A feladatok közül a gyerekekkel a Szépkereső feladatot és a séta meditációt választottuk.
A kicsik és a harmadikos gyerekek külön készítették el a képkeretüket. Keresztül is néztek a képkereten és jó és hasznos, érdekes dolgot fedeztek fel.
A séta meditáción belül elsétáltunk Balatonfüreden a Kovászna parkba. Egy szép őszi napon indultunk sétára. Megfigyeltük, hogy nem kell kapkodnunk, sietnünk, nyugodtan sétáljunk, a séta alatt meg tudtuk a szép tájat, a növényeket figyelni. A séta segített abban, hogy a lelkünket lecsendesítsük és meglássuk a körülöttünk lévő szép dolgokat.
Az optimizmus gyakorlása
Az órát rövid ráhangolódás után az optomizmus / pesszimizmus szavak jelentésének megbeszélésével kezdtük. Miután rövid példával demonstráltuk a szavak jelentéstartalmát, beszélgettünk a nap mottójáról, ami nagyon tetszett a gyerekeknek. Megbeszéltük, mik az optimista ember ismérvei, hogyan tudják gondolataikat pozitív irányba terelni és miért fontos, hogy mindig tudjunk valami szépet találni a napban, tudjuk a dolgokat egy másik szemüvegen keresztül is szemlélni. Meghallgattuk a mesét, és elbeszélgettünk, mi az/ki az ami/aki változtatni tud a gondolatainkon. Példákat soroltunk, hogy is tudunk egy helyzetet átfordítani, majd elkészítettük optimista gondolatbuborékainkat. Meghallgattuk a hónap dalát és megpróbáltuk együtt énekelni.
Az órát meditációval zártuk.
Az optimista Boldogságóránkat a Bagdy Emőke-Pozitív gyerek vagyok című dallal indítottuk.
Beszélgettünk a „Leckék az ősztől” című plakátról:
– Engedd útjára azt, ami lehúz!
– Becsüld meg azt, ami múlandó!
– Csak azt arathatod (le), amit (el)vetettél!
– A változás nehéz, de szép (is) lehet!
– Lassíts és pihenj!
– Egyetlen esős nap sem tart örökké!
– Töltsd fel a remény készleteidet a sötétebb napokra!
– Nem mindenkinek tetszik ugyanaz, mint neked!
Pályakezdő fiatalok révén a képességeknek, a korlátoknak megfelelő munkahelyek pozitív oldaláról szólt az óra további része:
– Miért fontos a takarító munka?
– Amit te dolgozol (tanulsz a gyakorlati órákon) miért fontos a z embereknek?
– Mire vagyok képes?…
Ökoiskola vagyunk, fontos a természetvédelem. Faültetés volt a „Mozdulj a klímáért” szervezet által iskolánkba. Elkészítettük az osztály üzenetét:
Egy fa tanácsai:
– Igyál sok vizet!
– Emlékezz a gyökereidre!
– Légy képes a megújulásra!
– Légy hálás a gondoskodásért!
– Állj büszkén, egyenes derékkal!
– Kínáld gyümölcsödet önzetlenül!
– Légy elégedett azzal, amivel a természet megáldott!
– Élvezd a kilátást!
Minden gondolatában ott a pozitív szemlélet, az optimista hozzáállás.
Októberi hónapunk tele volt jeles napokkal: állatok világnapja, pályaorientációs nap, népmese világnapja…
Sok alkalom volt arra, hogy átbeszéljük: korlátokkal élünk, de mindenkinek helye van a világban, tudunk örülni magunknak /egymásnak, az élethez „jól” kell melléállni.
Óránk végén elolvatuk iskolánk folyolyán lévő mosoly-üzeneteket:
– Mindig mosolyogj, mert nem tudhatod, hogy ki szeret bele a mosolyodba!
– A mosoly egy pillanat műve, de emléke néha örökké tart.
– Mosolyogj, hogy a reményteleneknek reményt adj!
– A mosoly a köszöntés egyetemes világnyelve.
– A mosoly egy olyan görbe, ami mindet egyenesbe hoz.
– A szerencse is azokat keresi fel, akik mosolyognak.
– Ha valakit megajándékozunk mosolyunkkal, ajándékot adunk magunknak is.
– Mosolyogj! Ez mindig bejön.
Minden hónapban színezünk egy naptári lapot (beírjuk az aktuális ünnepeket, programokat iskolánkban), melynek van egy pozitív üzenete: Október – SIKERÜLNI FOG!
Ebben a hónapban is nagyon várták már a gyerekek, az új játékos feladatokat. Az új téma feldolgozásához meghallgattuk, mozgással kísértül a Pozitív gyerek vagyok című dalt, a gyerekek máris optimistábbnak érezték magukat a dal átélése nyomán. Utána elmeséltük nekik, a Tódi törpe varázsszemüvege című mesét . Nagyon nagy átéléssel hallgatták a gyerekek és követték figyelemmel a cselekményt. Ahogy Tódi a szemüvegén keresztül másképp látta a világot, úgy a mi Boldog és Pozitív gyerekeink is. Ezért mi is elkészítettük azt a szemüveget amin keresztül jobb lesz a világ számuka. Így teljesült ki számukra a pozitív gondolkodás mód, melyet van akinek a család, játék, kirándulás jelenti. A pozitív élményünket. Hipp-hopp, hopp .. kezdetű mondokával teljesítettük ki.
Ebben a hónapban is nagyon várták már a gyerekek, az új játékos feladatokat. Az új téma feldolgozásához meghallgattuk, mozgással kísértül a Pozitív gyerek vagyok című dalt, a gyerekek máris optimistábbnak érezték magukat a dal átélése nyomán. Utána elmeséltük nekik, a Tódi törpe varázsszemüvege című mesét . Nagyon nagy átéléssel hallgatták a gyerekek és követték figyelemmel a cselekményt. Ahogy Tódi a szemüvegén keresztül másképp látta a világot, úgy a mi Boldog és Pozitív gyerekeink is. Ezért mi is elkészítettük azt a szemüveget amin keresztül jobb lesz a világ számuka. Így teljesült ki számukra a pozitív gondolkodás mód, melyet van akinek a család, játék, kirándulás jelenti. A pozitív élményünket. Hipp-hopp, hopp .. kezdetű mondokával teljesítettük ki.
Ebben a hónapban is nagyon várták már a gyerekek, az új játékos feladatokat. Az új téma feldolgozásához meghallgattuk, mozgással kísértül a Pozitív gyerek vagyok című dalt, a gyerekek máris optimistábbnak érezték magukat a dal átélése nyomán. Utána elmeséltük nekik, a Tódi törpe varázsszemüvege című mesét . Nagyon nagy átéléssel hallgatták a gyerekek és követték figyelemmel a cselekményt. Ahogy Tódi a szemüvegén keresztül másképp látta a világot, úgy a mi Boldog és Pozitív gyerekeink is. Ezért mi is elkészítettük azt a szemüveget amin keresztül jobb lesz a világ számuka. Így teljesült ki számukra a pozitív gondolkodás mód, melyet van akinek a család, játék, kirándulás jelenti. A pozitív élményünket. Hipp-hopp, hopp .. kezdetű mondokával teljesítettük ki.
Az optimizmus hónapjában meghallgatuk a dalt ráhangolódva a témára. Beszélgettünk,majd a mesét hallgatták meg a gyerekek. Ezután szintén beszélgetés következett. Mindenki elkészítette a saját kezének a körvonalát, kivágta és ráírtunk egy tulajdonságát, amibel meg van elégedve. A végére pedig egy fára ragasztottuk, nagyon élvezték!
Az órát a hónap dalával kezdtük. Megbeszéltük, mi is az az optimizmus és az ellentéte a pesszimizmus. Kerestünk több eseményhez pesszimista és optimista véleményt. Lerajzolták magukat a tükörbe, amelyben boldognak és optimistának ábrázolták magukat. Meghallgatták a mesét, mely után a szomorú királylánynak adtak javaslatokat, hogy jobb kedve legyen. Hogy nekünk is jobb kedvünk legyen, nyelvtörőt mondogattunk. Az óra vége felé elképzelték magukat 10-20-30 év múlva, hogy kinek mi is a célja. Az órát meditációval zártuk.
Képkeretet készítettünk,díszítettük s a szépet és jót kerestük vele a világban.