4.osztályos gyerekekkel készítettünk egy Optimista dobozt. A dobozba a tanév során lehet bedobni pozitív gondolatokat, élményeket, jókívánságokat. Tanév végén kinyitjuk a dobozt és elolvassuk a tartalmát.
Az optimizmus gyakorlása
Optimizmus:
Ördög-angyal játék
Legjobb énem…
Időkapszula
Optimizmus:
Ördög-angyal játék
Legjobb énem…
Időkapszula
Optimizmus gyakorlása során nagyon pozitívak lettünk, ígéretünkhöz hűen sokáig azok is maradunk!
A tanóra elején az osztály teremrendezését a tanító nénivel együtt végeztük. Mindenki megtalálta a helyét. Az egyik kisgyermek megszólalása, mint témafeldobó labda „in medias res” segítette a tanóra indítását. A hozzászólását duli-fuli hozzászólásnak azonosítottuk, megkerestük az ellentétes gondolkodást is, majd mint egy őszi falevél átrepültünk az ősz témájára. Az őszi szél hangját utánoztuk, mint relaxáló hatású gyakorlatot hangoztattuk közösen különböző hangokat szólaltattunk meg. Beszéltünk arról, mit hoz az őszi szél, az őszi eső. Az utóbbi felvillanyozta a gyerekeket és egy bemutatót rögtönöztek, melyet videóval rögzítettünk.
Két őszi képet hoztam – levéllenyomatok zsírkrétával, hangulatukat megbeszéltük – optimista és pesszimista levelekről beszéltünk. Ezt követően mindenki a kedvenc színeivel optimista leveleket készített A/3-as lapra. Lendületesen és lelkesen dolgoztak, majd mindenki megmutatta az alkotását a többieknek. Ezekkel az alkotásokkal csoportkép is készült. Az óra következő felében postásjátékot játszottunk megerősítő mondatokat súgva egymás fülébe. Végül a hónap dalát meghallgattuk, akinek kedve volt táncra is perdülhetett.
A foglalkozás intenzív volt, a célok megvalósultak.
Köszönöm a tanító néninek az aktív közreműködését, a gyerekeknek a lelkes munkát és a lehetőséget, hogy tovább adhatom a pozitív pszichológia szemléletét!
Péntek, nyüzsgés, 5. óra, a hét utolsó pillanatai. Lelkileg már a délutáni és hétvégi programok hatása alatt áll mindenki, valamint a Boldogságórára való felkészülés, a teremátrendezés közösséget építő feladata jelenti a realitást. Három asztalnál végül felkészültek a diákok a közös munkára.
A ráhangoló gyakorlat a tükrözés feladata volt – párok alakultak, egyik tag a tükör a párját tükrözi. Lazító hatását mindenki megtapasztalja, mosoly, nevetés hatja át a termet. Miután mindenki helyet foglalt az optimizmus, az optimista szemléletről beszéltünk, valamint annak ellenkezőjéről. A fogalomtisztázást követően felolvastam A sziget című történetet, az utolsó mondat nélkül, nekik kellett befejezni azt. „Minden rosszban van valami jó.” – kértem, hogy mondjanak olyan eseményeket életükből, melyek kellemetlenek, nem túl jók. Szélsőséges témák kerültek terítékre – az édesapa súlyos betegsége (2 napra rá el is hunyt), a számítógépes játékgyártó csődjének szorongást idéző folyománya, nem lesz folytatása annak a játéknak, mely évek óta minden gondolatát leköti; a mászókáról leesést követő törés stb. Mintha egy hullámvasúton ültünk volna – legalábbis érzelmileg úgy éreztük magunkat az osztályfőnökkel. Az átkeretezés, az érzelmi támogatás, az erőforrások megtalálása áthatotta az óránkat. Miután lecsengett ez a rész, kiosztottuk az elmúlt Boldogságórán készült csoportfotókat, az előkészített képkeretet, a dizájnos 3D-s matricákat – felidézve, megerősítve az órán tanultakat. Amíg alkottak a hónap dalát is lejátszottam, pozitív megerősítéseket adva a gyerekeknek.
A kreatív feladat után a terem hátsó részében kört alkottunk, mindenki elmondhatta, milyen megerősítést vár a családjától, pedagógusaitól saját magára, képességeire nézve. Elsőként két gyermeknek szerettünk volna megerősítést adni: egyikük év elején érkezett, a másikuk előző nap került az osztályba. A kör közepén becsukott szemmel hallgatták meg háromszor a megerősítést: „Jó, hogy itt vagytok az osztályunkban.” Ezt követően igény szerint adták és kapták a pozitív megerősítéseket, melyre mindenkinek volt igénye.
Nagyon intenzív foglalkozást éltünk meg mind fizikailag, mind érzelmileg.
Köszönöm az osztályfőnök aktív közreműködését, köszönöm a gyerekek munkáját és azt, hogy továbbadhatom a pozitív pszichológia szemléletét!
Csak pozitívan állunk minden napunkhoz. A dolgozatok sikerülni fognak, jó lesz minden egész nap!
Csak optimistán állunk minden napunkhoz. A dolgozatok sikerülni fognak, jó lesz minden egész nap!