Elérkezett az október! A hónap témája az Optimizmus! Nagyon sokat beszélgettünk a gyerekekkel erről a témáról, mit is értünk ez alatt, mindenben lássuk meg a szépet is, a jót is, feltettük az optimálisan látó szemüveget! Nagyon tetszett a gyerekeknek a Pozitív, pozitív gyerek vagyok… zene, boldogan táncoltak rá. Mi voltunk ám a kis szűcsök is- Megnyílott a bundavásár versike mondogatás közben, fűzfalevélből készítettünk a süninek bundát. 4. Az állatok világnapja alkalmából, minap ahogy kimentünk az udvarra friss levegőt szívni, megláttunk egy icike-picike kis gyíkot. Jól szemügyre vettünk, megbeszéltük mien színű, hogy néz ki, hol él, mit eszik. Érdeklődéssel figyelték a gyerekek a természetet! 6. A gyaloglók világnapja alkalmából elmentünk sétálni, mikor a zebrához értünk, megbeszéltük, hogy balra nézünk-jobbra nézünk, ha nem jön semmi figyelmesen, csendesen átmegyünk. 24. Az origami világnapja alkalmából elkészítettük a sünbirodalmunkat ( sünmama+ 7 kis sün). Megbeszéltük, hol vészelik át a hideget a sünik, (az avarban) tettünk nekik kipréselt falevelek és zsirkrétával kiszínezett színes leveleket és hogy legyen mivel táplálkozniuk Sünmama hátára tettünk néhány almát. Összefoglalva: tartalmas, érdekes témánk volt, ami nagy érdeklődéssel töltötte el a gyerekeket!
Az optimizmus gyakorlása
A téma feldolgozását relaxációval kezdtem. Hangokat hangoztattunk levegő kifújásával. Örömmel utánoztak a 3 éveseim. Majd „rongybabává varázsoltam” őket. Jól utánozták a kívánt mozgássort. Beszélgetést nem kezdeményeztem a témáról. Nincsenek még megfelelő ismereteik, szókincsük, kiratrásuk. A témához kapcsoló mesét a saját szavaimmal mondtam el röviden. Majd egy-egy szemüveget ábrázoló színező színezésével zártam a tevékenységet. Színezés közben meghallgattuk a témához kapcsolódó dalt.
Október hónapban próbáltuk az élet pozitív oldalát nézni. Hogyan lássuk meg magunkban a jó tulajdonságokat és ezekre koncentráljunk.
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola Őri Bibó István Általános Iskolai Tagintézmény
Beszélgettünk az optimizmus elméleti hátteréről: értelmeztük az optimista és a pesszimista szó jelentése közti különbséget, konkrét iskolai példákkal alátámasztva. Beszélgettünk az osztályközösségről, a tanulmányi és viselkedésbéli helyzetről: a gyerekek is tapasztalják, átélik, hogy a kamaszkorba érve kicsit felfordul az életük, passzívvá, közömbössé, befelé fordulóvá válnak. Elkészítettük a gyerekekkel az optimista szemüveget. Elmesélték, hogy mit szeretnének az életben optimistábban látni.
Óra eleji meditációt követően, motiváló idézeteket tekintettünk át, mindenki úzott egyet, amit átadhatott egy osztálytársának, jókívánságként. A z idézetek jelentéseinek megbeszélése után mindenki elkészítette az „optimista szemüvegét”, amit viselve minden jónak tűnik. Az órát beszélgetőkörrel zártuk, ahol tanácsokkal láttuk el egymást, mi mindent lehet vinni a mindennapi rutinunkba, hogy jobb angulatban teljenek napjaink.
Boldogságóra október: optimizmus
Mivel most új osztályt kaptam, igyekeztem új feladatsorokat is kitalálni. eddig sokat dolgoztam kártyákkal (OH) és mesékkel, most újítottam egy kicsit:
1.Rajzolásos feladat: Mi van benned rajzold le! Engedd, hogy a kezed irányítson!
Majd reflektáltak a tanulók, hogy mi volt bennük a rajzolás során, vagyis milyen gondolatok és érzések jelentek meg bennük:
vágyak és célok, fáradtság, egy személy, aki fontos nekik, holnap péntek, szombaton születésnapja lesz, célhoz vezető utak, volt 2 tanuló, akinél semmi sem jelent meg, de a célok több embernél.
2. Kádár Annamária: Valódi példaképek c. kötetből olvastam fel az osztálynak Vecsei H. Miklós életét, majd utána megnevezték a tanulók, hogy milyen gondolatok ébredtek fel bennük a történet kapcsán: Az alábbi vélemények születtek:
2 tanuló like jelet mutatott
tetszett nekik, hogy a szereplő bizonyítani akart
motiválata őket a történet
a fiú tanult a hibájából, ezt több tanuló is megemlítette
nem a többséget követte
küzdött és másnak is segített
lerakta a telefont
Sherloch Holmes idézete tetszett egy tanulónak: „Az ördög a részletekben rejlik”
telefonos volt és tett ellene
volt, aki látta a szereplőt színházban Nemecsek Ernőként
3. Majd felolvastam nekik Az optimista hitvallást, amit már hallottam Bagdi Bellától
„Ígérd meg magadnak, hogy..”
Nagyon tetszett a tanulóknak.
4. Majd könyvjelzőt kapott mindenki, amit az előző osztályomba járó fiútól kaptam jutalmazás céljából. A 4 féle könyvjelzőn idézet volt, amit felolvasott egy-egy tanuló. a könyvjelzőket az irodalmi szöveggyűjteménybe tettük. Ha bármikor elolvassák az idézetet, eszükbe jut majd az óra.
A gyerekekkel optimista és pesszimista napszemüvegeket készítettünk különböző élethelyzetekre, hogy a gyerekek megértsék, életszemléletünktől is függ, hogyan értékeljünk az utunkba kerülő nehézségeket.
Az Állatok Világnapján ellátogattunk egy közeli kutyamenhelyre a Mancs a Szívben Állatvédő Egyesülethez. Vittünk a kutyusoknak kutyatápot és két kutyát elvihettünk sétálni is a közeli parkba. A menhelyen vegyes érzéseink voltak, de örültünk, hogy mi is segíthettünk egy kicsit az ott élő állatokon. Az állatvédelmi témahét keretein belül csatlakoztunk egy jó kezdeményezéshez, melynek célja, hogy az állatvédelemre és felelős állattartásra hívja fel a figyelmet. Hiszek az állatvédelem-pedagógiában! A jövő állatbarátai a mai osztálytermekben nőnek fel. Az állatvédelem-pedagógia a gyermekek számára a természettel és az állatokkal való kapcsolat mélyítését jelenti. Általuk megtanulhatjuk a fenntartható és empatikus életmód alapjait, melyekre a jövőnk épülhet.
Hiszem, hogy az állatszerető gyermekekből állatszerető felnőttek válnak.
Azt hiszem, visszatérő kutyasétáltatók leszünk. Ezen a boldog, optimista napon közösen töltődtünk: ők is, mi is.