Októberben az optimizmus témáját dolgoztuk fel. Kerestünk insporáló, optimizmusra ösztönző idézeteket, bölcsességeket, majd ezeket felhasználva készítettünk egymásnak könyvjelzőket.
Szót ejtettünk az optimizmus pozitív hatásairól, az efajta gondolkodás előnyeiről.
Személyes tapasztalatokat is megsztottunk egymással.
Az optimizmus gyakorlása
Relaxációt és ráhangoló beszélgetést követően meghívtuk magunkhoz Derűlátó Dorkát és Borúlátó Borcsát. Megállapítottuk, hogy a kiosztott smile-k vajon optimisták , vagy pesszimisták-e. Vajon miért? Mi kell ahhoz, hogy megtaláljuk minden helyzetben a jót?
Meghallgattuk A szomorú királykisasszony történetét, majd páros munkában megpróbáltuk megfejteni, hogy vajon miért is volt olyan szomorú ez a királykisasszony?
Végül táncoltunk a hónap dalára.
Az Optimizmus gyakorlása című témakörben több foglalkozást is kipróbáltunk, az egyik ami nagyon megtetszett az idei évben az a Tükörjáték. A kis méretű tükör helyett mi egy egész alakosba vettük szemügyre magunkat. A játékot a hófehérje meséhez tudták kötni a gyerekek, csak itt nem a gonosz ,hiú varázsló, hanem a jó emberek használták így a belső értékek is előkerültek.
Az optimizmus gyakorlása témakörhöz több jó gyakorlatot is kipróbáltunk. Elsőként Szomorú Szilárdot ás Boldog Blankát utánoztuk . Átismételtük az érzelmeket és az azokhoz tartozó jellegzetes vonásokat. A játék végén mindenkit sikerült megmosolyogtatni.
Debrecen-Józsa Kerekerdő óvoda
: – Az én nevem Tódi törpe. – mondta egy kis vendég, aki a csiga csoportba érkezett. Olyan történetet mesélt ami azonnal magával ragadta a gyerekeket. Mindenki meg akarta ismerni, érinteni a kis törpét, ő pedig kedves mondókával köszönte meg a szíves vendéglátást.
Szép pillanatokat éltünk meg. Láttam a gyerekek arcan a derűt a kedvességet. A témát mélyítettük zenés improvizációval, mondókaval, egyszerű relaxációs technikával.
Október hónapban hatalmas kihívás előtt álltunk. Óvodánkban már több éve hagyomány, hogy az Örökös Zöld Óvodai program keretébam a nagycsoportos gyermekeket Kerekerdei Zöld Manóvá avatják! Ez a délelőtt játékos feladatokkal igyekszik a gyermekeket környezettudatosabbá, a környezetük egészségéér felelőséggel tartozóbbá motiválni. Nem véletlen, hogy szükségünk volt a feladatoknál, Tódi törpe szemüvegére is. Optimistaként néztünk szembe a feladatokkal.
Boldogságóra – Október: Az optimizmus gyakorlása
A gyermekek viselkedésén nagyon megérződik a családokban kialakult esetleges félelem, aggodalom a hosszú ideje fennálló vírushelyzet kapcsán. Kevesebb időt töltöttek velük, a szabályok felborultak, nem is mindenhol volt. A megoldási technikákat egy-egy konfliktushelyzet során nem tudják alkalmazni, nehezükre esik. Sokszor figyelmeztetni kell őket az erőszakmentes megoldásokra, a kérés technikájára. Az empátia nagyon kevés gyermeknél érzékelhető.
A pozitív gondolkodás úgy érzem, kicsit messze van még tőlük. Sok beszélgetést, tapasztalatot kell még megélniük ezzel a fogalommal kapcsolatban. Nekünk kell jobban erre fókuszálni, hogy ez a korosztály is megértse, szavakba tudja önteni, hogy ez mit takar. Számunkra miért fontos az optimista gondolkodás. Milyen kárt okozhat ennek hiánya és milyen örömöket a tudatos használata.
A mese meghallgatása, Tódi törpe varázs szemüvege nagy hatással volt rájuk. A hosszú ideje tartó vírushelyzet miatt a gyermekeknél is lehetőségként került előtérbe, hogy egy kicsit másképp lássák a világot. Nagymértékben befolyásolja az életüket ez a helyzet. A Boldogságóra e témájával hozzájárultunk egy kicsit, hogy átsegítsük őket a nehezebb időszakon. A gyerekek lerajzolták hogyan képzelik el a saját varázs szemüvegüket.
A foglalkozás kezdetén elénekeltük a Süss fel nap című dalt, ami már meg is alapozta a jó hangulatot. A dal után mindenkinek megkellett ölelni a legjobb barátját. Ezután pedig azt kellett megölelni, akit szeretnél mosolygóssá tenni. Hoztam nekik egy szemüveget, ami bárki kipróbálhatott. Ha ezt a szemüveget felvette, biztos, hogy mindent pozitívan látott. A szemüveg által észrevettük, hogy milyen jó, hogy ennyien vagyunk a csoportban hogy itt van a legkedvesebb barátunk, hogy nem esik az eső ezért kitudunk menni az udvarra, hogy ilyen sok játékkal játszhatunk, stb….A vizuális sarokban pedig mindenki elkészíthette a saját kis szemüvegét.
Csoport neve : 1.d osztály
Helye: Kövy Sándor Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
Nádudvar , földszint 4.terem
Óra cél és- és feladatrendszere: A reális önszemlélet és az érzelmi intelligencia ,önbecsülés fejlesztése.
Tantárgyi koncentráció: magyar irodalom, ének-zene, etika, vizuális kultúra, technika.
Az órát tartja: Tőzsér Jánosné tanító
Óravázlat Boldogságóra, optimizmus
Idő: 2021.október 20.
1. Órakezdő relaxáció és éneklés: (4 perc)
– Reggeli sorakozás a terem előtt Köszönés ölelés vagy pacsizás.
– Szép napot kívánok a gyerekeknek!
A csoport hangulatához igazodva , zenehallgatás, mindenki választ magának párt, hogy ki mellé szeretne ülni!:)
Bagdi Bella: Pozitív mondóka
2.Téma bevezetése: nevetésverseny (3 perc)
Szabály ismertetése.
Most hogy vagy ?
3.Téma feldolgozása: Optimizmus (10perc)
Körben ülnek a gyerekek.
Hallottátok már azt a szót, hogy optimista?
Hallottátok már azt a szót, hogy pesszimista?
Jelentése reményvesztett.
Játszunk egyet !Optimista és pesszimista szemüveget hoztam nektek !
Ki az ,aki ki szeretné próbálni? Olyan arcot vágjon miután feltette , amilyen szemüveg van rajta!
Rózsaszín optimista ,fekete pesszimista
4.A téma előkészítése : (10 perc).
Készítsétek el saját tükörképedet az örök mosoly arcoddal!
Ha rossz a kedved csak bele kell nézned ebbe a varázstükörbe!
Közben zenét hallgatnak.
Bagdi Bella:Tükördal
5. A téma feldolgozása (6 perc)
Tükrök bemutatása
6. Az óra lezárása (10 perc)
Jó okom van rá…
Mondjunk optimista mondatokat!
Meditáció :Bagdi Bella :Ellazulni jaj ,de jó
Körben állva relaxáció
6.Értékelés (2perc)
Téma tovább gondolása
Rajzolj a következő órára két dolgot a napocska mellé, ami megnevetett!
Az optimizmus, pesszimizmus szavak jelentését boncolgatva sor került jónéhány helyzetgyakorlatra, amely érzékeltette azt a hatalmas különbséget, amit az életben is megtapasztalhatunk a megfelelő hozzáállás kialakításával. Számos remekmű is készült ebben a témában, ami kikerült iskolánk bemutató falára.
Sajnos az erről készült fotókat a gépmanó eltüntette, de optimista vagyok, remélem mihamarabb előkerül, hogy ide is fel tudjam tölteni. Addig is fogadjátok szeretettel az egyik jól sikerült, szemléletes rajzot!