A tanóra elején az osztály teremrendezését a tanító nénivel együtt végeztük. Mindenki megtalálta a helyét. Az egyik kisgyermek megszólalása, mint témafeldobó labda „in medias res” segítette a tanóra indítását. A hozzászólását duli-fuli hozzászólásnak azonosítottuk, megkerestük az ellentétes gondolkodást is, majd mint egy őszi falevél átrepültünk az ősz témájára. Az őszi szél hangját utánoztuk, mint relaxáló hatású gyakorlatot hangoztattuk közösen különböző hangokat szólaltattunk meg. Beszéltünk arról, mit hoz az őszi szél, az őszi eső. Az utóbbi felvillanyozta a gyerekeket és egy bemutatót rögtönöztek, melyet videóval rögzítettünk.
Két őszi képet hoztam – levéllenyomatok zsírkrétával, hangulatukat megbeszéltük – optimista és pesszimista levelekről beszéltünk. Ezt követően mindenki a kedvenc színeivel optimista leveleket készített A/3-as lapra. Lendületesen és lelkesen dolgoztak, majd mindenki megmutatta az alkotását a többieknek. Ezekkel az alkotásokkal csoportkép is készült. Az óra következő felében postásjátékot játszottunk megerősítő mondatokat súgva egymás fülébe. Végül a hónap dalát meghallgattuk, akinek kedve volt táncra is perdülhetett.
A foglalkozás intenzív volt, a célok megvalósultak.
Köszönöm a tanító néninek az aktív közreműködését, a gyerekeknek a lelkes munkát és a lehetőséget, hogy tovább adhatom a pozitív pszichológia szemléletét!
Az optimizmus gyakorlása
Péntek, nyüzsgés, 5. óra, a hét utolsó pillanatai. Lelkileg már a délutáni és hétvégi programok hatása alatt áll mindenki, valamint a Boldogságórára való felkészülés, a teremátrendezés közösséget építő feladata jelenti a realitást. Három asztalnál végül felkészültek a diákok a közös munkára.
A ráhangoló gyakorlat a tükrözés feladata volt – párok alakultak, egyik tag a tükör a párját tükrözi. Lazító hatását mindenki megtapasztalja, mosoly, nevetés hatja át a termet. Miután mindenki helyet foglalt az optimizmus, az optimista szemléletről beszéltünk, valamint annak ellenkezőjéről. A fogalomtisztázást követően felolvastam A sziget című történetet, az utolsó mondat nélkül, nekik kellett befejezni azt. „Minden rosszban van valami jó.” – kértem, hogy mondjanak olyan eseményeket életükből, melyek kellemetlenek, nem túl jók. Szélsőséges témák kerültek terítékre – az édesapa súlyos betegsége (2 napra rá el is hunyt), a számítógépes játékgyártó csődjének szorongást idéző folyománya, nem lesz folytatása annak a játéknak, mely évek óta minden gondolatát leköti; a mászókáról leesést követő törés stb. Mintha egy hullámvasúton ültünk volna – legalábbis érzelmileg úgy éreztük magunkat az osztályfőnökkel. Az átkeretezés, az érzelmi támogatás, az erőforrások megtalálása áthatotta az óránkat. Miután lecsengett ez a rész, kiosztottuk az elmúlt Boldogságórán készült csoportfotókat, az előkészített képkeretet, a dizájnos 3D-s matricákat – felidézve, megerősítve az órán tanultakat. Amíg alkottak a hónap dalát is lejátszottam, pozitív megerősítéseket adva a gyerekeknek.
A kreatív feladat után a terem hátsó részében kört alkottunk, mindenki elmondhatta, milyen megerősítést vár a családjától, pedagógusaitól saját magára, képességeire nézve. Elsőként két gyermeknek szerettünk volna megerősítést adni: egyikük év elején érkezett, a másikuk előző nap került az osztályba. A kör közepén becsukott szemmel hallgatták meg háromszor a megerősítést: „Jó, hogy itt vagytok az osztályunkban.” Ezt követően igény szerint adták és kapták a pozitív megerősítéseket, melyre mindenkinek volt igénye.
Nagyon intenzív foglalkozást éltünk meg mind fizikailag, mind érzelmileg.
Köszönöm az osztályfőnök aktív közreműködését, köszönöm a gyerekek munkáját és azt, hogy továbbadhatom a pozitív pszichológia szemléletét!
Csak pozitívan állunk minden napunkhoz. A dolgozatok sikerülni fognak, jó lesz minden egész nap!
Csak optimistán állunk minden napunkhoz. A dolgozatok sikerülni fognak, jó lesz minden egész nap!
Az idei nevelési év második boldogságóráját tartottuk meg. Most nem a kezdő relaxációval kezdtem a foglalkozást, hanem beszélgetéssel. Nyugodt volt a csoport, ezért azt gondoltam, hogy egy beszélgetés jó kezdés lehet és be is vált. Két egyszerűnek tűnő kérdést tettem fel a gyermekeknek. Mi is az az optimizmus? Hallottátok e már ezt a kifejezést? Kis segítséggel néhány kisgyermek megtudta fogalmazni, hogy szerinte mit jelenthet az optimizmus, azonban nagyon sokat a hálá szó jelentésével keverték össze. Miután ezt tisztába tettük, bevezettem őket a foglalkozás anyagába. Kezdő relaxációval folytatva, amely az ” Égig érő fa vagyok, megnövök, mint a nagyok” volt, igyekeztünk minden pozitív energiát beszívni magunkba. Ezt követően még mindig arról beszélgettünk, hogy ki mit gondol arról, hogy jó e vagy sem, ha valaki pozitívan látja a világot, úgy éli az életét, hogy minden rendben van. Nagyon aranyosak voltak, hiszen a mindennapi életükből már tudtak arra példát mondani, hogy bizony sokszor kapnak pozitív megerősítést a szüleiktől, nagyszüleiktől, tőlünk vagy kistársaiktól egy-egy feladat elvégzésénél. Például: Nagyon ügyes vagy, meg tudod csinálni, ne add fel, csak így tovább, stb. Azt is megbeszéltük, hogy milyen hangulat párosul az optimista és a pesszimista emberekhez. Ehhez nagy segítség volt Szomorú Szilárd és Boldog Blanka arca. Eljátszottuk mindkét „szereplőnk” lelki állapotát és számomra az derült ki, hogy a gyermekek nem szeretik a szomorúságot. Boldogság szerepel többnyire a mindennapjaikban és mi, felnőttek is egyre inkább igyekszünk őket boldognak látni és ehhez hozzájárulni. Igenis szükségük van arra, hogy minden pici dolognak tudjanak örülni és tudjanak bízni abban, hogy mindent sikerül elérniük. Sokszor mi felnőttek is tanulhatnánk a tiszta gyermeki lélektől, hiszen ők még nagyon fogékonyak a pozitív energiákra, nem mérgezi őket a mindennapok rossz hangulata.
Amikor megbeszéltük a hangulatok jelentését, elénekeltük és mozgással kísértük Bagdi Bella Pozitív gyerek vagyok című dalát. Amíg hagytam őket szabadon mozogni, addig én kimentem a csoportunk hátsó ajtaján és átváltozva Tódi Törpévé tértem vissza. Amíg leültem, addig a dajka néni megszólaltatta Boldog Dóra mesére hívó csengettyűjét és a gyerkek már mondták is a mesére hívó mondókát. Amikor beléptem a csoportba, figyeltem és láttam a kisgyermekek arcát. Meglepődöttek voltak, és örültek. Persze, tudták, hogy én vagyok, de játszottak, belementek az általam képviselt játékba, hogy most valóban Tódi Törpe jelent meg náluk, és mesélni fog nekik. Türelmesen, tátott szájjal hallgatták a mesémet. Nem kellett hozzá más eszköz, csak a jelmezem és én. Értették, hogy miről szól a mese. Igyekeztem interaktívvá tenni, mese közben körbe adatm a varázsszemüvegem, elmondták, mit látnak, és, hogy más a világ ettől. Megtanultuk a szebben látó mondókát, mindannyian feltettük a láthatatlan szemüvegünket és élveztük a szépet, a jót. A mese után mindenki elmondhatta, hogy mit látott szépnek. Tódi Törpe arra kérte a gyerkeket, hogy ez a szemüveg mindig legyen náluk, hogy amikor szükségük van rá, elő tudják venni és hogy nem legyenek szomorúak, mindenben lássák meg a jót és szépet. Miután elköszöntem tőlük és a valóságos énem került vissza a csoportba, elmesélték, hogy vendégük volt és mit beszélgettek. A következő feladatuk az volt, hogy leültek az asztalhoz, mindenki kapott egy kistükröt és le kellet rajzolni az önarcképüket, ahogyan ők látják saját magukat. Voltak kisgyermekek, akik szépen, részletesen ábrázoltak, viszont voltak olyan kisgyermekek is, akiknek a rajza meglepő volt számomra. Sajnos sok sötét szín és irka-firka szerepelt a képükön. Az arc elmosódott, összefirkált volt. Nem volt látható egyik érzékszervünk sem, csak a nagy sötétség és káosz!!!!!! Félelmetes volt abba belegondolni, hogy ha egy kisgyermek ilyennek látja saját magát, akkor mi lehet az ő fejében, lelkében. Ezért azt a célt tűztem ki magamnak, hogy ezekre a kisgyermekekre jobban odafigyelek, szemmel kísérem a lelki állapotukat és amikor csak lehetőség lesz rá, megpróbálom őket pozitív irányba terelgetni.
Ezt követően kiszíneztük az optimizmus jelét, elhelyeztük a második lépcsőfokon és zárásképpen ismét a Pozitív gyerek vagyuk dalra mozogtuk. Nagyon felszabadultak voltak és egyben azt láttam rajtuk, hogy fegyelmezettek, valóban a feladatra koncentráltak, senki nem kellett azon győzködni, hogy vegyen részt a foglalkozáson, hanem mindenki teljes szívvel és lélekkel ott volt. Büszke voltam/ vagyok rájuk. Szeretem, hogy ilyen csoportom van! ❤
Csodacsapat alakulásának lehetek a szerencsés részese. Minden olyan jó tulajdonsággal bírnak, mely alapja egy kiváló osztályközösségnek (motiváltak, „isszák” a pedagógusok szavait, empatikusak egymással, nyitottak).
A teret körbe rendeztük, majd relaxáló hatású légzőgyakorlatokkal kezdtünk: szél hangját utánoztuk különböző formákban egyesével, majd mindenki kiválaszthatta a szél ama hangját, mely a kedvence, ezt együtt szólaltattuk meg. Beszélgettünk arról, hogy mi mindent hoz a szél. Majd az őszi esőt utánoztuk a székünkön kopogva. Az eső témáját is feldolgozva meghallgattuk közösen Gryllus Vilmos dalát az interaktív táblán láttuk hozzá a kis videót.
Két előre készített faleveles képet mutattam be, azok hangulatát azonosítottuk – beszéltünk boldog, vidám és szomorú falevelekről. Bevezettem az optimista-pesszimista szavakat a hívóképeim segítségével. Ezt követően mindenki a kedvenc optimizmust sugárzó képével, képeivel elkészítették A/3-as lapra zsírkréta lenyomatukat a leveleknek. Gyönyörű alkotások születtek. Utána osztálykép készült, majd ismét körbe ültünk, hogy postásjátékot játsszunk, ahol pozitív mondatokat kellett tovább adniuk egymásnak. Végül a hónap dalát nemcsak meghallgattuk, hanem spontán koreográfiával táncoltunk is rá.
Remek hangulatban telt az óra, jó volt együtt alkotni, játszani, egyszerűen együtt lenni!
Az órára időben érkeztem, de a szünet első perceiben már körberendezett tanterem várt. Ehhez képest a kérésem három-három pad összetolására hívta fel a figyelmüket. Kiváló értelmi képességű osztálynak mégis nagy kihívást jelentett a tér elrendezése. Hogy miért? – mert nem dolgoztak össze. Újabb információt gyűjtöttem a kis csapatomról… Végül csengetésre meglett a várt formáció. A dicséret nem is váratott magára, viszont mint feldobott labda rögtön le is elemeztük a helyzetet…
Végül a tervezett relaxációs gyakorlat helyett maradt a nagy levegő vétele háromszor és a feszültség, problémák, gondok univerzumba való elengedése.
Az optimizmus szó kevés gyereknek volt ismerős, így a definíciót közösen alkottuk meg. Ellenkezője szintén magyarázatra szolgált. Ezt követően nehéz élethelyzeteket mesélt el több gyermek. Igazán szívbe markoló történetek kerültek elő – apa, család elveszítése, nevelőszülői élet stb. Megnéztük, hogy mi az, amit tanult belőle, mi az, ami erőforrás lehet számára, hogyan lehet másik szemszögből ránézni az adott helyzetre. Ez a gyakorlat több gyermeknek tudott erőt adni, átkeretezni.
Az hála témájának feldolgozásakor osztályfotó készült, ezeket kinyomtattam, színes előregyártott kartonokat hoztam, 3 dimenziós, élénk színű matricákat kaptak – ezekből elkészültek az egyedi képkeretek, rajtuk a pozitív közös emlékkel. Nagy lelkesedéssel készültek az alkotások, többen alig hitték el, hogy hazavihetik.
A terem újabb átrendezése már gördülékenyen zajlott. Körbe álltak, majd mindenki elmondta, hogy mi az amit ő személy szerint szívesen hallana akár a tanárától, akár a szüleitől vagy másik olyan személytől, aki fontos számára. Hoztam egy példát is, hogy tudják mire is gondolok. Ilyen és hasonló megoldások születtek: Büszke vagyok rád! Nagyon ügyes vagy! stb. Aki az adott mondatot szívesen hallotta volna – beállt, illetve többen beálltak középre, majd becsukták a szemüket. Kívül, együtt kántáltuk közösen háromszor. Majd újabb mondat következett. Lelkesen álltak be középre a diákok, motiváltak voltak arra, hogy átéljék a megerősítő csodamondatokat.
Köszönöm az osztályfőnök, Babosné Csapó Erika tanárnő aktív részvételét, a diákok munkáját és a lehetőséget arra, hogy a pozitív pszichológia és pedagógia eszközeivel dolgozhatok!
Tódi törpe bemutatásával kezdődött a tevékenység és történetének elmesélésével, aki arra ösztönözte a gyerekeket , hogy próbálják mindenben meglátni a szépet és a jót , azaz gyakorolni a pozitivitást. A gyerekek is elkészitették saját varázsszemüvegüket , amelyett izgalmak közepette feltettek és a pozitiv gyerek vagyok cimű dalt hallgatván szórakoztak.
Az optimizmus gyakorlását fordítottan vezettem be a csoportban,mert kíváncsi voltam mire emlékeznek az elmúlt évben tartott Boldogságórárol.Először egy titokzatos szemüveget készítettünk,ezzel is fokoztam a kíváncsiságukat,érdeklődésüket.Elmeséltem nekik,Bezzeg Andrea:Tódi törpe varázsszemüvege című történetet,és rájöttek mire használhatják a saját szemüvegüket!Jókívánságokat küldtünk egymásnak,ezzel erősítve önbizalmukat,kiemeltük a pozitív tulajdonságaikat,hogy megleljék magukban a boldogságot.
Az optimizmus foglalkozások is boldogan teltek…A gyerekek meghallgatták a mesét, majd megbeszéltük mi az optimizmus. Ezután mindenki elkészítette az optimista tükrét és egy jót játszottunk. Nagy szeretettel énekeltük a pozitív gyerekes éneket. Úgy érzem tartalmas és sikeres hónapot tudhatunk magunk mögött.