osztálytársaikat apró kedves rajzzal, írással, kuponnal. Hálás vagyok és optimista, hogy van értelme dolgozni azon, hogy boldogabbak legyenek iskolánk tanulói, ezáltal mi is, pedagógusok.
Az optimizmus gyakorlása
Az esernyő színezése első osztályosok munkája. Fiatal koruk ellenére nagyon jó gondolataik voltak a témában. Gyűjtöttek olyan biztató mondatokat, amelyekkel egymást segítenék a továbbhaladásban, ha esetleg már elfogy a saját lelkesedés. Ezek elsősorban a tanulással kapcsolatosak voltak.
Relaxáció és motivációként meghallgattuk Bagdi Bella- Pozitív gyerek vagyok című dalát
A téma bevezetéseként eljátszottuk Szomorú Szilárdot és Boldog Blankát.
Majd meghallgatták a gyerekek a Tódi törpe varázsszemüvege című mesét.
Átbeszéltük a történetet kérdések és válaszok formájában.
Kinyomtatásra került Tódi törpe háza, a munkafüzetből, melyet a gyerekek kiszíneztek.
A végén tükörjátékot játszottunk ahol mindenki elmondhatta a tükörképének a pozitív tulajdonságait.
Az optimizmus kérdését az érzelmek oldaláról közelítettük meg. Nagyon vidám grimaszolós játékon keresztül eljutottunk a kevésbé kellemes érzelmekig is mint a bánat, a fájdalom, félelem… Megállapítottuk, hogy egyikben sem jó érzés benne lenni sokáig. Érdekes volt, hogy arra a kérdésre, hogy mit tehetünk ellene, sorra olyan válaszok érkeztek, ami valaki más szomorúságát oldaná meg: pl „vigasztaljuk meg!” Valahogy nehezen vált világossá, hogy mi magunk is eldönthetjük, hogy hogyan érzünk. Talán óvodásainktól ez a felismerés nem is várható el még; felnőttként sem egyszerű az érzelmeket irányítani. Azért abban megegyeztünk, hogy reggelente nem feltétlenül kell morcosan ébredni. Megbeszéltük, hogy kipróbáljuk a reggeli első mosolyt – hátha sikerül szebbé tenni a reggelt. Azoknak, akiknek másra is szükségük van még, segítségül egy varázsszemüveget is készítettünk. Olyat, ami segít szebbnek látni a világot, illetve amivel a nehezebb helyzeteket is sikerülhet megoldani.
A héten a szivárványernyővel is játszottunk – egészen más témában. Az ernyő volt a folyóvíz, akik az ernyő alá bújtak, átváltozhattak valamilyen vízi élőlénnyé. Az egyik kisfiú felkiáltott: „én most boldog halacska leszek!” – és mosolyogva fickándozott.
Innen egészen más irányba fordult a játék: Amíg hullámzott a víz, az ernyő alatt lévők halkan megbeszélték, hogy milyen érzelmet fognak eljátszani. Amikor a többiek a víz alá néznek, ki kell találniuk, mit látnak: boldogságot, szomorúságot, félelmet, szeretetet… stb.
Ez a játék, mintha gátakat oldott volna fel. Az udvaron olyan vidám, felszabadult játék alakult ki, mintha egy láthatatlan szeretetburokban lettünk volna.
Balatonfüredi Fekete István Általános Iskola, 8230 Balatonfüred Iskola u. 2.
A gyermekekkel megbeszéltük az optimista szó jelentését. Játékon keresztül rávilágítottunk a különféle érzelmekre, hangulatokra. Rávezettük őket, hogy minden helyzetben törekedni kell arra, hogy a jót, a szépet meglássuk.
Meghallgattuk a hónap dalát. A tanulók a dalra táncoltak.
A jó hangulatot napocskával, a rosszat felhővel jelképeztük. Különféle arcokat választottak a gyerekek, azt a megfelelő hangulathoz tették, meg is indokolták miért, mit éreznek azzal az arccal, kifejezéssel kapcsolatban.
Utána minden tanuló, felnőtt választott egy számára megfelelő kendőt. Ezzel takartuk le a fejünket, s elmondtuk azt, ami bánt, ami fáj. Tanácsot adtunk a rossz érzéssel kapcsolatban, törekedtünk arra, hogy tudjunk ebből a rossz hangulatból kijönni.
Balatonfüredi Fekete István Általános Iskola, 8230 Balatonfüred Iskola u. 2.
A gyermekekkel megbeszéltük az optimista szó jelentését. Játékon keresztül rávilágítottunk a különféle érzelmekre, hangulatokra. Rávezettük őket, hogy minden helyzetben törekedni kell arra, hogy a jót, a szépet meglássuk.
Meghallgattuk a hónap dalát. A tanulók a dalra táncoltak.
A jó hangulatot napocskával, a rosszat felhővel jelképeztük. Különféle arcokat választottak a gyerekek, azt a megfelelő hangulathoz tették, meg is indokolták miért, mit éreznek azzal az arccal, kifejezéssel kapcsolatban.
Utána minden tanuló, felnőtt választott egy számára megfelelő kendőt. Ezzel takartuk le a fejünket, s elmondtuk azt, ami bánt, ami fáj. Tanácsot adtunk a rossz érzéssel kapcsolatban, törekedtünk arra, hogy tudjunk ebből a rossz hangulatból kijönni.
Az optimizmus téma feldolgozása párhuzamosan zajlott tevékenységeink megvalósításával. Az állatok és az ősz témaköre nagyon jól passzolt a témához. Aktuális mesénk A kiskakas gyémánt félkrajcárja volt, ahol a kiskakas a török császár által megfosztott kincséért kitartóan küzdött. Ha nem hitte volna el, hogy visszaszerzi akkor bizony nem küzdött volna tűzön-vizen át! Nagy kedvenc lett ez a magyar népmese, melyre Katica Klára hívta a gyerekeket Kerekerdő kalandra hív téged… kezdetű versikéjével.
Szerencsére gyönyörű időnk volt szinte egész hónapban, így az egész témát egy komplex nappal „zártuk le”.
Az őszi verseink, mondókáink( Gomba, gomba, gomba; O.E.: Jött őszanyó; Erre kakas, erre tyúk;)A Boldogságóra mondókáival, relaxációs gyakorlataival( Napimádás, Égig érő fa vagyok) együtt csodálatos erdei tornára adott lehetőséget az óvodánkhoz közeli parkban. Majd visszatérve az oviba gyönyörű kiskakasokat festettünk villával.
Relaxáció, Bagdi Bella dal meghallgatása (Pozitív gyerek vagyok), beszélgetés a témában, Nevetés verseny gyakorlat, A szomorú királykisasszony történet feldolgozása párban és frontálisan, Örök mosoly rajz elkészítése egyénileg, közös meditáció.
Egy beszélgető körrel indítottam el ezt a témát a gyerekek között. Mit jelent az a szó, hogy optimizmus, milyen ember lehet az, aki optimista? Nehezen fogalmazták meg a gondolataikat, de a végére csak elértünk oda, hogy a jóra gondol. Egyik kislány így fogalmazta meg „Nem gondol rosszakat, kedves”.
Ezután esőt imitáltunk kezeink, lábaink segítségével, ami nagyon tetszett a gyerekeknek többször el kellett játszanunk. Majd egkértem őket, hogy nyissunk ki magunk felett egy képzeletbeli esernyőt, ami szivárvány színű, és megvéd minket a rossz gondolatoktól. Ezek után mindenki kiszínezhetett egy olyan rajzot amin egy szivárvány színű esernyőt tart a feje felett.
Gyermekeink koruknál fogva, 3 évesek, még optimista személyiség jegyeket mutatnak a mindennapokban, társaik és a felnőttek felé is. A felkínált játéktevékenységeket általában szívesen elfogadják és eljátsszák.