8. osztály, Angyalok
Ez az osztály különösen fogékony a boldogságórákra, így nagyon könnyű velük a különböző témákról beszélgetni. A e havi téma is nagyon érdekelte őket, jó gondolataik voltak az óra eleji beszélgetésnél. Memóriajátékkal folytattuk az órát, majd leveleket színeztek és csomagolópapírra egy fát rajzoltak. A leveleknek mosolygós arcot rajzoltak és így ragasztották fel a fára. Megbeszéltük, hogy felteszik az osztályuk falára és ahányszor valaki optimista módon gondolkodik, beleírhatja a mosolygós falevélbe a nevét. Akinek a legtöbbször szerepel a neve azt kinevezzük az osztály optimistájának.
Nagyon jól éreztük magunkat, hálás vagyok ezért!
Az optimizmus gyakorlása
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Középsúlyos értelmi fogyatékos tanulók általános iskolája
Sziklaforrás csoport
Igazán vidám hangulatú Boldogságóránk volt! A lufik felfújása is nagy próba elé állította a kicsiket. A fotózáson még megvolt mindegyik lufink, majd az egyik fennragadt a plafonon, pedig csak levegővel fújtuk. A játék közben egyik, másik persze kipukkadt. Ahhoz, hogy a jó hangulat megmaradjon, pótolni kellett, mert persze mindenki ragaszkodott hozzá, hogy legyen sajátja.
A fotókat is mókásnak találták a gyerekek, ahol a sajátjukat takarva lufifejekkel pózolnak.
Meixner Ildikó Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény
7. osztály, Jómadarak
Nagyon hálás voltam a kolléganőmnek, aki magyar órán már beszélgetett a gyerekekkel az optimizmusról és a pesszimizmusról. Így óra elején már nagyon sok mindenhez hozzá tudtak szólni a témával kapcsolatban. Hogy jobban megértsék a két gondolkodásmód közti különbséget, egy szituációs játékot játszottunk. Színes lapokból és hurkapálcából készítettünk egy optimista-pesszimista fejet. Két tanuló egymással szemben állt, az egyik kezében a hurkapálcás fej. Majd történeteket mondtam nekik, melyet a páros egyik tagjának úgy kellett befejeznie, amilyen fejet mutatott neki a társa. Nagyon jól szórakoztak közben!
Ezután volt aki színezett, vagy rejtvényt fejtett és voltak, akik mosolygós faleveleket készítettek és ráragasztották egy általuk rajzolt fára. Megbeszéltük, hogy kiteszik az osztályuk falára és ez majd mindig emlékezteti őket az optimista gondolkodásra.
Hálás vagyok, hogy ennyire érdekelte őket a téma!
Jármi- Papos-őr Általános Iskola
Az optimizmus hónapjában próbáltam megértetni a gyerekekkel, hogy ha bizakodva tekintünk a jövőbe, optimistán gondolkodunk, bármilyen célt tűzhetünk magunk elé. A termünkben berendeztünk egy pihenő sarkot, ahol mesélhetünk, meditálhatunk, elvonulhatnak a gyerekek egy-egy fárasztó tevékenység után akár játszani is. Ez a helyszíne a beszélgetéseknek, a gondolatok megvitatásának és természetesen a mesélésnek is. Itt olvastuk egy borús délelőttön A szomorú királykisasszony meséjét, majd hosszasan beszélgettünk a mese mondanivalójáról. Megállapítottuk, hogy nem szabad a saját gondjainkba temetkezni, minden helyzetben észre kell venni a pozitív lehetőségeket. Fontos, hogy minden tevékenységünkben találjunk valami jót, valami követendő példát. A következő boldogságórán egy kinyomtatott rajzot színeztek ki a gyerekek saját elképzeléseik alapján. A kép felső sarkában lévő napot ragyogóra színezték, mert emlékeztek arra, hogy amikor a hónap elején sokat esett az eső, énekszóval hívogattuk a napocskát. Egy-két nap elteltével verőfényes napra ébredtünk, így a gyerekek azt gondolták, hogy a dalocskának is szerepe van abban, hogy végre napos időnk lett. Mi az optimista vélekedés, ha ez nem az? Bámulatos ez a hat-hét éves korú gyerekek optimista életszemlélete, ahogy tiszta szívből örülnek az apró kis csodáknak is. Sokat kapunk vissza tőlünk gyerekkori élményeinkből, ha odafigyelünk rájuk. Ezért is érdemes boldogságórát tartani! ♥
Meixner Ildikó Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény
Óra elején körbe ültünk és beszélgetéssel ráhangolódtunk a témára. Majd színes papírból és hurkapálcából készítettünk egy kétoldalas optimista-pesszimista fejet. Ezután két tanuló egymással szemben állt, az egyik kezében az optimista-pesszimista fej. Közben különböző szituációkat mondtam nekik, melyeket úgy kellett befejeznie a páros egyik tagjának, amilyen fejet mutatott neki a párja. Nagyon jó befejezések születtek, mind az optimista, mind a pesszimista ember szempontjából. Mindannyian egyetértettünk abban, hogy sokkal boldogabbak leszünk, ha optimistán próbálunk gondolkodni.
Színezés, rejtvény fejtés, memóriajáték és még zenehallgatás is belefért az órába.
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Középsúlyos értelmi fogyatékos tanulók általános iskolája
Sziklaforrás csoport
A legkisebbek csoportja érdeklődésükkel, a feladatok előtti várakozással szépítették meg az órákat. A levelek válogatása, ragasztása, elmélyült munkájuk és igyekezetük
Segítőn összebújva dolgoztak. Az ősz színei pompáznak minden levélkében.
Beszélgetéseinket igyekeztünk pozitív irányba terelni, még akkor is, ha külön erőfeszítésbe kerül, hogy jó irányba fordítsuk az eseményeket.
A siker, minden kis diákomat ösztönözi. Méregetik magukat a társak teljesítményéhez és durcásan nagyon hamar feladják, ha nem pont úgy sikerül mint a másikaknak. Ennek elkerülésére készítettünk közös fákat, táncoló falevelekkel. A választott színekkel dolgozhattak. A közös munkának kellemes élmény lett az eredménye. Későbbi órákon már egyéni munkák is születtek, a tapasztalataik pozitívan alakultak. Örültek egymásnak. Badi Bella hónap zenéjére a falevelek és mi is táncoltunk.
Lehetünk-e optimistábbak? Tanulható- e az optimizmus? Optimisták azok, akik igent mondanak az életre. Te is közéjük tartozol? Az órát beszélgetéssel indítottuk, mely során az előző kérdésekre adtak választ a gyerekek, ki-ki a saját életéből vett példákkal, történetekkel, véleményekkel. A beszélgetést követően néhány fontos gondolatot, jó tanácsot, magyarázatot olvastunk a képes bemutató segítségével. A képeket nézve, a hozzájuk kapcsolódó tartalmakat olvasva, időnként megálltunk és megvitattuk, hogy hogyan tudjuk beépíteni mindennapjainkba az optimista életszemléletet segítő gyakorlati tanácsokat.
Meixner Ildikó Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény
5. osztály, Vagányok
Óra elején megbeszéltük az optimista és a pesszimista szó jelentését, majd beszélgettünk a témáról. Ezután színeztünk, rejtvényt fejtettünk, zenét hallgattunk és memóriakártyáztunk.
Majd egymással szembe álltak a gyerekek és különböző szituációkra kellett reagálniuk optimista és pesszimista emberként.
A végén közösen megállapítottuk, hogy az optimista gondolkodású ember sokkal boldogabb, így mi is arra törekszünk, hogy mindig mindenben a jót lássuk meg.
Felső tagozatos osztályommal úgy döntöttünk, mivel már 3. éve részt veszünk a Boldogsàg óra programban, tudjuk kit jelent az optimizmus, nem rajzoltunk, nem énekeltünk, nem készítettünk képkeretet, hanem valami jót cselekedtünk!
Az iskolánktól nem messze van a bentlakásos Idősek otthona. Az optimizmus jót jelent, saját magunk és mások számára is. Tudtuk, ha csak meglàtjuk az ott élő időseket is örömet szerzünk, de mi mást is szerettünk volna adni, tenni!
Halász Judit Mindannyian mások vagyunk című dalát dolgoztuk fel! Megbeszéltük miről szól, miért ez a címe. Mivel tudtuk, hogy az otthonban süket is él, eldöntöttük jelbeszéddel tanuljuk meg! Napokat, több órát készültünk rá! A célunk az önzetlen szeretet átadása mellett az volt, hogy az idős lakókkal is elsajátíttassuk a dalt jelbeszéddel.
A videó önmagáért beszél, ahogy diák- felnőtt- idős együtt mutogatja el a Mindannyian mások vagyunk dalt, szem nem maradt szárazon!
Tudjuk, és érezzük OPTIMISTÁN SZÉP AZ ÉLET!
Beszélgetőkör. Mondóka tanulás mozgással utánozva. Mesére hívó mondóka. Mese youtube-ról.
Falevelek tánca- zene+ tánc szabadon. Mogyoróval célba dobás. Zárókör: mogyorók a földön.