Kis csoportokban próbálkoztak a gyerekek a versírással. Volt, aki meg is zenésítette versét, így végül dal lett belőle. Bár csak egy csoport munkáját töltöttük fel, minden csoport nagy lelkesedéssel vett részt a feladatban.
Az optimizmus gyakorlása
Az optimizmus idegen szó a gyerekeknek. A beszélgetőkörben olyan történeteket meséltem nekik a saját életemből, melyek rávezették őket a szó jelentésére (pl.: amikor vizsgáztam, amikor spinning versenyen voltunk a barátnőimmel vagy amikor csak egyszerűen bal lábbal keltem fel reggel). Igyekeztem megértetni ovisaimmal, milyen az optimista gondolkodás. Legyünk kitartóak és soha ne adjuk fel! Birkózzunk meg az elénk gördülő akadályokkal! Ebben nagy segítséget nyújtott Bezzeg Anna meséje Tódi törpe varázsszemüvegéről. Ezután mindenki elkészítette saját optimista szemüvegét. Megbeszéltük, hogy egy üvegben tartjuk ezeket a varázsszemüvegeket és bármikor bárki a szeme elé tarthatja, ha nehézségekbe ütközik.
Nézzünk néhány példát, hogyan segített ez a szemüveg:
Egyik délután egy sportrendezvényre mentünk a nagycsoportosaimmal. Indulás előtt mindenki belekukkantott a varázsszemüvegébe és magabiztosan értünk a pályára.
Az elmúlt két hétben a kerékpáros közlekedéssel foglalkoztunk: „Két keréken szép az élet”. Sok mindent megtanultunk a bicikliről, történetéről, fajtáiról, részeiről. A varázsszemüvegek segítettek abban, hogy olyan kisgyerek is nyeregbe pattanjon óvodánk udvarán, aki eddig bátortalan volt.
Bagdi Bella zenéje is sokszor szólt a csoportszobában, több alkalommal relaxáltunk és a munkafüzet feladatai közül is válogattunk. Elkészítettük értékfánkat. A gyerekek boldogan meséltek jó tulajdonságaikról, és arról, miben ügyesek.
„Ügyes vagyok, mert megtanultam karúszó nélkül úszni. Megtanultam pótkerék nélkül bicózni.”
„Apát el tudom vezetni kenyeret venni.”
„Kirakóban gyors vagyok.”
„Szépen színezek. Amikor rajzolok, szép színeket használok.”
Minden évben érdekes tapasztalat, hogy milyen nehézséget okoz szinte minden gyereknek, hogy jó tulajdonságait összeszedje és elmondja tükörképének. Ezt a „Tükörjátékot” mindenkinek minden reggel kötelező rutinná tenném, hisz az ember hajlamos megfeledkezni arról, micsoda érték és csoda ő a világban.
Októberben is többször előkerült a hónap témája más-más tanórákon. A hangulatot próbáltuk megragadni egy-egy vidámságot ábrázoló, fokozó feladaton keresztül. Készítettünk vidám lufifejet életvitel órán; plakátot infó órán, táncoltunk énekórán.
Az elmélettel, ebben a hónapban az Optimizmus tengerén csónakázva ismerkedtünk. Meghajtogattuk a reménység csónakját, amelybe mindenki beleültethette saját kívánságát. Szófelhőben a fogalomkörhöz tartozó kifejezésekkel ismerkedtünk. Néhány szójáték, vicc is tarkította a képet. LearningApps-ban szétválogattuk az optimista/pesszimista tulajdonságokat, amit egy szituációs játékkal egészítettünk ki. Az angyal-ördög játékban mi voltunk az angyal ügyvédjei, azaz a sok negatív gondolatot pozitívvá varázsoltuk. A puzzle kirakása is a változtathatóságra hívta fel a figyelmet. A szoborjátékban – a nevetés tilalma –kontrollálni kellett magunkat , több-kevesebb sikerrel. Önismeretünket a melyik lépcsőfokon tartasz feladatban teszteltük. Jövőbelátó varázsgömb játékban kiderült, hogy ki mennyire optimista. Bagdi Bella pozitív gyerek vagyok dalával zártuk a hónapot.
Siófoki Széchenyi István Általános Iskola Kiliti iskolarész
Érdekes volt megtapasztalni, ahogy néhány tanuló ráébredt, hogy ő bizony általában a pesszimista utat választja a legtöbb szituációban. Számukra volt legnehezebb a szemléletváltós feladat, amikor szó szerint át kellett fordítaniuk pesszimista gondolkodásmódjukat optimistává. A feladatok közül végül a fogalmazást választottuk, sok beszélgetést és szituációs játékot követően otthoni feladatként kapták a gyerekek. Néhányat kiemeltem közülük, akik egész jól megragadták a lényeget. Nincsenek javítva, hibákkal együtt fotóztam.
A szép nap ölelj most át engem dallal hangolódtunk rá a tevékenységre. A gyerekeknek elmeséltem a Tódi törpe varázsszemüvege című mesét, majd megbeszéltük annak tanulságát, meghallgattuk a gyerekek érzéseit, véleményeit. Elmondták milyen jó dolgoknak lehet örülni az életben, a környezetünkben, megbeszéltük mit jelent az optimista ember.
Különböző technikával elkészítettük az optimista varázsszemüveget, amellyel jobbnak, szebbnek látják a világot. A hónap zenéjével zártam a tevékenységet, melyet többször is meghallgattunk a gyerekekkel.
Egész hónapban a pozitív látásmód megértése, kialakítása volt a célom, amit minden játéknál kihangsúlyoztam és a gyermekek figyelmét erre fókuszáltam.
A kiválasztott játékok fejlesztették a tapintási érzéket, az auditív figyelmet, a figyelem tartósságát, illetve segítették a szókincsbővítést. A kommunikációs képesség fejlesztésére és a gondolkodásmód tanulmányozására a mesék birodalmában bőven volt lehetőségünk. Az égig érő mesefán felfelé haladva és a meseerdő ösvényein lépegetve gyűjtöttük a pozitív, megerősítő szavakat.
Egy-egy pihenőhely felfedezése egy- egy világnap ünneplésére adott teret.
Október első hetében az állatok világnapját építettük be a boldogságórákba.
A közös munkát relaxációs gyakorlattal (Domborítok mint a cica…, Totyog a liba…, Repül a madár…) alapoztuk meg.
A lelki egészség világnapja és a Földünkért világnap témája kiváló gyakorlati lehetőségekkel töltötte meg a gyermekek „batyuját”.
Az ősz volt a téma ebben a hónapban, így ezzel kötöttük össze az optimizmust is.Minden beszélgetőkört a pozitív gyerek vagyok dallal fejeztük be. A mese Tódi törpe varázsszemüvege volt. Nagyon sokat beszéltünk arról ki mikor boldog és mikor szomorú. A ligetbe leveleket gyűjtöttünk, bent a csoportba a földön halmazokba rendeztük, beszéltünk arról, miért jó segíteni otthon , majd préseltük. Egy kisfiút és egy kislányt körberajzoltak, majd azokat a gyereknagyságú rajzokat „felöltöztették” levél ruhákba, a maradék részeket színezték, és rajzoltak rá. Ezek lettek Boldog Blanka és Szomorú Szilárd. A gyerekek mindig megállapították, hogy ők nem szeretnének Szomorú Szilárdok lenni.
Októberben az optimizmus témakörét jártuk körbe a 9. A osztállyal. A témát a fogalom megbeszélésével kezdtük, majd a beszélgetést az optimizmus hatásaival folytattuk. A tanulók több területet is felsoroltak, ahol úgy gondolták, hogy optimizmussal kedvező hatást érnek el (baráti körökben, konfliktuskezelésben, céljaik elérésében, tanulásban).Beszélgettünk arról, hogy milyen boldogságfokozó tevékenységeket tudnak végezni, ami segít a pozitívabb látásmód kialakulásában. Az alábbi tevékenységek kerültek szóba: beszélgetés, motorozás, számítógépes játék, kutyasétáltatás, zenehallgatás, mozi/filmnézés, kerékpározás.
Az óra második felében megnéztük Tali Sharot TED előadását, majd röviden megbeszéltük a hallottakat.
A csoporttal az optimizmus témát vettük,hogy mennyire jobb életet élhetünk,ha így élünk.
Ebben a hónapban a gyerekek az optimista képkeret elkészítését választották.