Október hónap boldogság témája az optimizmus volt. Csoportommal ebben a témakörben a gesztenyét hívtuk segítségül. Nagy örömöt jelentett a gesztenyegyűjtés a gyermekek számára. Az összegyűjtött gesztenyével játszottunk különböző ügyességi feladatokat, amelyekben folyamatos sikerélményt éltek meg a gyerekek, erősítve önbizalmukat, optimizmusukat. Ilyen játék volt: Rakd ki! Juttasd célba! Dobj a kosárba! Gyűjts a kosárba! Énekeltünk gesztenyés dalt: Hullik a gesztenye, valamint őszi témájú Gryllus dalokat hallgattunk és énekeltünk. Az októberi heti témának a tevékenységeihez kapcsolódóan mindig igyekeztünk arra törekedni, hogy önbizalmuk, a tevékenységekhez való hozzáállásuk pozitív legyen. Erősítettük bennük a „meg tudom csinálni”, „sikerülni fog” érzést. Verselés és éneklés során lehetőséget biztosítottunk az egyéni szereplés lehetőségére is.
Magát a foglalkozást relaxációs gyakorlatokkal indítottuk. A témára való ráhangolódást segítette a közös gesztenyegyűjtés, a játékok, a közös éneklés. Meghallgattuk a hónap dalát, ezek után, már beszélgetést kezdeményeztem, melyben megéreztettem a csoporttal, hogy milyen jó a pozitív, optimista hozzáállás. Ezt követően a gesztenyéből figurákat készítettünk, majd a gyerekekkel közösen egy történetbe foglaltuk az elkészült „szereplőket”. Ezt a történetet be is mutatták a gyerekek egymásnak. Ez nagyon közeli élményt nyújtott a csoport számára. Magát a fogalalkozást közös énekléssel, zenehallgatással zártuk és a boldogságóra kézikönyben található foglalkoztató tevékenységekkel zártuk.
Az optimizmus gyakorlása
Az október hónap a maga szépségével és gazdagságával már az optimizmus gyakorlására sarkall minket. A sok -sok termés és gyümölcs a maguk változatosságával szemet gyönyörködtet és lelket melenget. Dobáltunk magasba falevelet, csodáltuk a levelek táncát az őszi szélben, belefeküdtünk a puha levéltakaróba.
párbeszédet kialakítva énekelgettük a „Hova mész falevél „című dalocskát, melyet nagyon megszerettek a gyerekek.
Különböző versenyeket rendeztünk gesztenye gurítása, dió kosárba dobása, falevélen és terméseken jártunk, természetesen mezítláb, így megtapasztalva a gazdag és változatos természet csodáit.
Természetesen rendszeresen hallgatjuk a hónap dalát is. Csodálatos együttléteket éltünk meg a foglalkozások kapcsán.
A boldogságóránkat relaxációs gyakorlattal kezdtük, majd egy varázsszemüveg segítségével meghallgatták a gyerekek a Tódi törpe varázsszemüvege című mesét. Minden gyermek felpróbálhatta a varázsszemüveget, és megkérdeztük tőlük, hogy mit látnak szépnek a világban, mit szeretnének, ha másképp történne, mi teszi őket boldoggá. Az óra végén kiszíneztük, majd felragasztottuk az optimizmus jelét a boldogságvár 2. lépcsőfokára.
Pályázat az iskola osztályközösségeinek az optimizmus témakörében: optimista és pesszimista viccek feldolgozása plakáton. A 7. A, B és a 11.B rajzait láthatjuk
Az októberi feladat is nagy sikert aratott. A gyerekek nagyon meg voltak elégedve az elkészült fotómontázzsal.:)))
Jármi Papos Őr Általános Iskola Őri Bibó István Tagintézménye
A gyerekekkel megbeszéltük az optimista ember jellemzőit, aki mindenben a jót látja és a jót keresi. Beszéltünk a tanulók érzéseiről is, valamint arról, hogy hogyan tudnának a pesszimista gondolkodásukon változtatni. Kamaszkorban sajnos elég gyakori, hogy a fiatal csak a problémákat látja: csúnya vagyok, pattanásos az arcom, kövér vagyok, olyan a fenekem, mint egy deszka……. és még sorolhatnám a felvetődött problémákat. Megbeszéltük, hogy ezek nem maradandóak, idővel minden változni fog, főleg ha még tesznek is érte. Ezután megbeszéltük, hogy ki mit szeretne elérni 20-25 éves korára, amit egy plakáton foglaltunk össze a gyerekek kézlenyomataiba rögzítve.
Mi digitálisan szerkesztettük a képeket, ami okozott némi nehézséget és nem is lett teljes az osztály tablónk. Amikor elkészült elégedett voltunk és örültünk az eredménynek.
Mi digitálisan szerkesztettük a képeket, ami okozott némi nehézséget és nem is lett teljes az osztály tablónk. Amikor elkészült elégedett voltunk és örültünk az eredménynek.
A Boldog ovi témát sikerült összehangolnom a heti témánkkal: őszi termések (gesztenye, csipkebogyó, kökény). Az optimizmusról a nap folyamán többször esett szó, főleg kis csoportokban beszélgettünk erről. A gesztenyével való megvalósítás során pedig már alkalom adódott a matematikai tartalmak megjelenítésére is. Optimistán, mosolygósan zártuk a foglalkozást!
Középső csoportosaink az udvaron játszottak az összegyűjtött falevelek között: falevélangyalokat hoztak létre.
Az 5. osztállyal ráhangolódásként meghallgattuk Bagdi Bella Világomban minden rendben van dalát. Ezt követően a téma bevezetéseként egy képet elemeztünk olyan szempontból, hogy mit tudnak leolvasni az arckifejezésről, testtartásról; a taglejtések, gesztikuláció mit közöl velünk.
Ezután tisztáztuk, pontosítottuk az optimista, pesszimista szavak jelentését, a pozitív illetve negatív életszemlélet emberre, világra gyakorolt hatását. Ebben segítségünkre voltak a gyerekek között szétosztott idézetek is. Csoportban beszélgettek a gondolataikról, majd ismertették véleményüket az osztállyal is.
Idézetek:
Náray Tamás: „Míg a rossz gondolatok elveszik az erődet, a jók megsokszorozzák.”
Jókai Anna: „A sok rossz között az icipici jót megkeresni… s arra koncentrálni… az egyetlen gyógyszer.”
Jenny Downham: „A pozitív gondolkodás megerősíti az immunrendszert.”
Ügyesen megfogalmazták a tanulók, hogy nagyon fontos a világ által nyújtott sok lehetőség, valamint tanácsos mindenben megtalálni a jót. A lakatlan sziget című történetet elolvastuk közösen, megfogalmaztuk a történet tanulságát.
Ezután kódfejtés következett. Svéd bölcsességeket rejtett a táblázat, ezt kellett megfejteni. Értelmeztük a bölcsességek üzenetét. Nagyon jó példákkal álltak elő a saját életükből a beszélgetés keretében.
Megtekintettünk egy nagyon tanulságos kisfilmet a pozitivizmus fontosságáról.
Optimista mondatbefejezésekkel zártuk az órát: „Amire a legbüszkébb lehetek, az …”.
Élvezetes, valóban boldog óra volt.