Téma: Az optimizmus gyakorlása
Osztály: Harmadik osztály
Tanító: Urban Klára
Játék: páros munka – ,,Min nevetünk?” Rajzolj le két dolgot, ami téged megnevetttet! Az egyik gyermek rajzol, a mellette ülő pedig reagál a rajzokra. Minden tanulónak sikerült mosolyt csalnia társa arcára (majd a szerepek cserélődtek) mindenkit sikerült megnevettetni. Nevetésverseny.
Mese: A kis bunda című mese felolvasása.
Miért tartja butának a család tagjait a kérő? Hogyan kellene egy menyasszonynak optimistán tekinteni a jövőbe? Beszélgetés, véleménynyilvánítás.
Beszélgettünk a gyermekekkel arról, hogy mennyire fontos számukra, hogy jó kedvűek legyenek, vidáman tudjanak nap, mint nap, együtt tevékenykedni a közösségben.
Ezt követően bevezettük a két fogalmat: optimista-pesszimista. Az optimista ember nem önámító, hanem derűlátó. Mindenben meglátja a jót. Nem adja fel, hisz a holnapban és a pozitív eredményben. Az utóbbi fogalmat kevesen hallották még, a jelentését senki sem ismerte. Közösen példákat hoztunk, részletekbe menően átbeszéltük, majd gyakoroltuk a nézőpontváltást.
Az élet napos oldalát látom: „Szép dolgok megnevezése”
Optimista tükörkép: – minden gyermek elkészítette saját „tükörképét”, melyen sugárzott róluk az optimizmus. A táblára elhelyezett rajzokat nézegették, s jókat nevettek belenézve a „tükörképbe”. Ezeket a képeket mindenki hazavitte. „Ha rossz a kedved, csak nézz bele ebbe a varázstükörbe!”
Végül meghallgattuk a hónap dalát. Vidáman köszöntünk el egymástól az óra végén.
Az optimizmus gyakorlása
Esztergomi Montágh Imre EGYMI, Óvoda, Általános Iskola, Szakiskola és Készségfejlesztő Iskola
A mi választásunk:
Úgy látunk, mint Fancsaliné Ficsúr Csenge, vagy úgy, mint Vidám Vera?
Esztergomi Montágh Imre EGYMI, Óvoda, Általános Iskola, Szakiskola és Készségfejlesztő Iskola
A mi választásunk:
Úgy látunk, mint Fancsaliné Ficsúr Csenge, vagy úgy, mint Vidám Vera?
A hónap választható ötletei, feladatai, játékai közül sokat sikerült megvalósítani, így gazdag Boldogságóráink voltak októberben. Sőt, mivel nagyon hamar elszaladt az október, így az őszi szünet után, novemberben még folytattuk a téma feldolgozását.
Az első Boldogságórán beszélgettünk arról: Milyen a pozitív szemléletű ember? Az optimista hogyan néz szembe a nehézségekkel, akadályokkal? Hogyan törekszik, és mi segíti céljai elérésében? Kit tartanak az osztályban a legoptimistábbnak?
Az optimizmusról szóló idézetek segítségével próbáltuk körüljárni a fogalom lényegét. Kiemeltük belőle a kulcsszavakat. Biztató mondatokká alakítottuk át őket: „Pozitív a hozzáállásom!… A fény én vagyok!… Ez igen!… Bízom a jövőben!… Optimista vagyok!… Sikerülni fog!… Sikeres vagyok!… Megcsinálom!… Előrelátó vagyok!… Erős vagyok!… Tudok örülni!… Kitartó vagyok!… Igyekszem meglátni a jót!… Képes vagyok rá!… Tudok küzdeni!… Minden rendben!… Vidám vagyok!… Bevállalom!… Szeretem a kihívásokat!… Sikeres vagyok!… Bíznak bennem!… Pozitív vagyok!… Bízom a jövőben!…”
Sokat játszottunk is. Jókat nevettünk az Igen! Nem! De! Csak azért is! játék megtanulásakor.
A „Mocsárjárás” játékot mi az udvaron valósítottuk meg. Zöld kartonpapírok szolgálták a kis szigeteket. Többféle játékot is kitaláltunk. Sípszóra kellett adott távolságból a kis szigetek felé futni, kettesével, vagy hármasával a szigeteket elfoglalni. Egy másik játékban csapatokat alkottunk. Kijelöltük a játékterületet, ez volt a mocsár. Váltóverseny-szerűen indultak a csapat játékosai. Úgy kellett haladni, hogy a kartont mindig a lábuk alá rakosgatták, nem lehetett róla lelépni.
Az „Optimizmus vára” című feladatot kétféleképpen is megvalósítottuk.
Először várépítő versenyt játszottunk. Cél az volt, ki tudja adott idő alatt a magasabb várat építeni. Két csapatot alkottunk. A csapatnak meg kellett választani a versenyzőjét. Még taktikai megbeszélést is tartottak, ahol jó tanácsokkal látták el az építőt. Természetesen igazi optimistaként egész verseny alatt folyt a biztatás, buzdítás mindkét csapat részéről.
A másik megoldás az optimista vár színezése volt. A várhoz vezető utat, a vár tornyait, kapuját, kertjét pedig a fentebb említett kulcsszavak, idézetek és biztató mondatok díszítették.
A legérdekesebb feladat az „Optimista esernyő” című volt. A mi alkotásainkon lévő szivárvány-esernyő az optimizmusunkat jelképezi. Megvéd bennünket, nem ijedünk meg a ránk zúduló nehézségektől, problémáktól. Vidáman folytatjuk a céljaink felé vezető utunkat. Elkészítettük az osztály Optimista esőköpenyét is. Kis színes, pozitív megerősítéseket tartalmazó foltokat ragasztottunk rá.
Az októberi iskolai programok is jól kapcsolódtak a havi témakörünkhöz, kihívások elé állítottak bennünket. A Bolyai napon az akadályversenyen bizonyíthattuk, hogy pozitívan állunk a leküzdendő feladatok elé.
A Bolyai Galériába alkotásokat készítettünk az Ősz témakörhöz kapcsolódóan. Sok időre, kitartásra, biztatásra volt szükség, hogy elkészüljenek a rajzok, hogy célunkat elérjük, és értékes, kiállításra való munkák szülessenek.
Szeged és Térsége Eötvös József Gimnázium , Általános Iskola Weöres Sándor Általános Iskola
Szívószál-vízfesték fújás technika segítségével készítettük el e havi feladatunkat.
Nagyon élvezték!
Kehidakustányi Deák Ferenc Napköziotthonos Óvoda
Az október hónap témáját több délelőtt is feldolgoztuk az ovisokkal, mivel fontos ekkora gyerekeknél, hogy a cselekvéseken keresztül játékos formában a felnőtt segítségével kihívások elé állítsuk őket, ahol különböző akadályokat győzhetnek le!
Hozzánk egyik délelőtt ismét Csupaszív látogatott el, aki a Boldog Ovis kabalánk, de nem érkezett üres kézzel, mert egy varázsszemüveget hozott magával! Előtte nap megismerkedtünk egy új társas játékkal, ahol Rendőr Robi szomorú és vidám arcokat vág a játék során, a közlekedési normáknak (helyes-helytelen szituációk) megfelelően! Így arra gondoltam Rendőr Robi lesz az, aki vidám és a szomorú arcát bemutatja, és a gyerekkel torna foglalkozás alatt eljátszhatjuk a játékot, melyet erre a témára ajánl a könyv! Hogy mosolyogjon a szomorú csapat! Nagyon élvezték a gyerekek, a játékot nagyon jó gesztusokkal kísérték, és minden elmondott szabályt! betartottak( nem értek a másikhoz, mindenki kipróbálhatta mindkét érzés kifejezését). A meseszőnyegen Tódi törpe varázsszemüvege c. mesét is meghallgatták, épp a kerekerdő fáit készítettük el a héten vizuális tevékenységként. Figyelemmel hallgatták a mesét, mialatt örömmel mondták velem a mondókát! A mese végén mindenki belenézhetett a varázsszemüvegbe, és megállapította, hogy sokkal jobb vidáman tölteni az időt, mint szomorúan!
Rumi Rajki István Általános Iskola
Az optimizmussal kapcsolatos rokonértelmű szavak keresése, és lerajzolása, hogy tudjuk használni a mindennapokban a kifejezéseket és a magatartást!
Optimizmus várának lerajzolása, elnevezése optimista érzésekről, fogalmakról.
Optimizmus várának lerajzolása, elnevezése optimista érzésekről, fogalmakról.
Szolnoki Fiumei Úti Általános Iskola
Mitől van jó kedved? Mi nevettet meg? Boldogan gyűjtötték össze gondolataikat, közben jókat mosolyogtak. Elmesélték a többieknek is, mi jutott eszükbe.