Az a bizonyos pohár víz:-)…
Az órán bevittem egyet…a többség félig üresnek látta, beszélgettünk, rajzoltunk, énekeltünk, köszönjük Bella a sok szuper , bátorító dalt!… aztán már sorban álltunk, hogy felvegyük a szemüvegeket:-) A gyerekek élvezték, készül a divatlap is, abból ez a ruci egyelőre az ízelítő.
Megyünk még tudatosan jelen lenni a Ligetbe…újra, gyűjtjük a szép, színes leveleket.
Köszönjük!
Ui. : Készítünk magunknak hegyet mi is:-) év végén ki fogjuk tűzni a kis zászlóinkat!
Ölelés. Szilvia sk.
Szép estét, szép napot!
Az optimizmus gyakorlása
Az óra elején Ana Serna: Ég veled szorongás! Szia, optimizmus! című történetét olvastam fel.
Tibi, csiga jó tanuló. Amikor egyszer egyest kap, tejesen összeomlik, szorongani kezd. Felül tud- e emelkedni a félelmein? Meg lehet-e találni a dolgok jó oldalát? A történet megbeszélése után a táblára felírt jelmondatunkat tekintettük meg: Choose a side for yourself! (Tibi angolból kapta a rossz jegyet .) Válaszd ki az oldalad! Válassz egy oldalt magadnak! Hogyan tudunk optimista szemléletű emberré válni: Hét tipp az optimista gondolkodásmód fejlesztésére:
1. Indítsd a napot pozitív megerősítésekkel!
2. A jó dolgokra koncentrálj, bármilyen apróságnak is tűnnek!
3. Találd meg a humort a nehéz helyzetekben is!
4. A hibákat éld meg fejlődési lehetőségként!
5. Alakítsd át a negatív belső párbeszédet pozitívvá!
6. Tedd a fókuszt a jelent pillanatra!
7. Tarts élénk kapcsolatot az optimista szemléletű barátaiddal, osztálytársaiddal!
Aztán különböző szemüvegeket próbáltak fel a gyerekek. Kicsinyítő, nagyító, sötétített, sötétített- nagyító, rózsaszín lencsével ellátott szemüvegek voltak. Mindenki elmondta a tapasztalatát!
Majd egy régi ajándékdoboz tartalmával ismerkedtünk meg, optimista szemüvegen keresztül.
Elénekeltük és eljátszottuk egy igazán optimista dalt: „Ha jó a kedved…”
Végül elkészítettük „Optimista Divatmagazin” újságunk egy lapját. Láthattok ott optimista szemüvegeket, pozitív énkép tükröket! Mindenféle tárgyakat, ruhákat, amelyek segítenek optimistán és vidáman indítani a napjaitokat.
Válaszd az optimista oldalt magadnak!
Óvodánk örökös Boldog Óvoda. A mi csoportunk a Méhecske csoport ebben az évben csatlakozott a Boldogságóra programhoz. (Sajnos a szeptemberi témáról lemaradtunk, de a hála témát is átbeszéltük és hálásak vagyunk, hogy a második témához már csatlakozhatunk.)
Csoportunkba 5-6 éves korú gyerekek járnak. Az optimizmus szó megértéséhez, magyarázatához a Boldogságóra oktatási segédanyagot, az internet adta lehetőségeket és egy báb kisfiút, Bálintot hívtam segítségül. Ez alapján született meg az ismeretátadás a gyerekeknek.
Első feladatként a reggeli érkezéskor minden gyerek a jelével ellátott cetlit kapott, amelyen egy megerősítés volt az optimista gondolkodáshoz.
Beszélgetőkör során beszélgettünk arról, hogy mit jelent az optimizmus, a pesszimizmus, és kinek mi volt reggel a cetlijén?
Bemutattam a gyerekeknek Takács Bálintot, aki egy pesszimista kisfiú, nem szeret óvodába járni, mert nincs barátja, és ő soha semmire nem képes. Párbeszédes formában beszélgettem a bábbal, és vezettem az optimista gondolkodás felé. Bevontam a beszélgetésbe a gyerekeket is, és megbeszéltük, miért nem szeret járni, mit kell tennie, hogy legyen barátja Bálintnak. Másnap már Bálint örömmel érkezett óvodába, hiszen szeretettel várták barátai.
Ezt követően elmeséltem a gyerekeknek A süket béka című mesét, majd megbeszéltük, miért csak ő tudott feljutni a csúcsra. Végezetül meghallgattuk a hónap dalát, ezzel zártuk a foglalkozást.
Másnap kiértékeltük, ki tudott optimistán gondolkodni és teljesíteni a megerősítő feladatot. Aki a teljesíteni tudta, annak a gyermeknek másnap Bálint kiosztotta az optimista kártyát.
Az optimizmus
A foglalkozást a fogalmak tisztázásával kezdtük. Szomorúságról, nevetésről, vigaszról. Az osztály két csapatra osztva nevetés-versenyt rendezett.
Megnéztük az Aranyszőrű bárány című mesét a Magyar népmesék sorozatból, majd megbeszéltük a tartalmát.
A gyerekek „optimista „ kifejezésű önarcképet készítettek amikből osztálytabló készült.
Biharkeresztesi Szivárvány Óvoda és Bölcsőde Nagykereki Tagóvoda
A havi boldogságórára javasolt téma feldolgozást nagyon kedvelték a gyerekek. Jól illeszkedett a projektünkhöz is, ahol éppen az őszről beszélgettünk és süniről szóló verset mondogattunk. Ehhez kapcsolhattuk a különféle játékokat. Az „Avar találkozó” segítségével elképzeltük, hogy mit is csinálnak az erdei állatok az őszi avarban? Vidám sünbirodalmat alkottunk, ahol a legjobban érezhetik magukat a sünik. Készítettünk papírból süni figurákat azokat összegyűjtve jött létre a vidám és optimista sünbirodalom. Megbeszéltük ki, mit szeret az őszben? Meghallgattuk A mesebeli kis szűcs című mesét,beszélgettünk arról: Mi az a szűcs, mivel foglalkozik? Most is mint mindig, nagyon jó hangulatban telt el a boldogságóránk.
Boldogságóra vázlat
A foglalkozás helye: Csillagfürt EGYMI
A foglalkozást vezeti: Papp Gáborné
Foglalkozás témája: Optimizmus gyakorlása
A foglalkozás célja: A jó dolgok felismerése, erősítése.
A foglalkozás feladatai: Pozitív dolgok megismerése, felismerése.
1.Motiváció: Vidám gyerekfej rajzolása, nagy mosolygós szájjal, a mosoly utánzása. Mitől lehetünk boldogok? Mit gondoltok X.Y. most miért szomorú? Hogyan tudnánk lerajzolni a szomorú X.Y.-t? Szomorú fej rajzolása. Hogyan tudnánk megvigasztalni?
2. Mozgásalapú zenehallgatás: Bagdi Bella: Rosszkedv elűző dalocska meghallgatása, mozgással kísérése
3. Téma feldolgozása mesével: bábozás
4. Beszélgetés a meséről.
5. Feladat: Képességek fája elkészítése közösen.
7. Lezárás: Bagdi Bella: Pozitív gyerek vagyok című dalára közösen táncoltunk
A hónap témáját alapul véve, reggelente, az első órák előtt igyekeztünk az optimista gondolkodásmódot fejleszteni.
Körbe raktuk a székeket, elhelyezkedtünk kényelmesen, majd meghallgattunk Bagdi Bella napindító meditációját. A vezetett meditáció kezdetén néhányan kuncogtak, nem is olyan egyszerű ellazult nyugalmi állapotba kerülni.
Más napokon pozitív megerősítésekkel indítottuk a reggeleket vagy meghallgattuk a hónap dalát.
Apró dolgokban is megkerestük a jót, jó dolgokra koncentráltunk, ami elégedettséggel tölt el.
Konfliktushelyzetekben kerestük a megoldást, miután lecsillapodtak az indulatok próbáltuk a pozitívumokat megtalálni és a humort is a kellemetlen helyzetekben.
Levontuk a tanulságokat, megbeszéltük ki milyen hibát követett el, s azt, hogy ezekből mit tanulhatnak, mit kell máskor máshogy csinálni. Minden helyzetben megtalálhatjuk a fejlődési lehetőséget.
A negatív gondolatokat pozitívvá alakítani nem volt egyszerű feladat, a rosszat könnyebb meglátni, a negatív gondolatok automatikusan kavarognak az elmében.
A jelen pillanatban élni sem egyszerű, vagy a múlton rágódtak, vagy aggódtak azon, ami még meg sem történt (a múlt héten x. azt mondta nekem, hogy…, a történelem dolgozat miatt aggódtak, amire nem készültek fel megfelelően, stb).
Október hónapra megalkottunk egy szabályt, senkinek nem engedjük a panaszkodást, amikor ezt halljuk leállítjuk. Próbálunk csak szép és örömteli dolgokról beszélgetni.
Összegyűjtöttük a hónap nevezetes napjait, interneten végezték a kutatómunkát, majd kitaláltak egy programot, amit érdemes lenne megvalósítani, ha lenne elég időnk. Az információkat párban vagy csoportmunkában gyűjtötték, az iskolai táblagépeket használták.
Ezeket az adatokat csomagolópapíron összesítve, illusztrációkkal kiegészítve készült el a naptárunk.
A gyereknek mi magunk vagyunk a legnagyobb példakép, és hiába mondjuk neki, hogy próbálja meg pozitív oldalról megközelíteni a dolgokat, ha mi közben nem így teszünk. Minket is sokszor ledöntenek a rossz hírek, ugyanilyen nehéz a gyereknek is szembesülnie velük, főként, hogy még nem képes megérteni egy-egy esemény súlyát. A közösségi médiától kezdve minden oldalról elárasztanak bennünket az információk. Felnőttként már tudjuk, hogy ezek nem minden esetben fedik a valóságot, ám a gyerekek még nem tudják megkülönböztetni az igazságot a marketingtől. Ezért ha látják, hogy miként reagálunk egy hírre, az őket is segíti abban, hogy a megfelelő módon dolgozzák fel a hallottakat/látottakat.
A gyerekek nagyon gyorsan le tudnak tenni mindarról, ami nem sikerül elsőre. És noha a sok gyakorlás sem vezet mindig tökéletességhez, azért minél többet gyakorolnak valamit, annál jobbak lesznek benne. Így lehetett ez annak idején a cipőfűző megkötésével, az olvasással, de akár már egész kicsi korban a járással is. A kitartó gyakorláshoz azonban támogatásra van szükségük, melyet pedagógustól is kaphatnak természetesen a szüleik mellett. A gyerekek a legkisebb változásokat is észreveszik, és ha én érezhetően pozitívabb világképet mutatok, azzal nagyon jót teszek nekik.
beszélgettünk a gyerekekkel a szomorúságról és a nevetésről, az okokról, hogy mitől függ, hogy vidámak vagy szomorúak vagyunk. A játékok során sokat bohóckodtunk, kacagtunk, nevetésversenyt rendeztünk. Ötleteket adtunk egymásnak, hogy hogyan tudunk változtatni a dolgokhoz való hozzáállásunkon. Elolvastam tanítványaimnak a “A szomorú királykisasszony” című mesét, illetve megnéztük a rajzfilmet, majd meseillusztrációt készítettek hozzá a gyerekek.
Egy másik beszélgetés után “varázsgömböt” készítettünk, melybe mindenki belerajzolta, hogy milyen életet képzel el magának. Úgy érzem, sokat változott a tanulók életszemlélete, és egyre pozitívabban látják a körülöttük lévő világot.
Pozitív, pozitív gyerek vagyok, bármikor, bármire képes vagyok: hangzott osztálytermükben egész héten.
Felsős gyerekeknél már könnyebb a dolgom, több önállóságot is kapnak a részemről, mely által még inkább megerősítem bennük azt, hogy ügyesek, fontosak a számomra is! Feladatként kapták még, hogy mindenki készítsen egy olyan fotót, vagy rajzot, mely által még erősebbnek érzi az optimizmust!
Folyton folyvást ez az üzenetem a számukra: JOBB VELÜK A VILÁG!
A világ folyamatosan változik, és egyre nagyobb szükség van az optimista emberekre.
Fel kell készítenünk a gyermekeket a kudarc elviselésére és kezelésére. Magyarázzuk el nekik, hogy a kudarc
csak átmeneti,
csak az élet csak egy területére vonatkozik,
és hogy ne a kudarc alapján ítélje meg magát.
Mit jelent az, hogy nem személyes? Megmagyaráztam nekik, hogy a kudarc a szerencsén is múlik, és bárkivel megtörténhet. Természetesen az esetek nagy részében egyén is követett el hibákat, de ez nem jelenti azt, hogy ezután bármit csinál, az kudarcra van ítélve. Lehet, hogy valaki nem készül egy vizsgára és ezért bukik meg, de az is előfordulhat, hogy váratlan kérdést kapott, leblokkolt, vagy épp nem érezte jól magát. Bármelyik is az igaz, egyik sem jelenti azt, hogy ezután minden vizsgáján meg fog bukni.
Mindenképpen tudatosítanunk kell a gyermekekben, hogy ez csak egy alkalom a sokból. Beszélgetnünk kell velük , és próbálni rávezetni, hogy mit lehetett volna máshogy csinálni.
Példàt kell nekem is mutatnom a gyerekeknek!
Az iskolában a gyerekek folyamatosan figyelnek engem is. Nem csak viselkedési, akár gondolkodási mintákat is átvesznek. Éppen ezért Nekem is pozitívabban kell gondolkodnom, és óvatosabban kell fogalmaznom.
Ha pozitív gondolatokat közvetítek, egy idő után környezetem is átveszi ezt a gondolkodást.
Az optimizmus a boldogság, az egészség és a siker kritikus készsége.Segíthetünk táplálni a gyerekek rózsás szemléletét, hogy reális optimistákká, kritikus gondolkodókká és rugalmas emberekké váljanak. Az optimista hozzáállás az, amikor a dolgok pozitív oldalát látjuk, és úgy érezzük, hogy az élet végül jól fog alakulni. Amikor kihívások merülnek fel, az optimisták hisznek abban, hogy túl tudnak (és túl is fognak) jutni rajtuk.
Sokat beszélgettünk a gyerekekkel mit jelent optimistának lenni, bízni, hinni magunkban, többször kijelenteni miden rendben van, meg tudom csinálni. Jól sikerül egy felelet, a barátaim elfogadnak olyannak, amilyen vagyok, a családom nagyon szeret, rengeteg pozitívumnak vagyok körül véve!
Az is hozzásegíti a gyerekeket az optimista életfelfogás elsajátításához, ha büszkévé teszik saját magukat, és ha megkapják az elismerést. A héten mindennap kis cetliket tűztem a terembe napi feladatokkal: szellőztetés, tábla letörlése, stb. . A gyerekek csak akkor szedhették le a cetliket, ha készen voltak. Észrevettem, hogy egy idő után óriási büszkeséggel tölti el a gyerekeket, ha valamelyik feladatot elvégezték, és mutathatják a papírt, vagy ha szólhatnak,hogy szépen megcsinálták az adott feladatot, nézzem meg én is. Ez a módszer nemcsak az önállóságra neveli a gyerekeket, hanem arra is, hogy mekkora öröme van annak, ha büszkék lehetnek valamire, ezzel is bizonyítva az értéküket.
Az optimizmus témakörben nem az az üzenet, hogy minden rendben lesz, hanem az, hogy nehézségekkel is találkozhatunk majd, melyek megoldhatóak — de nem mindig könnyen vagy egyből. És minél bátrabban veti bele magát a gyermek a világ meghódításába, annál magabiztosabb lesz, és annál inkább megragadja majd a lehetőségeket.
Célom az volt , megtanítsam őket arra is, hogy legyenek büszkék önmagukra. Ez akkor a leghatásosabb, ha a dicséret, mely egy felnőtt, jelen esetben részemről érkezik, személyre szabott, őszinte és megfelelő mértékű, illetve amikor a gyermek maga is megérti, hogy valami nagy dolgot ért el!
Az optimizmus gyakorlása kapcsán osztályunk a lehető legjobb végkimenetelt igyekezett megtalálni helyzetekre, melyek közül néhány a hónap során esetleg velük is megesett. Három munkacsoport alakult, akik sorsolás útján a szülők, a tanárok, illetve az idősebb testvér gondolkodásmódját kellett rekonstruálják. A kérdés az volt, az egyes szereplők hogyan tudnák a lehető legjobb irányba mozdítani a történéseket. Az októberre kistanárnak jelentkező tanuló segített életszerű történéseket összegyűjteni: a példákban Xavér elkésett az iskolából, Ida otthon hagyta a felszerelést, Bazsi sokszor káromkodott, és ezen már az igazgatónő is rajtakapta. A csoportok az írásos fordulóban elsősorban a tanácsadásra fókuszáltak, így azt is meg tudtuk állapítani, mennyire fontos az egyén viselkedése az egyes problémák megoldásában. Minden körben megszavazták, ki az, aki legpozitívabban, biztatóbban állt a szereplők mellett a bajban. Végül megbeszéltük, saját életükben kiktől számíthatnak a tanulók a leginkább optimista hozzáállásra: sokszor kerültek ki a nagyszülők, nagybácsik nyertesen a segítőik közül.