A téma feldolgozása során az igyekeztünk a gyerekekkel minél több megélt eseményt feleleveníteni. A saját életükből említettek sok-sok esetet, amit ők pozitívan éltek meg. A negatív élmények elmondása során is mindig utaltunk arra, hogy túl kell lendülni a nehézségeken (ami mindannyiunk számára adódik), és bizakodóan kell előre tekinteni. A Nők Lapja folyóirat példányait hoztam a gyerekeknek ( itt jegyezném meg, hogy ez is egy értéke a lapnak, a sok más egyéb kitűnősége mellett, hogy mennyi mosolygós, kedves képet tartalmaz), és ők lapozgatták, válogatták a képeket. Érdekes volt számomra, hogy ki, milyen képet választott. (El is mondták többen, hogy miért éppen azt.) Élvezték a feladatot a gyerekek, örömmel oldották meg. Bízom abban, hogy a megbeszélteket „magukkal viszik”, és beépítik kis életükbe, akkor is, ha nehézséggel találják szembe magukat.
Az optimizmus gyakorlása
Légzőgyakorlattal kezdtük az órát, majd elkezdtünk beszélgetni, ki hogyan érzi magát? Beszélgetés közben megpróbáltuk összeszedni, honnan ismerjük meg az optimista embert?
Ezt követően meghallgattuk az Aranyszőrű bárány meséjét. A mese után egy pár szót beszélgettünk arról, hogy kit mi tesz boldoggá? Ezt a gyerekek a saját kézlenyomatukba bele is írták.
Zárásként meghallgattuk a hónap dalát és aki szeretett volna kapott egy-egy levél sablont, amit megpróbált vidámra színezni.
Légzőgyakorlattal kezdtük az órát, majd elkezdtünk beszélgetni, ki hogyan érzi magát? Beszélgetés közben megpróbáltuk összeszedni, honnan ismerjük meg az optimista embert?
Ezt követően meghallgattuk az Aranyszőrű bárány meséjét. A mese után egy pár szót beszélgettünk arról, hogy kit mi tesz boldoggá? Ezt a gyerekek a saját kézlenyomatukba bele is írták.
Zárásként meghallgattuk a hónap dalát és aki szeretett volna kapott egy-egy levél sablont, amit megpróbált vidámra színezni.
Légzőgyakorlattal kezdtük az órát, majd elkezdtünk beszélgetni, ki hogyan érzi magát? Beszélgetés közben megpróbáltuk összeszedni, honnan ismerjük meg az optimista embert?
Ezt követően meghallgattuk az Aranyszőrű bárány meséjét. A mese után egy pár szót beszélgettünk arról, hogy kit mi tesz boldoggá? Ezt a gyerekek a saját kézlenyomatukba bele is írták.
Zárásként meghallgattuk a hónap dalát és aki szeretett volna kapott egy-egy levél sablont, amit megpróbált vidámra színezni.
Légzőgyakorlattal kezdtük az órát, majd elkezdtünk beszélgetni, ki hogyan érzi magát? Beszélgetés közben megpróbáltuk összeszedni, honnan ismerjük meg az optimista embert?
Ezt követően meghallgattuk az Aranyszőrű bárány meséjét. A mese után egy pár szót beszélgettünk arról, hogy kit mi tesz boldoggá? Ezt a gyerekek a saját kézlenyomatukba bele is írták.
Zárásként meghallgattuk a hónap dalát és aki szeretett volna kapott egy-egy levél sablont, amit megpróbált vidámra színezni.
A téma bevezetéseként megismerkedtünk a különböző érzelem kártyákkal. Beszélgettünk a gyermekekkel, arról, hogy mikor, hogy érezzük magunkat – mitől leszünk boldogok, és szomorúak. Próbáltuk azt is feltárni, hogy vajon mi változtatja meg az érzelmeinket, ki az akihez fordulhatunk vígasztalásért. Sajnos az a tapasztalatom, hogy a szülők gyakran tárgyi jutalmazással oldják fel gyermekeik problémáit, szomorúságát. Ezért nagy hangsúlyt fektettem, arra, hogy a gyermekek is megérezzék, ők is tudnak vígaszt nyújtani, változtatni a hangulatukon, érzelmeiken. Több fajta ölelős játékot is játszottunk a hónap folyamán, pl.: Mi tesz boldoggá, Ölelő fogó, Madárfészek. Öröm volt számomra, amikor a gyermekek rájöttek a játékok során, hogy nem csak a tárgyakat választhatják örömforrásként, hanem az óvónénit, vagy egymást is! Otthonra, a téma továbbadásaként, mindenki vihetett haza egy-egy vidám arcocskát, amit kiszínezve kellett visszahozni az óvodába, további felhasználásra.
A kiszínezett smile-kat, újra megnéztük, megbeszéltük, hogy melyiknek milyen kedve van a képen (vidám, boldog, mosolygós, huncut, nevetős…). Sajnos néhányan elfeledkeztek az otthoni feladatról, de olyan is volt, aki beteg volt az előző foglalkozáson – ez egy kicsit szomorúvá tett bennünket, de már meg is tudtuk oldani a problémát, és mindenki kapott emojit, amit kiszínezhetett, így meg is változtattuk a szomorúságunkat. Az elkészült képeket felragasztottuk a „Boldogság várához”!
A következő foglalkozás bevezetéseként különböző hangulatú tököket faragtunk a gyermekekkel. Próbáltuk utánozni az arckifejezésüket. megmondani, hogy mit érezhetnek. A következő játékhoz különböző hangulat kifejező bábokat készítettem, amiket alliteráló nevekkel neveztünk el. Így lett Szomorú Szilárd és Boldog Blanka mellé Mérges Marci és Vidám Viki is. A csapat játékot nagyon élvezték a gyermekek, mindkét szerepet kipróbálhatták, de végül mindenkit át tudtunk változtatni vidám gyermekké!
A hónap dalát többször meghallgattuk a foglalkozások alatt, a gyermekek nagyon szíves táncoltak, mozogtak, énekeltek a dal közben. A varázs szemüveg mondókáját örömmel tanulták meg a gyermekek, volt aki több szemüveget is készített otthon önállóan, különböző mintákkal, színekkel. Nagy örömömre szolgált, hogy szívesen mutatták meg az elkészült alkotásaikat.
„Falevelek tánca”
A foglalkozást Gryllus Vilmos : Őszi falevél című dal meghallgatásával kezdtük, miközben a falevelek táncát imitálták a karjukkal a gyerekek.
Az elefánt ormány című mesét megnéztük ,különböző csodaképeket készítettünk a gyerekekkel közösen.
Séta alkalmával gyűjtöttünk gesztenyét és célba dobálták a gyerekek,a huncut gesztenyék nem mindig értek célba.
Végezetül, gesztenyék a földön,megnyugodva pihentek a „kis gesztenyék”.
Kossuth Lajos Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
Optimizmus hónapja
Ha én boldog és vidám vagyok, és optimistán szemlélem a dolgokat, akkor sokkal hamarabb tudok másokat is azzá tenni.
Ugyanígy működnek a kis gyerekek, a felnőttek és az idősek is. Aki pozitívan, optimistán gondolkodik tényleg jobban tűri a stresszes helyzeteket.
Az én osztályomban nagyon fontos, hogy a boldogságórás tevékenységekkel meg tudjam támogatni a gyermekeket. Nagyon szeretik a Bella dalokat.
Iskolánkban, névadónk emlékhetén minden évben felavatjuk a kis elsősöket és az ötödik osztályos tanulókat. A műsor kapcsán Bella dalt és hallgattunk. Nagy örömmel vették, hogy ők már ismerik, tudják. Minden kis tanítványom arcán ott ült a mosoly. Amikor visszamentünk a termünkbe kérték énekeljük újra. Októberben többször is meghallgattuk a hónap dalát. Nagyon szeretik hallgatni és énekelni is a dalaitokat.
Ne értsétek félre, hanem inkább nézzétek a jó oldalát annak, amit most megosztok veletek.
Az elmúlt három évben osztályomban nagyon sok tanító tartott órákat. Gyermekeim összetétele; több sajátos nevelési igényű valamint hátrányos helyzetű gyermek, különböző magatartási problémákkal, szociális- és családi háttérrel.
Ezekre már utaltam korábbi írásaimban is. Mivel részt vehettem Boldogságórás képzésen, és tematikusan dolgozunk, foglalkozunk a témával, bizton állíthatom, hogy a kollégák közül a legeredményesebben tudok együttműködni a gyerekekkel és dolgozni.
Azt hiszem ebben a legtöbb segítséget a boldogságóra nyújtja.
Megvásároltam a Pozitivity Felfedező kártya játékát is, amely az erősségeket hangsúlyozza. A gyerekek nagyon szeretik a Dobble játékot és ez hasonlít hozzá.
Készítettem tanulóimnak egy Pozitív szótárt, aminek az volt a lényege, hogy a hétköznapi, hozzájuk legközelebb álló dolgokat felírtam egy lapra és ezt kitettem a táblára. Ők pedig post it-ekre felírták saját gondolataikat, hogy hogyan tudják ezeket a tevékenységeket optimistán szemlélni. Nagyon élveztek ezt az órát is, és a képek között megtaláljátok, hogy ezután milyen arccal folytattuk tovább a napunkat.
Fontos hogy gondolkodásmódjukban, az érzelmek megélésében és a mindennapi, hétköznapi cselekvésekben tudják alkalmazni is az optimista szemléletet.
Az etika órán is megjelenik nálunk mindig a hónap témája. Konkrét drámai játékot készítettem ezzel kapcsolatban. A gyermekek, mivel szerepelni kellett, szívesen vettek részt, és mindig úgy alakítottam, hogy katartikus élményben legyen részük a végén.
Én ebben az évben átolvasom a megajánlott feladatokat, amelyeket a témakörhöz segítségként adtok, de a saját osztályom igényeit előtérbe helyezve olyan dolgokat találok ki, amelyekkel a legtöbb boldogságórás dolog célt érhet náluk.
Kossuth Lajos Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
Optimizmus hónapja
Ha én boldog és vidám vagyok, és optimistán szemlélem a dolgokat, akkor sokkal hamarabb tudok másokat is azzá tenni.
Ugyanígy működnek a kis gyerekek, a felnőttek és az idősek is. Aki pozitívan, optimistán gondolkodik tényleg jobban tűri a stresszes helyzeteket.
Az én osztályomban nagyon fontos, hogy a boldogságórás tevékenységekkel meg tudjam támogatni a gyermekeket. Nagyon szeretik a Bella dalokat.
Iskolánkban, névadónk emlékhetén minden évben felavatjuk a kis elsősöket és az ötödik osztályos tanulókat. A műsor kapcsán Bella dalt és hallgattunk. Nagy örömmel vették, hogy ők már ismerik, tudják. Minden kis tanítványom arcán ott ült a mosoly. Amikor visszamentünk a termünkbe kérték énekeljük újra. Októberben többször is meghallgattuk a hónap dalát. Nagyon szeretik hallgatni és énekelni is a dalaitokat.
Ne értsétek félre, hanem inkább nézzétek a jó oldalát annak, amit most megosztok veletek.
Az elmúlt három évben osztályomban nagyon sok tanító tartott órákat. Gyermekeim összetétele; több sajátos nevelési igényű valamint hátrányos helyzetű gyermek, különböző magatartási problémákkal, szociális- és családi háttérrel.
Ezekre már utaltam korábbi írásaimban is. Mivel részt vehettem Boldogságórás képzésen, és tematikusan dolgozunk, foglalkozunk a témával, bizton állíthatom, hogy a kollégák közül a legeredményesebben tudok együttműködni a gyerekekkel és dolgozni.
Azt hiszem ebben a legtöbb segítséget a boldogságóra nyújtja.
Megvásároltam a Pozitivity Felfedező kártya játékát is, amely az erősségeket hangsúlyozza. A gyerekek nagyon szeretik a Dobble játékot és ez hasonlít hozzá.
Készítettem tanulóimnak egy Pozitív szótárt, aminek az volt a lényege, hogy a hétköznapi, hozzájuk legközelebb álló dolgokat felírtam egy lapra és ezt kitettem a táblára. Ők pedig post it-ekre felírták saját gondolataikat, hogy hogyan tudják ezeket a tevékenységeket optimistán szemlélni. Nagyon élveztek ezt az órát is, és a képek között megtaláljátok, hogy ezután milyen arccal folytattuk tovább a napunkat.
Fontos hogy gondolkodásmódjukban, az érzelmek megélésében és a mindennapi, hétköznapi cselekvésekben tudják alkalmazni is az optimista szemléletet.
Az etika órán is megjelenik nálunk mindig a hónap témája. Konkrét drámai játékot készítettem ezzel kapcsolatban. A gyermekek, mivel szerepelni kellett, szívesen vettek részt, és mindig úgy alakítottam, hogy katartikus élményben legyen részük a végén.
Én ebben az évben átolvasom a megajánlott feladatokat, amelyeket a témakörhöz segítségként adtok, de a saját osztályom igényeit előtérbe helyezve olyan dolgokat találok ki, amelyekkel a legtöbb boldogságórás dolog célt érhet náluk.
Kossuth Lajos Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
Optimizmus hónapja
Ha én boldog és vidám vagyok, és optimistán szemlélem a dolgokat, akkor sokkal hamarabb tudok másokat is azzá tenni.
Ugyanígy működnek a kis gyerekek, a felnőttek és az idősek is. Aki pozitívan, optimistán gondolkodik tényleg jobban tűri a stresszes helyzeteket.
Az én osztályomban nagyon fontos, hogy a boldogságórás tevékenységekkel meg tudjam támogatni a gyermekeket. Nagyon szeretik a Bella dalokat.
Iskolánkban, névadónk emlékhetén minden évben felavatjuk a kis elsősöket és az ötödik osztályos tanulókat. A műsor kapcsán Bella dalt és hallgattunk. Nagy örömmel vették, hogy ők már ismerik, tudják. Minden kis tanítványom arcán ott ült a mosoly. Amikor visszamentünk a termünkbe kérték énekeljük újra. Októberben többször is meghallgattuk a hónap dalát. Nagyon szeretik hallgatni és énekelni is a dalaitokat.
Ne értsétek félre, hanem inkább nézzétek a jó oldalát annak, amit most megosztok veletek.
Az elmúlt három évben osztályomban nagyon sok tanító tartott órákat. Gyermekeim összetétele; több sajátos nevelési igényű valamint hátrányos helyzetű gyermek, különböző magatartási problémákkal, szociális- és családi háttérrel.
Ezekre már utaltam korábbi írásaimban is. Mivel részt vehettem Boldogságórás képzésen, és tematikusan dolgozunk, foglalkozunk a témával, bizton állíthatom, hogy a kollégák közül a legeredményesebben tudok együttműködni a gyerekekkel és dolgozni.
Azt hiszem ebben a legtöbb segítséget a boldogságóra nyújtja.
Megvásároltam a Pozitivity Felfedező kártya játékát is, amely az erősségeket hangsúlyozza. A gyerekek nagyon szeretik a Dobble játékot és ez hasonlít hozzá.
Készítettem tanulóimnak egy Pozitív szótárt, aminek az volt a lényege, hogy a hétköznapi, hozzájuk legközelebb álló dolgokat felírtam egy lapra és ezt kitettem a táblára. Ők pedig post it-ekre felírták saját gondolataikat, hogy hogyan tudják ezeket a tevékenységeket optimistán szemlélni. Nagyon élveztek ezt az órát is, és a képek között megtaláljátok, hogy ezután milyen arccal folytattuk tovább a napunkat.
Fontos hogy gondolkodásmódjukban, az érzelmek megélésében és a mindennapi, hétköznapi cselekvésekben tudják alkalmazni is az optimista szemléletet.
Az etika órán is megjelenik nálunk mindig a hónap témája. Konkrét drámai játékot készítettem ezzel kapcsolatban. A gyermekek, mivel szerepelni kellett, szívesen vettek részt, és mindig úgy alakítottam, hogy katartikus élményben legyen részük a végén.
Én ebben az évben átolvasom a megajánlott feladatokat, amelyeket a témakörhöz segítségként adtok, de a saját osztályom igényeit előtérbe helyezve olyan dolgokat találok ki, amelyekkel a legtöbb boldogságórás dolog célt érhet náluk.