Az optimizmus témában készítettünk egy „optimizmus kereket”. A mi tanulóink nem kommunikálnak verbálisan, így alternatív kommunikációs eszközökkel társalgunk. Az optimizmus kerékkel, minden napunkat egy pozitív gondolattal indítottunk. A téma zárásaként, vidám, vicces lufikkal készítettünk csoportképet, majd ezekkel a lufikkal tettük vidámabbá, csoportunk dekorációját.
Az optimizmus gyakorlása
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Enyhe értelmi fogyatékos tanulók általános iskolája
Tisztaforrás csoport
Azt, hogy milyen módon látjuk magunkat a tükörben, éppen aktuális hangulatunk is meghatározza. A pozitív gondolatok, az optimizmus jellemzőiről beszélgetés, jó irányba terelte a tanulók hangulatát. Az időjárás is kegyes volt hozzánk. A napsütés, kellemes idő, a téma jó munkakapcsolatot eredményezett. Szerették a feladatot, jó kedvvel dolgoztak.
Mindenkinek lett egy saját varázstükre.
A tükör a mesét is előhozta. A gyerekek kritikája, sajátosan került megfogalmazásra: – A boszorkány, a gonosz hiába néz a tükörbe, akkor is látszik ki ő. Viszont ha mi mosolygósan, kedvesen, nézünk a tükörbe, akkor segíthet, hogy bátrabban oldjuk meg a feladatokat, javítsuk a helyzetünket. A mosoly segíthet, hogy vidámabbak legyenek azok is, akik bennünket látnak.
Hevesvezekényi Gyermeksziget Óvoda
Szél fúvása, esőcseppek kopogása, falevelek zizegése
Karancslapujtői Kastélykert Óvoda
A gyerekekkel a Tódi törpe szemüvege című mese után beszélgettünk arról, mi az optimizmus, feltettük a varázsszemüveget és mindenki sokkal szebbnek, színesebbnek látta a körülötte lévő világot. Meghallgattuk Gryllus Vilmos előadásában az Őszi falevél című dalt, imitáltuk a falevelek táncát. Jól érezték magukat a gyerekek, sok pozitív eseményről, élményről számoltak be.
Balatonfüredi Fekete István Általános Iskola, 8230 Balatonfüred Iskola u. 2.
A gyerekekkel megbeszéltük az optimizmus fogalmát. Beszélgettünk arról, hogy hogyan tudunk egyre jobban optimista emberré válni. Beszéltünk arról, hogy mi miatt szoktunk szomorkodni és mi miatt lehetünk vidámak.
Feladatnak a táncoló faleveleket választottuk.
Balatonfüredi Fekete István Általános Iskola, 8230 Balatonfüred Iskola u. 2.
A gyerekekkel megbeszéltük az optimizmus fogalmát. Beszélgettünk arról, hogy hogyan tudunk egyre jobban optimista emberré válni. Beszéltünk arról, hogy mi miatt szoktunk szomorkodni és mi miatt lehetünk vidámak.
Feladatnak a táncoló faleveleket választottuk.
Bp. I. Kerületi Kosztolányi Dezső Gimnázium
Osztályfőnöki órán az optimizmus témájához kapcsolódóan megkértem a gyerekeket, hogy fogalmazzák meg társaik erősségeit, pozitív értékeit. Mindenkinek volt egy saját névvel ellátott papírja, amelyeket körbeadtunk, így sok pozitív vélemény megfogalmazódott. Nagyon jó volt látni, hogy valóban mindenki írt, mindenkiről. A legjellemzőbb véleményekből plakátot készítettünk, ami egész tanévben a terem falát díszíti.
Ezt a témát a természet napos oldaláról közelítettük meg. Szerencsére az időjárás is kedvezett nekünk, sokat sütött a nap, igazi csavargós, kirándulós időt fogtunk ki.
A szeptemberi jótettek által tele lett az óvónénik gesztenyés hálakosara, melyért jutalom kirándulást kaptak a gyerekek. Itt találkoztunk az optimista esernyővel, amitől igazán jókedvünk keveredett. Levélangyalkákat készítettünk, levéleső alá álltunk, levél csatáztunk. A lehullott falevelek között táncra perdültünk , majd átváltoztunk falevelekké és mozgásukat utánoztuk.
Gesztenyét, leveleket, terméseket gyűjtöttünk, melyekre mosolygós arcokat varázsoltunk és berendeztük velük a terepasztalunkat. Közösen kitaláltunk egy rövid történetet az erdei óvodáról, ahová állatgyerekek jártak. Címet adtunk neki: Vidámság az erdei óvodában.
Úgy gondolom, vidámsággal töltöttük meg a Nyuszi csoport októberét, melyeket képeink tükröznek.
Az órákat az optimizmus, pesszimizmus fogalmának tisztázásával kezdtük. A tanulók mindennapi tevékenységeiből válogattunk példákat, majd megbeszéltük, hogy miért is jó optimistaként szemlélni a világot. Ehhez távlati célokat is fogalmaztunk meg szóban és írásban egyaránt. A kamaszkorban különösen fontosnak tartom, hogy a pozitív életszemléletet erősítsük a gyermekekben, így az órák végén megszületett az ehhez kapcsolódó plakát is.
Az erre szánt időt mindig meditációval zártuk.
Az optimizmus hónapjában zenével, tánccal kezdtük a foglalkozást. Azután az „Almát szedj, ügyesedj, szőlőt szedj, ügyesedj” mozgásalapú relaxációs gyakorlatot végeztük el. Színezővel folytattuk: egy király és királynő arcát kellett kiegészíteni szemmel, orral, szájjal úgy, hogy az arc boldogságot, örömöt mutasson. A feladatot nagyon élvezték, remek kiegészítsék születtek, még bajszokat is kaptak a királyok. A színezés közben újra meghallgattuk a hónap dalát. Megfejtettünk egy rejtvényt: „Mi a jó a mai napban?” Válasz: Hogy képesek vagyunk meglátni a jót. Ezután következett a mesehallgatás: James Dean: Peti, a macska és a négy szökevény gomb meséje. Megbeszéltük a mese tanulságát. Az első foglalkozást meditációval zártuk.
A második foglalkozást megint zenével, tánccal kezdtük. Átbeszéltük ez elméleti hátteret, pozitív gondolatokat gyűjtöttünk. Ezután mindenki lerajzolta magát, és választott egy pozitív gondolatot. Elkészítettük a tablót: mindenki kivágta a magáról készült rajzot, a szövegbuborékot a leírt mondattal. A meséhez kapcsolódóan a gyerekek is ragasztottak fel gombokat, és lett a tablón 1-2 elgurult gomb is. A foglalkozás végén összegyűjtöttük, hogy milyen gondolatokkal lettek gazdagabbak, mit viszünk magunkkal az óráról. Nagyon örültem neki, hogy sokkal jobban keresik a dolgok, események pozitív oldalát, mint a tavalyi foglalkozásokon. A második foglalkozást is meditációval zártuk.
Nagy örömmel vettem észre, hogy a Boldogságóra program során, sok tapasztalattal leszünk/lettünk gazdagabbak: nemcsak a gyerekek, hanem jómagam is. Mikor bejelentem nekik, hogy Boldogságóra következik, mindig hangosan éljeneznek, örömmel várják a foglalkozásokat.