Bagolymese segítségével sor került az optimista gondolkodás gyakorlására.
Az optimizmus gyakorlása
2.Az optimizmus gyakorlása
Helyszín: Szapáry utcai óvoda
Csoport: Levendula, vegyes csoport, 3-7éves korosztály
Feltöltő: Katona-Timár Nikoletta, óvodapedagógus
Október hónap témája: Az optimizmus gyakorlása
Az optimista ember minden helyzetben a legjobbat keresi.
A gyerekeket meg kell tanítani az optimizmusra, mert az optimisták ellenállnak a tehetetlenségnek, a megoldhatatlan problémákkal szembenéznek és nem adják fel. Optimista emberként, elgondolkodunk a minket érő dolgok okairól. A sikeres cselekvés óvodás korban arról szól, hogy felnőtt segítségével az óvodás kitart a kihívások során és legyőzi az akadályokat.
Beszélgetés során a következő kérdéseket vitatjuk meg:
– Mi a pesszimizmus?: reményszegett állapot, jövőtől való félelem ( másnaptól, feladatoktól, helyzetektől), aggódás, izgulás, önbecsülés hiánya ( nem tudom megcsinálni, nekem ez nem megy, stb)
– Hogyan gondolkodom, ha optimista vagyok?
Bármit elérek, ha energiát teszek bele, ha segítséget kérek. A nehéz helyzetekben is találok jót.
Ha kiközösítenek, nem barátkoznak velem, megpróbálom más szemüvegen át nézni őket. -Hogyan kapcsolódhatok be a játékukba? – főzök nekik finomat, meghívom őket vendégségbe. -lásd csatolt kép.
Pozitív gyerek vagyok c dal- Bagdi Bella
Téma feldolgozása a Tódi Törpe varázsszemüvege című mesével.
Gondolkodtató kérdések a boldogságóra kézikönyv 73. oldaláról.
Tükörjáték. szembe álltunk a tükörrel, elmondták a gyerekek a tükörbe nézve hogy ők miben jók, akinek nem ment, segítettünk.
Kiválasztottuk azt a zenét, melyet mindenki nagyon szeret az osztályban. Erre kötetlenül táncoltak a gyerekek. Majd vidámságot kifejező szavakat gyűjtöttünk. Ezután csapatokat alkottak a gyerekek, és folyóiratokból, újságokból kivágott képek segítségével elkészített az optimista montázst, majd mindegyiknek címet is adtak. Az alkotás közben meghallgattuk a hónap zenéjét is.
Elkészítettük az „Optimizmus fáját”
Közösen ragasztottuk fel a faleveleket.
Előtte Mindenki kiválasztott egy ágat,ahol el szeretné helyezkedni,majd ráírtuk(némi segítséggel a pozitív gondolatokat)
„A sok rossz között az icipici jót megkeresni… s arra koncentrálni… az egyetlen gyógyszer.” (Jókai Anna)
Az optimista ember minden helyzetben, minden dologban a legjobbat keresi.
„A legtöbb gyerek természeténél fogva pozitív, míg a felnőttek zöme láthatóan az élete nagy részét annak szentelte, hogy kitörölje magából a pozitív hozzáállás képességét.” (Ant Middleton)
A foglalkozás célja, hogy a gyermekek megtanulják mindenben meglátni a jót, tudjanak örülni mindennek, és pozitívan tekintsenek továbbra is a jövőbe.
A témafeldolgozás első mozzanataként a Pozitív gyerek vagyok, és a Világomban minden rendben van című dalokat énekeltük, majd meghallgattuk A szomorú királykisasszony c. mesét. Kézműves foglalkozáson belül a pitypang szőrbóbitás repülő magjait rajzoltuk meg, amely során arról beszélgettünk, hogy minden problémánkat, félelmünket elengedünk és az életre, a vidámságra koncentrálunk. A foglalkozást optimista mondatok megfogalmazásával fejeztük be.
Beszélgetőkör: Optimizmus jelentése, pozitív hozzáállás erősítése,
zenehallgatás: Pozitív gyerek vagyok, világomban minden rendben van
Mesehallgatás:Tódi törpe varázsszemüvege
Játék: Tükörjáték
Varázsgömb készítése
Optimista ajándékot készítettunk bátoríto szavakkal.
Bár magával a szóval, hogy optimizmus a gyerekek csak a boldogságóra alkalmával találkozhattak, sikerült a jelentését megértetni. A tevékenységet a relaxálás után, a Szomorú Szilárd-Boldog Blanka játékkal folytattuk, és a mese meghallgatása után, mindenki elkészíthette a varázsszemüveget, amin keresztül mindent szépnek(pozitívan) látunk.
Boldogságórán az optimizmus témakörét dolgoztuk fel a diákokkal. Az óra elején közösen próbáltuk megfejteni, hogy mit jelent az optimizmus, pesszimizmus és a realizmus. A gyerekek saját történeteiken keresztül és példamondatokon keresztül próbálták elmagyarázni, hogy mit jelentenek az előbb felsorolt fogalmak. Véleményvonalat alkottunk, ahol az egyik oldalra azok a diákok álltak, akik magukat optimista szemléletűnek tartják, középre inkább a realistának mondható diákok és a másik oldalra a pesszimista beállítottságú diákok álltak. A véleményvonalban megbeszéltük, hogy ki miért állt arra helyre és miért tartja magát optimistának. Nagyon sok saját történet előjött és igazából egy szép beszélgetés alakult ki. Ez nagyszerű zárása volt az órának. A diákok megértették a pozitív/optimista életszemlélet fontosságát és azt is megbeszéltük, hogy az még nem oldott meg semmilyen problémát, ha szomorúak, vagy mérgesek voltunk valami miatt. A programhoz még hozzá kapcsolódott, hogy a hónap végén rendőrségi látogatáson voltunk, ahol régi börtöncellákat is megnéztünk és a rendőrkapitány említette, hogy pozitív hozzállással és viselkedéssel a rabok is előbb szabadulhatnak, illetve megváltozhatnak teljesen pozitív irányba.