A gyerekek jókedvűen rajzoltak az esernyőre, színesceruzával , zsírkrétával alkottak. A szomorú gondolatoktól szabadulnak meg az esernyő alá bújva.
Az optimizmus gyakorlása
A gyerekek jókedvűen rajzoltak az esernyőre, színesceruzával , zsírkrétával alkottak. A szomorú gondolatoktól szabadulnak meg az esernyő alá bújva.
A gyerekek jókedvűen rajzoltak az esernyőre, színesceruzával , zsírkrétával alkottak. A szomorú gondolatoktól szabadulnak meg az esernyő alá bújva.
A gyerekek jókedvűen rajzoltak az esernyőre, színesceruzával , zsírkrétával alkottak. A szomorú gondolatoktól szabadulnak meg az esernyő alá bújva.
A gyerekek jókedvűen rajzoltak az esernyőre, színesceruzával , zsírkrétával alkottak. A szomorú gondolatoktól szabadulnak meg az esernyő alá bújva.
Az udvar egy kedvenc részletét rajzolták le a gyerekek, a fiúknál a foci, a lányoknál a természet volt főleg a téma.
A foglalkozást a „Hervad a virágom, éled a virágom…” relaxációs gyakorlattal indítottuk, majd zenehallgatással, mégpedig Bagdi Bella: Pozitív gyerek vagyok című dalával, ráhangolódtunk a témára. Közben óriás járással és törpe járással, közlekedtünk a csoportszobában. A mozgásos játékból kezdeményeztem Bezzeg Andrea: Tódi törpe Szebben látó mondókája című vers meghallgatását. Ennek kapcsán beszélgetést kezdeményeztem a pozitív életszemléletről, az optimista gondolkodásmódról, majd elkészítettük a varázsszemüvegeket. Az aktualitásnak megfelelően, őszi, színes falevelekből ragasztott varázsszemüveget, amit azonnal kipróbáltuk, majd elmondtuk, hogy hogyan tudjuk az adott helyzet jó oldalát meglátni, illetve hogyan tudjuk jóra fordítani a történetet. A hónap során, többször elővettük a „varázsszemüveget”, amit az adott helyzetekben, többek között a gyermekek bátorítására, ösztönzésére használtunk.
Ebben a hónapban szinte valamennyi ajánlott témakört megvalósítva, tárgyaltuk az optimizmus hónapját. Az eseményeket kisfilmben foglaltuk össze.
Megépítettük várunkat, melynek különböző pontjait optimista érzésekről neveztük el. Majd a felépült várat be is népesítettük többször is elénekelve hónap dalát. Épp az animáció világnapján tekintettük meg az ajánlott animációs filmet, melynek végkimenetelét sokan előre megérezték. Sokuknál pedig a kutya iránti sajnálat lett a legmeghatározóbb kiváltó érzés.
Technika órához kapcsolódva optimista karkötőt fontunk egymásnak, melyet a mai napig többen is viselnek. A hordásának szabálya, ha rossz gondolatai támadnak, vagy panaszkodik, akkor át kell tenni a karkötőt a bal csuklóra.
Sablon alapján elkészültek optimista esernyőink és többen festettek optimista pajzsot is.
Kedvező időjárásnak köszönhetően kint is játszhattunk. Optimista gyerek szavait írtunk halacskáinkra és megpróbáltuk a számunkra legfontosabbat kihalászni. Mocsárjárós társasjátékunk egyszerűre sikerült csak + és – jeleket használtunk és a szabályt is egyszerűsítettük, a negatívokat ki kellett hagyni.
Zárókörünkben, melyben szavaztak arról, hogy melyik munkafolyamat, melyik tevékenység tetszett nekik a legjobban, szinte minden tevékenységre azonos szavazat érkezett.
Egy hete, október 21-én tartottam meg az osztályomnak a második boldogságórát az optimizmus jegyében. Elég kis osztály a miénk, ha senki sem hiányzik, 9 tanulónk van (alsó tagozatos összevont tanulásban akadályozott osztály). Úgy alakult, hogy hiába vártam, hogy a betegek meggyógyuljanak, egyre kevesebben lettünk, már csak 4 gyerek járt iskolába… így az órára meghívtuk az iskolánk felsős autista összevont osztályát (többségében tanulásban akadályozottak és egy értelmileg akadályozott tanuló), hogy vegyenek részt ők is ezen a rendhagyó órán (természetesen szülői beleegyező nyilatkozattal). A foglalkozáson részt vett egy gyakorlós kolléganő is :).
Az órát Napimádással kezdtük, kifújva minden feszültséget és rossz érzést. Megpróbálták az arcukkal kifejezni, hogy érzik magukat (smile-k segítettek ebben), majd tartottunk egy nevetésversenyt, ami nagyon jól sikerült 🙂
Felolvastam egy mesét a békák toronyugró versenyéről (az asszisztensem közben végig mutogatott, hogy a hallássérült gyerekek is tudják, miről szól a történet), ahol a pesszimista tömeg hatására a legtöbb versenyző feladta a versenyt, kivéve egyet, akiről kiderült, hogy süket.
A mesében hallható pesszimista mondatokat optimistává változtattuk, majd egyből ki is próbáltuk a gyakorlatban: színesrúd-készlet elemeiből építettek tornyot az önként vállalkozók, miközben a többiek biztatták őket.
Megnéztük Az ajándék című videót is, és megbeszéltük, hogy a boldogság elsősorban hozzáállás kérdése, és hogy bármilyen rossz dolog ért, vagy hátrányunk van, még mi döntjük el, hogy mennyire befolyásolja ez negatívan az életünket.
Majd készítettünk optimista esernyőt, a 4 tanulóm egy kép nagy részleteit színezték, amire pozitív mondatok is felkerültek, a vendégek pedig szabadon választhattak, hogy pozitív mondatokat írnak fel, van ők is optimista esernyőt készítenek. Közben meghallgattuk Bella Pozitív gyerek vagyok című dalát is.
Az órát meditációval zártuk, ahol a képzeletbeli kertünkben elültettük ezt a pozitív gondolatokat tartalmazó meditációt.
A gyerekek összességében jól érezték magukat, még az autista vendégeink is (egy kivételével, aki nehezen dolgozta fel a sok változást), és a vendég kolléganők is boldogan távoztak az óráról, és már várják a következőt 🙂 (A vendég gyerekek szülei közül volt, aki már aznap boldogan osztotta meg ismerőseivel, hogy milyen órán is volt az ő gyermeke :). )
Nagyon hálás vagyok, hogy úgy hozta a sors, hogy az osztályomon kívül más gyerek és kolléga is megtapasztalhatta ezeknek az óráknak a pozitív légkörét.
Boldog Dóra egy különleges távcsővel érkezett meg hozzánk, ami azonnal felkeltette minden gyerek érdeklődését. Elmondta, hogy ez egy optimista távcső(megbeszéltük, mit jelent ez a szó-a nagycsoportosok már jól tudták). Mindenki belenézhetett és elmondhatta mit lát. Dóra elmesélte a Tódi varázsszemüvege mesét, melyben most Tódinak varázstávcsöve volt. Megtanultuk a mondókát is:”Hipp, hopp, hopp itt vagyok, varázslatot mutatok. Távcsövemet kézbe veszem, ide-oda billegtetem a fejem. Távcsövemmel messze nézek, meglátom a csudaszépet. Hipp, hopp, hopp itt vagyok, varázslatot mutatok.”Vidám táncot lejtettünk a
Pozitív gyerek vagyok c. dalra, majd mindenki húzhatott kártyalapot egy-egy pozitív megerősítéssel. Ezután elkészíthették saját optimista távcsövüket. Nagyon vidám, örömteli délelőttöt töltöttünk együtt Boldog Dórával és alig várjuk, hogy visszatérjen.