A gyerekekkel megbeszéltük az optimizmus fogalmát. Beszélgettünk arról, hogy hogyan tudunk egyre jobban optimista emberré válni. Beszéltünk arról, hogy mi miatt szoktunk szomorkodni és mi miatt lehetünk vidámak.
Feladatnak a táncoló faleveleket választottuk.
Az optimizmus gyakorlása
Bp. I. Kerületi Kosztolányi Dezső Gimnázium
Osztályfőnöki órán az optimizmus témájához kapcsolódóan megkértem a gyerekeket, hogy fogalmazzák meg társaik erősségeit, pozitív értékeit. Mindenkinek volt egy saját névvel ellátott papírja, amelyeket körbeadtunk, így sok pozitív vélemény megfogalmazódott. Nagyon jó volt látni, hogy valóban mindenki írt, mindenkiről. A legjellemzőbb véleményekből plakátot készítettünk, ami egész tanévben a terem falát díszíti.
Ezt a témát a természet napos oldaláról közelítettük meg. Szerencsére az időjárás is kedvezett nekünk, sokat sütött a nap, igazi csavargós, kirándulós időt fogtunk ki.
A szeptemberi jótettek által tele lett az óvónénik gesztenyés hálakosara, melyért jutalom kirándulást kaptak a gyerekek. Itt találkoztunk az optimista esernyővel, amitől igazán jókedvünk keveredett. Levélangyalkákat készítettünk, levéleső alá álltunk, levél csatáztunk. A lehullott falevelek között táncra perdültünk , majd átváltoztunk falevelekké és mozgásukat utánoztuk.
Gesztenyét, leveleket, terméseket gyűjtöttünk, melyekre mosolygós arcokat varázsoltunk és berendeztük velük a terepasztalunkat. Közösen kitaláltunk egy rövid történetet az erdei óvodáról, ahová állatgyerekek jártak. Címet adtunk neki: Vidámság az erdei óvodában.
Úgy gondolom, vidámsággal töltöttük meg a Nyuszi csoport októberét, melyeket képeink tükröznek.
Az órákat az optimizmus, pesszimizmus fogalmának tisztázásával kezdtük. A tanulók mindennapi tevékenységeiből válogattunk példákat, majd megbeszéltük, hogy miért is jó optimistaként szemlélni a világot. Ehhez távlati célokat is fogalmaztunk meg szóban és írásban egyaránt. A kamaszkorban különösen fontosnak tartom, hogy a pozitív életszemléletet erősítsük a gyermekekben, így az órák végén megszületett az ehhez kapcsolódó plakát is.
Az erre szánt időt mindig meditációval zártuk.
Az optimizmus hónapjában zenével, tánccal kezdtük a foglalkozást. Azután az „Almát szedj, ügyesedj, szőlőt szedj, ügyesedj” mozgásalapú relaxációs gyakorlatot végeztük el. Színezővel folytattuk: egy király és királynő arcát kellett kiegészíteni szemmel, orral, szájjal úgy, hogy az arc boldogságot, örömöt mutasson. A feladatot nagyon élvezték, remek kiegészítsék születtek, még bajszokat is kaptak a királyok. A színezés közben újra meghallgattuk a hónap dalát. Megfejtettünk egy rejtvényt: „Mi a jó a mai napban?” Válasz: Hogy képesek vagyunk meglátni a jót. Ezután következett a mesehallgatás: James Dean: Peti, a macska és a négy szökevény gomb meséje. Megbeszéltük a mese tanulságát. Az első foglalkozást meditációval zártuk.
A második foglalkozást megint zenével, tánccal kezdtük. Átbeszéltük ez elméleti hátteret, pozitív gondolatokat gyűjtöttünk. Ezután mindenki lerajzolta magát, és választott egy pozitív gondolatot. Elkészítettük a tablót: mindenki kivágta a magáról készült rajzot, a szövegbuborékot a leírt mondattal. A meséhez kapcsolódóan a gyerekek is ragasztottak fel gombokat, és lett a tablón 1-2 elgurult gomb is. A foglalkozás végén összegyűjtöttük, hogy milyen gondolatokkal lettek gazdagabbak, mit viszünk magunkkal az óráról. Nagyon örültem neki, hogy sokkal jobban keresik a dolgok, események pozitív oldalát, mint a tavalyi foglalkozásokon. A második foglalkozást is meditációval zártuk.
Nagy örömmel vettem észre, hogy a Boldogságóra program során, sok tapasztalattal leszünk/lettünk gazdagabbak: nemcsak a gyerekek, hanem jómagam is. Mikor bejelentem nekik, hogy Boldogságóra következik, mindig hangosan éljeneznek, örömmel várják a foglalkozásokat.
Rózsahegyi Kálmán Általános Iskola és Kollégium
Beszélgettünk az optimizmusról, a pozitív életszemléletről. A hónap dalának hallgatása közben az összegyűjtött újságokból olyan képeket vágtak ki a gyerekek, amiről azt gondolták, hogy boldog embereket ábrázolnak. A vidámság, a mosoly, valamennyi képen megjelent. A társas kapcsolatokat megjelenítő fotók mellett a gyerekeket ábrázolók is felkerültek a plakátra. Az ilyen vidámak is tudunk lenni főcím mellé a Boldogság örök alcímet találták ki a gyerekek.
Óra elején megbeszéltük mit jelent az optimizmus, pesszimizmus. Megmutatták a gyerekek arcjátékkal hogyan érzik magukat. Ezután nevetőversenyt játszottunk, majd elmesélték, kinek milyen élménye volt a témával kapcsolatban. Megfejtették a keresztrejtvény, majd elolvastuk A szomorú királykisasszony mesét. Megpróbáltuk kitalálni, mitől volt szomorú a királykisasszony és hogyan vigasztalnánk meg. Végül elkészítettük a vidámság plakátokat.
A gyerekek tesztelték magukat, hogy ki mennyire optimista, bizakodó.
A másodikosok nagyon szeretnek zenélni, táncolni. Ha borúsan látjuk a világot, előveszünk néhány ritmushangszert, vagy bekapcsoljuk a zenét, és máris jobb színben látjuk a világot. Most összegyűjtöttük néhány montázsban, hogy még mi minden segít át a nehéz pillanatokon.