Kezünk által…
Az optimizmus gyakorlása
Tódi törpe varázsszemüvege című mesén keresztül elbeszélgettünk a gyerekekkel arról, mi minden jó vesz körül bennünket, mi mindennek lehet örülni.
Varázsszemüveget készítettünk, amelyet viselve csak pozitív dolgokat vettünk észre környezetünkben, majd egymásban. Annyira tetszett a lurkóknak, hogy volt aki több napon keresztül viselte szemüvegét. 🙂
Az optimizmus fogalma kicsit nehezen megfogható volt kezdetben a gyerekeknek. Onnan indultunk el, hogy bizony most már beköszöntött a hűvösebb idő, kevesebbet süt a nap, nem tudunk olyan sokat kint lenni az udvaron, mint korábban. Mégis megpróbáltuk megkeresni azokat a dolgokat, amiknek örülni tudunk ősszel. A gyerekek a következő dolgokat mondták példáknak: Szeretik a szép, színes falveleket, szeretnek pocsolyákban ugrálni eső után, ilyenkor lehet gyűjteni sok gesztenyét, lehet dobálni az udvaron összegyűjtött faleveleket. Miután ezeket megbeszéltük a sok összegyűjtött gesztenyével játszottunk is közösen, majd téli pihenésükre készülődő süniket is csináltunk belőlük.
Ezt követően beszélgettünk a saját érzéseinkről, arról hogy olykor bánatosak, mérgesek vagyunk, mégis legtöbbször mosolygunk és keressük a boldogságot jelentő dolgokat az életünkben. Készítettünk egy hangulat hőmérőt, amit kitettünk a szekrényre és mindennap bejelölhetjük rajta, hogy kinek milyen a kedve reggel, óvodába érkezéskor, de fontos, hogy napközben is változtathanak rajta a gyerekek és ezt meg is beszéljük. Pl. Szomorú volt reggel, mert hiányzott anya, de most már boldog, mert szép lett a közösen épített vár.
A következő héten Marék Veronika Boribon és a hét lufi meséjét meséltem el a gyerekeknek. Ebben a mesében a mackó szomorkodik, mert esőre áll az idő, szerinte emiatt szomorú lesz a napja. Viszont néhány lufinak, barátnak és egy szivárványnak hála Boribon megtalálja a napjában a boldogságot és mégis szép napot zár a mese végére. Ennek kapcsán beszélgettünk a gyerekekkel, hogy egy borús napon mit tudunk csinálni, amíg nem tudunk kimenni az udvarra. Énekeltünk (Pl. Ha jó a kedved…), táncoltunk közösen és minden bánatukat elrejtettük a szivárványos ejtőernyőnk alá. Amíg egymás után bebújtak a gyerekek az ernyő alá, addig a Pozitív gyerek vagyok című dalt hallgattuk, ennek dallamára táncoltunk körbe és emeltük magasba és engedtük mélyre az ejtőernyőnket. Minden gyermek mosolyogva bújt elő a színes varázs szivárványunk alól.
Annak érdekében, hogy otthon is tovább mosolyogjanak a gyerekek, minden készített magának egy mosolygó arcocskát, hogy ha ránéz eszébe jusson a sok szín és vidámság, amit e hónap adott nekünk.
Az őszi időjárás tapasztalatszerző séta során gesztenyét meg falevelet gyűjtöttünk.
A boldogságórán megbeszéltük miért kell örülnünk a természet kincseinek, az esőnek, szélnek. Gryllus Vilmos,, Őszi falevél” dalára táncra perdültek a kis falevelek, majd lepihentek. A gyűjtött kis gesztenyékkel Gesztenyefutamot rendeztünk. Az udvaron meg levélangyalkákká változtunk. Minden játéknak megvolt a maga örömforrása.
Az októberi boldogságórát a relaxációs gyakorlatokkal kezdtük: kapcsolódva az őszi témákhoz, elsőként eljátszottuk a Almát szedj, ügyesedj, szőlőt szedj, ügyesedj – játékot. Majd nyújtóztunk, domborítottunk és kifújtuk a haragunkat, mint a cica és bebújtunk a házunkba, mint a csiga.
Ezt követően megérkezett közénk Boldog Dóra a kis csengettyűjével, elmondtuk közösen a Boldogságmondókát. A téma bevezetéseként a „Szomorú Szilárd és Boldog Blanka” játékkal ismerkedtünk meg, azaz a hozzájuk tartozó érzelmeket elevenítettük meg. Majd elmeséltem a gyerekeknek a Tódi törpe varázsszemüvege című mesét. A mese végén mindenki kapott egy varázsszemüveget, amit fel is próbálhattak. Kérdeztem, hogy mit látnak a szemüvegen keresztül. Volt aki azt válaszolta, hogy boldog gyerekeket lát maga körül, volt aki a barátait látta. Nagyon élvezték a szemüvegen keresztül látott „világot”, pedig csak a fantáziájukon múlt. Hiszen nem igazi szemüveg volt, de felruháztuk varázserővel és ez segítette őket abban, hogy meglássák a számukra boldogságot jelentő dolgokat és meg is nevezzék azt.
Majd a tükörjáték segítségével rávezettem őket arra, hogy magukban is lássák meg a szépet és a jót. Körbeadtunk egy kis tükröt, és arra kértem őket, hogy mondják el, hogy mit találnak magukon szépnek. Aranyosak voltak, ahogy dicsérték magukat.
A foglalkozás végén mindenki megkapta az optimizmus jelét, ami a Boldogságvárunk következő lépcsőfokára is felkerült.
Az október havi Boldogságóra témája :”Az optimizmus gyakorlása” volt. A gyerekekkel igyekeztük megbeszélni, hogy mitől lehetünk vidámak, boldogok és mitől szomorúak. Az irányított beszélgetés során megbeszéltük érzéseinket, egy-egy helyzet esetén (mit érzünk a fogorvosnál, a cukrászdában, a strandon stb).
A csoportba még mindig folyamatos a be- ill. visszaszoktatás, ezért minden napot optimistán élünk meg, hiszen az már siker, a gyerek nem, vagy egyre kevesebbet sír, egyre jobban beilleszkedik a közösségbe.
Nagy séták megtételére még nincs lehetőségünk ezért mi hoztunk be a gyerekeknek gesztenyét, kukoricát. A levélgyűjtés már közöse ment. A terméseket morzsoltuk, raktunk ki belőle figurákat, végül pedig jól meg is tapostuk. Persze közben sokat nevettünk. A leveleket pedig fújtuk és dobáltuk.
A közös élményekkel erősítettük az érzést, hogy ha optimistán állunk a dolgokhoz, akkor bármiből lehet vidám dolgot alkotni.
Az színes ősz rengeteg terméssel ajándékoz meg bennünket. Egyik kedvencünk a gesztenye, mert rengeteg módon fel lehet használni minden tevékenységhez. Sokat barkácsoltunk, rengeteg gesztenye emberke készült, de terepasztalnak mi mégis a szőnyeget választottuk, ahol közös kompozíciónak kettő gesztenyefigurát raktunk ki, közben pedig egy mese is kerekedett. A mese címe: Gesztenye Guszti az óvodában lett. Röviden a történet: az óvodások egy őszi napon gesztenyét gyűjtöttek és az óvodában barkácsoltak belőlük. Egyik este az óvodában életre keltek a geszte figurák és örömükben játszottak a szőnyegen. Egy nap annyira belemerültek a játékba, hogy észre se vették, hogy reggel lett és megérkeztek az ovisok. Mit volt mit tenni a szőnyegen 2 mosolygós gesztenye emberré változtak.
Októberre szóló boldogság óránk a pozitív gondolkodás, az optimizmus gyakorlása átszövi a mindennapjainkat. Termünkben több dekoráció is ezt tükrözi (Egy fa tanácsai, Gondolkodj pozitívan…, Ebben az osztályban…,Egy csapat vagyunk…).
A tanórákon szereplő feladatokban felbukkannak: Itt van az ősz című versben a napsugár, az ősz, az anya, a gyermek, rájuk jellemző tulajdonságait gyűjtve. A színezős naptárunk minden hónapra ad egy gondolatot: október – Jobb veled a világ! Az október 23-i megemlékezésre készülve a jutalom Milka csokin az üzenet: Hiszek Benned! Ez alkalomra készített címer színezőn a virágszirmok: emberség, szeretet, öröm, természet, biztonság, csoda, hála szavai. Meglepetés rajzok készítése a tanulóktól, amire számára fontos, kedves sorok másolva olvashatók…
Az órát a hónap zenéjének hallgatásával kezdtük, már énekelték a szövegét, táncra perdültek. Átolvastuk a teremben lévő dekorációs üzeneteket, melegséggel töltött el minket. Keress valakit, aki…című feladaton pozitív/negatív arcok jelzésével különítettük el a képeket. Nézz körül, figyeljük meg egymás arcát! Ez a feladat aztán inkább saját magukra irányult: Izgatott vagyok, mert szerepelni fogunk. Meglepődtem, hogy a Bálint milyen halk ma reggel… Más irányt vett a beszélgetés, de nagyon sok mindent tudtunk meg egymásról. Ezzel készítettem elő a mesehallgatást: Buborékvarázs címmel. A játékos tanulás, önmagunk megvalósítása akkor a legjobb, ha tét nélküli próbálkozás. Ha a gyermeki kíváncsiság a felfedezés örömével párosul, az nem csupán unaloműző, de segít megtalálni a feladatunkat is, amiben kiteljesedhetünk. Milyen a mese elején a 3 királylány viselkedése: unatkozik, kedvetlen, csalódott, szomorú. Milyen a mese végén: boldog, kedves, lelkes, izgatott.
Optimista montázs – plakát elkészítésébe kezdtünk, gyűjtöttük az optimista képeket. A gyermeki fantázia szárnyalt, ő is elkészíti a saját buborékvarázs-plakátját, így lett az osztálynak közös képe. Már úgy keresték a képeket, hogy őt mi teszi boldoggá, az iskolából kikerülve mit szeretne dolgozni. (hisz erre törekszünk, a felnőtt életre készítjük fel őket)
Az én jó varázslóm megtalált évekkel ezelőtt engem: minden nap örömmel és boldogan jövök dolgozni, hisz jó veletek lenni, tanulni, beszélgetni, mozogni, énekelni, szerepelni, játszani…
Kihívás – Légy kedves! minden napra ad egy figyelmi fókuszt, a hála kerék mellett megbeszéljük, kinek sikerült megvalósítani az aznapi pozitív gesztust, kedvességet a másik iránt.
Domoszlói III. András Általános Iskola
Mert én egy pozitív, pozitív gyerek vagyok…c. dallal kezdtük a foglalkozást. Nagyot tetszett nekünk ez a dal, többször is meghallgattuk és együtt énekeltük Bellával. Szívesen keresgéltek, hogy minél több jókedvű, mosolygós képünk legyen. Megbeszéltük, hogy miért is jó pozitívan gondolkodni. Jóhangulatú órát töltöttünk együtt, s közben elkészítettük az „Ilyen vidámak is tudunk lenni” plakátunkat.
Optimista október
A ráhangoló beszélgetéssel kezdtük az órát.
Minden tanulónak van egy székpárnája és egy nagy körbe ültünk, majd mindenki húzott 1 lapot a boldogító erősségek kártya pakliból. Ez a személyiségfejlesztő kártyajáték nagy kedvence a gyerekeknek. A kártyán szereplő tulajdonságok, jó gondolatindító az óra elején.
Ezután meghallgattuk Bagdi Bella: Pozitív gyerek vagyok cím dalát, melyet meg is tanultak és önállóan is tudnak énekelni.
Felelevenítettük a tavaly tanultakat, az optimizmus-pesszimizmus fogalmak kapcsán, majd mindenki választott egy „optimista szemüveget” és köré írta a gondolatait.
A szomorú királykisasszony cím mese felolvasásával és feldolgozásával zártuk az órát.