Optimista vagyok!
Az optimizmus gyakorlása
Az órát beszélgetéssel kezdtük, tisztáztuk, mi is az az optimizmus, milyen az optimista ember. Aztánkipróbáltuk az Ördög – angyal c. játékot. Húztak egy kérdést és egyikük a pozitív oldalra próbálta meggyőzni a társát, míg én a negatív irányba biztattam a döntést. Nagyon élvezték, ahogy ráéreztek az ízére, hogy mennyire jól lehet optimstaként is érvelni, nem csak a negatív oldalt látva.
Utána felrajzoltam a táblára egy kezet, „A lehető legjobb énem” címmel, amibe felírtuk milyen témák mentén kell kitölteniük a saját kezüket.
Végül a táblára írt mondatokat próbáltuk pozitívan befejezni, úgy hogy mindenki kipróbálhassa benne magát.
2022. október Konyári Óvoda és Bölcsőde KATICA csoport
Boldogságóra – OPTIMIZMUS GYAKORLÁSA
A téma keretében az optimizmus szó jelentését igyekeztünk gyermeki szintre „emelni”! Fontos volt hangsúlyoznunk, hogy lássuk meg mindenben, mindenkiben a jót, a szépet, higgyünk abban, hogy minden jó irányba megy, minden sikerülni fog. Hiszen nem rossz gyerek az, aki néha eleven, aki néha ellenkezik velünk. Inkább próbáljuk meg minden helyzetben kihozni a gyerekekből a legjobbat, hangsúlyozzuk jó tulajdonságaikat, ügyességüket. Ha van olyan, ami nem sikerül, próbáljuk meg újra és újra, bízva abban, hogy egyszer – biztosan – sikerülni fog.
A téma feldolgozásaként ízletes gesztenyegolyókat készítettünk. Mindenki formázhatta a kekszes-gesztenyés masszát, és lám-lám mindenkinek szép formás „golyócskája” készült, mindenki bízott magában, hogy meg tudja csinálni, hogy neki is sikerülni fog. Biztattuk, dicsértük, segítettük egymást a tevékenység során. Közben arról is beszélgettünk, hogy a közelgő versmondó napon mindenki bátran és ügyesen el tudja majd szavalni a „saját” versét!
Marcali Noszlopy Gáspár Általános és Alapfokú Művészeti Iskola
A gyerekek olyan képeket gyűjtöttek, ahol mosolyogtak az emberek. Sorba rendezték őket, hogy ki a legboldogabb. Elmondták azt is, hogy mit gondolnak, mitől van mosoly az arcukon.
Először részletesen értelmeztük az optimizmus és a pesszimizmus fogalmát, példákkal illusztrálva.
(Otthon is beszélgettek a gyerekek a témáról a szüleikkel.)
A tankönyvben található aktuális idézeteket nyomtatott formában megkapták, egyesével felolvasták (mindegyiket más-más), és közösen értelmeztük. a tartalmukat, majd megnéztünk egy rövid motivációs videót – A. Schwarzeneggertől – a pozitív hozzáállásról, kitartásról, sikerről.
Az idézeteket a gyerekek átmásolták a napsugarakra, kedvük szerint az aláírásukkal ill. kis rajzokkal kiegészítve, személyesebbé téve az alkotásaikat.
Lengyel Laura Óvoda Napsugár Tagóvoda
Terméseket gyűjtöttünk s találgattunk, mi mindent tudnak nekünk adni a természet ajándékai. Kipróbáltuk milyen közösen alkotni egy képet, egy kocsit. Majd Mi van a takaró alatt?játékot játszottunk, amit hihetetlen örömmel éltek meg kicsinyeink, és abba sem akarták hagyni. „Olyan jó volt ez a játék” óvónéni! Megerősített abban, hogy adni jó és ezt adom tovább.
Hám János Római Katolikus Teológiai Líceum
Az optimizmus gyakorlása
Az elemi osztályosokkal megtekintettük a Vitéz Bakarasznyi János című bábelőadást egy októberi délelőtt. Nagyon élvezetes volt a gyerekek számára, ugyanis sok zenei élményben volt részük, amikor megszólaltak a népmesei hangelemek, a furulyahang, az ostorcsapás, a harangocska, csengő és különböző egyéb számukra érdekes hang… A mese mondanivalója nagyon optimista kicsengésű volt. A kis Bakarasznyi János vitézségével győzelmet aratott a gonosz erők felett. Hátrányos termete sem akadályozta meg abban, hogy szembeszálljon a rosszal, és győzzön.
A tanterembe visszatérve beszélgettünk, eljátszottunk pár fontos jelenetet, beleélhették magukat ebbe a szerepbe. Megbeszéltük, milyen hiányosságokkal rendelkezhet egy ember, de mik azok a pozitívumok, amik igazán naggyá, hőssé, vitézzé tesznek bennünket. Ezután varázstükörbe néztünk, hogy megláthassuk a mi pozitívumainkat: barátságos, kedves, jóravaló, megbízható, kitartó, Istenszerető. A varázstükörben felfedezett önmagunkat le is rajzoltuk, hogy azt kitéve a szobánk falára, vagy az íróasztal polcára, mindig láthassuk magunk előtt, amikor arra szükségünk lesz.
Renn Renáta tanítónő
Az óra elején megbeszéltük a gyerekekkel az optimizmus jelentését. Az életben történnek rossz helyzetek, események, de tehetünk az ellen, hogy hogyan gondolunk rá. Hiszen minden rosszban van valami jó.
Lehet akár szakadó eső, de a mi kezünkben van az irányítás, hogy mit teszünk ellene. Hiszen az eső ellen foghatunk egy esernyőt/esőkabátot, amivel elkerülhetjük a megázást. Az esernyő a pozitivizmus eszköze, hiszen foghatunk általa jó gondolatokat:
– Esik, de nem gond, mert az élőlényeknek szükségük van rá.
– Esik, de így legalább a levegő friss lesz.
– Esik, de nem eshet örökké.
Valamint történhet olyan, hogy esik az eső, miközben kisüthet a nap és így élvezhetjük a gyönyörű szivárvány színeit. Ilyenkor láthatjuk az élet színes oldalát, csak arra kell törekednünk, hogy látni is akarjuk az életet, ne csak nézzünk vele.
A foglalkozás elején megismerkedtünk az optimizmus szóval, ennek jelentésével, hiszen a gyerekeknek ez még újdonság volt. A varázsszemüveges mese mindenkit elvarázsolt és a szebben látó mondóka megtanulásával már el is feledtünk minden rosszat. A közös játékok során sokat nevettünk és a foglalkozás végén a Boldogságvárunk második lépcsőfoka is megtelt a foglalkozás jelével.