Mindenki körberajzolta a kezét, beleírta a nevét és öt álmot a felnőtt életére vonatkozóan.
Az optimizmus gyakorlása
Mindenki körberajzolta a kezét, beleírta a nevét és öt álmot a felnőtt életére vonatkozóan.
DERECSKEI BOCSKAI ISTVÁN ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS AMI
A Boldogság várába vezető lépcső második fokára léptünk. Új vendégek érkeztek hozzánk: Szomorú Szilárd és Boldog Blanka. Eljátszottuk mindkét szerepet, és megállapítottuk, hogy sokkal jobban éreztük magunkat, amikor Boldog Blanka bőrébe bújhattunk, ezért elhatároztuk, hogy felvidítjuk Szilárdot is. A gyerekek mindent bevetettek: megsimogatták, szép szavakkal becézték, kedveskedtek neki, cukorkával kínálták, bohóckodtak neki, megdicsérgették. De sajnos, nem sikerült felvidítani. Ezért a Kerekerdő tündéreinek kértük a segítségét, akik Tódi törpe varázsszemüvegéről meséltek nekünk. Együtt megtanultuk Tódi törpe szebben látó mondókáját, és Szilárdnak is elmondtuk, hogy hinni kell benne, hogy ügyesek és szerethetőek vagyunk, még akkor is, ha nem minden sikerül, úgy ahogy szeretnénk. Tükröt adtunk körbe, mindenki belenézett: Tükröm, tükröm mondd meg nekem, mi a jó, s mi szép bennem!
Nagyon megdicsérgettük magunkat, és aki bátortalan volt, annak segítettünk egy „melegzuhannyal”.
Technika órán elkészítették a gyerekek a varázsszemüveget, ami a derűt, a szépet szimbolizálja. Felpróbáltuk őket, és mi lettünk a legvidámabb, legoptimistább elsősök, akik hisznek a jóban, a szépben és a csodában! Mert JOBB VELÜNK A VILÁG!
Ráhangolódás az órára mesével, beszélgetés, rajzolás, színezés, faliújság közös díszítése.
Ráhangolódás az órára mesével, beszélgetés, rajzolás, színezés, faliújság közös díszítése.
Ráhangolódás az órára mesével, beszélgetés, rajzolás, színezés, faliújság közös díszítése.
Az óra elején az optimista és a pesszimista attitűd közti különbséget úgy érzékeltettük, hogy egy-egy állításhoz kellett a tanulóknak optimista és pesszimista megjegyzést fűzni. Majd megnéztük Tali Sharot „Az optimizmus megváltoztatja a valóságot?” c.előadását, és beszélgettünk a tanulók saját tapasztalatai alapján arról , hogy az optimizmus valóban megváltoztatja-e a szubjektív és objektív valóságot, vagy hogy egy jó dologra való várakozás, boldoggá tesz-e? Ezt követően mindenki húzott egyet az általam elkészített kártyákból, és a pesszimistán indított állításokat pozitív módon fejezte be. Egymás mondatait a tanulók meghallgatták. Végül megnéztük a Harry Potter c. filmből a mumus szekrény részletet, és zárásul a tanulók párban osztották meg egymással legnagyobb félelmeiket, és próbáltak tanácsot adni egymásnak abban, hogy lehetne úrrá lenni azokon.
Az októberi boldogságóra témája: Az optimizmus
A Bolygó c. projektünk után a gyerekekhez közelálló témával folytattuk, így a dínók világába kalauzoltuk el őket, mely igen nagy sikert aratott.
A hét első napján megismerhették a kitartás, türelem szó jelentését, melyet Nógrádi-Szinyéri Tünde: Tüsi, a kis dínó… mesejelenetén keresztül ábrázoltam és a hét minden tevékenységébe beleszőttem.
A dínók világát, típusait, fajtáit, életmódját ismeretterjesztő, tudományos könyvek nézegetésével, beszélgetéssel sajátították el a gyerekek, mely a közösen készített kép megalkotásával teljesedett ki.
A „szebben látó” szemüveg elkészítése után a” szomorú és vidám” játék mindenkit mosolyra késztetett, ebben segítségünkre volt a tükör, mely szintén jó játéknak, felfedezésnek bizonyult. A „Van nekem egy szemüvegem…” mozgással kísért mondóka pedig izgalmassá varázsolta a napunkat, festés művészetét. (szemüvegen keresztül vizes ecsettel varázsoltuk elő a képeket.) A szülők bevonása, kedvcsinálása a boldogságórákra a „szebben látó szemüveg” megmutatása és felpróbáltatására épült.
„Mitől vagyok boldog? Milyen az optimista gyermek?” kérdésre adott válaszaikban, a „pozitív gyerek vagyok…” önbizalom növelő kártyák segítségével fogalmazták meg, hogyan érzik magukat, milyennek látnak másokat. Legtöbbször a külső jegyek domináltak, de a hét végére már volt, aki más szemmel gondolta végig válaszait.
Képes vagyok rá!…és tudni fogom… ösztönző, motiváló tábla (közösen készített), jó cselekedet dobókocka társasjáték és mozgásos feladatok, akadálypálya a dínók völgyébe, választási lehetőséget biztosított minden gyermek számára, s a pozitív megerősítő szavak önbizalmukat, mozgáskészségüket erősítették. A hangulat fokozására a Bagdi Bella: „Világomban minden rendben van…c.” CD-ről az 1, 2, 5 és a 8. számú dalokat hallgattuk, énekelgettük és a párostánc sem maradhatott el. A jól ismert „Ha jó a kedved üsd a tenyered…” dalocskát is többször játszottuk el, figyelmük, emlékezetük megerősítésére.
Az utolsó napon a heti aktivitásukért pozitív gondolatokat sugalló megerősítő könyvjelzőket húzhattak a gyerekek, melyet hazavihettek és anya vagy apa elolvashatott nekik, így ők is egy kicsit részeseivé válhattak a folyamatnak.
Plakátot készítettek a gyerekek montázstechnikával magazinból kivágott képek és színes papír felhasználásával.