E havi téma keretén belül a gyerekek megismerkedtek az optimizmus fogalmával. Nagyon tetszett nekik A szomorú királykisasszony c. mese,ami felvezette a témát. Alakítottunk egy kört,és mindenki elmesélte,ki milyen rossz helyzetbe került már élete során. Majd ezekre kerestük az optimista hozzáállást. Előzetesen kértem,hogy hozzanak magukkal újságokat, melyekből keressük az optimista arcokat,ezekből kollázst készítettünk, így mindenki megalkothatta a saját optimista tábláját. Majd az elkészült darabokból elkészítettük a faliùjságunkat. Azóta is, ha valami szomorú helyzetbe keveredik valaki, megpróbálunk optimistán hozzáállni a helyzethez.
Az optimizmus gyakorlása
A zene segít átlendülni a mélypontokon, felvidít, összeköt, gyógyít.
Flashmobot tartottunk Bagdi Bella: Világomban minden rendben van című dalára az udvaron, a nagyszünetben.
Beszélgettünk az optimista, pesszimista szemléletről. Lerajzolták a gyerekek a boldog, örömteli élményeiket, melyekre szívesen gondolnak a borús napokon.
Ezt követően kiválasztottuk az Iszkiri zenekar Jön a mamut c. számát, melyet gyakran hallgatunk, ez a kedvencük, mert optimizmussal tölti el őket. Táncoltunk rá közösen, önfeledten.
A meleg, időnként nyarat idéző időjárás gyönyörű őszi környezetet varázsolt az óvoda udvarára, környezetére. Gyakran verőfényes napsütésben tölthettük mindennapjainkat. A hetek múlásával egyre színesebbé vált környezetünk, egyre vastagabb avarréteg képződött a fák alatt.
Kirándulást tettünk a városi Sétakertbe, ahol vadgesztenyét, színes faleveleket gyűjtöttünk. Megfigyeltük a szökőkút halainak mozgását, a fatuskókon növekvő csoportos gombákat. A vasúti hídról letekintve láttuk az alattunk elsuhanó vonatokat, közlekedtünk gyalogosan és autóbusszal.
A téma feldolgozását többféle módon valósítottuk meg. A foglalkozásokat relaxációs gyakorlatok sorával kezdtük, mint a „Napimádás”, a „Fújj, fújj”, vagy az „Égig érő fa vagyok” kezdetűek. Utánoztuk a szél fújását, a levelek zizegését, az őszi eső, a fáról lepotyogó vadgesztenyék és az esőcseppek hangját. Közben őszi mondókákat, verseket, dalokat tanultunk és gyakoroltunk, mint a Gombának van kapja; Süni, süni, sünike; Nemes Nagy Ágnes: Gesztenyefalevél; Szállnak, szállnak, peregnek a levelek; vagy éppen Gryllus Vilmos: Őszi falevél kezdetű dala.
Az egyik délután az óvoda udvarába tévedt sündisznócskát találtunk, kinek még néhány nap elteltével is levélkupacok sorát gereblyézték össze a gyerekek, hogy meleg szálláshelyet biztosítsanak számára. Őszi virágokat ültettünk közösen a virágágyásokba, rácsodálkozva a krizantémok árvácskák sokszínűségére.
A kiránduláson és az óvoda udvarán gyűjtött faleveleket lepréseltük, majd felhasználtuk a „Kicsi gesztenye” és a „Csodakép” projektünk megvalósítása során. Mosolygós sündisznócskát készítettünk gesztenyeorral. Az elefánt ormánya című mesében szereplő állatokat is készítettük: a kicsik és középsősök az előre kinyomtatott körvonalas rajzokat levelek felragasztásával keltették életre, míg a nagycsoportosok a lapra ragasztott faleveleket egészítették ki a végtagok megrajzolásával. Közben megfigyeltük a falevelek változatos alakját, méretét, színezetét, bővítettük szókincsünket a különböző fafajták nevével, a növényrészek megnevezésével. Beszéltünk a fák élőlények életében betöltött szerepéről is, folyamatosan fogyasztottunk az őszi gyümölcsöket, zöldségeket.
Elmeséltem Bezzeg Andrea: Tódi törpe varázsszemüvege című meséjét, melyhez aztán mindenki kiszínezhette, vagy hüvelyk- és mutatóujja összeérintésével létre hozhatta saját varázsszemüvegét, melyen megcsodálhatta az őt körülvevő csodálatos világot.
A minden érzékszervre ható, valóságon alapuló, cselekvő tapasztalatszerzés során a gyerekek sok pozitív megerősítést, visszajelzést, új ismeretet szerezhettek. Tevékenységeik során sikerélményhez jutottak, mely javította testi-lelki jólétüket, és megtanulták: ha valami nem sikerül elsőre, akkor sem kell elkeseredni, mert „Gyakorlat teszi a mestert!”
Zsadányi Tündérkert Óvoda
5537 Zsadány, Béke u. 56.
OM:201770
Csoport: Méhecske
Pedagógusok: Balázsné Barta Anikó Judit óvodapedagógus, Sallai Anikó pedagógiai asszisztens
Időszak: 2022. 10. 17. – 2022. 10. 21.
Módszer:
Bemutatás, Értékelés, Hibajavítás, Magyarázat, Szemléltetés, Beszélgetés, Segítségnyújtás, Dicséret
Foglalkoztatási forma: Csoportos, Egyéni, Mikrocsoportos
Heti terv címe: Ősz-A természet „kincseivel”!
Bevezetés: Az előző héten már ismerkedtünk az avarral, a mesén és a verseken keresztül. Folytatjuk mindezt a természetben, megfigyeljük, megtapasztaljuk, megtapintjuk, gyűjtjük a természet kincseit (szél, napsütés. eső, köd, levelek, színek, formák, gesztenye, makk…)
HÉTFŐ:
Mindennapi mozgás:
Cél: Egészséges életmód alakítása, mozgásigény kielégítése., Megfelelő mozgás tapasztalat biztosítása.,
Feladat: Akarati tulajdonságok fejlesztése az aktív részvételre való ösztönzéssel., Baleset elkerülésére való odafigyelés fejlesztése., Együtt mozgás során aktív ösztönzés részvételre.,
Tevékenységek: Jön az eső, Fújja a szél a fákat. Mondókával egybekötött mozgásos játékok
Ének, zene, énekes játék, gyermektánc
Cél: Az éneklés, énekes játékok megkedveltetése., Élményekből fakadó éneklési kedv fejlesztése.,
Feladat: Egymásra való odafigyelés fejlesztése a körbejárás, együtt mozgás segítségével., Erkölcsi nevelés a szabályok betartásával.,
Tevékenységek: Kiszáradt a diófa (ÉNO104.) De jó a dió, Gryllus: Ősz szele zümmög, Gryllus: Őszi falevél
Közben zenehallgatás! A Boldogságóra program optimizmus dalának meghallgatása! (Bagdi Bella: Pozitív gyerek vagyok)
Külső világ tevékeny megismerése
Cél: Sokoldalú ismeretszerzés az őszről, tulajdonságairól, az időjárás változásairól.
Feladat: Környezettudatos magatartás, és szemlélet alakítása, formálása., A természet kincseinek felfedeztetése, a természet szeretetére, óvására nevelés.,
Tevékenységek: Az őszi természetben megfigyeljük, megtapasztaljuk, megtapintjuk, gyűjtjük a természet kincseit (szél, napsütés. eső, köd, levelek, színek, formák, gesztenye, makk…) A Boldogságóra program 2. hónapjának témája: Az optimizmus gyakorlása
Közben zenehallgatás! A Boldogságóra program optimizmus dalának meghallgatása! (Bagdi Bella: Pozitív gyerek vagyok)
KEDD
Mindennapi mozgás
Cél: Egészséges életmód alakítása, mozgásigény kielégítése., Megfelelő mozgástapasztalat biztosítása.,
Feladat: Akarati tulajdonságok fejlesztése az aktív részvételre való ösztönzéssel., Baleset elkerülésére való odafigyelés fejlesztése., Együtt mozgás során aktív ösztönzés részvételre.,
Tevékenységek: Jön az eső, Fújja a szél a fákat, Mondókával egybekötött mozgásos játékok.
Közben zenehallgatás! A Boldogságóra program optimizmus dalának meghallgatása! (Bagdi Bella: Pozitív gyerek vagyok)
Verselés, mesélés
Cél: Beszédkedv felkeltése., Gyermekek érzelmi, értelmi és erkölcsi fejlődésének segítése., Mese-és versélmény komplexitásának kibontása.
Feladat: Közösség alakítása egymásra való odafigyeléssel, alkalmazkodással, együttescselekvéssel., Mondókák és versek mondásakor a tiszta hangképzésre, a helyes artikulációra való ösztönzés., Szókincsbővítés,
Tevékenységek. Nemes Nagy Ágnes: Gesztenyefalevél Csoóri Sándor: Dióbél bácsi, László Gyula: Szálló levelek, Fésűs Éva: Sündisznócska,
Zelk Zoltán: Őszi mese
Rajzolás, festés, mintázás, kézimunka
Cél: Esztétikai érzékenység, szép iránti nyitottság, igényesség alakítása., Kreativitás fejlesztése.,
Feladat: A gyerekek érdeklődését felkeltő vizuális élmények biztosítása, A gyermeki kíváncsiság felkeltése és a spontaneitás fejlesztése.,
Tevékenységek: Festés különböző színekkel, Gesztenyefutam (gesztenyék célba juttatása)
Közben zenehallgatás! A Boldogságóra program optimizmus dalának meghallgatása! (Bagdi Bella: Pozitív gyerek vagyok)
SZERDA
Mindennapi mozgás
Cél: Egészséges életmód alakítása, mozgásigény kielégítése., Megfelelő mozgástapasztalat biztosítása.,
Feladat: Akarati tulajdonságok fejlesztése az aktív részvételre való ösztönzéssel., Baleset elkerülésére való odafigyelés fejlesztése., Együtt mozgás során aktív ösztönzés részvételre.,
Tevékenységek: Fussunk, fussunk, szaladjunk, Hüvelykujjam almafa, Molnár Orsi: Ugi-bugi, Fújja a szél a fákat.
Ének, zene, énekes játék, gyermektánc
Cél: Az éneklés, énekes játékok megkedveltetése., Élményekből fakadó éneklési kedv fejlesztése.,
Feladat: Egymásra való odafigyelés fejlesztése a körbejárás, együtt mozgás segítségével., Erkölcsi nevelés a szabályok betartásával.,
Tevékenységek: Gryllus: Ősz szele zümmög, Kiszáradt a diófa (ÉNO104.) Gryllus: Őszi falevél, De jó a dió.
Közben zenehallgatás! A Boldogságóra program optimizmus dalának meghallgatása! (Bagdi Bella: Pozitív gyerek vagyok)
Külső világ tevékeny megismerése
Cél: Sokoldalú ismeretszerzés az őszről, tulajdonságairól, az időjárás változásairól. A természet kincseinek felfedeztetése, a természet szeretetére, óvására nevelés.,
Feladat: Környezettudatos magatartás, és szemlélet alakítása, formálása.,
Tevékenységek: Az őszi természetben megfigyeljük, megtapasztaljuk, megtapintjuk, gyűjtjük a természet kincseit (szél, napsütés. eső, köd, levelek, színek, formák, gesztenye, makk…) A Boldogságóra program 2. hónapjának témája: Az optimizmus gyakorlása.
Közben zenehallgatás! A Boldogságóra program optimizmus dalának meghallgatása! (Bagdi Bella: Pozitív gyerek vagyok)
CSÜTÖRTÖK
Mindennapi mozgás
Cél: Egészséges életmód alakítása, mozgásigény kielégítése., Megfelelő mozgástapasztalat biztosítása.,
Feladat: Akarati tulajdonságok fejlesztése az aktív részvételre való ösztönzéssel., Baleset elkerülésére való odafigyelés fejlesztése., Együtt mozgás során az aktív ösztönzés részvételre.,
Tevékenységek: Fussunk, fussunk, szaladjunk, Molnár Orsi: Ugi-bugi, Fújja a szél a fákat, Mondókával egybekötött mozgásos játékok.
Közben zenehallgatás! A Boldogságóra program optimizmus dalának meghallgatása! (Bagdi Bella: Pozitív gyerek vagyok)
Verselés, mesélés
Cél: Beszédkedv felkeltése., Gyermekek érzelmi, értelmi és erkölcsi fejlődésének segítése., Mese-és versélmény komplexitásának kibontása.,
Feladat: Közösség alakítása egymásra való odafigyeléssel, alkalmazkodással, együttescselekvéssel., Mondókák és versek mondásakor a tiszta hangképzésre, a helyes artikulációra való ösztönzés., Szókincsbővítés
Tevékenységek: Nemes Nagy Ágnes: Gesztenyefalevél CsoóriSándor: Dióbél bácsi, László Gyula: Szálló levelek, Fésűs Éva: Sündisznócska, Zelk Zoltán: Őszi mese, Az elefánt orrmánya.
Rajzolás, festés, mintázás, kézimunka
Cél: Esztétikai érzékenység, szép iránti nyitottság, igényesség alakítása., Kreativitás fejlesztése.,
Feladat: A gyerekek érdeklődését felkeltő vizuális élmények biztosítása, A gyermeki kíváncsiság felkeltése és a spontaneitás fejlesztése.,
Tevékenységek: Őszi levelekből állatok formázása, Mosolygós arcú gesztenyefigurák készítése
Közben zenehallgatás! A Boldogságóra program optimizmus dalának meghallgatása! (Bagdi Bella: Pozitív gyerek vagyok)
PÉNTEK
Mindennapi mozgás
Cél: Egészséges életmód alakítása, mozgásigény kielégítése., Megfelelő mozgástapasztalat biztosítása.,
Feladat: Akarati tulajdonságok fejlesztése az aktív részvételre való ösztönzéssel., Baleset elkerülésére való odafigyelés fejlesztése., Együtt mozgás során aktív részvételre ösztönzés.
Tevékenységek: Fussunk, fussunk, szaladjunk, Molnár Orsi: Ugi-bugi, Fújja a szél a fákat, Mondókával egybekötött mozgásos játékok
Mozgás
Cél: Alapvető mozgásminták és mozgáskészségek kialakítása, formálása., Mozgáskészség fejlesztése.,
Feladat: A foglalkoztatási formához kapcsolódó szokások gyakorlásával az együtt mozgásra nevelés.,
Tevékenységek: Babzsák gyakorlatok. Mozgásos mondókák (a héten tartott mindennapos testnevelés anyaga) Egyensúlyozó járás az erdei ösvényen
A végén zenehallgatás! A Boldogságóra program optimizmus dalának meghallgatása! (Bagdi Bella: Pozitív gyerek vagyok)
Rajzolás, festés, mintázás, kézimunka
Cél: Esztétikai érzékenység, szép iránti nyitottság, igényesség alakítása., Kreativitás fejlesztése.,
Feladat: A gyerekek érdeklődését felkeltő vizuális élmények biztosítása, A gyermeki kíváncsiság felkeltése és a spontaneitás fejlesztése.,
Tevékenységek: Őszi levelekből állatok formázása, Mosolygós arcú gesztenyefigurák készítése A Boldogságóra programból az optimizmus jelének kiszínezése és a Boldogság méhecske kaptárunk 2. lépcsőfokára felragasztjuk.
Közben zenehallgatás! A Boldogságóra program optimizmus dalának meghallgatása! (Bagdi Bella: Pozitív gyerek vagyok)
Balázsné Barta Anikó
Óvodapedagógus
REFLEXIÓ:
A héten a gyerekek nagyon élvezték a gesztenyével, a levelekkel való tevékenykedést. Az udvaron össze söpört leveleket kicsit széttúrták, az avarba belebújtak, mint a sündisznócskák. Feldobták és figyelték, hogy hogyan repül, hogyan fújja a szél, mint ahogy a versben és mondókában is tanultuk. A zenét hamar megkedvelték és szívesen énekelték főleg a refrént. A pozitív gyerek vagyok című dalt egészen a hónap végéig hallgatjuk, mert mindig kérik a gyerekek. Várjuk a következő hónapot! A szülői értekezleten a PowerPoint bemutató és a tájékoztatás után a szülők is belehallgattak a dalba és azt mondták, hogy ők is szívesen részt vennének ezeken a tevékenységeken. Nagyon jónak tűnik!
A hónap feladatai pozitív életszemléletünk erősítését szolgálták:
1. „Keresd a rosszban a jót!” A csoporttagok – miután közösen kitaláltak egy optimistán csengő csapatnevet – írtak öt olyan tevékenységet, amit nem szívesen végeznek, majd mindegyikhez adtak valamilyen pozitívumot! (Ld. fotók)
2. „Optimista szemüvegben”
Az osztály két csoportra oszlott, az általam megkezdett mondatokat az egyik pesszimistán, a másik – amelyiknek a tagjai feltették az optimista szemüveget – optimista szemlélettel fejezte be. Majd megcseréltük a csapatokat. (Ld. fotómontázs)
3. „Adjunk bátorítást!”
a, Tanmese az optimizmusról (A békák versenye) – a tanulság megbeszélése
b, Bátorító könyvjelzők készítése (Ld. fotók)
RM
Kisnánai Szent Imre Általános Iskola
Az 1. osztályosok optimista montázst készítettek, a negyedikesek pedig boldog, mosolygós tökfejet faragtak.
Pont ez az a témakör amiért elkezdtem a Boldogságórát az osztályomnál. Mindig pesszimisták, „ők nem tudják, ez sosem sikerül” mondatokat gyakran hallom. Próbálom őket minden órán bátorítani, hogy pozitívabban álljanak a dolgokhoz. Több apró feladat között a Néhány percig válj celebbé! feladattal nagyon jól szemléltették, kicsit tudat alatt is, hogy mennyire jól lehet alkalmazni a pozitív gondolkodást az életben, maguk is meglepődtek rajta. Ezt a gondolkodást kell hosszú távon fejleszteni, így sikeresebbnek éreznék magukat és még több energiát tudnának befektetni, hogy elérjék a céljaikat. Az október 23-ai műsor kivitelezésekor is próbáltuk ezt a hozzáállást erősíteni, és egy nagyon kerek- megható műsor készült el a végén a segítségükkel.
Mindig igyekszünk mindenben felfedezni a jót. Ebben a hónapban pedig különösen odafigyeltünk erre. Többször kezdtük a napunkat egy kis vidám tánccal. Ebből mutatunk egy kis ízelítőt. Petőfi születésének 200. évfordulója okán Pató Pálról szóló népszerű dalra táncikáltunk.
A hosszú hétvége előtti utolsó napon, a feldíszített tantermünkben, Halloween partyt rendeztünk. A jelmezekbe öltözött gyerekek, nagy élvezettel táncoltak kedvenc zenéikre.