„A nap az mindig kisüt!”
Az optimizmus gyakorlása
Az optimizmus gyakorlása témakör feldolgozása – a felkínált ötletek és feladat megvalósítása – egész hétre változatos, felhőtlen jókedvet biztosított a csoport számára.
Beszélgetőkörben sokat beszélgetünk az őszről: az őszi időjárásról, öltözködésről, az őszi munkákról, a természetben végbemenő változásokról. Megtanultuk többek között a Csepp, csepp, csepereg kezdetű mondókát, mely egyszerre szól az elmúlásról és újjászületésről és segít megérteni az élet körforgását. A nagyobbakkal felelevenítettük a tavaly tanult esőről szóló versikéket, dalokat, melyeket a kisebbeknek is megtanítottunk.
A felkínált ötletek megvalósításával minden napra jutott egy-egy újabb mókás játék: A trópusi eső játékban eljutottunk a koncentrált figyelemmel teli teljes csendtől az erős záporig, amikor is mindenki felszabadultan tapsolva, dobogva, sikítva tombolhatott. A visszahalkulás már nem volt olyan könnyű, elsőre nem is sikerült a teljes csendet elérnünk.
Nagyon élvezték a „Vigyázz a tócsára!” játékot, csak úgy mint az Esernyős célbadobót. Persze nem volt könnyű megfogalmazni, miért szeretik az esőt, vagy az esernyőt, labdát, játékot, vagy egymást, de a nagyobbak példája/válaszai segítettek a kisebbeknek is kifejezni érzelmeiket.
A választható feladatok közül az Optimista esernyőt választottam. Az esernyőket mindenki életkori sajátosságának megfelelően festhette meg: a kicsik ujj-nyomattal, dugóval festegetve, míg a nagyobbak ecsettel.
A zárókörben aztán mindenki együtt táncolt az Alma együttes Zivatar lányákájával!
Az optimizmus gyakorlása téma feldolgozása során sok érdekes feladattal találkoztunk. A gyerekek lelkesen álltak neki mindegyiknek. Örömmel játszották a „Igen! Nem! De! Csak azért is!” játékot. Ötletes, teljesítendő próbákat találtak ki a „zálogok” kiváltásához.
Az optimista ernyők színezése közben igyekeztek pozitív gondolatokat megfogalmazni és megosztani egymással.
Ügy gondolom ismét tettünk egy lépést gyerekek sokoldalú, egészséges személyiségfejlődése érdekében.
Október hónap témája, amelyet a csoportomban feldolgoztam, az OPTIMIZMUS GYAKORLÁSA.
Az aktuális mese után megbeszéltük, hogy az életben bizony vannak jó és rossz dolgok is. Nem mindig látjuk meg a történések mögött a pozitív tartalmat, de ha belegondolunk sokszor tudunk mondani olyat, ami miatt máris szerencsésebbnek érezhetjük magunkat.
A csoportban található szemüvegek átváltoztak „optimista varázsszemüveggé”. De felfedeztünk egy másik szemüveget is, ez a szemüveg láthatatlan, ami mégis mindnyájunknak van, azt hiszem, valahol a szívünkben hordjuk. Egy afféle különleges, szűrő, nagyító, kicsinyítő, halványító, fontosító és ki tudja, még mi mindent tudó varázslatos eszköz. Mindig csak a sajátunkat használjuk, a másokéról legfeljebb el tudjuk képzelni, hogy mit láthatnak benne, de biztosat sohasem tudhatunk. Ez a varázsszemüveg mindig és mindenhol jó, ha rajtunk van, hiszen csakis ezen keresztül vagyunk képesek bármit is igazából meglátni, még az álmainkat és a csodákat is!
Készítettünk napocskát a csoportszobába, ami folyamatosan melengette a testünket és a lelkünket is. Őszi erdő is készült, amelyen az optimizmus leveleit helyeztük el.
Körbe rajzoltuk egymást és kiszíneztük, mennyire optimisták és boldogok vagyunk! A játékkockák megihlettek bennünket, amivel körbe kerítettük egymást, nagyon szórakoztató mulatságnak bizonyult.
Tököt is faragtunk, kikérve a gyermekek véleményét, legtöbben mosolygós „tökfejre” szavaztak. A héten többféle tök is elkészült, még cicás/oroszlános is.
A hét mottója: „Minden rosszban van valami jó!”
Az októberi boldogság napunkat beszélgetéssel kezdtük, mindenki elmesélte mit szeret ősszel, mitől lesznek vidámak, hogy találhatjuk meg az örömet akár egy borús őszi napon is. A beszélgetés követően a gyermekek esernyőket színeztek élénk színekkel, hogy egy szürke esős napból is vidámat varázsoljunk. A sok-sok színes esernyőt felragasztottuk egy szürke, „ködös” háttérre. A következő feladatban minden gyermek őszi termésekből kiskanál segítségével mátrixot készített, az első sorba fél dió, a másodikba 1 gesztenye, harmadikba 2 barackmag, a negyedik sorba 3 mogyoró került, így miközben matematikai feladatot oldottak, a gyermekek megerősítést kaptak, hogy ami elsőre talán nehezebb feladatnak tűnt számukra, de kitartással meg tudták oldani. Körbe ülve megtanultuk a „Csepp-csepp csepereg” mondókát, amihez kézmozdulatokat is kitaláltunk, majd a „Trópusi eső” játékot is kipróbáltuk. A gyerekeknek vidám móka volt a „Vigyázz a tócsára!” játék, több körben is játszottuk. Végül elénekeltük a „Gomba, gomba, gomba, nincsen semmi gondja” dalocskát és mozgásos játékot, táncot is kitaláltunk hozzá. Zárásként a gyermekek szabadon táncoltak a „Zivatar lány” dalára. Miután kimentünk, különböző tobozokból, levelekből, ágacskákból a gyermekekkel közösen mandalát készítettünk, majd ők is mintákat raktak ki a saját elképzelésük alapján. Az októberi boldogság napunk is sok nevetéssel, vidámsággal telt, miközben az önmagunkba vetett hitünket is erősítettük.
A második téma feldolgozása kevesebb létszámmal valósulhatott meg, többen betegek lettek a csoportból . A választható feladatok közül többet is megvalósítottunk. Elsőként a „Napimádás” és a „Tüdőtakarítás” relaxációs gyakorlatok gyakoroltuk, ami olyan jó kedvre derítette a gyerekeket, hogy azonnal ráhangolódtak a közös együttjátszsra. A választható feladatok közül először a „Trópusi esőt” játszottuk el, a gyerekek jól figyeltek, így nagyon jól lehetett hallani az erősödő, csendesedő esőszakaszokat. Megfigyeltük, hogy odakint is éppen esett, majd egy beszélgető körben megkérdeztem, ki örül az esőnek, ki az akit kevésbé. Elsőként persze egy olyan kislányt választottam, aki imád gumicsizmában, esőben kint játszani, így az ő véleménye már megalapozta a pozitív visszacsatolásokat. Lelkesen mondták a jobbnál-jobb, pozitív véleményeket: lehet ugrálni a tócsában, a növények, fák nem szomjaznak, friss lesz a levegő, még szivárványt is láthatunk. Ebből is látszik, hogy a gyerekek mindennek tudnak örülni…érdekes eszükbe sem jutott, hogy eső esetén csak a tető alatt van lehetőség játszani, vagy hogy hideg szelet hozhat, beborul az ég és a kedvünkre is kihat. Érdemes tanulni tőlük, és ilyen szemmel tekinteni a hétköznapi apró dolgokra. Ha már említették, el is játszottuk a „Vigyázz a tócsára!” játékot. Kacagva ugráltak át a fodrozódó tócsák felett, az Alma együttes Zivatar lány zenéjére. Szerepcserével kipróbálták milyen tócsának lenni, még meg is viccelték egymást a nagyra törő hullámokkal.
„-Ki vagy mi az, ami téged most felvidít, aminek örülni tudsz? Menj, válaszd ki és öleld magadhoz” – ezt kértem a csoporttól. Volt aki Őszanyót ölelte át, volt aki a kedvenc markoló autóját és néhányan a legkedvesebb barátjukat. Az így kialakult párok Őszanyó kincseiből alkothattak, az „átváltoztatás” javasolt játék szerint. Szívesen fogadták a csatlakozó társaikat. Mindannyian varázsoltak a természet kincseiből valami szépet: mosolygó arcot, embert, termésvárat, pillangót és még egy Olaf hóembert is sikerült alkotni. Egymást ötletekkel segítették, majd közösen is körbenéztük ki mit alkotott, tapssal jutalmaztuk az elismerést. Bagdi Bella: pozitív gyerek vagyok zenéjére egy jót táncoltunk, amit még később is meghallgattunk a gyerekek kérésére. Az optimizmus szemüvegének történtét felelevenítettük Tódi törpe megjelenítésével és még a mondókára is emlékeztek tavalyról. Kezünkkel szemüveget formáztunk és elmondtuk: „Van nekem egy szemüvegem, ha felteszem azt, szebbé válik benne minden, amit megmutat!” Elmesélték mi mindent látnak benne: jószívű Őszanyót, finom ebédet, hogy meggyógyulnak a beteg csoporttársak, csúszdázást, futóbiciklizést, szép dekorációt. Végül az esernyős célbadobót is kipróbáltuk, ahol újra elmondták miért szeretik az esőt, az esernyőt, a játékokat, egymást. Reméljük a következő hónap ötleteit már együtt élhetjük át.
Relaxációval kezdtük a foglalkozásunkat, majd a gyerekek meghallgatták Tódi törpe varázsszemüvege mesét. Közben figyeltem arra, hogy többször is beleszőjem a mondókát, a mese végére néhányan már velem együtt mondták. Beszélgettünk a meséről, az optimizmusról, arról, hogy rajtunk múlik meglátjuk-e a dolgoknak a szebb oldalát is, vagy csak a rosszra koncentrálunk. Elmeséltem egy személyes történetet, majd előhúztam az optimista (láthatatlan) szemüvegemet, elmondtam hogy néz ki és „felvettem”. Most elmeséltem újra a történetemet, csak most másfelől közelítettem meg, megkerestem a jó dolgokat benne. Ezután megkérdeztem a gyerekeket nekik van-e hasonló történetük, majd ők is elővehették a saját szemüvegüket. (Azért gondoltam a képzeletbeli szemüvegre, mert ez mindig nálunk lehet, bármikor elő tudjuk kapni.) A kicsiknek már az is öröm volt, hogy elmesélhették az övüké hogyan néz ki, és a többiek elismerően reagáltak rá.
Ezt követően mindenki párt választott, és felálltunk egymással szemben, két oszlopban. Felváltva kellett boldog és szomorú arcokat utánozniuk, majd a szomorúak megnevettetése volt a feladat. Ez nagyon vidám perceket szerzett nekünk, a gyerekek igazán kreatívak voltak. Volt egy megható pillanat is, amikor az egyik középsős kislány úgy próbálta felvidítani a társát, hogy megölelte. Először meglepődött a társa, hiszen valami bohókás műsorra számított, de utána szintén széles mosoly lett a vége. Utána többen is átvették tőlük, és ők is ölelkezni kezdtek.
Ezek után meghallgattuk Bagdi Bella Tükördal című számát, és az ismétléseket együtt énekeltük, jó hangosan. Majd a dal végére körbeültük az összetolt asztalokat (előre kikészítettem a lapokat és a ceruzákat), és kértem a gyerekeket, hogy színezzék ki azokat a dolgokat, amikre ők már képesek. Elismerően jegyeztem meg többször is, hogy mennyi színes lapot látok. Szintén jó hangulatú beszélgetések vették kezdetét. Felkínáltam a lehetőséget, hogy a lap másik oldalára lerajzolhatják mire vágynak, minek örülnének. Így született meg többet között a szivárványház és a minden kívánságot teljesítő sárkány is.
Végezetül meghallgattuk a Pozitív gyerek vagyok dalocskát, és befejeztük a foglalkozást. Voltak, akik a rajzolós asztalnál maradtak, mások pedig egyéb játékokba kezdtek a csoportszobában.
Ez a foglalkozás szintén megmutatta számomra, mennyi csoda lakozik a gyerekekben.
Megpróbáltunk ebben a hónapban jobban koncentrálni arra, hogy a jelenben éljünk optimistán, békében önmagunkkal, társainkkal és a világgal. Nagyon élveztük az Igen! Nem! De! Csak azért is! játékot. Jó figyelemfejlesztő memóriajáték volt. A végén már átalakítva játszottuk: Csak egy személy szólalhatott meg egyszerre a felkiáltások sorrendjét követve, csak az, aki úgy érezte most meg kell szólalnia, és remélhetőleg más nem szólal meg. Ha többen bekiáltottak, mindannyian optimista mondatot kellett mondaniuk zálogként. Ez is remek gyakorlásnak mutatkozott olvasás óra elején, a mondatok és szavak, mint fogalmak ismétléseként. Az októberi hónap kézműves feladataként a sablonok alapján elkészítettük optimista esernyőnket, amelyre titkos jelekkel rajzoltuk fel mi mindenre figyeltünk oda most erősebben egyre bizakodóbban, derűlátóbban.
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Középsúlyos értelmi fogyatékos tanulók általános iskolája
Sziklaforrás csoport
A hónap feladatai közül a legizgalmasabb feladat volt a csoportom számára. Sokat beszélgettünk a maszk viseléséről, sok tanuló számára szorongó élmény volt a viselése. A hordásában sok segítségre volt szükségük kezdetben és a gondolata, hogy megint szükség lehet rá, megrémiszti Őket. Számukra a semmiből előkerült kötelező „kellék” a midennapi életükben és az utána bekövetkezett bezártság, csak a rosszat idézte elő. Még ha belátással elszenvedték is a hordását pesszimista érzelmeket váltott ki belőlük. Bekövetkezhet ismét, ezért az egymás iránti aggódásukkal, szeretetükkel megértik, hogy vigyázunk majd egymásra, védjük megunkat is.
Hogy ez a maszk-téma lehet számukra vidám, eszükbe sem jutott. Hála a feladat kitervelőinek, igazán mókássá sikeredett a megvalósítása. Csak rajzolták, hogy a maszkotok segítsenek abban, hogy vidámabban viselhessük. Elképzeléseink szerint az arcunk mosolyog a masz mögött, ha társainkat így látnánk. Nem valósítattam meg, hogy igazi maszkokat készítsünk, mert ha megint viselnünk kell, lehet hogy az lenne az első csíntevésük, hogy egymás, vagy a saját maszkjukat kifestenék, összerajzolnák, ami higiéniai szempontból nem állná meg a helyét. Az optimista látásmód fejlesztéséhez azonban kiváló feladat volt. Tetszett, hogy a kedvenceik megjelentek a maszk-rajzokon. Ismerve a gyerekeket, ha csak a maszkot látom is tudom ki van mögötte.