Októberi óránkon beszélgettünk az optimizmus és pesszimuzmus különbségéről, hétköznapi példákkal érzékeltettük a kettő közti eltérést. Ezt követően ötleteltünk, és igyekezetünk ráhangolódni a csak pozitív, optimista töltetű szavak gyűjtésére. Végül kapott mindenki egy papírtököt, és saját elképzelése szerint díszítette, arcot kreált hozzá és az általa elhangzott optimista szót/kifejezést írta a tökre. Így született meg az általunk alkotott TÖK optimista képkeret, mely tantermünkben a tábla mellett került kihelyezésre, így minden nap szemünk előtt lehetnek ezek a TÖKjó gondolatok.
Az optimizmus gyakorlása
Októberben a 3. s . osztályban az optimizmus jegyében indítottuk beszélgetéseinket. A gyerekek az év indítása kapcsán számos pozitív élménnyel tértek vissza a nyárból. Ám gyakran előfordulnak negatív megélések is. Közösen átgondoltuk kinek mit is jelent ez a szó. OPTIMIZMUS Fantasztikus volt hallani 9 éves gyermekektől: Hozd ki magadból a legjobbat! Nézzük a dolgok jó oldalát! Ne add fel! Addig csináld, amíg el nem éred! ….. Az év eleji felméréseink azt mutatták, hogy bizony elfelejtettünk dolgokat. Ismételni, gyakorolni szükséges, hogy újra szép tanulmányi eredményeink lehessenek. Ötleteltünk, tervezgettünk, … tanulópárok alakultak, bíztatták egymást a gyerekek, készítettek egymásnak gyakorló feladványokat, azonnal elindult a munka. Volt, aki az álmai megvalósulásán dolgozott. Lerajzolta, megtervezte, hogy mit fog tenni céljai eléréséig. ” Szertornász ” leszek! Megnyerem a bajnokságot! Félévkor javítok! ….De mi is szükséges az álmok megvalósulásához? Röpködtek a szavak: kitartás, fókuszáltság, türelem, nyugalom, higgadtság, gyakorlás, szorgalom, …….. Szövetséget kötöttünk, hogy társainkat abban támogatjuk, amit szeretne elérni. Boldogan rajzolták a táblára a mosolygós arcokat, bizakodva, tele tervekkel folytattuk napunkat.
Visontai Szent-Györgyi Albert Általános Iskola
A gyakorlatokat 1.5 óra keretében összefűzve valósítottuk meg. Az optimizmus szó jelentése már a 4. osztályos tanulóknak gyorsan felidéződtek. Az Avar találkozón a gyerekek gyorsan beleképzelték magukat kis erdei állatokká és a mesebeli kis szűcs segítségével az óra végén megkapták jutalmukat. A mese segítette a „szűcs” szó megértését, a bizakodó gondolatok a kezdeti nehézségek után egyre ügyesebben megfogalmazódtak, mint a bunda nemcsak a melegen tartáshoz, de az ennivaló, a ház, odú béleléséhez, védéséhez, ellenségtől való elbújáshoz, gyerekeik megóvásához is. Ezt követően maradva az erdő témánál, optimista sünbirodalmat hoztunk létre az origami tudás segítségével. Manuális tevékenységet követően írásban fogalmazták meg gondolataikat az őszről. Az évszakot nemcsak a szép természetért, hanem a „meleg lakásért”, az „erdei állatok hangjaiért”, a „kellemesen cirogató napsütésért”, a „kirándulás” és az „őszi szünet” a pihenés lehetőségéért is. Személyes megközelítésben a szülinapok is megfogalmazódtak színes filctollakkal a papírokon, érdekes ilyenkor mindig szebben és helyesebben írnak. 🙂
Az időgép segítségével a szóbeli kommunikációra helyeződött a hangsúly, elképzelték magukat felnőttként. Általában 28 és 35 év körüli felnőttekké váltak, gyerekes családapák, dolgozó emberek, saját gyerekeikkel töltött vacsora és játék közben. A jelen családi helyzetek példája tükröződött a jövőképükben.
A Jobb Veled a Világ bolygón az optimista divatot kreativitásuk segítségével oldották meg nagyon változatosan. A csíkok, szívek, csillagok mellett a minimál stílus mellett a sokszínű, harsányabb is jól megfért eben a kategóriában, sőt előfordultak sötétebb színek, mert számukra belefér a pozitív szemléletükbe.
A feladatok során nagyon hasznos volt a komplex fejlesztő hatás, amit én most előtérbe helyeztem, mint szókincsfejlesztés, szövegértés, kreativitás, képzelet, szóbeli, írásbeli kifejezésmód, manuális tevékenység.
A tanórát egy játékos feladattal kezdtük.
Tulajdonságboltot nyitottunk. Mindenki felírt 3 pozitív tulajdonságot, olyat ami jellemző rá. Ezeket lehetett beadni a boltba és mindenki vehetett/cserélt 3 olyat, ami neki nincs és szeretné, ha lenne.
A legkelendőbb tulajdonság a szorgalom volt.
Második feladat gyanánt az önbizalom hegyet rajzolták le a tanulók. Érdekes megoldások születtek. Az egyik legkiemelkedőbbet csatolom a leíráshoz.
A diákok élvezték a feladatotokat, pozitív légkörben zárult az óra.
Fábiánsebestyéni Arany János Óvoda, Közművelődési Intézmény és Könyvtár
1. Reraxációs játékok, hangolódás/ ” Hervad a virágom, éled a virágom.”
” Domborítok, mint a cica, házba bújok, mint a csiga.”
2. Beszélgetés, optimista, pesszimista kifejezés értelmezése.
3. Mese bábozása- Tódi törpe varázsszemüvege.
4. Tódi törpe mondókájának gyakorlása, mozgással kísérve.
5. Optimista szemüveg készítése, egyéni díszítéssel.
6. „Pozitív gyerek vagyok”-hónap dalára tánc.
Október hónapban az optimizmus gyakorlását alkalmaztuk a Pillangó csoportban. Volt olyan vizuális feladat, ami elsőre nehéznek tűnt néhány gyereknek, de végül mindenkinek sikerült elkészítenie. Boldog Dóra nem győzte dicsérgetni őket, amiért ilyen ügyesek voltak, ez nagyban növelte az önbizalmukat. A gyerekek a tükrös játéknál már sok mindent fel tudtak sorolni, ami jó tulajdonságuk vagy pozitív bennük. A szomorú Szilárd és Boldog Blanka játék nagyon tetszett a gyerekeknek, boldogan vidították egymást, nagyon élvezték. Bagdi Bella: pozitív gyerek vagyok című dalát be sem kellett kapcsolnom, maguktól énekelgették rajzolás közben. Óvónői szívemnek nagy boldogságot jelentett, hogy a gyerekek még ebben a hónapban is megkértek, hogy írják nekik üzenetet a hálabefőttbe.
Elolvastuk a mesét a kedves szűcsről, és összeállt a süncsapat sok-sok örömteli gondolattal.
Az ehavi téma az optimizmus gyakorlása. 4.osztályos tanulókról lévén szó, az optimizmus fogalmát el kellett magyarázni, szükséges volt annak értelmezése. Ezt követően meghallgattuk Bagdi Bella: Imádok élni című dalát. Sokan mondták utána a gyerekek közül, hogy ők is imádnak élni. Sajnos voltak negatív vélemények is különböző csaádi problémák miatt. Rövid, spontán beszélgetésünk után „AVARTALÁLKOZÓT” tartottunk, ahol erdei kisállatok bőrébe bújhattak a gyerekek. interaktív mesében vettek részt a gyerekek. Jómagam voltam a mesélő.Kreatív feladatként egyszerű sünfigurákat készítettünk, amelyekből megalkottuk az optimista sünbirodalmat.
A gyerekek, velem együtt, nagyon élvezték a boldogság óra minden pillanatát.
Igyekeztük átadni az optimista gondolkozás mòdot. Pozitív megerősítéssel indítottuk a napot, a szőnyegen megbeszéltük,hogy egy délelötti rossz történésben,hogyan làthatjuk meg a pozitívumot.
Elmeséltem a Mesebeli kis szűcs történetét ,nagyon élvezték az interaktivitást.
Megfestettük sünbirodalom
sünijét,majd a gyerekek által fűzéssel díszîtett levelekből elkészítettük az őszi sün fészket.
Sülysápi Móra Ferenc Általános Iskola
Októberi boldogságóránk az optimizmus jegyében telt. A gyerekeknek nagyon tetszettek a motiváló gondolatok/idézetek. Meghallgatták a „Mesebeli kis szűcs” történetét, majd beszélgettünk róla: miért lehetnek hálásak az erdei állatok, milyen pozitív gondolataik lehetnek és ezt tovább gondolva elmeséltük a saját optimista gondolatainkat a mostani őszi időszakban.
Elkészítettük a mi kis sünijeinket is, akik már készülnek a télre. A „Pozitív gyerek” vagyok című dal ritmusára vidáman énekeltünk és táncoltunk.