Átváltoztatás
Az ősszel tett sétáink során, mindig sok-sok kinccsel tértünk vissza az óvodába. Gondolkodtunk rakta, mit lehetne “varázsolni” azokból a termésekből, amelyekkel ez az évszak ajándékozott meg bennünket!
Rengeteg ötlete volt a gyerekeknek, gyorsan hozzá is láttunk a megvalósításukhoz. Szebbnél szebb alkotások készültek, mi pedig boldogan játszottunk velük!
Az optimizmus gyakorlása
Átváltoztatás
Az ősszel tett sétáink során, mindig sok-sok kinccsel tértünk vissza az óvodába. Gondolkodtunk rakta, mit lehetne “varázsolni” azokból a termésekből, amelyekkel ez az évszak ajándékozott meg bennünket!
Rengeteg ötlete volt a gyerekeknek, gyorsan hozzá is láttunk a megvalósításukhoz. Szebbnél szebb alkotások készültek, mi pedig boldogan játszottunk velük!
Budafok-Tétényi Baross Gábor Általános Iskola
Október hónap témáját nagyon élveztük, szerencsére alaphangulatunk az optimizmus. Mindenben próbáljuk a jót látni és kihozni a lehető legjobbat. A gyerekek nagyon lelkesek voltak, amikor önarcképet kellett rajzolniuk, így a témához ezt örökítettem meg. Csináltunk egy kontroll képet is, többszöri gyakorlás után sikerült pesszimista képet vágni és el is hangzott a konklúzió, sokkal jobb érzés a mosolygós arc, mint a szomorú. Nos mi így vágunk bele a következő hónap témájába.
Az optimizmus feldolgozását relaxációs gyakorlatokkal kezdtük. A gyerekek nagyon kedvelték a „napimádás” gyakorlatot, melyet az „Almát szedj, ügyeskedj, szőlőt szedj, ügyeskedj” mozgássorral egészítettünk ki.
Célom volt, hogy minél jobban megértsék a fogalom lényegét, bemutattam nekik a Kippkopp gyerekei című mesét. A történetben a gesztenyefigurák egy-egy kalap segítségével változtak át, örömet szerezve szüleiknek.
Az őszi természet szépségét is megtapasztalhatták az elsősök: egy-egy séta, udvari szabadidős foglalkozások alkalmával. Még azok a kisgyerekek is felszabadultan játszottak, gyűjtögették az őszi terméseket, aki egyébként visszahúzódóak. Rajzórán ezekből képeket készítettünk. Nagyon élvezték az alkotást. A lázas munka eredményeként meseszép munkák születtek.
Az átváltozás megtörtént, hiszen a levelekből, termésekből kreatív képek jöttek létre. Ehhez kapcsolódóan megbeszéltük az őszi időjárás jellemzőit. Hűvösebbre fordult az idő, sokszor köd van, sokat esik az eső. Elmondták a gyerekek ki miért szereti az esőt. A zivatarlány kezdetű dalt is meghallgattuk, táncoltunk rá a séta közben talált óriás lapulevelek alatt.
Beneveztünk az iskolai tökfaragó versenybe is.
A sikeres cselekvések befolyásolták a kicsik gondolkodásmódját. Tapasztalták, hogy az iskola sokféle lehetőséget nyújt számukra a sikerhez.
Mindig mindenben találtunk valami jót!
Októberben a pozitív gondolatok erejéről, az optimista gondolkodásról beszélgettünk. Az esernyőre biztató, motiváló gondolatokat jegyeztünk fel. Mottónk: Örülj, ha esik, mert akkor is esik, ha nem örülsz!
Bárczi Gusztáv Általános Iskola, Szakiskola, Készségfejlesztő Iskola és EGYMI
Az optimizmus gyakorlása témakörben nagyon vidáman és tanulságosan teltek a boldogság órák. Gyönyörű és kreatív maszkok születtek. 🙂
Az október témája az optimizmus volt, amelynek feldolgozásához az „Ötletek a megvalósításhoz” segédanyag feladataiból válogattam.
1. Ráhangolódásként meghallgattuk Bagdi Bella Pozitív gyerek vagyok című dalát!
Beszélgettünk a dalról, majd mottóként a dal egyik kérdését kijelentő mondattá formálva felírtuk a táblára: Képes vagyok meglátni mindenben a jót.
2. Véleményvonal
Véleményvonalat alkottunk az alapján, hogy ki mennyire tud azonosulni ezzel a kijelentéssel. Néhányan megfogalmazták, hogy miért pont azon a helyen állnak.
3. Hajlított véleményvonal
Meghajlítottuk a véleményvonalat, s az egymásnak párban álló tanulók igyekeztek társukat meggyőzni álláspontjukról.
4. Szituációs játék
Majd a csapatok a kihúzott szituációkat optimista és pesszimista befejezéssel játszották el.
5. Slágerlista
Előzetes feladatként már megkapták a tanulók azt a feladatot, hogy gyűjtsenek olyan dalokat, amelyeknek szövege és dallama optimista érzéseket kelt bennük. Szavazással döntöttük el, hogy mi kerüljön a Top 5-be.
Íme a lista:
Vaiana (Moana) – Boldogság
Auth Csilla: Jól vagyok és pont
Alma Együttes: Ma van a szülinapom
Kati és a kerekperec: Jókedvű nap
Bagdi Bella: Ma rám talál a boldogság
Lelkesen kezdődött az óra, az arcizmokra fókuszáló rágógumigyakorlat éppen egy hozzá kapcsolódó aktuális konfliktushoz kapcsolódott – mint utólag kiderült. Az óra közben vált világossá számomra, hogy van egy új gyermek is az osztályban, aki betegséget követően első napját töltötte az osztállyal. A Boldogságóra váratlanul érte, pesszimizmusát és oppizícióját leplezetlen módon fejezte ki. Az óra jelentős részének passzív résztvevője volt. A fogalommagyarázat és a hozzá kapcsolódó példák sok gyermeket megmozgattak, a nézőpontváltást is hamar megértették. Az arcmimika üzenetű postásjáték már az előtte ellánálló gyermeket is belendítette. Az óra végén meghallgattuk a hónap dalát, voltak, akik rögtön táncra is perdültek. Mély érzelmeket és történeteket megmozgató óránk volt.
A kis elsősökkel „varázstükröt” készítettünk, amit kitettünk az osztályteremben. Ha belenéznek, mindig mosolyra, jókedvre derülnek.
Mert az optimizmus igenis tanítható és tanulható. Bemutattuk ezt a „híres” félig tele/félig üres pohárral, beszélgettünk egy-egy helyzetről, és a különböző megközelítési lehetőségekről. A végén tanácsokat is adtunk, hogy a megvalósítás még sikeresebb legyen és mindezt rögzítettük ebben a kis jegyzetben 🙂 Szerették, értették. Remélem alkalmazzák is.