A téma feldolgozása során elkészítették a gyerekek a Varázsgömbjüket, Varázsszemüvegüket, a Tükörjáték során pedig a jó tulajdonságaik kerültek kiemelésre.
Az optimizmus gyakorlása
A Boldogságórákat, nagyon megszerették, ezért várják is már a gyermekek, ennek megfelelően több napon keresztül foglalkozunk a megadott témával. A heti célunk, hogy derűs, és élménygazdag feladatok segítségével az életkori sajátosságaiknak megfelelő szinten megalapozzuk, és gyakoroljuk az optimista szemlélet kialakulását. Az optimista esernyő a hét szimbólumává vált. Mindenki elkészíthette a saját esernyőjét komplex technikával( vágás, ragasztás, díszítés ), nagyon kreatív, színgazdag, vidám esernyők születtek. Bagdi Bella: Pozitív gyerek vagyok dalára táncoltunk esernyővel. Az esernyős célbadobás is nagyon tetszett a csoportnak. Hangulatfokozására eljátszottuk még a” Trópusi eső” játékot is. Az esernyőhasználat közben tudatosítottuk a gyermekekben, hogy az esernyő olyan, mint az optimizmus, megvéd a szomorú, aggódó gondolatoktól. Mindenki kiállta a bátorságpróbát a „Vigyázz a tócsára” játékban, utána elmondhatták, hogyan érezték magukat „tócsaként.” Jó volt hallani, hogy nem féltek, bíztak egymásban, hogy nem fog senki rájuk lépni. Bezzeg Andrea meséje: Tódi törpe varázsszemüvege, valamint a békás mese a kitartásról és az optimizmusról, nagyon tetszett a csoportnak. A mesék segítségével tudatosítottuk a gyermekekben, hogy mindenben észre kell venni a jót, a szépet. A süni és a süket béka viselkedésének megbeszélésével arra ösztönöztük őket, hogy bízzanak önmagukban, vegyék észre jó tulajdonságaikat, ezzel elősegítettük a pozitív én-képük kialakítását is.
A hét folyamán resztoratív körben többször beszélgettünk a jó,-és rossz tulajdonságokról, cselekedetekről. A beszélgetéseket úgy irányítottuk, hogy a mindennapjaikban találják meg a jót (pl.: játék öröme, munka öröme, hasznossága, jó cselekedetek.)
Boldogságóra- optimizmus
Nagyon örültünk az új feladatoknak, amelyek igazi őszi hangulatot árasztottak felénk. Levélgyűjtés alkalmával megtanultuk a Csepp, csepp, csepereg kezdetű új mondókát, ami még élvezetesebbé tette a tevékenységet. Közben aktívan mozogtunk és figyeltük a levelek „ táncát”is.
Egy esős délelőttön kezdeményeztem az „optimista esernyő” elkészítését, ami hatalmas érdeklődést váltott ki a gyerekek körében. Igazi, jó hangulatban telt a foglalkozás és mindenki önként vette ki a részét a munkából. Közben Bagdi Bella Pozitív gyerek vagyok című dalát hallgattuk. Az öndifferenciálás lehetőségét biztosítva ki az ujjával, ki pedig ecsettel díszítette a kis esernyőjét. A tevékenység részeként megbeszéltük az optimizmus fontosságát. Az „ernyőjét”, ami védelmez minket a szomorúságtól, átvitt értelemben. A folytatásban célba dobás következett esernyőbe. Zárásként ezen a napon a trópusi eső hangját utánoztuk, többször is. Igazi élvezetet jelentett számunkra.
Egy másik napon a magunk gyűjtött ágakból, termésekből, lehullott levelekből őszi kompozíciók születtek.
Az elmúlt időszakban igyekeztünk minél több feladatot megvalósítani. A Boldogságórák jó hangulatban teltek. A gyerekek pozitív hozzáállást és nagy érdeklődését tanúsítottak a tevékenységek során, amellyel elégedett vagyok.
Visontai Szent-Györgyi Albert Általános Iskola
A mellékelt mintát kinyomtatva, ahogy színeztek a gyerekek, úgy jöttek az ötletek, úgy jöttek elő belőlük az optimista mondatok. Pl. „Fogjunk össze!”, „Légy bátor!”, „Sikerülni fog!”, „Megcsinálom!” , „Kitartó légy!” , „Erős vagyok! „
Kijelöltünk egy piros-fekete színű esernyőt, amire felcsipeszeltük az elkészült alkotásokat. Tényleg olyan hatást keltett, mint egy pozitív esernyő. 😊
A gyerekekkel optimista esernyőket készítettünk.
Kiszínezték a rajzokat, majd a behajtott esernyőrészre rárajzolták optimista jeleiket.
Miután a munkáikkal elkészültek, az „Igen! Nem! De! Csak azért is!” játékot játszottuk. Nagyon tetszett nekik ez a játék, sokat nevettek közben.
Második Boldog óránk az Optimizmus gyakorlása. Sajnos csoportunk létszáma betegség miatt megfogyatkozott, de ennek ellenére is megtartottuk a foglalkozást, mivel a gyermekek mindig nagyon várják. Az optimizmust szerintem nagyon nehéz megértetni a gyermekekkel, hiszen ők mindig vidámak, boldogok, egy-egy apró sírás vagy szomorkodás előfordul néha, de ők nagyon jól tudják ezt kezelni. Néha azt gondolom, hogy nekünk felnőtteknek tőlük kellene példát vennünk…..
Ezen a foglalkozáson utánoztuk az eső hangjait a szemerkélő esőtől a mennydörgő zivatarig. Minden testrészünket próbáltuk belevinni, megmozgatni. Nagyon tetszett a gyermekeknek. Majd ezután esernyőt készítettünk, hajtogattunk, ami megvéd minket a szomorú gondolatoktól. Tevékenykedés közben aki szerette volna megoszthatta velünk egy-egy szomorú pillanatát, eseményét, történetét, hogy miért volt bánatos, végül pedig a Zivatar lánykára esőtáncot jártunk. Nagyon tetszett a gyermekeknek, háromszor is újra kellett indítani a zenét, és járták az esernyővel a táncot.
A Maroslelei Zengő Óvoda boldogságóráinak beszámolója. Téma: Az optimizmus gyakorlása.
Átváltoztatás
Az ősszel tett sétáink során, mindig sok-sok kinccsel tértünk vissza az óvodába. Gondolkodtunk rakta, mit lehetne “varázsolni” azokból a termésekből, amelyekkel ez az évszak ajándékozott meg bennünket!
Rengeteg ötlete volt a gyerekeknek, gyorsan hozzá is láttunk a megvalósításukhoz. Szebbnél szebb alkotások készültek, mi pedig boldogan játszottunk velük!